flyfly schreef:Ik loop al jaren op goedkope dunne sokjes van de Action. De wandelsokken zijn mij veel te dik waardoor de schoenen me te nauw worden. Een maat groter nemen heeft geen zin omdat dan de lengte weer te groot is. Het bevalt mij zeer goed zo en loop maar sporadisch een blaar. Als we zo rond de 30km zitten gaan de schoenen uit en loop ik oerlelijke slippers (ook van de Action) de laatste 10km. Dit bevalt me goed. Heb zelfs als 35 km gelopen op slippers, maar dat was net iets te ver. Dus vandaar doe ik ze nu op het eind aan. Echt een verademing voor je voeten, is gelijk de druk weg.
Verder neem ik voor onderweg een droge worst mee voor het zout. Ook ik heb bijna geen honger onder het lopen maar iets lekkers gaat er altijd wel in.
Dan heb ik nog erg last van asfaltallergie. Aan het einde van de dag zijn mijn benen helemaal rood, net of ik in de brandnetels heb gelopen. Is erg pijnlijk. Nu heb ik gelezen dat hooikoortstabletjes daartegen schijnen te helpen. Iemand ervaring???
Dat je schoenen te nauw worden kan ook veel andere oorzaken hebben, denk aan manier van lopen, stand vd voeten, manier van veteren en zelfs het materiaal van de schoen, maar als voor jou dunne sokken al helpen is dat natuurlijk prima! Echter, denk ik dat probleem 2 (Asfaltbrand) met probleem 1(schoenen) te maken heeft. ALs het echt asfaltbrand is, is het nl beter om zo lang mogelijke kleding te dragen en zeker geen open schoeisel te dragen, daar dit de klachten doen verergeren. Maar is het echt asfaltbrand of hitte uitslag? Het eerste komt vrij weinig voor, het tweede erg veel. De pilletjes waar jij het over hebt KUNNEN helpen bij hitte uitslag, bij asfaltbrand zal het niet helpen. Ik heb last van hitte uitslag en bij helpt het om na het wandelen te koelen in bijv. een badje met koud water, daarna droog deppen (voorzichtig!) en dan insmeren met calendula emulsie. (Niet de zalf!) dan trekt de brand er als het ware uit en kalmeert de huid. Ik hoor ook van veel mensen dat de hooikoortspilletjes goed werken maar bij mij niet. Mocht je hitte uitslag hebben, draag dan juist wel slippers en korte broek, dan komt het niet door de straling van het asfalt maar ergens anders door.
Hieronder volgt een post van het 4daagse forum waar ik erg actief op ben met oa het verschil tussen asfaltbrand en hitte uitslag en wat er eventueel aan is te doen.
Warmte-uitslag. (ook wel hitte uitslag genoemnd.)
Warmte-uitslag is hetzelfde fenomeen als luieruitslag bij baby's. Door zweet, vuil, afvalstoffen uit je stofwisseling en knellende kleding raken poriën verstopt. Gevolg: roodheid, jeuk, bultjes en soms zelfs blaasjes.
Bij wandelaars komt dit vooral veel voor op de voet en rondom de enkels waar de sokken zitten.
Wat werkt voor mij?
smeer de bovenkanten van de voeten en de enkels tot waar de sokkken zitten in met zinkzalf. De tenen, randen en onderkanten van de voeten bij 40+km met gehwohl. Zorg verder dat de huid van de voeten en benen in optimale conditie is door wisseldouches en/of baden te nemen en consequent in te smeren, ook op dagen dat je niet wandelt.
Het materiaal van je schoenen kan een oorzaak zijn. Is het van ademend spul? Goretex staat erom bekend dat het minder goed ademt en is vaak een veroorzaker van hitte uitslag. Ook dunnere sokken maken een klein verschil. Als je geen last hebt van asfaltbrand, draag dan een korte broek en zo kort mogelijke sokken.
Heb je toch warmte-uitslag dan kan je na het douchen koelen met koude compressen en daarna weer insmeren met zinkzalf.
Bij sommige mensen helpt alleen het koelen in een bak water en insmeren met calendula emulsie (niet de zalf!) na het douchen ook.
Ook gezond eten en drinken kan schelen. Hierdoor krijgen de nieren het minder zwaar te verduren en worden er dus minder afvalstoffen door je lijf via de huid afgevoerd.
Asfaltbrand.
Asfaltbrand wordt veroorzaakt door de stralingswarmte van het asfalt. Alsof je te dicht bij een hete kachel staat. Dit is dus een verbranding. Je ziet het meestal op de onderkant van kuiten van wandelaars die in een korte broek lopen, maar soms ook in knieholtes en op de achterkant van het bovenbeen. De huid wordt rood, pijnlijk, zwelt en in erge gevallen krijg je er blaren van. Dan heb je een tweedegraads verbranding.
Omdat het probleem ontstaat door hitte en niet door UV-straling, helpt het smeren met zonnebrandcrème nauwelijks. Sommige wandelaars kunnen over asfalt lopen bij meer dan 30 graden, anderen hebben bij 20 graden al last van dit probleem. Ook het hebben van mooie bruine benen betekent niet dat je geen asfaltbrand kunt oplopen. Het meest effectieve is de straling weg te houden van je huid door, jawel, een lange broek te dragen.
Behandeling.
Heb je asfaltbrand, behandel dat dan als een zonnebrand. Dus koelen en vet houden. Probeer te vermijden dat je weer aan de straling wordt blootgesteld. Ik raad iedereen met klem af om blaren die op deze manier zijn ontstaan te (laten)prikken. Heb je blaren die groter zijn dan een stuiver? Raadpleeg een dokter!
Voor alles wat hierboven staat, geldt dat het voor iedereen verschillend is en dat je alles zelf zult moeten ondervinden en uitproberen.
Sorry voor de lange post maar ik hoop dat jij, of iemand anders er wat aan heeft.