Rondreis Zuid-Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: Rondreis Zuid-Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:21

Wij hebben een keer een "kasteel-tuinen-route" gepland door Essex en Kent met eigen auto.
Die auto was geen probleem, links rijden went snel alleen inhalen is lastig.

Onze overnachtingen hadden we niet van te voren gepland en dat viel daar best tegen (door de Ascot Races), uiteindelijk hebben we 4 dagen bij een B&B bij Bath geslapen omdat we niets verder konden vinden.

Ik zou nu met de huidige vluchtelingenproblematiek niet door de kanaaltunnel gaan. Wij gingen via Hoek van Holland met de boot naar Harwich.

Vergeet je paraplu niet, je weet het maar nooit in Engeland.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 15:23

Update! :D We hebben een hele leuke cottage gevonden in Burley, middenin New Forest dus! :)
Beaulieu (incl. Motor Musuem) staat zeker op de lijst. Vanuit Burley kunnen we een hoop leuke tripjes doen!

Waarschijnlijk gaan we voor de week New Forest ook nog 1 of 2 nachten naar Brighton, ligt mooi op de route! <3

We zitten wel te kijken wat we met de overtocht doen, de Kanaaltunnel hebben we idd al afgeschreven.
Maar nu kunnen we Calais-Dover, of Duinkerken-Dover.. Of met P&O of met DFDS Seaways.
Wat zijn jullie ervaringen met de rederijen, voorkeuren? Prijs maakt op zich niet enorm veel uit.
Duinkerken-Dover kan overigens alleen met DFDS.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:34

Mijn ervaringen met p&o zijn erg goed, echter gezien de huidige situatie in calais zou ik liever via duinkerken gaan.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:46

Ik ben zoveel heen als terug 2 weken geleden door de tunnel gegaan en heb nergens last van gehad en helemaal niets geks gezien, denk dat de grootste overlast voor vrachtwagens is. Maar je hebt wel een punt hoor, misschien toch een risico.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:09

VivianHesen schreef:
Mijn ervaringen met p&o zijn erg goed, echter gezien de huidige situatie in calais zou ik liever via duinkerken gaan.

In principe is de grootste toestand rond de tunnel, die ligt zuidelijk buiten Calais, en de haven ten noorden.
Maar het is wel een dingetje om in het achterhoofd te houden. :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:11

Jahaaaa leuk topic! Ik volg. Ben wel al in het zuiden van Schotland geweest met de auto, maar wil heel erg graag naar het zuiden van Engeland <3

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:29

Vandaag is de tunnel gesloten, hierdoor komt er extra drukte bij de ferries. Ik kan nogal een stresskip zijn als ik op vakantie ga en neem zelf altijd liever het zekere voor het onzekere :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:31

Op zich goede ervaring met P&O, maar dan op de Rotterdam-route. In het verleden was P&O vanuit Calais prima, maar het is wel 10 jaar geleden of zo dat ik voor het laatst via Calais gegaan ben.

Wanneer je je twijfels hebt over Calais, is Hoek van Holland nog een overweging (Stena-line), hoewel ik de nachtboot waardeloos vindt qua vaartijden (diner rond 22.00 en ontbijt alweer om 5.00u). Het is dat ze een aardig aanbod hebben in combi met een hotel in Cambridge dat we wellicht dit jaar weer eens via HvH gaan, maar onze voorkeur ligt echt bij Rotterdam - Hull.

Even voor de beeldvorming: vanaf Dover is het 166 mijl; vanaf Harwich is het 189 mijl. Dat verschil (33 mijl = 55km), weegt dat op tegen de beduidend langere reistijd naar Calais (met alle stress en extra reistijd die dat met zich meebrengt).

Mijn tip: kijk dus ietsje verder dan de bootrekening lang is........

