70 jaar D-Day Normandië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:54

DmNqUe schreef:
mirriezz schreef:
Die zwart-wit foto vind ik heel gaaf!
Wel heel jammer dat er geen dropping is geweest... Maar as said before: veiligheid eerst.

Ja precies! Het waaide zo ontzettend hard , ze moesten ook flink bijsturen aan de vliegtuigen! Maar morgen hebben we nog een kans en de voorspelling zijn goed tot nu toe :j

Zucht... die andere foto's ook weer. Word er toch wel behoorlijk stil van ja...
Geniet van de ervaring daar! Fijn dat wij ook een beetje mogen meegenieten. (als dat het juiste woord is... is het woord meest in de richting van wat ik qua gevoel bedoel)

vuurneon

Re: 70 jaar D-Day Normandië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:04

T is net of de tijd een beetje heeft stil gestaan als ik je foto's zie; alsof de oorlog nog maar net voorbij is. Die laatste foto, ontroerend.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:18

Jullie reacties doen me echt veel, te horen dat mijn gevoel die ik probeer door te geven in de foto's weer terug krijg door jullie reacties! Doet me echt ontzettend veel!

Morgen staat in lange, indrukwekkende dag op de planning, we gaan naar een strand waar als het goed is nog boten en spullen liggen waar ze destijds een provisorische haven hebben proberen te bouwen. Ook gaan we naar nog een dropping die als goed is wel door gaat en in de avond is langs de gehele kustlijn vuurwerk te zien ter nagedachtenis aan de gebeurtenissen daar! Zullen ook nog verschillende herdenkingen zijn waar we misschien wel een kijkje bij gaan nemen! Ik kan je vertellen, het is een hele ervaring, helemaal nu alles zo realistisch word omdat er ook voertuigen rondrijden en mensen rond lopen met kleding uit die tijd.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:15

Wat een prachtige foto's weer! Krijg er kippenvel van.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:22

Wat een geweldig mooie foto's maak jij!
In juli is het 3 jaar geleden dat wij ook door Normandië hebben rondgetrokken. Ik heb ongeveer dezelfde plaatsen aangedaan als jij nu doet en het was de meest fantastische vakantie ooit. Ik wil zo weer terug naar Normandië!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:42

Wow ik lees alleen de TS haar berichten maar heeft wel wat zeg maar met al die uniformen etc , en dan het contrast van de Amerikaanse begraafplaats en de Duitse ..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:17

Ik las op nu.nl dat er een 93jarige veteraan wil mee springen morgen.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 23:07

CarinaR schreef:
Ik las op nu.nl dat er een 93jarige veteraan wil mee springen morgen.

En dat heeft hij ook gedaan wat was het machtig mooi en heb daar met tranen in mijn ogen gestaan! Uitgebreid verslag met dit keer echt veel foto's komen eraan! :j

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:21

Ben benieuwd! Heel interessant om mee te lezen, heeft me ook altijd al me aandacht gehad.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 00:14

Helaas zal vandaag waarschijnlijk mijn laatste verslag worden van onze reis in Normandie, wij gaan morgen helaas niet op pad maar het is gewoon echt niet mogelijk. Vandaag was al echt een hell om overal te komen omdat de franse president blijkbaar ook kwam, en morgen is dus Obama er ( waardoor dus alles al helemaal afgesloten is en je dus echt nergens in of bij komt )

Vanochtend zijn wij als eerste afgereisd naar Arromanches, hier liggen nog de restanten van de pontons waarmee ze een soort haven hadden aangelegd, over deze betonnen drijvende blokken reden de voertuigen vanuit de zee naar het land toe! Toen we daar aankwamen vielen we gelijk met de neus in de boter en kwam er een enorm vliegtuig overvliegen en zo ontzettend laag, ik heb het ook nog een keer kunnen filmen, zal proberen dit ook online te krijgen, dan krijg je een idee hoe laag alles hier vliegt :j
Afbeelding

Het puntje van de krijtrotsen in het zonlicht!
Afbeelding

Dit is een van de grote beton blokken die op dit strand is aangespoeld! Zo zie je pas hoe groot en massaal deze blokken zijn geweest!
Afbeelding

De voertuigen mochten hier zelfs het strand op! Echt een indrukwekkend gezicht
Afbeelding

Een echte originele duitse helm waarin de kogelgaten en de slijtage goed zichtbaar zijn
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze veteraan is op dit strand geland en wilde nog een keer terug naar de plek waar het allemaal gebeurd was :j
Afbeelding

En ja ook op de terug weg en vanuit de auto vlogen de vliegtuigen om je oren! Wat een spectaculair gezicht zeg!
Afbeelding

