Kiev/Chernobyl/Pripyat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:43

Ik wilde ook in mei, maar vooral omdat we (we gaan met een kleine groep) dan ook de finale van het Songfestival konden bezoeken _O- Helaas lukte dat planningstechnisch niet, dus ga ik nu de laatste week van april. Vlak voor jullie dus.

Ik weet nog niet zeker of wij Tsjernobyl bezoeken - we willen heel graag, maar de vraag is of we allemaal onze financiën rond krijgen om zo'n tour te betalen. Niet iedereen in onze groep staat er financieel even florissant voor. Maar ik denk dat dat wel moet lukken, ook al kostten onze vliegtickets al klauwen met geld.

Welke touroperators hebben jullie benaderd voor Pripyat/Tsjernobyl?

maaikemuis

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:52

Wij hebben geboekt bij Soloeast/Kievtoer. Vooralsnog ben ik erg te spreken over hen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:55

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 18:13

Leuk dat er mensen zijn met plannen! Vooral foto's showen als jullie geweest zijn :D

Ik ben uiteindelijk niet meer gegaan, veel gebeurd afgelopen jaar waardoor het er niet van gekomen is.
En momenteel ook geen plannen om in de toekomt te gaan.
Maar ik blijf het heel interessant vinden :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:33

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:32

Leuk Maaike, ook in mei!

Wij hebben overigens geboekt bij chernobyl welcome (https://www.chernobylwel.com/NL/)
Wij doen de tweedaagse tour, waarbij we ook een kans krijgen teruggekeerde locals te onmoeten, super interessant!
Nu nog even snel oekraïns leren :Y)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:43

Dat gaan we inderdaad ook doen en dan verspreid ook over 2 dagen.

Dat Oekraïns dat laat ik maar even voor wat het is :=

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:12

Ik heb inmiddels eindelijk accommodatie in Kiev en een dagtrip naar Tsjernobyl geboekt. Werd ook wel tijd, want over 2 weken zit ik er al. De keuze is gevallen op http://www.tourkiev.com, die eerder in dit topic genoemd werd.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:38

Kiev is een prachtige stad zeg. Heb er een paar gave dagen gehad. Er heerst nu ook een lekker pre-Eurovision-sfeertje, heel ontspannen. Dat het knallend warm en zonnig was helpt daar natuurlijk ook bij :)

@maaikemuis: jij gaat ook met Solo East op pad toch? Ik ben gisteren geweest. Vond het een erg prettige organisatie. Wij hadden een topdag: alle praktische zaken waren goed geregeld, we hadden een gids die ontzettend veel kon vertellen én bovendien ook humor had en zich aan de groep kon aanpassen. Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd vanzelfsprekend is.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:46

@Szan vertel vertel hoe was het? Veel foto's gemaakt? Show us :Y)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:55

Komt er deze week aan :D Eerst morgen naar huis vliegen en alle foto's uitzoeken.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 01:36

Ohhh je bent er natuurlijk nog, duh :+

Fijne reis terug, en ik ben errug benieuwd!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:36

Oké, een heel kort reisverslag: ik was er 3 dagen, waarvan 1 dag in Tsjernobyl/Pripyat. De andere 2 dagen in Kiev heb ik 2 verschillende free walking tours gedaan (aanrader), door de stad gestruind, uit gegaan, op het terras gezeten, dat soort dingen. Er is aan de oever van de rivier een heerlijk strand waar je kunt zitten en picknicken.

Dan hierbij een kleine selectie foto's, want daar ging het om :D

PS: ik begreep wel dat veel tours door Tsjernobyl/Pripyat allemaal net wat anders zijn. Het is dus nooit een garantie dat je dezelfde dingen ziet. Mijn broertje heeft bijv. bijna al deze gebouwen niet gezien. Kennelijk is dat ook niet gebruikelijk, vanwege instortingsgevaar (want de straling in gebouwen is, voor zover wij konden meten, niet echt hoger dan daarbuiten).

Afbeelding
Reactor nr4 met nieuwe sarcofaag. Mijn broertje maakte hier 2 jaar geleden precies dezelfde foto in de oude situatie, heel interessant om dat naast elkaar te zien.

Allemaal Pripyat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een ander dorp in de 10km exclusion zone:

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk Kiev zelf, wat écht een mooie stad is:

Afbeelding
Net buiten de foto rechts staat een groot Eurovisie-logo en door de hele stad heen worden fanpodia opgebouwd voor het ESF.

Afbeelding

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:28

Mooie foto's heb je gemaakt! Ziet er heel gaaf uit, krijg echt zin om er zelf een keer heen te gaan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:41

Dit staat op mijn bucketlist, dus ik lees mee :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:42

:wow: Wat een ontzettend toffe foto's zeg! Lijkt me eens kei interessant om daar heen te gaan en te zien hoe de tijd daar compleet stil staat

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:50

Super vette foto's!
Ik moet nog 22 daagjes aftellen, dan mag ik ook *\%/*

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:33

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:35

Mooie foto's Szan!!

Vind het nog steeds jammer dat ik niet meer ben gegaan vorig jaar.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:03

Ik heb hier stiekem mee gelezen vanaf het begin en wil jullie nu even tippen: docu op Discovery Channel, "Life after: Chernobyl"

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:07

Ik ben net vandaag teruggekomen. Ik heb twee dagen door het gebied mogen rondlopen en zelfs gelunched in de kantine naast de kernreactor.... :D

Absoluut indrukwekkend was het. Het was bizar, verdrietig en mooi tegelijkertijd.