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 13:11

Bedankt voor je tips! :) Ik kijk ook zeker verder dan de bootrekening, maar dan zit je inderdaad met die nachtboot,
plus dan moeten we in Engeland langs Londen over de drukke snelweg (als nul-ervaren linksrijders),
én we zouden ook graag nog 1 of 2 nachtjes in Brighton overnachten, wat weer om is als je via Harwich gaat..

Maar, inderdaad jullie hebben gelijk, die toestanden rond Calais zijn op het moment ook niet erg aanlokkelijk. :\

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:19

Links rijden went meteen, ik vind links rijden veel natuurlijker aanvoelen dan rechts rijden. Ik moest meer omschakelen toen ik terug in Nl kwam juist.

Mocht je nog naar Brighton gaan, bezoek dan vooral de wijk The Lanes. Fantastische oude wijk met hele smalle straatjes met overal winkeltjes, terrasjes, oude boekenwinkels, sieraden etc. Heel sfeervol en gezellig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:43

Calais zou ik op het moment echt proberen te vermijden. Is hier veel op het nieuws.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 15:43

Goof, we zijn al een keertje eerder in Brighton geweest, maar willen graag nog eens terug in de zomer. :D
The Lanes is leuk hè! Heerlijk om doorheen te struinen, en denk ik nu met terrasjes buiten nog veel leuker! :j

Jes, hoe ervaar jij de nieuwsberichten dan? Want volgens mij richt het zich erg op de tunnel..
Volgens P&O en DFDS varen de boten gewoon normaal, kan het alleen naar de haven toe wat druk zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:43

MarrieLeen schreef:
Bedankt voor je tips! :) Ik kijk ook zeker verder dan de bootrekening, maar dan zit je inderdaad met die nachtboot,
plus dan moeten we in Engeland langs Londen over de drukke snelweg (als nul-ervaren linksrijders),
én we zouden ook graag nog 1 of 2 nachtjes in Brighton overnachten, wat weer om is als je via Harwich gaat..

Maar, inderdaad jullie hebben gelijk, die toestanden rond Calais zijn op het moment ook niet erg aanlokkelijk. :\

Even voor jouw idee: Vanaf Harwich is het 125 mijl naar Brighton, vanaf Dover binnendoor is het 90 mijl.
Voor dat beetje verschil ga je dus aan deze kant 250km extra maken!!!

Als ik even uitga van het begin A1 (bij Enschede, knooppunt Azelo) is het naar Calais 450km; naar HvH 200km. Sorry, maar ik vind het niet helemaal logisch overkomen dat je dan beter via Calais kunt reizen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 03-08-15 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:45

MarrieLeen schreef:
Goof, we zijn al een keertje eerder in Brighton geweest, maar willen graag nog eens terug in de zomer. :D
The Lanes is leuk hè! Heerlijk om doorheen te struinen, en denk ik nu met terrasjes buiten nog veel leuker! :j

Ah je kent het al :D
Ja, leuke wijk, heerlijk rondstruinen daar. Toen ik er was afgelopen voorjaar stonden er wel al wat terrassen buiten, erg leuk.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 08:56

Je hebt helemaal gelijk ikke.. ik had echt voor ogen dat het dan naar Brighton langer zou zijn, maar zoveel scheelt dat niet dus! Sorry. :o :)
We reizen overigens vanuit Gouda, maar dan nog is Hoek van Holland een stuk sneller dan Calais, plus al die ellende die je kan missen als kiespijn. :=

Maar hoe ervaar je het rijden op de M25, staat daar veel file? Zou dat voor ons goed te doen moeten zijn? :=
Ik zal in ieder geval eens kijken naar de kosten van de overtocht uit HvH. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:14

MarrieLeen schreef:
Je hebt helemaal gelijk ikke.. ik had echt voor ogen dat het dan naar Brighton langer zou zijn, maar zoveel scheelt dat niet dus! Sorry. :o :)
We reizen overigens vanuit Gouda, maar dan nog is Hoek van Holland een stuk sneller dan Calais, plus al die ellende die je kan missen als kiespijn. :=