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 00:16

De foto's en verhalen van de herdenking en dropping op Utah beach zal ik morgen plaatsen, het was een erg indrukwekkende dag en het zijn enorm veel foto's die ik toch met jullie wil gaan delen! Morgen heb ik daar rustig de tijd voor en kan ik een mooi uitgebreid verslag erover schrijven! :j

Slaap lekker iedereen

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:12

Wouw Do echt heel indrukwekkend zeg

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:21

Top Do, heel indrukwekkend en prachtige sfeerbeelden.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:25

Wat een schitterende foto's ts! Errug mooi. Ik ga zelf eind juli een week met mijn vriend die kant op met als uitvalsbasis Bayeux. Als jij nog aanraders voor ons hebt? (Evt via pb) Ik ben zelf nog nooit in Frankrijk geweest dus ben überhaupt heel benieuwd :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:39

Ik hoorde al van mn man dat t ongelooflijk druk is. Ze gaan echt met de insteek, dan maar voor het er zijn. Dachten niet veel te kunnen zien.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 10:50

Eleionomae schreef:
Wat een schitterende foto's ts! Errug mooi. Ik ga zelf eind juli een week met mijn vriend die kant op met als uitvalsbasis Bayeux. Als jij nog aanraders voor ons hebt? (Evt via pb) Ik ben zelf nog nooit in Frankrijk geweest dus ben überhaupt heel benieuwd :)

Oh ja zeker ik kan wel een soort lijstje maken voor je via PB waar we allemaal geweest zijn en wat zeker de moeite waard is! we hebben ook heel veel informatie gehaald bij de VVV kantoren waar nu heel veel staat waar je heel kan en weet niet of dat er normaal ook staat omdat het nu heel uitgebreid is door de 70 jaar bevrijding

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:21

CarinaR schreef:
Ik hoorde al van mn man dat t ongelooflijk druk is. Ze gaan echt met de insteek, dan maar voor het er zijn. Dachten niet veel te kunnen zien.

Wij volgen het nu via de televisie hier, heel bizar dat dit allemaal plaatsvind op een uurtje rijden vanaf ons haha! maar ben toch blij dat we vandaag niet weg zijn gegaan, dat zou alleen maar file worden ben ik bang :j

Ik ga nu de foto's uitzoeken van de dropping en herdenking gisteren! Zal ook proberen wat filmpjes te uploaden is denk ook wel leuk om te zien :j

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 12:32

Na heel veel omwegen, file, andere routes nemen, kleine weggetjes waar eigenlijk een richting verkeer had moeten zijn maar hier in Frankrijk dat dus niet is zijn we op ongeveer een half uur lopen van Utah Beach aangekomen op het strand. We hebben ongeveer een half uurtje vanaf geparkeerd want dichterbij kon je echt niet komen, alles was afgesloten en werd een VIP Route voor de president van frankrijk die blijkbaar bij deze herdenking aanwezig zou zijn. Ik hoop dat jullie klaar zijn voor een lang verhaal en veel foto's!

Aangekomen op het strand voor het museum op Utah Beach stond daar de eerste veteraan al die daar zijn verhaal erg graag kwijt wilde. Ik ben ook erbij gaan staan en heb een heel groot deel van zijn verhaal mee kunnen krijgen, hij is op Utah Beach geland, hij was doodsbang doordat ze allemaal niet wisten waar ze uitkwamen en ook niet wisten waar ze dus terecht zouden komen. Hij lande dus op Utah Beach samen met heel veel andere Amerikanen. De Amerikanen wisten niet zo goed wat ze moesten doen en daardoor zijn ze eigenlijk als een kip zonder kop alle kanten uit gegaan wat eigenlijk heel erg goed heeft uitgepakt. De Duitsers waren hierdoor zo verrast dat ze dit strand vrij snel hebben kunnen overwinnen. Maar hij heeft daar ook een heel mooie gebeurtenis aan de oorlog over gehouden.. Hij heeft zijn vrouw daar ontmoet die tot op de dag van vandaag hem steunde en met hem mee ging, ze waren deze dag 60 jaar getrouwd en hij wilde deze bevrijding met haar vieren en eindigde het gesprek met de woorden naar alle slachtoffers toe...... Their Sacrifice , our Freedom. Ik moet zeggen dit was echt kippenvel, hij kreeg applaus toen hij weer omhoog liep naar de boulevard en duizenden handen met de woorden bedankt voor alles!
Afbeelding

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 12:43

Daar kwamen ze weer aan, dit keer 6 vliegtuigen en in eens stak de wind weer op en we hadden er weer een hard hoofd in. We waren bang dat ze helaas toch weer de dropping zouden stoppen.
Afbeelding

Maar dit keer hadden we geluk!! Ze sprongen en wat een indrukwekkend beeld is dit! Als je goed kijkt zie je uit de deuropening net nog een soldaat springen!
Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Ze sprongen met het zelfde type parachutes als ze vroeger ook mee sprongen, met deze parachutes kon dus ook niet goed gestuurd worden en ook niet goed geremd, Wat er gebeurde was dat er dus een parachutist naast mij lande en het dit beeld gaf toen hij over mijn hoofd heen vloog :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 12:51

