IJsland 2015!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Re: IJsland 2015!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:47

Ohh wat ziet IJsland er gaaf uit zeg! Ook erg gaaf met die sneeuw!
Ik wil graag volgend jaar gaan, dan studeer ik af dus is een mooi cadeautje aan mezelf :o
Zal dan wss juli of augustus worden.
Maar wat is handiger/goedkoper? Via een organisatie boeken of zelf?

We willen in elk geval de rondweg doen en lekker rustig aan. 2 of 3 dagen per overnachtingslocatie

Wilden eerst een 4x4 huren maar dat is geloof ik heel erg prijzig!
Verder ben ik me nog aan het oriënteren en wegkwijlen bij de foto's.

Ik ga jouw blog zeker even volgen :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 10:57

Noorderlicht <3
AfbeeldingUntitled by Isabella Prins, on Flickr

Jokulsarlon!

Zuidkust ergens <3

Canyon met watervalletje

Weg in het noorden ergens, alleen rondrijden was al suupergaaf, heb zoveel foto's van wegen haha!

Staan nog veel meer foto's op flickr voor de geinteresseerden, en ook op mijn blog ondertussen :D http://onbarefeet.org/

Gaaf Suuszels! Ik zou lekker zelf boeken, als je goed zoekt kom je naar mijn idee altijd goedkoper uit en je hebt lekker de vrijheid om precies te doen wat jij wilt! 4x4 is wel prijzig maar toen wij gingen was het het zeker waard, maar zou inderdaad ook voor een 'gewone' auto gaan in de zomer denk ik. Heel veel plezier alvast, gaafgaaf :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:03

Mooie foto's weer!

Ik ga ook bijna, kan niet wachten. 4 weken maar deze keer maar heb er zo'n zin in :D

Met een gewone auto kan je trouwens het hoogland niet in dus mocht je dat willen kun je beter een 4x4 nemen (of de bus pakken).

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:10

Super gave foto's <3

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:21

Mooie foto's in dit topic. Ik zou ook graag eens naar IJsland willen. Liefst met boot en eigen auto.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:24

wat gaaf <3

ik hoop ook nog eens naar ijsland te gaan :D

maar ik zou er dan echt voor de ijslanders heen gaan :o die witte op een van de foto's is zoo gaaf <3

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:41

Prachtige foto's!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:40

Ohhh wow wat een gave foto's zeg!zeker die weg langs de zuidkust vind ik erg gaaf! Heb nu nog een weg in Death Valley aan de muur hangen maar zoiets zou ik ook zo ophangen :j

Er gaan dus ook gewoon bussen het hoogland in?
Ik wilde eigenlijk wel echt het hoogland in, want ja als je er dan toch bent.. Alleen is een 4x4 eerrrug prijzig.

Waar boeken jullie slaapplekken? Ik zou het liefst in b&bs of vakantiehuisjes zitten. Gewoon via booking.com of googlen jullie per plek?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:06

Gaaf zeg! :) Ik kan bijna niet wachten... := Wij gaan met een kleine kudde Bokkers over een paar weken IJsland onveilig maken. :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:18

Oooh, wat een gave foto's! Ik ben wel jaloers hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:49

Op dit topic een beetje nieuw leven in te blazen:

Ik heb mijn tickets inmiddels geboekt voor 2 weken IJsland eind oktober tot begin november.
Het plan is om in 11 dagen de ringweg te nemen met een 4x4 en in de auto te slapen. Ik ben net begonnen met alle details uitzoeken en misschien is het handig om wat dingen hier te plaatsen zodat anderen er ook wat aan hebben? En als je ziet dat iets niet klopt of beter kan, laat het horen dan pas ik mijn plannen aan.

1) kleine camper huren (80-110 euro per dag) was helaas onmogelijk omdat deze kleine campers geen verwarming hebben wat erg lastig kan zijn in oktober/november. Omdat we een automaat wilde gaat het nu een 4x4 worden maar overal lees ik dat een grote camper meer aan te raden is (soort van bestelbusje formaat zodat je ook in de camper kan zitten en eten als het weer slecht is).

2) neem eigen medicijnen mee; blijkbaar is dit lastig te verkrijgen daar. Aangezien ik nu in de 25-40 graden woon gaat dat een flinke lading verkoudheidsmiddelen worden.

