NZ-vriend op bezoek in NL, wat MOETEN we gaan zien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:17

Is er rond die periode niet al ergens een klein festivalletje ofzo? Dat zo wel echt bij jullie pas.
En vergeet je er niet een momentje Chanel in te plakken? Een echt fries paard hoort toch ook wel bij de Nederlandse ervaring. Alhoewel hij misschien meer een Western type is hahaha.

Saaams

Re: NZ-vriend op bezoek in NL, wat MOETEN we gaan zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:22

Vliegbasis soesterberg? Met het nationaal militair museum?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:30

Er is al erg veel gereageerd, maar goed. Molens, die vind je in Kinderdijk, einde discussie. Oké, je vindt ze op veel meer plaatsen, maar daar staan er zoveel bij elkaar in zo'n prachtig landschap, dat is waar de toeristen voor komen.

Volendam vind ik zelf geen aanrader, er staan wel wat aardige huisjes maar het eerste het beste dorp in de omgeving is mooier en veel minder toeristisch. Misschien kun je in Amsterdam een fiets huren, dan (gratis!) het IJ oversteken en de omgeving verkennen. Durgerdam, Ransdorp, Holysloot, Marken - allemaal prachtige dorpjes in een al even prachtig landschap, waar je in de lente Friese koeien ziet grazen en weidevogels ziet baltsen, en waar je (wat Marken betreft) evengoed vis kunt eten.

Ik zie mensen beginnen over het Drielandenpunt. Dat zou ik niet doen. Begrijp me niet verkeerd: Limburg is verschrikkelijk mooi en ik kom er graag, maar heuvellandschap hebben ze in Nieuw-Zeeland ook wel. Als je tegen een buitenlander begint over "321 meter, het hoogste punt van Nederland", zijn ze niet onder de indruk... Misschien kun je hem naar de Deltawerken meenemen? Tenslotte is Nieuw-Zeeland naar Zeeland genoemd, vast leuk om thuis te zeggen dat je er geweest bent. :+ Verder: als je vriend een cultureel type is, kun je nog een andere stad dan Amsterdam gaan bekijken. Delft en Deventer vind ik zelf de mooiste steden van Nederland, maar de keuze is reuze. Houd er wel rekening mee dat je daar meestal maar een halve dag mee vol krijgt, tenzij je er zoiets als een museum aan vastplakt (de Jeroen Bosch-tentoonstelling in Den Bosch?). Ook dat moet je natuurlijk wel leuk vinden.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 18-02-16 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:32

Drielandenpunt vind ik ook echt niet de moeite waard.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:20

raket schreef:
Ik ben een beetje fan van Enkhuizen geworden, heb daar geslapen in een erg leuke, betaalbare B& B.
Gecombineerd met een bezoek aan het Zuiderzeemuseum. Ik was oprecht verrast, misschien leuker dan Volendam. Grote haven er ook bij en goed te combineren met zaanse schans, waddeneilanden etc..

Den Bosch is denk ik ook erg leuk, boottochtje maken.

Dan is zelfs mijn oude woonplaats -Hoorn- nog leuker dan Volendam, dat vind ik zo afgezaagd.
Enkhuizen is ook leuk en dan vooral het Zuiderzeemuseum inderdaad. :)

En Giethoorn? Ik weet dat de vriendin van mijn zwager dat super leuk vond, zij komt uit China.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:21

In Volendam natuurlijk even in klederdracht op de foto :+ De overtocht naar Marken en daar eventjes rondlopen, het kleine museumhuisje in en lunchen ofzo. Het is allemaal niet heel spannend of spectaculair, maar wel leuk om te zien. Volendam vind ik voornamelijk leuk als het mooi weer is.
De bollenvelden in het gebied rondom de keukenhof, gewoon de kleine wegen tussen de dorpjes daar <3
Een beetje rondrijden of een bus kiezen die een leuk rondje maakt en dan uitstappen waar je denkt oohhhh das mooi!
Egmond aan Zee, heerlijk eten bij Van Speijk met uitzicht over het water, perfect te combineren met Alkmaar.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:38

Utrecht vind ik echt super leuk, lekker langs de grachten lopen en niet zo toeristisch als Amsterdam.
In utrecht ook gelijk het spoorwegmuseum mee nemen.
De dom beklimmen en dan eten in een van de leuke restaurantjes langs de grachten in de gewelven.

Delft vind ik ook zo'n leuke stad met idd heel veel historie van nederland.
Ben geen kerken bezoeker maar voor delft heb ik graag een uitzondering gemaakt.

Voldendam vond ik echt twee keer niets.

Rotterdam is ook leuk, markthal natuurlijk, de kubus woningen, het nieuwe station.

Zeeland, de delta werken, en een stop in Hellevoetsluis is ook leuk, de oudste marine haven van nederland en een droogdok dat helemaal is gerestaureerd.

In elk geval heeeeeel veel plezier.
Nederland is een uniek leuk land dus jullie gaan het vast super leuk hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:49

Goof schreef:
Dagje Drenthe? Westerbork, boomkroonpad en de hunebedden. Toch wel uniek.

En dan evt combineren met een rondje vechtdal, lemelerberg, biologische boerderij bezoeken?

Lijkt me een mooie tegenhanger voor alle dagen stad die je al hebt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:57

Goof schreef:
Dagje Drenthe? Westerbork, boomkroonpad en de hunebedden. Toch wel uniek.