Het bedrijf waar we mee waren, soloeast/tourkiev kan ik alleen maar aanraden. Hele goede gids en alleen maar lof over het programma.

Ik zal foto's posten wanneer ik door de hele stapel heen ben.

Edit;
Moet wel zeggen dat deze docu erg gedramatiseerd is. Het gebied is grotendeels schoongemaakt en je kunt er veilig rondlopen. Sterker nog, er is een hele economie. Mensen wonen en werken in Chernobyl, 4 dagen op, 3 dagen af. Sommigen zelfs 15 dagen achtereen. Ze werken rond de sarcofaag, doen onderzoek, faciliteren elkaar etc.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:35

Klinkt gaaf maaikemuis!! Ben benieuwd naar je foto's en verhalen. Je hebt dan zoveel meer gezien dan ik.

De docu kan ik niet zien, zal eens opzoeken of je die ergens terug kunt kijken.

En inderdaad is niet het hele gebied onbewoonbaar en een puinhoop. Zeker in Tsjernobyl (stad) zelf valt het wel mee. Alleen daar zie je weinig over, omdat het meteen alles een stuk minder spannend maakt. Nu ik terugdenk heb ik in dit topic ook geen foto's geplaatst van Tsjernobyl zelf, want ja, een ingestort Pripjat is dan toch 'spannender'. Maar dat is wel slechts het halve verhaal van alles wat in de exclusion zone gebeurt.... maaikemuis weet daar nu vast veel meer van :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:01

Inmiddels thuis met 1000 foto's... Ik zal daar tzt wel een eigen topic over maken. Maar voor de mensen die twijfelen of ze het willen zien en voor de mensen die het zich niet voor kunnen stellen toch een klein beetje uitleg.

Allereerst, wil je het gebied bezoeken dan denk ik dat je dat binnen nu en 10 jaar moet doen. De natuur is erg enthousiast en neemt in redelijk rap tempo over. Veel gebouwen worden aangetast omdat er geen bloemetjes meer in de vensterbank staan, maar hele bomen. Ik ben bang dat je over een jaar of 10-15 de gebouwen niet meer veilig in kunt en dat over 30 jaar een heleboel gebouwen volledig overgenomen zullen zijn door de natuur.

Daarnaast kan ik iedereen van harte aangebevelen om een 2 daagse toer te boeken. Dan krijg je echt alles te zien wat er te zien valt. Ook kan ik SoloEast/Toerkiev enorm aanbevelen. Erg leuk, niets mag, maar ondertussen doe je alles....

Qua straling is het gebied waar je naar toe gaat veilig. De wegen en de meters naast de weg zijn schoongemaakt. Ook Pripyat en de kerncentrales zijn schoongemaakt. Daardoor is de straling op de meeste plekken niet hoger dan bijvoorbeeld in Kiev.

Kernreactor 4 was een onderdeel van een veel groter complex. 1t/m 3 zijn nog altijd in gebruik en 5 en 6 zijn nooit afgebouwd. In 2000 is besloten dat in 2030 de reactors stilgelegd zullen worden. Inmiddels worden er in het gebied voorzieningen getroffen om het nucleaire afval veilig op te slaan.

Er werken dan ook mensen in het gebied. Mensen die in Chernobyl wonen en 4 dagen op en 3 dagen af werken. Of 15 dagen op en 15 dagen af. Deze mensen werken aan de kerncentrales, bouwen aan de opslag, werken bij de brandweer en politie of werken in de supermarkt. Ook wonen er nog ongeveer 150 mensen die na de ramp zijn teruggekeerd in verder verlaten dorpjes.

Voor ons als toerist is het dan ook veilig om er 2 dagen rond te lopen. Er zijn plekken waar de straling heel hoog is (zoals het rode bos), maar na 2 minuten ben je er weer weg. De straling in de koeltoren van reactor 5 was bijvoorbeeld ook hoog, maar ook hier ben je met 10 minuten weer weg. De straling in Pripyat (de spookstad) is niet noemenswaardig hoog. Je moet alleen wel goed begrijpen dat je niet zomaar dingen aanraakt of verplaatst. De straling in Chernobyl is net zo hoog als in Kiev. In totaal in deze twee dagen heb ik net zoveel straling verzameld als dat ik zou hebben gedaan wanneer ik naar Amerika zou zijn gevlogen.

Deze trip heeft diepe indruk op mij achtergelaten. Het was bizar, verdrietig maar tegelijkertijd ook ontzettend mooi.
Afbeelding

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:38

Ben benieuwd naar de foto's maaike!
Het lijkt ons ook heel indrukwekkend om te gaan bekijken. Onze kinderen zijn nu nog te jong dus we kunnen pas gaan over een jaar of 8.. tot die tijd kijk ik zo her en der op internet naar foto's van anderen die er geweest zijn.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:46

Ik heb mij eindelijk door de (idioot) grote hoeveelheid foto's weten te worstelen *\o/* *\o/* . En heb er even een apart topic voor geopend. Dus voor wie wil weten hoe het er uit ziet of voor wie een laatste duwtje in de rug wil hebben om naar de Oekraïne af te reizen...

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=1923940