Een jaar au-pairen in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 06:52

leonie1988 schreef:
daffie1986 schreef:
Je hebt alleen recht op zorgtoeslag als je in nederland woont en een zorgverzekering hebt. Wij zijn dit jaar vertrokken naar nieuw-zeeland op een tijdelijk visum en ik heb de zorgtoeslag en de zorgverzekering gewoon stop gezet. Je hebt namelijk niets aan je nederlandse zorgverzekering zodra je langer als 3 maanden of 6 maanden, dat weet ik niet meer, in het buitenland bent. Verder scheelt het een hoop geld als je het gewoon stop zet.

Wel ontzettend gaaf hoor, er zitten zoiezo al 2 bokkers in australië waarvan 1 geëmigreerd.

Volgens mijn zorgverzekering kon ik gewoon verzekerd blijven, omdat ik maar een tijdelijk naar het buitenland ga. Tijdelijk is kennelijk tot een jaar. Maar ik zal het eens aan de familie vragen waar ik naartoe ga, misschien kan ik beter een Australische zorgverzekering pakken... Nu twijfel ik ;)

Ja, je kunt inderdaad gewoon verzekerd blijven. Maar wij waren niet van plan om elke maand bijna 300 euro te blijven betalen en hebben dus tegen de verzekering gezegd dat we weg gingen uit nederland en zodoende is de zorgverzekering gewoon stop gezet. Mochten we wel terug komen dan is het gewoon een kwestie van een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Wij zaten bij CZ en die gaven aan niet langer dan een paar maanden buitenland te doen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 07:08

Ik zal later nog wel een uitgebreide reactie geven
Ik ben ook Au pair in Australie. Ik zelf heb eerst in Nieuwzeeland gewerkt en gebackpackt en in Fiji vakantie gehouden, en in Australie gebackpackt.
Wat betreft de negatieve ervaring ben ik het niet eens, de meeste gezinnen zeg 99% zoekt een au pair omdat de ouders zelf druk zijn met werk. Hele normale gezinnen! Tuurlijk zul je helaas altijd een 'rotte appel' er tussen hebben zitten.

En dat je het moet hebben van vrienden is denk ik niet heel anders dan backpacken. Als alleengaande reiziger of dat nou als au pair of backpacker is zullen vrienden erg belangrijk zijn!

Wat betreft het vliegveld, mij werd verteld en in het vliegtuig door de piloot nogmaals dat Australie een erg moeilijk land is als het gaat over spullen het land mee innemen.
Ik had eten in mijn tas en was dat vergeten en dus niet op het formulier ingevult, bij de bagage scan kwam ik erachter en vertelde het tegen het personeel en mocht het zonder enig probleem mee nemen. Zo ook mijn wandelschoenen met nog best wat zand eraan werd bekeken en mocht zo met me mee het land is. Beide gevallen was bij ander personeel.

Laat je niet beinvloeden door negatieve reacties, ervaar zelf alles en ik hoop dat je een geweldige tijd beleefd in dit geweldige land 'down under'

ohja houd je er wel rekening mee dat je officieel niet langer dan 6 maanden bij dezelfde familie mag werken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 07:14

Ts, een winterjas misschien niet maar wel iets diks.
Als het daar winter is is het in de ochtend vaak tegen het vriespunt aan, maar tegen de middag is het dan 25 graden. Het is daar altijd wel vroeg donker, en vroeg weer licht.

Ik vind het op het vliegveld ook niet dat ze echt moeilijk doen.
Je krijgt een formulier en daar moet je invullen wat je bij je hebt.
Medicijnen, of hagelslag of zo. Als je eerlijk bent heb je geen problemen.
Wij nemen altijd dozen drop mee, die hebben ze daar niet.
Waar ik wel elke keer moeite mee heb is in de handtas de deodorant. *\o/*
Je mag volgens mij alleen een klein busje mee nemen. Maar dat staat goed in de papieren die je krijgt.

meniekske

Re: Een jaar au-pairen in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:17

