Op reis naar Kroatië, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:51

anneliesdj schreef:
NathalietjeB schreef:
ook kan je volgens mij dolfijnen en walvissen spotten dacht ik kon je met een boot mee t water op
en nu ik t weer over kroatie heb ...zit ik alweer van zucht ik wil zo graag weer heen.

Ik MOET ECHT walvissen dolfijnen en haaien zien!
Nog tips daarvoor, iemand?

ik ga zelf meestal onder aan kroatie op vakantie en bij split en dubrovnik staan bootjes waar je in mee kan varen op zoek naar de dolfijnen enz..word ook aangegeven met borden vaak

haaitjes(kleintjes) kun je vaak al spotten met gewoon snorkelen ze komen zeer dichtbij de kust namelijk.
ook zie je genoeg gekke visjes en ook zeekomkommertjes die zijn zo schattig
en zoals gezegd trek waterschoenen aan want er zijn zee-egels en die wil je niet in je voeten hebben.

als je een bruiloft mee kan maken in kroatie zou ik dat ook doen is heel apart om te zien en mee te maken.
er word dan vaak door kroatie gereden met een hoop getoeter van auto's en komen de mensen de huizen uit om het bruidspaar toe te zwaaien en word er voor kids snoep gestrooid als bedankje..

wil je nederlands eten neem dat zelf mee want dat kennen ze vooral onder in kroatie niet...frikandellen enz zijn niet te verkrijgen.
wel kan je altijd goed eten bij restaurantjes je bord is altijd goed vol en ook de pizza's zijn geweldig

voor de mensen die met eigen auto/camper rijden zorg dat je anwb buitenlandse service aan heb staan en dat je zoiezo een mobiel heb met abbonement want het duurt als je pech heb daar met de auto echt een jesus tijd voordat je geholpen ben
weet waar ik over praat want onze camper had een kapotte versnellingsbak in kroatie..e
n waren maar wat blij dat we toen anbw hadden wij kregen ons hotel vergoed omdat we niet naar huis konden en er kwam een gloednieuwe auto uit nederland voor ons naar kroatie gereden..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:59

Ik ben 2 jaar terug naar Kroatië geweest. Wij waren helemaal weg van Rovinj, zo schattig daar. Verder naar Pula, Zadar en Split geweest en natuurlijk naar de Plitvice meren en Krka. Ik zou zeker een snorkelset meenemen en waterschoentjes.
De campings vond ik er niet leuk. Ik ben verwend in Frankrijk denk ik. Normaal gesproken staan we altijd op kleine simpele campinkjes. In Kroatië was het of heel groot of de douches waren geen succes (misschien achteraf gezien nudisten campings?). We kwamen andere Nederlanders tegen die tegen hetzelfde aanliepen. In het binnenland konden we helemaal geen campings vinden, alleen aan de kust.

Onze hele vakantie heeft het helaas geonweerd en dan is het niet heel fijn om in een tentje te zitten. Na 2 weken was ik er dus wel klaar mee. Voor mij voorlopig geen Kroatië meer. Slovenië daarentegen, wat een prachtig land en vriendelijke mensen! Wij waren er trouwens eind augustus en toen was het er niet zo druk met toeristen. Bij de Plitvice meren was het zelfs uitgestorven maar het onweerde dan ook heel hard! Was nog steeds mooi hoor maar we waren zo moe van die regen en onweer dat we daarna direct door zijn gereden naar huis.

anneliesdj

Re: Op reis naar Kroatië, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:20

Watvoor haaitjes zwemmen zo dichtbij de kust?
Iets van hondshaaien ofzo? Niet de 'haai' zoals de grote witte denk ik?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:24

Ik heb ontzettend goede ervaringen met kroatie! de mensen zijn erg aardig.

