Vierdaagse Nijmegen 16 t/m 19 juli 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pammes84

Re: Vierdaagse Nijmegen 16 t/m 19 juli 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:58

Trainings tip: volgende week Vrijdag en Zaterdag is de 2daagse van Amersfoort, geen makkelijke tocht maar wel een super training!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:52

flyfly schreef:
Ik loop al jaren op goedkope dunne sokjes van de Action. De wandelsokken zijn mij veel te dik waardoor de schoenen me te nauw worden. Een maat groter nemen heeft geen zin omdat dan de lengte weer te groot is. Het bevalt mij zeer goed zo en loop maar sporadisch een blaar. Als we zo rond de 30km zitten gaan de schoenen uit en loop ik oerlelijke slippers (ook van de Action) de laatste 10km. Dit bevalt me goed. Heb zelfs als 35 km gelopen op slippers, maar dat was net iets te ver. Dus vandaar doe ik ze nu op het eind aan. Echt een verademing voor je voeten, is gelijk de druk weg.
Verder neem ik voor onderweg een droge worst mee voor het zout. Ook ik heb bijna geen honger onder het lopen maar iets lekkers gaat er altijd wel in.
Dan heb ik nog erg last van asfaltallergie. Aan het einde van de dag zijn mijn benen helemaal rood, net of ik in de brandnetels heb gelopen. Is erg pijnlijk. Nu heb ik gelezen dat hooikoortstabletjes daartegen schijnen te helpen. Iemand ervaring???

Dat je schoenen te nauw worden kan ook veel andere oorzaken hebben, denk aan manier van lopen, stand vd voeten, manier van veteren en zelfs het materiaal van de schoen, maar als voor jou dunne sokken al helpen is dat natuurlijk prima! Echter, denk ik dat probleem 2 (Asfaltbrand) met probleem 1(schoenen) te maken heeft. ALs het echt asfaltbrand is, is het nl beter om zo lang mogelijke kleding te dragen en zeker geen open schoeisel te dragen, daar dit de klachten doen verergeren. Maar is het echt asfaltbrand of hitte uitslag? Het eerste komt vrij weinig voor, het tweede erg veel. De pilletjes waar jij het over hebt KUNNEN helpen bij hitte uitslag, bij asfaltbrand zal het niet helpen. Ik heb last van hitte uitslag en bij helpt het om na het wandelen te koelen in bijv. een badje met koud water, daarna droog deppen (voorzichtig!) en dan insmeren met calendula emulsie. (Niet de zalf!) dan trekt de brand er als het ware uit en kalmeert de huid. Ik hoor ook van veel mensen dat de hooikoortspilletjes goed werken maar bij mij niet. Mocht je hitte uitslag hebben, draag dan juist wel slippers en korte broek, dan komt het niet door de straling van het asfalt maar ergens anders door.

Hieronder volgt een post van het 4daagse forum waar ik erg actief op ben met oa het verschil tussen asfaltbrand en hitte uitslag en wat er eventueel aan is te doen.

Warmte-uitslag. (ook wel hitte uitslag genoemnd.)
Warmte-uitslag is hetzelfde fenomeen als luieruitslag bij baby's. Door zweet, vuil, afvalstoffen uit je stofwisseling en knellende kleding raken poriën verstopt. Gevolg: roodheid, jeuk, bultjes en soms zelfs blaasjes.
Bij wandelaars komt dit vooral veel voor op de voet en rondom de enkels waar de sokken zitten.

Wat werkt voor mij?
smeer de bovenkanten van de voeten en de enkels tot waar de sokkken zitten in met zinkzalf. De tenen, randen en onderkanten van de voeten bij 40+km met gehwohl. Zorg verder dat de huid van de voeten en benen in optimale conditie is door wisseldouches en/of baden te nemen en consequent in te smeren, ook op dagen dat je niet wandelt.

Het materiaal van je schoenen kan een oorzaak zijn. Is het van ademend spul? Goretex staat erom bekend dat het minder goed ademt en is vaak een veroorzaker van hitte uitslag. Ook dunnere sokken maken een klein verschil. Als je geen last hebt van asfaltbrand, draag dan een korte broek en zo kort mogelijke sokken.

Heb je toch warmte-uitslag dan kan je na het douchen koelen met koude compressen en daarna weer insmeren met zinkzalf.

Bij sommige mensen helpt alleen het koelen in een bak water en insmeren met calendula emulsie (niet de zalf!) na het douchen ook.

Ook gezond eten en drinken kan schelen. Hierdoor krijgen de nieren het minder zwaar te verduren en worden er dus minder afvalstoffen door je lijf via de huid afgevoerd.