Wat leuk dat je dit gaat doen.
In 2008 ben ik ook in Australië geweest. Ik zou voor 5 weken gaan maar helaas al na 2 weken weer op weg naar huis. Ik zou die tijd bij een kennis in huis verblijven maar door verschillende dingen had ik er voor gekozen om terug naar huis te gaan. Helaas ging het rond reizen mij financeel niet lukken vandaar de keus naar huis. Ik had ook via de cz zo'n pasje voor Europa en die was ook geldig in Australië. Ik heb die tijd vlak bij Geelong gezeten dat is zo'n 1,5 uur van Melbourne vandaan. Voor mij was het de aller eerste keer dat ik zou vliegen en het is me zeker goed bevallen. De heen reis vloog ik met Quantas, dat was via schiphol naar londen Heathrow vandaar naar Melbourne met een tussen stop in Hong Kong.
Terug ben ik met Malaysia airlines en een tussen stop in Kuala Lumpur.
Ik vond het echt een geweldig land en wil zeker nog eens een keer terug om de dingen te zien die of ik toen ook nog op mijn lijstje had staan.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:52

Zo, weer even reageren op iedereen :)

N0a: Bedankt voor de tips, ik zal de greyhound bus zeker onthouden :)

Sabini: Dankjewel! Ja er komt een site online waar ik foto's en verhalen kan plaatsen. Die zal ik wel hier plaatsen zodra ik die ga gebruiken :j

SpikkelFire: Bedankt voor de links, ik heb alles eens even goed doorgelezen en besloten om mij inderdaad gewoon ingeschreven te laten bij de gemeente. Ik woon nog bij mijn ouders in (appartement is klaar vlak voordat ik vertrek :P ), dus post en dergelijke kunnen zij voor me openen en eventueel op reageren indien nodig. Of het in ieder geval doorgeven aan mij :)
Maar dan kan ik ook mooi mijn zorgverzekering en toeslag door laten lopen, dan hoef ik daar ook niet veel moeite voor te doen. Mijn zorgverzekering (CZ direct) gaf aan dat ik echt de EHIC pas moet hebben. Die kan ik gewoon nu al bestellen en meenemen naar Australië http://www.ehic.nl/. Deze pas is ook voor Australië, het is een verdragsland.

daffie1986: Oke, in jullie situatie begrijp ik dat jullie je zorgverzekering stop hebben gezet. Maar ik heb gemaild met CZ en zij zeggen dat ik maximaal een jaar weg mag blijven aan een stuk. Dus daar ga ik dan maar vanuit :)

vevina: Bedankt voor je reactie! Ik ga het inderdaad gewoon zelf ervaren, maar het is wel fijn om de ervaringen/meningen van anderen te lezen :) En ja ik weet dat ik officieel maximaal een half jaar mag werken bij dezelfde familie, er zijn gelukkig voldoende manieren om het toch voor elkaar te krijgen :P

vrouwke: Ik zal een klein flesje deo meenemen :P Dankjewel!

meniekske: Wat rot dat je maar zo kort kon gaan! Wel gaaf dat je in Geelong bent geweest, daar is mijn moeder geboren en heeft ze bijna 9 jaar gewoond :) Ik vlieg heen met KLM (heb al wat meer betaald voor meer beenruimte :P ) stop in Singapore en de tweede vlucht met Etihad Airways. De terugreis moet nog worden verzet, die staat nu op 21 augustus omdat ze niet zover vooruit kunnen plannen. Dat moet 13 februari 2015 worden, dus dan weet ik nog niet met welke maatschappij ik vlieg of waar ik een tussenstop heb.
Ik kan me voorstellen dat je nog een keer terug wilt gaan, twee weken is echt kort :(

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:59

Ah ok nooit gehoord van die EHIC pas, ga me er eens in verdiepen :) Of is het alleen als je bij CZ verzekerd bent?

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:08

SpikkelFire schreef:
Ah ok nooit gehoord van die EHIC pas, ga me er eens in verdiepen :) Of is het alleen als je bij CZ verzekerd bent?

Als je op de site klikt op het aanvraagformulier kun je een zorgverzekering selecteren. Daar staan er verschillende. :j
Op de site van mijn zorgverzekering staat dit: Met de EHIC (European Health Insurance Card) hoef je de kosten van de behandeling niet voor te schieten.

Dus het is niet verplicht om die pas te hebben ofzo, alleen handig zodat je geen geld voor hoeft te schieten :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:30

ik lees al vaker mee in de topic!