Ik ben in pula, zadar, split en brac geweest! ohja, en plitvice!

aanrader om in brac een scootertje te huren! dat is erg leuk!
neem je snorkel-set mee en gaan met die banaan! :)

wij hebben voornamelijk in b&b geslapen, erg goedkoop. soms wel 12 euro per nacht! :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:44

anneliesdj schreef:

Haha nee de grote witte komt volgens mij daar niet voor..
Ja hondshaaitjes en kleine tijger haaitjes
Kan je gewoon tegen komen maar zijn vaak niet groter dan je arm

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:47

Wij zijn vorige week een week in Kroatie geweest in Kringa, vlakbij Porec. Super land, ik zou alleen wel zorgen dat je kuna's hebt. Met euro's kan je ook betalen maar kuna's is fijner vind ik.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:55

Wij hebben de hele dag rond gereden op een scooter op Hvar. Heeeeel gaaf, prachtig uitzicht overal. Echt genoten. Over anderhalf uur varen we terug richting Split

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 01:59

NathalietjeB schreef:
anneliesdj schreef:

Haha nee de grote witte komt volgens mij daar niet voor..
Ja hondshaaitjes en kleine tijger haaitjes
Kan je gewoon tegen komen maar zijn vaak niet groter dan je arm

Jawel toch? Niet heel veel, maar grote witte komen wel voor in de middellandse zee.
Dat gezegd hebbende, zijn tijgerhaaien niet minder gevaarlijk en waar kleintjes zijn.....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:12

Ik heb enkel 1 keer meegemaakt dat er signaal af ging voor een witte haai bij de kust...
Maar die werd al snel naar t open water geloodst..

Maar verder niet gezien in de 6 jaar dat ik er al kom..

Ja je heb wat grotere zuster haaien maar daar vind ik zelf niks aan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:14

Ha als ik google blijken er toch heel wat haaien voor te komen in de middellandse zee, ook de witte en zelfs de walvishaai.

Vraag ik me af waar de beste plekken zijn om walvissen/haaien/dolfijnen te spotten? Iemand daar een idee van of waar ik dat kan vinden?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:19

anneliesdj schreef:
Ha als ik google blijken er toch heel wat haaien voor te komen in de middellandse zee, ook de witte en zelfs de walvishaai.

Vraag ik me af waar de beste plekken zijn om walvissen/haaien/dolfijnen te spotten? Iemand daar een idee van of waar ik dat kan vinden?

Weet dat er in split en dubrovnic boten gaan om dolfijnen enz te spotten..
Je betaalde er toen dacht ik 45 kuna voor..
Geen idee hoe erg t nu is opgehoogt door de euro

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 01:33

Hoelang is dat geleden dan? Een kuna is nu 13 cent waard hoor ik, dus dat zou iets minder dan 6 euro zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:30

2 jaar terug maar met de kuna is alles zeer goedkoop.
Halve liter bier 50cent enz.
Ijsje met 6 bolletjea amper 1,50

Wil je lekker eten ga eten bij de kroaten thuis
je krijgt vaak dan echt lekker eten of regelrecht van t spit af..
En fruit uit eigen tuin zoals water meloen enz.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:45

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:55

Wij hebben gisteren 25/30 km gelopen. In/rond/naar de Plitvice meren. Wauw wat onwijs gaaf!!!! We waren wel helemaal dood. Zitten nu in Zagreb. Prima hostel maar verder niet echt mijn stad (qua sfeer en een beetje vies). Morgen gaan we Kroatie weer verlaten.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:00

aaaah leuk

Ik ga ook kamperen in Kroatie met 3 vrienden dus haak eventjes aan O:)
Wij gaan naar de omgeving van Istrie en naar Zagreb

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:20

Istrie/zagreb moet je ook echt van houden t zijn de toeristische hoofdplekken..

Ik zelf hou niet van te touristisch.
Geef mij maar t binnenland van kroatie..
De kapotte huizen en complete spooksteden.
De rond trekkende schapen/geiten hoeders.

De prachtige natuur met wilde zwijnen.
De locals met hun zelf gemaakte vlees vol specerijen of feestjes tijdens het klaar maken van t dier op t spit.

De nachtelijke marktjes die beginnen canaf een uur of 9..waarbij je de meest gekke dingen kan krijgen.

O.a wapens, opgezette dieren of dode koffervisjes als oorbellen en wel meer van die gekke dingen..

Maar ow wat hou ik van dat land en zijn cultuur..

De grootste tip die ik wil geven is....wijs absoluut niet naar mensen!!
Dit staat in kroatie voor ruzie

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:24

Haha wijzen is zowieso niet heel netjes.
Nachtelijke markten, waar vind je die?

En iemand die weet hoe het zit met openbaar kamperen in kroatie? mag je zomaar ergens je tent opzetten?
Weet dat dat in bv frankrijk wel mag voor max 1 nacht geloof ik.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:26

anneliesdj schreef:
Haha wijzen is zowieso niet heel netjes.
Nachtelijke markten, waar vind je die?