Maar hoe ervaar je het rijden op de M25, staat daar veel file? Zou dat voor ons goed te doen moeten zijn? :=
Ik zal in ieder geval eens kijken naar de kosten van de overtocht uit HvH. :j

Snelweg is echt het simpelste te rijden. Linkerbaan aanhouden, met het verkeer meehobbelen en opletten dat je de juiste afslag neemt. Goede navigatie, eventueel in combi met kaartlezen brengt je probleemloos rond London. Zorg wel voor wat kleingeld voor de toltunnel. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig werkt maar 15 jaar geleden moest je een pond (munt) in een bak gooien. Niet druk om maken, gewoon de kunst afkijken bij je voorgangers.

Puntje van aandacht: voor onze begrippen hebben de Britten hele korte invoegstroken op de snelweg. Je maakt vaart op de oprit zodat je bij het invoegpunt de snelheid van het verkeer op de snelweg hebt. Verkeer op de snelweg wordt geacht ruimte te maken voor invoegers (let daarop als je op de snelweg rijdt!!) en invoegers worden geacht vlot in te voegen en mee te rijden op de juiste snelheid.

In mijn ervaring zijn Britten erg hoffelijk naar buitenlanders die hun best doen om netjes mee te rijden. Ik kwam ooit eens op een grote rotonde (5-baans) afrijden en twijfelde even over de juiste baan. Twee Britten achter mij zagen dat, blokkeerden het achteropkomende verkeer en gaven mij de ruimte om de juiste keuze te maken. Er werd even over-en-weer gegroet en gezwaaid en ieder ging zijns weegs.

M25 is wel berucht om files tijdens de spits maar als je met de nachtboot komt, is de spits al weg voordat je op de M25 zit.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 09:33

Thanks voor al je info! :) Leuk om te lezen dat de Britten zo hoffelijk zijn, scheelt idd dat ze het idd aan je nummerplaat kunnen zien.

We gaan het allemaal eens op een rijtje zetten wat we ermee doen! :j Plussen en minnen. :')

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:51

De M25 kan inderdaad erg druk zijn en het kan er echt compleet vaststaan soms. Je hebt dan ook niet echt alternatieven (binnendoor rijden bijvoorbeeld), zoals in Nederland, dus daar moet je rekening mee houden. Dat is sowieso wel het geval, er staat volgens mij veel meer file dan in Nederland dus probeer in elk geval de spits te vermijden.

En hoffelijk zijn ze zeker, de meesten houden afstand en laten je er altijd tussen als je richting aangeeft (terwijl je in Nederland meestal pas richting aangeeft als je kan, hier doe ik het om aan te geven dat ik er graag tussen wil). Heerlijk, ook in een Engelse auto :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:24

Eulogy schreef:
De M25 kan inderdaad erg druk zijn en het kan er echt compleet vaststaan soms. Je hebt dan ook niet echt alternatieven (binnendoor rijden bijvoorbeeld), zoals in Nederland, dus daar moet je rekening mee houden. Dat is sowieso wel het geval, er staat volgens mij veel meer file dan in Nederland dus probeer in elk geval de spits te vermijden.

En hoffelijk zijn ze zeker, de meesten houden afstand en laten je er altijd tussen als je richting aangeeft (terwijl je in Nederland meestal pas richting aangeeft als je kan, hier doe ik het om aan te geven dat ik er graag tussen wil). Heerlijk, ook in een Engelse auto :D

Yep, herkenbaar. De uitzonderlijke keer dat ik met een engelse (huur)auto daar rondreed had ik niet het idee dat het zoveel lastiger was.
Ik vind het wel iets prettiger om rechts te sturen in GB (heb/had rechts gestuurde Land Rovers) maar of ik alleen daarom een rechtsgestuurde Range aan ga houden, daar ben ik nog niet over uit, als in: ik heb een rechts gestuurde Range en alle spullen om 'm links-sturend te maken.