Gaaf dat je de stap waagt.. net als jou ben ik ook gaan doorleren ondanks dat ik ook wel een jaar weg wou maar ik had ook meteen werk. nooit spijt van gehad want ik had na 2 jaar een vast contract en ben blij daarmee nu in de crisis.. (en het is ook voor mij een droombaan)

ik weet niet of ik de stap nog gezet had als ik wel werkloos was geworden.
HEt is altijd wel leuk om reisblogs te volgen, of andere bokkers die na het buitenland zijn gegaan

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:36

Christiene schreef:

Gaaf dat je de stap waagt.. net als jou ben ik ook gaan doorleren ondanks dat ik ook wel een jaar weg wou maar ik had ook meteen werk. nooit spijt van gehad want ik had na 2 jaar een vast contract en ben blij daarmee nu in de crisis.. (en het is ook voor mij een droombaan)

HEt is altijd wel leuk om reisblogs te volgen, of andere bokkers die na het buitenland zijn gegaan

Ik ben ook heel blij dat ik heb doorgeleerd. Alleen kom ik niet makkelijk aan werk en mijn laatste baan als activiteitenbegeleidster in een bejaardentehuis was gewoon echt mijn ding niet. HBO functies zijn er amper, als ze er al zijn willen ze mensen met veel ervaring. En dat is niet meer dan logisch, maar ik moet toch ergens ervaring opdoen? De baan als activiteitenbegeleidster kreeg ik ook bijna niet, omdat ik te hoog opgeleid was. Gelukkig kon ik ze overtuigen dat ik nog veel ervaring op moest doen :P

En aangezien ik verder nu geen uitzicht heb op werk (behalve als oppas) dacht ik: nu pak ik mijn kans!

Als ik een vaste baan/relatie had gehad had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Dus mag ik blij zijn dat ik werkeloos en vriendloos ben *\o/* 8-)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:40

Wauw, gaaaaaaf :~ Jaloers hier :')

Ga je een blog of wat bijhouden? Of heb ik daar overheen gelezen.
Ik wil je graag volgen.
Hebben ze niet nog een plekje vrij daar? :o O:)

Hoe ben je daar terecht gekomen?
Bij dat gezin, ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt aangepakt.
Mag ook via pb.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:47

_Nancy schreef:
Wauw, gaaaaaaf :~ Jaloers hier :')

Ga je een blog of wat bijhouden? Of heb ik daar overheen gelezen.
Ik wil je graag volgen.
Hebben ze niet nog een plekje vrij daar? :o O:)

Hoe ben je daar terecht gekomen?
Bij dat gezin, ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt aangepakt.
Mag ook via pb.

Haha altijd leuk om te horen hoe jaloers iedereen is :P Ik zal dit topic even teruglezen als ik heimwee krijg. Even beseffen hoe gaaf deze kans is! :D

Mijn schoonbroer heeft een site aangemaakt, die kan ik gebruiken om verhalen/foto's te plaatsen :)
Ik slaap in een twee-persoonsbed... Dus plek is er wel ;) Alleen geen werk ben ik bang :D

Ik heb mij aangemeld op www.aupair-world.nl. Ik heb er wel voor betaald, want dan kun je tenminste ook zelf contact opnemen met gezinnen. En dit gezin zocht specifiek een Nederlands Au pair en ik was de eerste die een berichtje stuurde. Je kunt op die site een profiel aanmaken, met foto's en al. En jij kunt zelf aangeven welke eisen je aan het gezin wilt stellen. En aan de hand daarvan wordt je gematched met verschillende gezinnen. Ik kreeg dagelijks zeker 5 mails dat er gezinnen waren die paste bij mijn profiel. Echt heel handig :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:50

Maakt niet uit, ik vind wel iets :')
Ik wil meeeee :):)

Als je gaat wel je site melden dan he :D
Ik ga even de site bekijken.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:52

_Nancy schreef:
Maakt niet uit, ik vind wel iets :')
Ik wil meeeee :):)

Als je gaat wel je site melden dan he :D
Ik ga even de site bekijken.