En iemand die weet hoe het zit met openbaar kamperen in kroatie? mag je zomaar ergens je tent opzetten?
Weet dat dat in bv frankrijk wel mag voor max 1 nacht geloof ik.

Onder aan kroatie zijn er meerdere open plekken waar je volgens mij voor 2 nachten mag blijven zowel met tent als camper..
Er staan daar ook stroom paaltjes.

Er is vlakbij porec volgens mij vlakbij de plitvice ook een heel klein schattig campingetje betaalde toen 3 euro per nacht

Nacht marktjes vind je volgens mij wel overal aan de kust streek

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:42

waa vlakbij plitvice die moet ik hebben, das wel een goeie

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:13

NathalietjeB schreef:
Ik zelf hou niet van te touristisch. Geef mij maar t binnenland van kroatie..
De kapotte huizen en complete spooksteden. De rond trekkende schapen/geiten hoeders.

Informeer jezelf dan wel over eventuele landmijnen. Nog niet alles is er opgeruimd... http://www.seesing.com/algemeen.htm#Landmijnen

Tip: Doe op weg naar Kroatië in ieder geval de grotten van Postojna aan :P . De grootste van Europa en echt indrukwekkend. En verder vind ook ik de meren van Plitvice een must :j . Maar trek er m.i. gerust 2 dagen voor uit (het zijn 5 meren). En ga dan vooral ´s ochtends zo vroeg mogelijk, anders kan je - op sommige delen- over de hoofden lopen. Op de site van Plitvice kan je alvast een visueel voorproefje nemen http://www.np-plitvicka-jezera.hr/en/ :P <3

Het is allemaal al genoemd, maar zorg met kids voor goede waterschoenen. De kust bestaat uit kiezels en zee-egels. En leuk voor de kids ook: Aquapark Istralandia (in Istrië) met 1,2 kilometer aan verschillende glijbanen :D (zie hier voor meer info)

OT: voor wie ook dol is op Ćevapčići; de Lidl verkoopt ze (in de vriezer bij de runderprodukten). Samen met wat Ajvar uit de Turkse winkel, Yoegoslavisch eten thuis op tafel :P :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:30

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:49

anneliesdj schreef:
Brr landmijnen, daar staan toch wel waarschuwingen voor?

Niet overal staan borden Anneliesdj :n . Bij de kust is alles opgeruimd maar in de binnenlanden zijn ze nog met opruimen bezig.
Jaarlijks vallen er nu nog steeds 5-10 dodelijke slachtoffers als gevolg van landmijnen.

Actuele info vind je op de site van "Croatian Mine Action Center" (HCR) http://www.hcr.hr/en/index.asp

Even doorklikken naar de kaarten van risicogebieden (MIS-portal) https://misportal.hcr.hr/HCRweb/faces/intro/introduction.jspx
aanvinken dat je de voorwaarden accepteert en je kan -tot op dorpsnaam- nazoeken of het om risicogebied gaat. (Of daar ter plekke navragen, bij de plaatselijke VVV)

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:08

wij zijn nu 1,5 week terug uit Kroatië, mijn schoonvader komt er vandaan dus m'n vriend is best wel bekend in het land. we hebben gekampeerd in Labin, Dubrovnik en split. en hebben in een appartement gezeten op het eiland vis. we vonden de campings in vergelijking met Italië en Frankrijk erg duur. Dubrovnik was 45 euro en de andere 2 campings waren ong. 35 euro. dit hadden wij in Kroatië niet verwacht. de campings waren wel echt top! goed verzorgd. we zijn in Dubrovnik bij een goedkope camping geweest, 22 euro per nacht maar daar voelde we ons absoluut niet veilig en daar zijn we dan ook snel weer vertrokken. appartementen in Kroatië zijn qua prijs vergelijkbaar! de volgende x dat wij naar Kroatië gaan reizen wij van appartement naar appartement.

vis is absoluut een aanrader! heel klein eiland nog niet heel bekend bij de toeristen (er zijn veel Kroaten die daar heen gaan voor vakantie.
je vind er de blauwe en groene grot en het strandje stiniva. Echt prachtig!
Afbeelding
blauwe grot

Afbeelding
stiniva.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:34

Nog een tip voor de studerende bokkers onder ons: bij Plitvice krijg je 10 euro korting bij vertoning van je studentenpas (zelf had ik hem niet bij :o ). Geldt wellicht ook wel voor de andere parken!