3) alles is vreselijk duur in IJsland dus we zijn van plan zoveel mogelijk eten zelf mee te nemen. In totaal mag je 3kg voedsel meenemen per persoon dus we gaan proberen zoveel mogelijk blikjes en ander voedsel in de koffer te proppen.

4) op het vliegveld kan je een prepaid chip voor je telefoon kopen zodat je google maps kan gebruiken als navigatie (scheelt weer de huur van een routeplanner) en je kan online het weer checken.

5) qua kleding moet ik nog flink inkopen doen, maar het gaat waarschijnlijk een beperkte lading winterkleding in lagen worden. Thermo-ondergoed, broeken en truien, warme jas, sjaal, handschoenen en muts, en een regenpak (lekker modieus zwaar oranje PVC van een IJslands merk) voor als het weer slecht is. De was doen lijkt niet echt mogelijk onderweg (alle campings zijn dicht in de winter en er zijn geen wasserettes langs de route) en zelf met de hand de was doen is geen optie omdat het drogen een paar dagen zal duren in de kou. Het zal dus vooral hergebruiken worden van kleren (bah).

6) Wat ik soms mis in de reisverhalen is wat praktische informatie, bijvoorbeeld mbt toiletten. Maar ik geloof dat elk tankstation een brandschoon toilet heeft waar je gebruik van kan maken, maar pas wel op dat het tankstation (en het toilet) alleen open zijn vanaf 9AM ( ? ) tot 6PM ( ? )

7) op aanraden van andere mensen in dit topic ga ik geen complete reis plannen. Ik wil een lijstje maken met dingen die ik echt wil zien en verder zie ik wel hoe lang ik ergens wil blijven.

Verder ben ik nog wel nieuwsgierig wat andere mensen voor tips hebben mbt:
- welke dingen moet je echt meenemen (zaklamp, voedsel, iets totaal anders)
- als iemand ervaring heeft met een camper huren: welke dingen zijn slim om bij de huur mee te nemen? Elke verhuurder heeft dingen apart bij te boeken zoals stoelen, BBQ, oplader, GPS, etc.
- hoe hebben jullie het autorijden in IJsland ervaren? Veilige wegen, veel verkeer, glad, slecht zicht, etc?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:09

Gaaf dat je in de winter gaat. Is de hele ringweg dan nog begaanbaar?

Ik zou als ik jou was Nokia Maps Here op je mobiel installeren. Dat is een gratis app waarmee je offline kunt navigeren in IJsland. Wel van te voren even de kaart downloaden via WiFi. ;)

Kun je niet gewoon een tent meenemen met een tarp erbij? Let wel even op dat die tent ook IJslandproof is. ;)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:33

Voor ons nog 2,5 week voor we gaan! Ben al DIK aan het aftellen *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:45

Bagheera_206 schreef:
Gaaf dat je in de winter gaat. Is de hele ringweg dan nog begaanbaar?

Ik zou als ik jou was Nokia Maps Here op je mobiel installeren. Dat is een gratis app waarmee je offline kunt navigeren in IJsland. Wel van te voren even de kaart downloaden via WiFi. ;)

Kun je niet gewoon een tent meenemen met een tarp erbij? Let wel even op dat die tent ook IJslandproof is. ;)

Die app is een goede tip, die ga ik zeker downloaden vlak voor vertrek.
Een tent lijkt me niet zo comfortabel met temperaturen rond het vriespunt, helemaal niet met sterke wind erbij.

Voor zover ik heb gelezen moet de ringweg nog wel begaanbaar zijn. Alle binnenwegen zullen tegen die tijd wel afgesloten zijn wat een 4x4 een beetje overbodig maakt, maar helaas zijn er weinig auto's met automaat te huur daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:50

Skessa_ schreef:
Voor ons nog 2,5 week voor we gaan! Ben al DIK aan het aftellen *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Ben nieuwsgierig hoe het je gaat bevallen.
Hou je nog een reisverslag/blog bij?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:54

Nee niet echt. Kan wel een verslagje doen als we terug zijn.