Ja ik zal het hier plaatsen zodra ik er gebruik van ga maken :)
Er zijn gezinnen zat die hulp nodig hebben. Ik had met een stuk of 10 gezinnen meerdere mails gestuurd en dit gezin stak er gewoon met kop en schouders bovenuit :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:55

leonie1988 schreef:
Christiene schreef:

Ik ben ook heel blij dat ik heb doorgeleerd. Alleen kom ik niet makkelijk aan werk en mijn laatste baan als activiteitenbegeleidster in een bejaardentehuis was gewoon echt mijn ding niet. HBO functies zijn er amper, als ze er al zijn willen ze mensen met veel ervaring. En dat is niet meer dan logisch, maar ik moet toch ergens ervaring opdoen? De baan als activiteitenbegeleidster kreeg ik ook bijna niet, omdat ik te hoog opgeleid was. Gelukkig kon ik ze overtuigen dat ik nog veel ervaring op moest doen :P

En aangezien ik verder nu geen uitzicht heb op werk (behalve als oppas) dacht ik: nu pak ik mijn kans!

Als ik een vaste baan/relatie had gehad had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Dus mag ik blij zijn dat ik werkeloos en vriendloos ben *\o/* 8-)
Dat is tegenwoordig ook nog idd met hbo en weinig werk plus ze willen weer mensen met ervaring.

leuk dat je die kans grijpt!

wie weet de je de ervaring van je leven op, onmoet je daar je toekomstige liefde, win je de lotto, ben je met een maand weer thuis, trek je er na een half jaar nog rond.. en kom je na een jaar weer na nederland of beland je heel ergens anders.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:15

Je hebt helemaal gelijk Christiene, ik zie wel waar ik uitkom :)
Als ik er uiteindelijk blijf wonen ( :') ) doen we een boktmeeting bij mij _O-

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 10:56

Zo, net ff geskyped met het gezin waar ik naartoe ga, balen dat de internetverbinding bij hun steeds weg viel. Nog 4,5 week :D
Ik heb de pil voor een jaar gehaald, moet nog 1 telefoontje plegen voor mijn inboedelverzekering en dan is alles geregeld.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:13

leonie1988 schreef:
Zo, net ff geskyped met het gezin waar ik naartoe ga, balen dat de internetverbinding bij hun steeds weg viel. Nog 4,5 week :D
Ik heb de pil voor een jaar gehaald, moet nog 1 telefoontje plegen voor mijn inboedelverzekering en dan is alles geregeld.

Heel veel plezier, en die 4,5 week zijn zo om.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:32

Haha ja de afgelopen week is ook voorbij gevlogen!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:17

en de komende weken gaan vast nog sneller :)

volgend jaar dus oud en nieuw in australie vieren:)(als het goed gaat)

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:13

Christiene schreef:
en de komende weken gaan vast nog sneller :)

volgend jaar dus oud en nieuw in australie vieren:)(als het goed gaat)

De tijd lijkt inderdaad sneller te gaan nu :D
Ja dat hoop ik ook! Het gezin heeft dit jaar voor het eerst sinds jaren kerst bij hun thuis gevierd, alle familie kwam naar hun. Normaal gaan ze eerst een week naar Melbourne, daarna een week naar Sydney/Perth... Ik hoop op Sydney!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:23

Beginnen de zenuwen nog niet toe te slaan, Leonie? :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:58

sydney hoop ik ook voor je! dat is de stad met oud en nieuw ..(voor mij) nooit geweest, maar als ik ooit een geldprijs win.. ga ik daar heen als ik gezond ben.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 22:13

Roosch schreef:
Beginnen de zenuwen nog niet toe te slaan, Leonie? :D

Langzaam maar zeker wel ja... Met name omdat de weken echt voorbij vliegen sinds kerst... {:}

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 05:32

Ik heb in Sydney dit jaar oud en nieuw gevierd, als je die kans krijgt DOEN!!!!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:49

Gaaf hoor! En maak je geen zorgen, komt allemaal goed! Ik had zelf een uitgeprinte mail bij me maar die hebben ze nooit echt bekeken (ik had ook de nr's etc opgeschreven), inderdaad meerdere doosjes anticonceptie mee en bij de gemeente heb ik nooit iets aangegeven. Volgens mij hoeft dat ook niet, nu woonde ik niet op een vaste plek dus ik weet niet of dat dan anders is. Verder heb ik na 15 maanden ook gewoon nog mijn verzekering hier, daar alleen een medicare card aangevraagd. Ik ga vrijdag weer terug en houdt dan ook gewoon mijn zorgverzekering hier (en heb een goede reisverzekering). Ik geloof dat dat zelfs kan tot 2 jaar. En voor altijd als je maar elke 2 jaar voet zet op nederlandse bodem. Anyway, supergaaf, veel plezier! Brisbane is een leuke stad vind ik :)