Plus het nieuwe dierenpark wildlands die dan open is met europa's grootste overdekte jungle :9

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:59

Misschien over het kootwijkerzand wandelen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:10

Vanuit Amsterdam het ij over met de Pont en dan fietsen in Ransdorp, holysloot enzo is denk ik een stuk leuker dan volendam,en San door naar Marken ( mijn paard staat in Holysloot bijna tegen de dijk)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:14

Ik denk persoonlijk ook dat volendam niet heel boeiend gaat zijn. Als je klederkracht wilt zien kun je beter naar staphorst gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:21

Planning is al leuk :j , las hier woudagemaal die is idd gaaf maar eind uit de route .Drenthe is tof , dagje wildlands idd :D . Hunnebedden en hei.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:22

Goof schreef:
Drielandenpunt vind ik ook echt niet de moeite waard.

Gaat er toch niet om of jij het de moeite waard vindt? :')

Ik vind dat je zo een mooi lijstje hebt Nagini, als je kaartjes voor madurodam koopt doe dat dan online dan krijg je korting. Is overigens bij de meeste musea zo.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:31

Ja ik denk dat wat we nu hebben zo blijft. Misschien voeg ik nog wat spontaan toe.

Nogmaals 3 landen punt Is voor een niet Europeaan erg interessant. Het feit dat ik even België in rijd om.te tanken is al bijzonder "want je kunt zo de grens over?"

Ik heb maar enkele dagen en besloten het vooral aan Noord zuid holland en deltawerken te houden.. We huren een auto en we zijn niet zo van dingen op de Japanse manier doen; heel veel in een dag.

Dus Drenthe etc doen we wel weer als we een andere keer daar zijn.

Volendam stoppen we even omdat we er toch langskomen op weg naar zuiderzee museum.

Dank voor de tips allemaal.

Nikita; haha ja dat past er nog makkelijk ergens tussen in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:45

Ja, ik kan me heel goed voorstellen dat het idee dat je op zo'n klein kluitje drie landen hebt best bijzonder is als je nergens een landsgrens hebt en op een gigantisch eiland woont, wat duizenden kilometers alle kanten op gewoon Australie blijft.

En groot gelijk: je kunt niet alles doen in een paar dagen, maar het klinkt leuk, en je hebt een aantal belangrijke dingen van Nederland zeker gehad dan :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:53

Futureland op de Tweede Maasvlakte vind ik ook indrukwekkend. Zelf al, en voor toeristen vaak ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:25

Shadow0 schreef:
Ja, ik kan me heel goed voorstellen dat het idee dat je op zo'n klein kluitje drie landen hebt best bijzonder is als je nergens een landsgrens hebt en op een gigantisch eiland woont, wat duizenden kilometers alle kanten op gewoon Australie blijft.

En groot gelijk: je kunt niet alles doen in een paar dagen, maar het klinkt leuk, en je hebt een aantal belangrijke dingen van Nederland zeker gehad dan :j

Maar als je hier een keer de grens over rijd en ziet dat er niets veranders is de lol daar toch ook vanaf? Hoewel het natuurlijk wel een mooi verhaal is voor thuis. Goh weet je wat ze daar doen joh?!

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:36

Rotterdam is de markthal erg mooi, en daartegenover zijn de kubuswoningen. Als je er dan toch bent zijn die erg leuk om te zien! Het treinstation Blaak zit er als ware onder, dus eventueel kan het ook alleen maar even uitstappen - kijken - en weer instappen zijn. Is de moeite waard :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:43

Lol haha, toen ik die dingen zag dacht ik alleen maar 'juk wat lelijk, hoe kom ik hier zsm weer weg'. Maar voor iemand die in techniek werkt is het misschien wel interessant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:50

De Deltawerken zijn voor de gemiddelde buitenlander zeer indrukwekkend.. Dus als je daar langs kan gaan zeker doen.. Kun je gelijk het strand meenemen, al zullen ze dat in nieuw zeeland ook wel hebben.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:07

Wij hadden laatst Spanjaarden op bezoek en die vonden Madurodam helemaal geweldig!

Als je lid bent van de ANWB (of iemand die je kent) kun je vaak met korting kaartjes kopen voor attracties/parken ed :)

En op de NSspoordeelwinkel heb je vaak combinatietickets met voordeel :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 20:34

anneliesdj schreef:
Shadow0 schreef:

Maar als je hier een keer de grens over rijd en ziet dat er niets veranders is de lol daar toch ook vanaf? Hoewel het natuurlijk wel een mooi verhaal is voor thuis. Goh weet je wat ze daar doen joh?!

M'n vriend heeft aangegeven dat het hem leuk en bijzonder lijkt. Bovendien ben ik opgegroeid in dat gebied, Is er een hele goede ijsboer daar en heb je op 3 landen punt een doolhof die je kunt doen.

Dus, 3 landen punt gaat sowieso gebeuren, of dat voor ons nu saai Is of niet. :P

Kubuswoning heb ik zelf een nacht geslapen ooit.. Lol, ik vind daar ook niet veel aan maar als we er toevallig langskomen Is het misschien leuk.

@raja; leuk om te horen dat ze madurodam erg leuk vonden, ik vond het zelf een paar jaar geleden ook leuk dus denk dat dit wellicht wel een succes zal zijn.

Thanks iedereen.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:48

Hier vonden ik en mijn bonus zusje Madurodam weinig aan, moet wel zeggen dat ik zelf toen een jaartje of 11 was en zij 6.
Misschien is het als je volwassen bent wel wat leuker, ik ben er in ieder geval nooit meer geweest..

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:59

Tulpenroute in de Noordoostpolder: http://www.stepnop.nl/tulpenfestival

Leuk te combineren met Woudagemaal in Lemmer en op Urk te kijken.

Trouwens de Friese meren en Giethoorn zijn ook mooi.

Eigenlijk is 10 dagen gewoon te kort denk ik