We hebben iig een bezoek aan de Blue Lagoon en een Gletsjer tocht gereserveerd. Kamers staan ook allemaal vast. We zitten in het Zuid westen. Verder wil ik ook ontzettend graag een walvis safari doen en de rest zien we t wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:59

Ja graag, een kort verslag zou leuk zijn. Gewoon om een idee te krijgen wat je het beste is bevallen en wat je anders zou doen achteraf gezien.

Gletsjer tochten zag ik ook online, ziet er erg leuk uit. Ik vond alleen de prijzen een beetje afschrikwekkend. Of je moet het met een grotere groep doen om de kosten wat te drukken natuurlijk.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:01

Kan geregeld worden :D

Kostte ongeveer 50 euro. Vind het wel meevallen. Zoiets betaal je overal op vakantie eigenlijk wel voor excursies. Maarja, als je goedkoop wil moet je sowieso niet naar IJsland gaan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:28

50 euro is geen probleem, ik liep meer tegen prijzen rond de 300-400 euro aan wat me een beetje deed schrikken.

->
Ik zie net dat groeptours inderdaad niet zo duur zijn. Ik ga dit eens verder bekijken om te zien of het in mijn schema past want het lijkt me wel erg leuk om te doen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:38

Ohw ja dat snap ik _O- _O-

http://icelagoon.is/

Hier geboekt, alleen zo te zien hebben die geen tours in de tijd dat jij er bent

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:14

Ik ben net een paar weken terug uit IJsland. Heb echt genoten!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:20

Jij bedoelt waarschijnlijk een gletsjerwandeling, Enzino? Die zijn idd wel flink prijzig ja :j. Lijkt me wel meeeeeega gaaf!

Vergeet verder ook echt niet om niet alleen maar mummiekleding me te nemen! Zorg als het ware voorl aagjes, zodat je makkelijk warmer of kouder kunt. Ik was en een paar jaar geleden in de laatste week van november en toen had ik een gewone winterjas, maar wel constant open omdat het gewoon echt nog lekker weer was! En ik ben een koukleum dus dat zegt genoeg! Wij gingen juist die periode omdat we een "winters IJsland" wilden, maar geen vlokje sneeuw gezien, eerder vergelijkbaar met het herfstseizoen. Qua benzinepompen weet ik geen openingstijden meer, maar ik denk dat het zat is in die periode, omdat het 's ochtends laat licht wordt en eind van de middag al weer donker.
Wij hadden toen noppen/spikes onder de wagen (hadden een busje gezien we met 5p waren) en ondanks dat wij ze niet nodig hadden in die periode, zag je wel alle auto's ermee :j. Hier hebben wij neit speciaal om gevraagd oid, werd gewoon door het autoverhuurbedrijf geregeld.
Wij hadden geen tomtom, gezien het Hoogland toch dicht was en de ringweg maar 2 kanten op gaat :D. Wel kregen we een CDtje die ons naar de Golden Circle heeft geleid.

Eten is niet "heel duur", het is vergelijkbaar met hier. Dus voor een vakantieland voor onze begrippen "heel duur", omdat de meeste landen waar wij heen gaan op vakantie stukken goedkoper zijn in hun primaire dingen. Ik zou gewoon lekker daar bij de supermarkten shoppen en een fles alcohol in je koffer meenemen of op schiphol kopen. Dat is namelijk wel heel erg duur. Maar ik ben dan ook nooit van het eten meenemen op vakantie hoor, vind juist de andere keukens altijd erg leuk :D
Edit: Oh sorry, zie dat je woonplaats niet in Nederland is :D. Dan is het verschil denk ik inderdaad wel héél erg groot :j.

Goede comfortable wandelschoenen of sneakers zijn wel een musthave :j.

Gaaf Iejoor! Wat heb je allemaal gedaan?
Ik zit echt regelmatig de foto's hier in het topic door te spitten. Stuk voor stuk prachtig en goede fotograven :j.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:14

En hou rekening met je creditcard. Heel veel dingen in IJsland gaan heel makkelijk per creditcard.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:22

Ik ga in mei 2016. M'n omgeving begrijpt het niet zo goed maar mij lijkt het geweldig. Heb nog niks gepland. Alleen een ticket gekocht.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:23

Waarom begrijpt jouw omgeving het niet? :=