Na deze twee droppings gingen de vliegtuigen een stuk hoger vliegen! En kwamen er per ronde uit de verschillende vliegtuigen iedere keer personen naar beneden met verschillende gekleurde parachutes en op een gegeven moment zelfs met de vlaggen eraan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een gegeven moment gingen de vliegtuigen zo hoog vliegen dat de personen zelfs een stuk vrije val maakten voordat ze hun parachute openden!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

En als allerlaatste mocht de 93 jarige veteraan in Duo sprong naar beneden toe, Als afsluiter , uitkijkend over iedereen die al beneden was, wat een applaus kreeg die man en wat een gejuich, ik moet zeggen ik stond echt met mijn tranen in de ogen! Wat een emotioneel moment moet dat geweest zijn voor die man!

Afbeelding

Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:54

Wauw, wauw wauw...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:55

Wauw.. Even heel je topic bekeken.. De tweede wereldoorlog doet mij ook zoveel. Dank je dat je dit alles wilt delen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:58

Wow! Wat een ontzettend mooie en sprekende foto's! Ik vind het altijd mooi om dit soort dingen te zien, en ik vind dat ze op scholen meet van dit soort dingen zouden moeten laten zien. Ik heb op school wel de standaard feitjes over WOII geleerd, maar echt een indruk van hoe het was... Die krijg je niet uit een boek.

Met excursie zijn wij naar simpelveld geweest, en ik heb toen gekozen voor het programma waar je meer dingen van WOII te zien kreeg dan bij de andere programma's. Zijn toen naar loopgraven geweest en een begraafplaats. Die laatste heeft echt zo'n indruk gemaakt toen.
We kwamen vanaf een bierbrouwerij (beetje vreemde combi), waar iedereen natuurlijk jolig, lacherig en licht aangeschoten vandaan kwam. Ik zat bij de meest populaire mensen uit de klas. Altijd een grote mond, niet luisteren etc. We kwamen op die begraafplaats aan en iedereen was stil. Zelfs de grootste en stoerste jongens heb ik zich zien afzonderen, geknield bij de graven zien zitten en zien huilen. Zo indrukwekkend was dat allemaal. Toen we terugkwamen bij onze accomodatie waren de andere groepen helemaal vrolijk, en onze groep zonderde zich af samen met de geschiedenis docent die ons nog ontzettend veel verteld heeft over de oorlog.
Ze zouden dat moeten verplichten voor alle scholieren. Het heeft op mij toen zo'n indruk gemaakt, en ik begrijp dingen veel beter. Het is echt een stukje algemene ontwikkeling vind ik, ondanks het feit dat het zo lang geleden is en je het kan zien als een 'ver van je bed show'.

Nogmaals, wat een ontzettend mooie foto's! Bedankt dat je deze reportages met ons deelt!

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 13:02

Hierna zijn we weer terug gegaan naar het monument waar de ceremonie gehouden ging worden! De politie te paard bleef alles goed in de gaten houden! Alles bleef heel rustig waardoor we zelfs de paarden even mochten aaien en belonen, prachtig vonden ze dat natuurlijk die agenten!
Afbeelding
Afbeelding

De Amerikaanse soldaten stonden al klaar in linie om richting het monument te gaan marcheren!
Afbeelding

Natuurlijk zijn de veteranen hier niet te missten en deze mochten voor mij ook niet ontbreken op de foto! Op een gegeven moment heb ik zelfs op een rustig moment met een veteraan zitten praten op een bankje voor het museum! Hierbij een paar foto's van deze helden!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding Afbeelding

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 13:11

De ceremonie vond plaats bij het monument waarbij ook Veteranen de vlaggen mochten vasthouden!
Afbeelding

Een leeg Utah Beach met de gelegde bloemen van vandaag!
Afbeelding

Bloemstuk gelegd door de Amerikaanse Marine
Afbeelding

Vlaggen naar het monument gebracht door soldaten en marine
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk zouden we nog naar het vuurwerk gaan kijken maar het was zo koud geworden en het werd zo druk en het gehele strand was afgesloten, dat we besloten hebben om naar ons huisje terug te rijden, we hebben het vuurwerk via de tv gekeken. Maar toen we onderweg terug liepen naar onze auto werd er in een ander stadje een paar km verderop nog een dropping gehouden. We wisten dat deze dropping er zou zijn maar dat het nog zo dicht bij was wisten we niet. Ik heb zo een super sfeerbeeld kunnen schieten van de vliegtuigen en met de personen die uit het vliegtuig sprongen!
Afbeelding

Als laatste nog een paar gave auto's gespot op het parkeerterrein
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding