Eerste vakantie, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 13:34

zap schreef:
Het is fijn om te weten wat slakken zijn, zodat je iig weet wat je niet moet bestellen :P

Haha, dát is wel weer waar! :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:35

miss_lizje schreef:
Giolli schreef:
Ik ben 17. Mijn vriend is 26 :)
Bedankt voor alle tips!
Lizy, heb nooit Frans gehad op school. Kan echt geen woord! Mijn vriend ook niet...

Simpele dingen zoals bestellen:
(let even niet op mijn spelling, want spellen in het frans kan ik niet, maar uitspreken wel :o )

Je voudrai ....... (wat je wil bestellen) si vous plait.
Le addition = de rekening
Escargots = slakken
tableau pour deux persones = tafel voor 2 personen
je ne conprendre pas = ik begrijp het niet.
Tu parle anglais? = praat je/u engels?

Maar er zijn goedkope simpele boekjes te koop waarin vaste zinnen staan. Ook dingen betreft wanneer je autopech heb enzo. Teminste dat stond ik het boekje wat mijn vriend had meegenomen van zijn ouders. Echter hebben we het totaal niet gebruikt, en bleek ik nog beter frans te spreken dan mijn vriend :+

Maar zo'n boekje is misschien wel handig voor je als je echt geen enkel woord frans kan spreken.

Hoe het hier geschreven is, klopt inderdaad niet veel van :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:43

Ik ben vorig jaar in augustus gegaan en dat was heel goed bevallen. Niet te warm, smog had ik ook geen last van en het was ook niet te druk.
We hebben alle highlights gedaan en vaak mocht ik gratis of met korting naar binnen omdat ik nog geen 26 ben.

Zou nooit de stad in gaan met de auto en zeker de metro nemen. Makkelijk, snel en duidelijk, wij hadden 5 dagen tot en met zone 5 (verst buiten de stad) voor 50,- totaal. Optie zou dan natuurlijk zijn om in een buitenwijk te verblijven en daar te parkeren. Alles op loopafstand is ook niet te doen, of je moet graag veel willen lopen want het ligt behoorlijk uit elkaar.
Wij zaten in een campagnile hotel, incl vlucht rond de 600,- kwijt p.p. goed ontbijt en heel centraal gelegen. Maar mn zusje gaat ook regelmatig en die zit dan veel goedkoper.

Kijk ook eens op hostelworld (lang niet alleen hostels) en bedandbreakfast.eu voor goedkope plekjes. Wij hebben nu bijv een overnachting van 18,- pp incl gratis parkeren midden in het oude centrum van Codoba (spanje). Nette kamer en een echt 2 pers bed.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:19

quote="Yontheke"]
miss_lizje schreef:
Giolli schreef:
Ik ben 17. Mijn vriend is 26 :)
Bedankt voor alle tips!
Lizy, heb nooit Frans gehad op school. Kan echt geen woord! Mijn vriend ook niet...

Simpele dingen zoals bestellen:
(let even niet op mijn spelling, want spellen in het frans kan ik niet, maar uitspreken wel :o )

Je voudrai ....... (wat je wil bestellen) si vous plait.
Le addition = de rekening
Escargots = slakken
tableau pour deux persones = tafel voor 2 personen
je ne conprendre pas = ik begrijp het niet.
Tu parle anglais? = praat je/u engels?

Maar er zijn goedkope simpele boekjes te koop waarin vaste zinnen staan. Ook dingen betreft wanneer je autopech heb enzo. Teminste dat stond ik het boekje wat mijn vriend had meegenomen van zijn ouders. Echter hebben we het totaal niet gebruikt, en bleek ik nog beter frans te spreken dan mijn vriend :+

Maar zo'n boekje is misschien wel handig voor je als je echt geen enkel woord frans kan spreken.

Hoe het hier geschreven is, klopt inderdaad niet veel van :)[/quote]

Dat had ik al aangegeven, google translate vertrouw ik niet en heb geen frans boek meer. Daarnaast is frans typen met dyslectie helemaal lastig. Maar uitspreken kan ik wel. :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:27

Pain=brood
trottior=stoep
toilet=wc

en meer frans kan ik niet... hahaha

Celiien

Re: Eerste vakantie, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:31

Ooo en je moet ff opletten! Omdat jij in een bepaalde leeftijdscategorie zit mag je in bepaalde dingen (eiffeltoren, Versailles oa) gratis of tegen gereduceerd tarief! Maaaar moet je niet vergeten te zeggen, want anders doen ze alsnog tegen vol tarief :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 14:40

Celiien schreef:
Ooo en je moet ff opletten! Omdat jij in een bepaalde leeftijdscategorie zit mag je in bepaalde dingen (eiffeltoren, Versailles oa) gratis of tegen gereduceerd tarief! Maaaar moet je niet vergeten te zeggen, want anders doen ze alsnog tegen vol tarief :+

Nu we het over leeftijd hebben.. Aangezien ik nog geen 18 ben, zijn er ook dingen die ik niet mag?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:51

Volgens mij niet := misschien moulin rouge niet maar dat zou je ff moeten opzoeken!

Ooh en volgens mij is de alcoholwet daar anders... Net als Londen 18+ dacht ik

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:55

Ik wil je ook even waarschuwen voor als je met de metro gaat voor zakkenrollers, hou je tas goed dicht en bij je en het liefst je mobiel niet in je hand maar ergens zodat ze hem niet zien. Mij duwde ze omver zodat ze me tas konden pakken maar ik hield gelukkig me tas goed vast en bleef staan. Ook heb je bij bepaalde bezienswaardigheden ( Dat ene witte kerkje helemaal ergens bovenaan met allemaal trappen, weet even de naam niet meer.) Bruine mensen die dan je dingen proberen aan te smeren of naar je arm grijpen. Als je je arm dan geeft wikkelen ze iets om je vinger gaan ze heel snel vlechten doen het om je pols heen en als het eenmaal vastzit moet je betalen. Als je hier iets van zegt komen ze allemaal ( ongeveer 3 a 4 weken geleden was ik er) Uit de bosjes en dat zijn een stuk of 8 á 10 mannen die dan boos worden. Niet leuk! Ook als je op een terrasje gaat zitten goed opletten op de prijzen voordat je gaat zitten. We liepen langs een terras waar je voor een biertje al 33 euro moest betalen. En als je nog geen 18 bent mag je nog geen alcohol of sigaretten. Voor de rest is het wel een leuke stad om mee te maken en de eiffeltoren in het donker is echt gaaf!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:57

Oh ik geloof dat je geen tweepersoonsbed mag als een van de twee onder de 18 is!!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:02

Bij de sacre ceur word ook veel balletje balletje gespeeld. Doe hier vooral niet aan mee want het is in sene gezet. De mensen die winnen zijn handlangers van de persoon die het spel aanbied. Wanneer je zelf gaat spelen zal je altijd verliezen.
Ook bij de eiffeltoren willen ze in de avond een hoop gestolen waar aanbieden. Rozen die je krijgt en vervolgens moet betalen, luchtjes, flessen wijn, sigaretten echt ze vallen je met alles lastig.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:11

^ Ook gezien inderdaad! als er niemand nog mee doet is het heel makkelijk en verliezen ze steeds en zodra er een buitenstaander gaat mee spelen word het een stuk moeilijker ook heb ik gezien dat je een vast bedrag moest inzetten en dit was dan 50 euro, dat ben je dus gelijk kwijt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:22

Nog een aantal oppassers!

Vaak komen vrouwen/meisjes met een zielig verhaal over papa weg, mama ziek in het ziekenhuis broer nog in gevangenis in bosnië. Of je geld of eten voor ze heb. Zodra je je portomonee pakt grist of de handlanger die jou van achter in de gaten houd of de dader zelf je portomonee weg.

Mensen die tegen je opbotsen en zeer lang hun verontschuldigingen gaan vertellen aan je, zelfde verhaal. Terwijl je bent afgeleid worden je zakken gerold of het hengsel van je tas doorgesneden. Let op, dit kunnen zowel oude vrouwjes/mannetjes zijn als kinderen!

Neem geen rugzak! Maar een schoudertas die je op je buik laat hangen. Het liefst met een zeer dik hengsel wat niet zomaar doorgesneden kan worden.

Vraag altijd aan een andere tourist of ze een foto van jullie willen maken. En niet zomaar een persoon. Zeker kleine cameratjes worden zo in de zak gestopt en dan rennen ze weg.

Pin met z'n 2en. En scherm alles goed af. Laat de 1 op de uitkijk staan terwijl de ander pint.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:27

Idd opletten op de (vooral) Nigerianen ed. Ik keek ze altijd boos aan en zei heel kortaf 'non!!'. Dan gaan ze wel weg :j

Enne balletje balletje.. Drie potjes 1 balletje draaien ze en dan raden waar t balletje is toch? Doen ze vooral in t steegje bij de sacre coeur ja. Staat ook bij de sacre coeur voor t looppas zo'n bord paa op voor zakkenrollers! Omdat het zo smal is enzo..
En jaa de armbandjes dingen.. Vreselijk :+
Laatst bijgewerkt door Celiien op 24-06-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:29

Gut, zo lijkt Parijs wel een zeer gevaarlijke stad zeg :P

Maar je moet idd gewoon goed opletten. Dit geldt eigenlijk in elke grote stad, ook in Amsterdam. Laat je niks op straat aansmeren en koop in een winkel je dingetjes. Houd je tas in de gaten en geef je camera niet zomaar aan iedereen. Laat je niet bang maken hoor! Gewoon opletten en logisch nadenken!

Idd, gewoon duidelijk non zeggen en doorlopen. Wij maakten er de wedstrijd probeer alle straatverkopers te vermijden van.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:30

nou, dat klinkt alsof TS een aangename vakantie gaat doorbrengen :')
wat ik erg leuk vond is musée rodin, de montmartre, sacré coeur (wel s'avonds, prachtig dan al die lichtjes), centre pompidou, galeries lafayette. Oh en vergeet de notre-dame niet natuurlijk!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:34

Ik vind persoonlijk Parijs wel wat gevaarlijker dan Amsterdam. Ik heb in Amsterdam nog nooit opjuttende buitenlanders gezien die je van alles willen aansmeren. Ik vind dat ze in Parijs toch wel een stukje crimineler zijn. Maar als je gewoon goed oplet kan je gewoon een hele leuke tijd hebben zonder vervelende gebeurtenissen.
Je hoeft echt niet bang door de stad te lopen. :+ maar goed opletten is wel een must.
Die "buitenlanders" leven namelijk echt op "domme" touristen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:43

Is altijd erg grappig als ze dan ineens politie zien.. Of denken te zien. Max 2sec ennn weg zijn ze :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:53

Celiien schreef:
Is altijd erg grappig als ze dan ineens politie zien.. Of denken te zien. Max 2sec ennn weg zijn ze :D

Maakt ook een leuk geluid altijd. Die rammelende eiffeltoren sleutelhangers. Lijkt net of er een arreslee voorbij komt :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:07

Vind t nog altijd knap hoor :') doekie opvouwen en wegwezen!!

Ooh en weet je waar je prachtig uitzicht heb op de Seine etc?
Bij de notre dame, die brug zegmaar, heb je in t midden van de Seine een soort van, klein parkje!
Is echt mooi! (Kan ook meer richting louvre zijn, weet het niet goed meer := iig een eilandje op dr Seine daar :D )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:17

Wij hebben trouwens met één van die open tourbussen de Paris by Night tour gedaan. Kost wel wat. Maar was zoo de moeite waard. Dan zie je ook nog eens heel veel bezienswaardigheden in het donker met allemaal lichtjes. De eifeltoren die flikkert :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:30

Sowieso vind ik de open tourbus echt een aanrader. Het kost wat meer tijd, je zit wat meer vast in het verkeer, maar je ziet onderweg wel echt wat! En (zoals wij) als je lekker weer hebt, kan je lekker bovenin in de zon zitten :)) . Wij stapten van lijn naar lijn en hebben in 1 dag bijna heel gezien, en een paar dingen binnen geweest! was volgens mij voor 1 dag 27,- oid..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:34

Wij zaten zelfs met de "nacht"tour boven in het open gedeelte :D
Was wel frisjes maar je wilt toch wat zien :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 16:40

Zo! Een hoop reacties. Heel erg bedankt voor de tips en adviezen!! Over enge buitenlanders maak ik me niet zo'n zorgen. Vriend en ik zijn niet zo in voor poespas en lopen eigenlijk altijd door. De tassentips zijn heel handig net als de zakkenroller tips, niet aan gedacht. Bedankt!

Het enige waar ik me nu wel zorgen over maak is dat ik geen tweepersoons kamer (?) of bed kan krijgen samen met mijn vriend?! Dat zet me haast aan het denken om niet naar Parijs te gaan. Dat is namelijk echt een must, we hebben nogal een hectisch verleden en van mijn kant zeer strenge ouders die me eindelijk nu laten gaan en dan is het wel echt een prioriteit om 's avonds na een dag slenteren wel tegen elkaar aan te kunnen kruipen hoor. :D

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:47

Een kamer mag sowieso en een tweepersoonsbed, waarom zou dat niet mogen?
Mijn vriendin en ik krijg ook overal een tweepersoonsbed. Soms inclusief een rare blik, maar care. :')