Nachtmerrie op vakantie WAARSCHUWING

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:04

BarbaLala schreef:
Ts dit is toch echt je eigen verantwoordelijkheid geweest.
. .

Ik denk eerder dat van haar ouders, ts is pas 15 :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:16

in noorwegen is alles duur :)
als je goed had gezocht had je dat geld bespaard kunnen blijven.

maargoed fijne vakantie :D

Anoniem

Re: Nachtmerrie op vakantie WAARSCHUWING

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:33

Wij hebben al een paar weken geleden gezocht, toen was er echt nergens te vinden dat het veranderd was, nu misschien wel maar toen dus niet.
Ik dacht dat het 25000 kroon was, en 1500kroon voor een dag extra, maar we hebben in ieder geval wel goed gerekend.
Ze zal best goed verzorg worden, maar ze is gewoon bang voor abdere mensen.
En voor de mensen die denken dat het helemaal niet erg is, het is wel mijn hond die zonder pardon afgepakt word, mijn vriendintje, zoiets bedenk je toch niet.
We haddem gewoon eem pil bij ons, hun moeten er een heel probleem van maken.
Ik zie het niet als onze schuld, we hebben het op tijd opgezocht en de da heeft het ook voor ons gecontroleerd.
Hadden we dan elke dag moetem googelen of er misschien iets veranderd is?
Mijn vader is boekhouder, als hij een klant advies geeft, gaan zij dat ook niet nog eens na checken op google.
We gaan haar vanavond ophalen en dan blijft ze lekker bij ons.
Dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:34

Maar wiens schuld is het dan TS? Je kan moeilijk Noorwegen de schuld geven toch?

We beweren ook niet dat het niet erg is, niemand wil dat zijn of haar dier in quarantaine moet. Wel is het iets dat voorkomen had kunnen worden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:36

Enige die je hier dan nog de 'schuld' van zou kunnen geven is je eigen dierenarts, die had dit moeten weten. Tsja dat ze dan zulk beleid toepassen is heel vervelend, maar er is niet voor niets beleid op natuurlijk. Daar kun je Noorwegen de schuld niet van geven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:37

Lianne86 schreef:
Ik was het land niet eens meer ingegaan... Was denk ik ook niet op vakantie gegaan met hond als het zo stressvol is...

Erg vervelend natuurlijk allemaa... Maarja... Kijk zelf dit soort dingen altijd goed na! Vooral als je met een `moeilijkere` hond gaat...

Daar ben ik het volledig mee eens :j

Diertje doe je er echt geen plezier mee, die blijft net zo lief thuis ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:38

Gaan we lekker met haar wandelen want het is hier best mooi, we gaan er nog wat van proberen te maken.
De da hebben we gebeld en hij was blij dat we gebeld hadden omdat zij het dus echt niet wisten en daarom kunnen ze nu voorkomen dat dit niet gebeurt bij andere mensen die met hun hond(en) naar noorwegen gaan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:43

Arme TS.
Noorwegen is inderdaad een heel moeilijk land om door te trekken met hond. Ik mag er zelfs helemaal niet binnen met mijn hond. Dat ze voor een ontworming zo moeilijk doen, ongeloofelijk. Vooral dat je hond wel degelijk ontwormd was en er dus geen sprake was van een ziek dier even binnen te smokkelen.
Ik zou heel erg graag naar noorwegen gaan, maar ik mag er met mijn hond dus niet binnen. Heb een vriend die er nu woont met zijn hond (zelfde ras als de mijne), die heeft valse papieren meegenomen... Ze zitten in noorwegen en spitsberg wel met hondsdolheid waardoor ze sowieso al met een strenger beleid zitten, maar een hond in quarentaine plaatsen omdat de ontworming niet op de juiste dag gebeurde... Lijkt me sterk op een we hebben geld nodig regeltje :(

