Bokkers in Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:55

Herkenbaar!

Ik sta te kijken hoe snel het gaat ook. Ik woonde hiervoor in de USA.. dus ben al enige tijd uit NL.. nu bijna 2 jaar. :)

Tuurlijk beheers ik het NLs het beste.. maar soms vind ik woorden vinden erg lastig of idd zwakke werkwoorden.. leesde heb ik laatst ook eens gebruikt. _O-

Overigens merk ik dat ik als ik in NL ben dat ik soms letterlijk engels vertaal. Bijv.: It doesn't make sense.
En dan begin ik met; dat maakt geen.. en dan realiseer ik me dat ik geen fatsoenlijk Nederlands ben aan't spreken. _O-
Ook commentaar geven op tv o.i.d. bij het kijken van Engelstalige series gaat direct in het Engels. Automatische reactie: '"What are you doing?!'' ''Don't go in there!''
Haha maar dan ben ik ook wel iemand die graag tegen de tv praat. _O-

Molfre

Re: Bokkers in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:31

Die Engelse uitdrukkingen in het Nederlands zijn inderdaad ZEER herkenbaar :')

Het is soms zo erg dat ik er het Nederlands niet voor kan vinden (vooral als ik 'effe' tussendoor iets in het Nederlands tegen iemand moet zeggen).

Meestal is het gelukkig geen probleem omdat ik ook Duits doe en zich dit echt constant afwisselt. Je traint je hersenen er op denk ik.

Het is wel erg komisch :')

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:48

Ja precies dat bedoelde ik met zinsbouw! Soms klinkt het ook nog best alsof het een Nederlandse uitdrukking zou kunnen zijn en dan hoor ik het zelf pas nadat ik het heb gezegd :') Laatst waren een paar Nederlandse vriendinnen van me hier en toen vond ik dat constante omschakelen echt lastig. En sommige hele simpele woorden die je niet echt kunt vertalen, 'tough' en zo.

Maar in het Engels ben ik ook koppig hoor, als ik een woord niet weet of ik weet niet hoe ik het uitspreek en ik kan geen alternatief vinden kap ik rustig m'n hele verhaal af omdat ik het niet wil vragen :+

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:15

Eulogy schreef:
Maar in het Engels ben ik ook koppig hoor, als ik een woord niet weet of ik weet niet hoe ik het uitspreek en ik kan geen alternatief vinden kap ik rustig m'n hele verhaal af omdat ik het niet wil vragen :+

Dit doe ik ook :+ Of ik banketstaaf eromheen en spiek even op google translate :')

AnnashJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:18

Herkenbaar, zulke dingen heb ik ook. Ik gooi for/voor snel door elkaar en kom dan met 'vor' of 'foor'. :') Terwijl ik het type denk ik altijd: ho, nee, klopt niet, maar soms type en denk ik zo snel dat ik het niet kan voorkomen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:42

Haha vragen doe ik dan weer wel.. zelfs aan de kinderen van m'n klas. Dan ga ik het omschrijven. It looks like this and you can use it like this.. whats the name?

Haha gelijk woordenschat ingebouwd _O-

Overigens met uitspraak is idd wel grappig. Zo heb ik perimeter 6 weken lang verkeerd uitgesproken.
per-IE-meter ipv pe-re-metre.

Ja zoiets kom ik niet zo vaak tegen in film/muziek/boeken/conversatie. Lol.

Hetzelfde met Simile heb ik ook een tijd mee gestunteld.. Is het si-mile of si-mi-lie :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:54

hallo daar aan de overkant van het plasje :wave:
Helaas woon ik er niet en zal dat er ook wel niet (meer) van komen, maar ik kom al jaren in GB, dus jullie dat goed vinden, lees ik graag mee en als er iets herkenbaars langs komt, zal ik ook wel reageren.

Zo is mij ooit gevraagd of ik uit de buurt van Hereford kwam. Nou nee dus. Die persoon vond dat mijn accent dan wel heel erg leek op wat in die buurt gesproken werd :D

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:14

Haha, toen ons bovenbuurmeisje zich voor kwam stellen vroeg ze na 20 minute ineens waar ik vandaan kwam want ze kon m'n accent niet plaatsen. Dacht dat het een Cockney accent was :') Heb inderdaad ook best vaak gehad dat mensen er na een tijdje achter kwamen dat ik niet Engels was en dat ze dan heel verbaasd waren.

Andersom, mijn vriend die Nederlands probeert te leren is ook hilarisch. We waren een keer bij een vriendin van mij met wat anderen en iemand maakte een grap waarop hij 'Good one' wilde reageren. Zie hem heel geconcentreerd nadenken en ineens klaart zijn gezicht op en zegt hij heel trots: "Goed een!" :')

Dandelion sprak ik overigens uit als "dandeeleon" of zo, klopte dus nie :') En apricot zei ik een keer heel trots als ape-ricot. Stomme is dat m'n vriend er dan om lacht en dat we het dan allebei zo gaan zeggen, waardoor ik altijd vergeet wat nou de goede uitspraak was, haha.