De M25 mag dan berucht zijn; ik was vorig najaar in Birmingham en ik kan niet zeggen dat het daar nu zo rustig was op de snelwegen.

Als je gaat kaartlezen, spreek dan duidelijk van tevoren af dat de chauffeur blind achter de aanwijzingen van de kaartlezer aanrijdt!! Chauffeur let op de weg, de regels en het verkeer, de kaartlezer doet de route en daar moet je NOOIT discussies over voeren, ook niet achteraf!!
Natuurlijk maakt de kaartlezer fouten. Natuurlijk pak je als chauffeur weleens een verkeerde afslag, so be it. Herstel je fouten, begin opnieuw (andere route, omkeren, net wat het simpelste is) en niet over zeuren.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:55

Ik heb in Birmingham gewoond en de files daar zijn inderdaad een nachtmerrie :D Verkeer is in mijn ervaring overal in Engeland vreselijk, al helemaal in de steden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:03

Eulogy schreef:
Ik heb in Birmingham gewoond en de files daar zijn inderdaad een nachtmerrie :D Verkeer is in mijn ervaring overal in Engeland vreselijk, al helemaal in de steden.

Nou nee, die ervaring heb ik dan weer niet.

Als ik in Hull van boord ga is het even geduld oefenen om Hull uit te komen (ik weet daar intussen wel een beetje de weg) maar daarna kun je meestal gewoon doorrijden, ook op de snelwegen.
Rondom de grote steden is het inderdaad druk (maarniet drukker dan in NL) maar zodra je weg bent van de steden kun je gewoon rustig toeren, niks aan het handje.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:03

Ik rij hier elke dag en heb wel degelijk meer last van files dan in Nederland ;) De wegen zijn slechter, het is minder ruim en er zijn minder alternatieven. Bovendien gaan veel minder mensen met het openbaar vervoer.
Maar goed, dat gaat nogal off topic.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:01

Jullie weten de burger wel moed in te praten :')
Wij wonen hier in Frankrijk in the middle of nowhere dus NL is voor mij al druk :')
Nou gaan wij in drie ettapes val Porthmouth (?) naar een plaatsje niet ver van Bath, met het nodige sightseeing en andere bezoekjes tussendoor en dat in 10 dagen tijd.

Rondom Calais schijnt het drukker te zijn en ook bij de boot is extra controle.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:15

Wij gaan eigenlijk altijd via Calais (gaan meermaals per jaar over). Pap en mam zijn toevallig gisteren overgevaren: niks aan de hand. Ik zou lekker vanaf Calais gaan. De nachtboot vind ik zelf echt drie keer niets. Je raakt daar echt onwijs veel tijd mee kwijt. Plus slapen op een boot is vreselijk. :')

De rederij is om het even: je zit er maar heel kort op. We zijn zowel met P&O als met DFDS geweest. Als ze vertraging hebben, hebben ze vertraging. Kosten zijn hetzelfde. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:47

Bunn schreef:
Wij gaan eigenlijk altijd via Calais (gaan meermaals per jaar over). Pap en mam zijn toevallig gisteren overgevaren: niks aan de hand. Ik zou lekker vanaf Calais gaan. De nachtboot vind ik zelf echt drie keer niets. Je raakt daar echt onwijs veel tijd mee kwijt. Plus slapen op een boot is vreselijk. :')

De rederij is om het even: je zit er maar heel kort op. We zijn zowel met P&O als met DFDS geweest. Als ze vertraging hebben, hebben ze vertraging. Kosten zijn hetzelfde. ;)

Nee, de nachtboot levert je een dag extra!
Ik heb het weleens geflikt om me vanaf het werk op te laten halen en direct doorgereden naar de boot :j Volgende ochtend sta je dan in Hull.
Maar ik slaap wel prima op de boot en dat is inderdaad niet iedereen gegeven.