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:45

ik zou kwaaier zijn op je DA als op noorwegen, vind het van je DA slechte voorlichting noorwegen doet alleen maar wat in de wet staat.
dus misschien kan je met je da nog iets kwa kosten? dat je het laatste consult van het ontworden voor de reis niet betaald ofzo want hij hoort zulke dingen te weten. en anders zou hij moeten bellen naar een instantie die het wel weet.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:46

Ach ts wat balen! Ik snap heel goed dat je het zo erg vind om je hond daar een dag achter te laten, probeer er toch nog maar een leuke vakantie van te maken, en zo vrolijk mogelijk tegen je hond doen straks dan komt hij er vast wel overheen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:46

Als ze bij ons is is er geen probleem met haar, maar we kunnen haar niet alleen thuis laten.
Natuurlijl konden wij niet weten dat dit zou gebeuren.
Natuurlijk is het niet echt de schuld van noorwegen, maar wie bedenkt het nou om die regel net voor de vakantie te veranderen?
En die mensen bij de douane konden niet eens fatsoenlijk we moesten zelf maar kijlen waarvoor we tekrmde want ze zei dat minn moeder beter engels kon daar haar...
Ik vind het gewoon belachelijk dat we dat pilletje zelf niet mochten geven ,.maarja we konden geen kant op.
Het enige wat we haddem kunnen doen is in de auto blijven en de volgende dag met de boot meegaan,.maar dan was heel onze vakantie in het water gelopen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:51

Van 1 dag loopt je hele vakantie echt niet in het water hoor. Het is alleen erg vervelend. Maar ja...klakkeloos van je da uitgaan ook. Dit konden jullie dus allaaaang weten gezien iedereen binnen een paar minuten t al gevonden heeft. De da heeft alleen de fout gemaakt niet op de hoogte te zijn en jullie hebben niet voldoende onderzoek gedaan klaarblijkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:52

miccamaaike schreef:
Enige die je hier dan nog de 'schuld' van zou kunnen geven is je eigen dierenarts, die had dit moeten weten. Tsja dat ze dan zulk beleid toepassen is heel vervelend, maar er is niet voor niets beleid op natuurlijk. Daar kun je Noorwegen de schuld niet van geven.

Ach kom op, het is de schuld van de dierenarts? TS en ouders gaan zelf op vakantie, dus moeten zij zelf onderzoek doen naar de vereisten om een hond mee het land in te mogen nemen. Daar staat de dierenarts natuurlijk compleet buiten.

Verder een fijne vakantie TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:53

[***] schreef:
Natuurlijk is het niet echt de schuld van noorwegen, maar wie bedenkt het nou om die regel net voor de vakantie te veranderen?

Citaat:
From 1st May 2013, the rules for bringing your dog, cat or ferret to Norway has changed. Find out the rules in plenty of time before your travel, and make sure to prepare properly.

From May 1st 2013 the requirements for bringing pet animals to Norway will be as follows:

From EU-countries
EU-passport
ID (microchip). For animals that were identified after 3 July 2011, the only valid identification is microchip. Animals that have been identified with tattoo prior to this date are accepted provided the tattoo is still readable. To insert a Micro Chip you need to contact the vet. Identity number must be entered in the passport.
Vaccination against rabies according to what the producer of the vaccine recommends. The first vaccine has to be given at least 21 days ahead of arrival. The animal has to be identified before or at the same time it is vaccinated against rabies.
Treatment with a medicine containing praziquantel against Echinococcus multilocularis minimum 24 and maximum 120 hours before arrival. Alternatively it is accepted that dogs can be treated every 28th day throughout the year. Before entering Norway the animals on this regime must have been treated twice within 28 days, and the treatment must then continue regularly. Tapeworm treatment has to be documented in the passport by a veterinarian.
When arriving in Norway, the animal and the owner must contact the Customs at the border.