Welkom ikke!
Nagini, welke leeftijd/klas geef je les?

AnnashJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:29

Haha, ik heb een redelijk Brits accent. In het zuiden van Engeland kom ik er over het algemeen mee weg en denken dat ze ik Engels ben, maar waar ik nu woon gaat dat niet op. Dan krijg ik een blik en 'You're not from here, are you?' Soms vragen ze direct naar een land, maar meestal denken ze dat ik uit een ander gedeelte van Engeland kom.

Ik ben een maand geleden twee weken naar Amerika geweest en daar heb ik ook een accent opgepikt. Dus nu spreek ik Half British with a Southern Twang, zeg maar. :') (Ik was in Oklahoma en Texas).

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:33

Ik heb nog een heerlijk Nederlands accent :+ In januari een maand naar NZ geweest en daar 2 Engelsen ontmoet. Ik vertelde dat ik mijn stage in Engeland ging doen, naast de geweldige ervaring ook om mijn Engels te verbeteren. Waarop zij begonnen te lachen toen ze hoorde dat ik naar Newcastle ging want dat ik voor hun, met mijn Nederlandse accent, toch echt veel beter te verstaan was dan een echt Geordie. Dus de vraag of ik wel zeker wist dat ik naar Newcastle wilde gaan :+

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 14:39

Ik heb het ook!
Hier eerder een Amerikaans accent, daar wordt ik soms wel op afgestraft, maar het gaat beter en beter, vooral als ik er ben. Het helpt wel dat mijn vriend me wel verbeterd ;)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:21

Ik heb alleen moeite met Nederlands als ik mijn standaard verhaaltje tijdens de check-in ineens in het Nederlands moet gaan doen :')
Vooral als je dan van six thirty ineens half zeven moet gaan maken :))

Ik heb al meerdere keren de vraag gekregen of ik uit Amerika kom.. Nederland/Amerika, 1 pot nat.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:45

hahaha wat een herkenbare verhalen hier zeg ! :j
Ik woon hier al heeul lang (naja bijna 14 jaar, en ik ben pas bijna 22 dus dat tikt wel aan :') )
Heb al in geen jaren meer gehad dat mensen aan me konden horen dat ik niet 'echt' van hier ben, eerder dat ze in nederland denken dat ik niet van daar ben _O-
Wij hadden laatst wel iets heel leuks, er was een groep nederlandse vakantiegangers bij ons in de pub (werkte daar toen tijdelijk achter de bar) en die hadden niet door dat ik prima verstond wat ze zeiden, dus op een gegeven moment maakte er eentje een nogal vulgar grapje over een van mijn collegas, en ik stapte zo voor hem en zeg keihard 'JA DAT HOORDE IK OOK!' je had zijn gezicht moeten zien, dat was echt goud waard _O- _O- _O- Later waren ze er wel weer blij mee, want dat was wel lekker makkelijk, konden ze gewoon in t nederlands bestellen (al gingen ze er vannuit dat ik dan ook wel wist wat een baacootje (of hoe je dat spelt dan) was, en ik had me toch geen flauw benul, weet ik veel dat dat bacardi coke betekend :roll: )

@ Nagini ja herkenbaar, ik kan ook lekker tegen de tv tekeer gaan, en dan heb ik t niet door ook nog, dus als ik dan in nederland zit te kijken en als iemand me dan iets vraagt krijgen ze m ook gewoon in het engels, maar dat gebeurd ook als ik moe ben dus daar zijn ze nu wel aan gewend (al vind mijn zus de eerste paar uur nadat ik in nederland geland ben altijd heel heel erg leuk want dan heb ik heel veel moeite met schakelen en dan ben ik blijkbaar niet te verstaan)

@ annash Gek he, lezen in het nederlands haha, kan me dan op de een of andere manier niet in het verhaal verdiepen -O- denk dat ik inderdaad ook maar het nederlandse nieuws ga volgen B-)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:57

Vind je schrijven nog wel heel netjes als je al zo lang in Engeland woont en ook al zo jong hierheen bent gegaan!

Ik heb een PhD gezien hier in Engeland die ik heel leuk vind, maar ik weet niet of ik wel voor een paar jaar echt hier wil blijven dus daar moet ik eens even goed over gaan nadenken.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:11

dankje tivara! :) heb altijd wel hard gewerkt om het op peil te houden, en op mijn school kon je zo'n beetje alle talen krijgen, dus ik heb daar naast al mijn andere 'normale' vakken nederlands erbij genomen, blij dat dat blijkbaar niet voor niets geweest is :j

En dat kan inderdaad wel een lastige keuze zijn :j ik moest na mijn secondary school kiezen of ik terug ging naar mijn ouders en dan in nederland mijn universiteit zou doen, of dat ik hier bleef en dan hier dus ook naar de universiteit zou gaan, heb uiteindelijk voor het laatste gekozen, en ik mis mijn ouders wel, maar ik zou hier denk ik niet meer weg willen, ben hier nu toch meer thuis :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:16

saddledancer schreef:
dankje tivara! :) heb altijd wel hard gewerkt om het op peil te houden, en op mijn school kon je zo'n beetje alle talen krijgen, dus ik heb daar naast al mijn andere 'normale' vakken nederlands erbij genomen, blij dat dat blijkbaar niet voor niets geweest is :j

En dat kan inderdaad wel een lastige keuze zijn :j ik moest na mijn secondary school kiezen of ik terug ging naar mijn ouders en dan in nederland mijn universiteit zou doen, of dat ik hier bleef en dan hier dus ook naar de universiteit zou gaan, heb uiteindelijk voor het laatste gekozen, en ik mis mijn ouders wel, maar ik zou hier denk ik niet meer weg willen, ben hier nu toch meer thuis :D

Ik herken dat van een kennis die als klein kind vanuit Algerije naar GB kwam. Hij leerde van zijn ouders: dit is je nieuwe vaderland. Pas je aan aan dit land en werk voor je eigen toekomst.

Overigens is je schrijftaal inderdaad prima, kunnen heel wat Bokkertjes een voorbeeld aan nemen......

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 01:06

@ikke Ja, dat herken ik idd ook wel :j al was het voor mij wel ietsjes anders, want mijn ouders kwamen niet mee naar England (ben op mijn 8e naar kostschool gegaan) En ging in de langere vakanties dus wel vaak 'terug naar nederland' :) :)F
En dankje :) mijn spreek-nederlands is veel slechter dan mijn schrijf-nederlands tho, want bij schrijven kan ik nadenken over de zinsbouw en wat ik wil zeggen haha :p En mijn Engels is in schrijven zowel als spreken heel anders, meer ingewikkeld, als ik iets wil schrijven in het nederlands maar ik weet niet hoe, dan zeg ik t vaak gewoon maar niet, want ik wil het niet vragen _O-

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:07

Ik zeg tegenwoordig in het Nederlands ook heel vaak "half 6" als ik 6.30 bedoel :') Eerst was het andersom, dan zei ik in het Engels "half 6" als ik 5.30 bedoelde.

Ben trouwens wel jaloers op het Nederlandse weer nu -O-

AnnashJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:08

Is het bij jou geen mooi weer dan?
Hier ziet het er echt prachtig uit...

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:15

Nope. Maandag en dinsdag is het bijna niet gestopt met regenen (en dan ook echt hard), gister was het redelijk maar nog wel koud (zat 's avonds in een beer garden met m'n winterjas aan, in juni) en vandaag begon het zonnig en redelijk mooi maar is het inmiddels ook alweer redelijk bewolkt.
Zie inderdaad dat het in Shropshire mooier is.

Weerbericht voor het weekend ziet er redelijk uit dus daar heb ik m'n hoop maar op gevestigd :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:19

Annash schreef:
Is het bij jou geen mooi weer dan?
Hier ziet het er echt prachtig uit...

Ik zat vorige week in de Dales en daar had ik beter weer dan ze hier in NL hadden.

En dan nog; ik ben niet jaloers op de werklui die hier onder mijn kantoor bezig zijn een een nieuwe leiding te monteren van 80cm. In de zon hard werken, da's best pittig.........

AnnashJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:20

Ai, wat een pech. Hier was het begin deze week ook niks waard. Gisteren was het te doen, droog, maar nog wel wat fris. Vandaag schijnt hier de hele dag al de zon en toen ik vanochtend de deur uitstapte om naar mijn werk te gaan was het al 15 graden.

Ik ben het weekend in Nederland en schijnt daar ook erg mooi weer te worden. :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:27

Ja, in Nederland schijnt het inderdaad mooi te worden :j Mijn ouders aten van de week al in de tuin en toen regende het hier.

Ik ga pas in september op vakantie (en in juli een weekje Nederland) dus ziet ernaar uit dat ik nog wel even moet wachten op de zon.
Vliegen jullie trouwens meestal, als jullie naar Nederland gaan?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:28

Hier is het ook echt heerlijk weer (zonder jas naar mijn werk gedurft zelfs :D )

Maandag t/m woensdag was het bagger, maar nu kan ik lekker in mijn pauze op t bankje zitten {:}

EDIT: Ik neem zelf meestal de bus of de trein, gezien ik bijna naast de haltes werk (zowel voor de eurostar als de bus). Is wel even afzien, maar beter dan een 4 uur durende rit met de trein naar het vliegveld en dan nog eens vanaf a'dam of eindhoven naar huis (noord overijssel).

Voorheen nam ik de KLM van Manston Airport (5 minuten bij mijn huis vandaan) naar Amsterdam, maar dat vliegveld is gesloten :(
Laatst bijgewerkt door Molfre op 04-06-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:29

Hier in surrey is het weer ook heerlijk, zit nu in mijn t-shirt buiten :D
naar Nederland vlieg ik meestal wel ja, lekker snel :p