1 mei is 2,5 maanden geleden.. :+

Dit artikel is ook op 3 mei al gepubliceert. Alle andere artikels die ik vind, ook nederlands, zijn een aantal maanden geleden in ieder geval geplubliceerd en dus te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:02

Net alsof wij expres dit doen, mijn ouders hebben op internet gezocht, en vijf andere die dit ook hadden ook, en we hebben het niet gezien.
Als zelfs de dierenarts het niet weet, zoals ik al zei als je dat advies.krijgt geloof je dat gewoon.
Mijn ouderd hebbrn heis geen weet ik hoeveel sites bezocht, waarom zouden ze?
De da geloofde het niet eens toen we hem vanochtend belde, maar hij wil ons wel tegemoet komen met de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:06

[***] schreef:
Net alsof wij expres dit doen, mijn ouders hebben op internet gezocht, en vijf andere die dit ook hadden ook, en we hebben het niet gezien.
Als zelfs de dierenarts het niet weet, zoals ik al zei als je dat advies.krijgt geloof je dat gewoon.
Mijn ouderd hebbrn heis geen weet ik hoeveel sites bezocht, waarom zouden ze?
De da geloofde het niet eens toen we hem vanochtend belde, maar hij wil ons wel tegemoet komen met de kosten.

Natuurlijk doen jullie dit niet expres!
Maar het is wel een wijze les voor de volgende keer: Zoek alles! zelf uit voordat je op vakantie gaat. Op advies van anderen kan je nu eenmaal nooit 100% vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:10

Bij een volgende keer ga ik zeker bokt om raad vragen, want anders krijgen we weer zoiets
Ik kan nog steeds niet geloven, het lijlt wel een soap.
Ik ben zo benieuwd waar ze uberhaupt is, helaas moeten we nog lang wachten en daar heen rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:14

[***] schreef:
Bij een volgende keer ga ik zeker bokt om raad vragen, want anders krijgen we weer zoiets
Ik kan nog steeds niet geloven, het lijlt wel een soap.
Ik ben zo benieuwd waar ze uberhaupt is, helaas moeten we nog lang wachten en daar heen rijden

Ach dit overkomt vast meer mensen.
Waarschijnlijk zit ze gewoon in een soort kennel waar meer van dit soort gevallen in quarantaine worden gehouden.
Het komt vast allemaal goed met je hondje. Knuffel der straks maar extra :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:14

Niet expres, dat is het punt niet, je kunt alleen moeilijk iemand anders dan de DA en jullie zelf de schuld geven.
In het vervolg gewoon altijd op Google even zoeken, en dan niet één link, maar pak er 3 of 4. Als in die 4 links hetzelfde staat, is de kans groot dat het klopt. Mocht je 100% zeker willen zijn, is een telefoontje naar de betreffende instanties erg slim.
Dus volgende keer zelf even controleren, en voor nu, maak er nog wat leuks van, je kunt het niet meer ongedaan maken, geniet van de mooie natuur en van je vakantie :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:15

ik zou zeer zeker niet Bokt om raad vragen, mijn ervaring is dat daar ook allerlei antwoorden worden gegeven die kant noch wal raken. Net zo zinvol als googlen :n Als je googlet zorg dan dat de site die je bekijkt ook een formele status heeft en niet zomaar iets van een particulier. En bij voorkeur een formele instantie als de Noorse overheid.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:22

Wat balen zeg! Dat kost een hoop geld, sneu voor je hond. Maar ik denk dat je hem eerder met je eigen gedrag een trauma "aanpraat" dan de ervaring zelf voor de hond. Gewoon normaal doen tegen het dier en niet doen alsof het heel erg is wat hem is overkomen scheelt al een hele hoop om trauma's te voorkomen. Erg vreemd dat de DA dit niet wist. Moet zeggen dat ik zelf, toen wij de hond meenamen naar frankrijk, alles dubbel heb gecheckt op internet om problemen te voorkomen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:23

Ik snap dat het echt balen is, ten eerste kunnen jullie nu niet 'door' reizen en loopt je planning enigzins in de soep, ten tweede zit je toch met je hond in je hoofd.

Om uitleg te geven waarom je niet zelf de pil mag geven:
- Zoals al eerder genoemd was, de dierenarts moet dit doen, dan weten ze nl 100%zeker dat het gebeurd is
Ten tweede, en dat is puur mijn logisch nadenken (heb het dus niet nagezocht op internet), er staat niet voor niets dat het uiterlijk 24 uur van te voren gegeven moet worden. Stel dat jouw hond nl wel wormen heeft (zal hij niet hebben hoor want hij is recent ontwormd) dan heeft de ontworming natuurlijk even de tijd nodig om in te werken. Het is niet zo dat binnen 30 min alle wormen dood zijn na het geven van het middel.
Stel dat je je hond even lekker uitlaat na de bootreis, en hij poept... en hij heeft wormen die nog niet dood zijn... zo breng je dus helaas besmetting in een land. En ze moeten nu eenmaal 1 lijn trekken in die regels anders wil iedereen die uitzondering op de regel zijn.

Het is rot als recent voor je vertrek regels worden omgegooid inderdaad. Ik heb zelf zoiets meegemaakt toen ik een rondreis door indonesie (en maleisie) zou gaan maken, niet met dieren dus, maar leverde wel enorm veel stress op. In 3 maanden tijd werden de visa eisen 2x veranderd. En dan alleen voor nederlanders (volgens mij, kan ook een beperkt ander aantal landen zijn), in eerste instantie mochten we op een inreis/toeristen visum 3 maanden verblijven, dit werd aangepast naar 1 maand en visum van te voren aanvragen, dus als een gek naar de ambassade en ons reisschema aangepast (want we moesten na 1 maand het land uit, om een nieuw visum aan te vragen), 10 dagen voor vertrek werden de eisen wederom aangepast, dit maal naar visum aanvragen van te voren, maar dan kon je wel weer een visum voor 60 dagen krijgen.
Yup dat is best stressend als je al een jaar bezig bent met de voorbereiding/planning van je reis en in korte tijd je volledige planning om moet gooien (laat staan de vluchten die geboekt waren omzetten van data)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:31

[***] schreef:
Wij hebben al een paar weken geleden gezocht, toen was er echt nergens te vinden dat het veranderd was, nu misschien wel maar toen dus niet.

Sorry, maar dat is niet waar. Het gewoon op internet, jullie hebben blijkbaar een site bekeken waar het nog niet veranderd was.

Dit is al op 3 mei gepubliceerd:
http://www.mattilsynet.no/language/engl ... erret.9322
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 18-07-13 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:32

Ik vind het erg vervelend voor je dat het zo gelopen is ts. Ik vind het ook overdreven, maar zo zijn de regels in een land nou eenmaal. Ik vind dat puur en alleen de verantwoording van de eigenaar. De dierenarts had het moeten weten, maar vind dat je hem er niet op mag aankijken. Nogmaals eigen verantwoording.

Het is nu zaak dit los te laten. wat geweest is is geweest, veranderen kan niet meer. Laat het los en word rustig. Als ik je posts alleen al lees, schiet ik gigantisch in de stress. Het benauwd me gewoon. Als ik het van hier kan voelen, door alleen de tekst te lezen, en nee ik ben niet hoog sensitief of wat dan ook, dan straal je het ongelofelijk sterk uit. Zorg dat je dit verwerkt hebt en achter je hebt gelaten voor je je hond gaat ophalen. Een hond leeft compleet in het nu, en voegt zich naar de situatie. Waarschijnlijk vind jij het heel wat erger dan de hond zelf. dat ene dagje levert echt geen trauma op hoor. Tenminste, als jij straks doet alsof er niks gebeurd is. en dit ook uitstraalt.

Ik heb zelf ook een moeilijke hond met vreemden en hij laat ze niet zomaar bij zich. maar uit ervaring is gebleken dat als we daadwerkelijk weg zijn en hij geen andere keus heeft, dat hij het doet met de dingen die hij heeft. Dan past hij zich aan aan de situatie en komt alles uiteindelijk toch goed.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:59

TS, heb je je hondje al?