Asfaltbrand.
Asfaltbrand wordt veroorzaakt door de stralingswarmte van het asfalt. Alsof je te dicht bij een hete kachel staat. Dit is dus een verbranding. Je ziet het meestal op de onderkant van kuiten van wandelaars die in een korte broek lopen, maar soms ook in knieholtes en op de achterkant van het bovenbeen. De huid wordt rood, pijnlijk, zwelt en in erge gevallen krijg je er blaren van. Dan heb je een tweedegraads verbranding.
Omdat het probleem ontstaat door hitte en niet door UV-straling, helpt het smeren met zonnebrandcrème nauwelijks. Sommige wandelaars kunnen over asfalt lopen bij meer dan 30 graden, anderen hebben bij 20 graden al last van dit probleem. Ook het hebben van mooie bruine benen betekent niet dat je geen asfaltbrand kunt oplopen. Het meest effectieve is de straling weg te houden van je huid door, jawel, een lange broek te dragen.

Behandeling.
Heb je asfaltbrand, behandel dat dan als een zonnebrand. Dus koelen en vet houden. Probeer te vermijden dat je weer aan de straling wordt blootgesteld. Ik raad iedereen met klem af om blaren die op deze manier zijn ontstaan te (laten)prikken. Heb je blaren die groter zijn dan een stuiver? Raadpleeg een dokter!

Voor alles wat hierboven staat, geldt dat het voor iedereen verschillend is en dat je alles zelf zult moeten ondervinden en uitproberen.
Sorry voor de lange post maar ik hoop dat jij, of iemand anders er wat aan heeft.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:55

Zo handig dit soort verhalen, bedankt altijd leerzaam.

Had inderdaad al naar meerdaagses gezocht, maar dat wordt voor mij niks. Naja op de vierdaagse na dan, alleen zijn dan de afstanden korter. Ik maak dus zelf wel wat routes en loop op die manier. Kan vanwege werk niet altijd vrij krijgen dus dan maar "anders".

Ben overigens inmiddels ook nog lid geworden van een wandelvereniging, de FLAL (friese lange afstand lopers). Zij organiseren in het herfst / winter seizoen veel tochten. Kan nu dus mooi hele jaar door blijven oefenen. Vorige week was die 40 km tocht ook van hen, heel goed georganiseerd, perfect bepijlt en erg gezellig. Mooie lidmaatschapsprijs ook dus niet getwijfeld en ingeschreven;-)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:58

Ik loop zelf niet maar ga vaak wel even kijken! Ik wil ooit nog een keer meedoen, ben alleen zo bang voor die blaren op m'n voeten :')
Ik woon redelijk dicht in de buurt van de stad (8 minuutjes fietsen), in de buurt van de graafseweg. Mocht iemand nog een slaapplek zoeken: ik heb een kamer van 19m2 ter beschikking!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:25

Bedankt voor je info fohadie. Ik denk dat het probleem met mijn schoenen komt door de nieuwe steunzolen. Vorig jaar met dezelfde schoenen maar andere steunzolen gelopen en dit voorjaar nieuwe gekregen. Ik dank nu dat die nieuwe gewoon een klein beetje dikker zijn. Heb mijn schoenen al laten oprekken (vorig jaar ook al ) maar heeft niet geholpen. Misschien moet ik de oude zolen er de volgende keer maar weer in doen.
Mijn voeten smeer ik altijd in met Gewohl voor het wandelen, misschien ook eens de bovenkant vd voet proberen.

Het 2e probleem, de rode benen, is iets vervelender. Of ik nu met blote benen loop of met lange broek, de benen worden toch erg rood, van onder tot boven. Lijkt inderdaad op brandblaren. Zolang je er maar niet aan komt is er niks aan de hand. Ik heb wel gemerkt dat als ik de benen s'morgens voor het wandelen insmeer met een bodylotion dat het wel minder erg wordt.
De rode benen heb ik al vanaf dat ik begon met lopen in 2004, dus ik zal er maar mee moeten leren lopen. En gelukkig ben ik niet de enige.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:59

Vandaag een hitte-training gedaan. Ik heb een voorgevoel dat komende 4daagse wel eens 1 van de warmste sinds jaren gaat worden. Wat ik anders doe dan anders als het zo heet is, is:

Tempo aanpassen, ik hoef niet zo nodig snel weerklaar te zijn met wandelen en in Nijmegen heb je meer dan genoeg tijd.

hoofdbedekking op

genoeg flesjes drinken mee en water afwisselen met isotinehoudende drank.

In geen geval o.r.s ookal raden sommige mensen dat wel aan. (google er maar eens op, dan snap je dat mocht je dit nodig hebben tijdens de 4daagse er daarvoor al iets niet helemaal goed is gegaan.)
Beter is het om dan af te wisselen met een isotine houdende drank, geen sportdrankjes oid want die bevatten voornamelijk suiker waardoor je juist weer meer dorst krijgt. Je hebt van Isostar poeder en en tabletten met citroen en sinaasappelsmaak. Die laatste smaakt een beetje naar ranja. Vult zouten en mineralen aan, zonder dat het teveel is. Alleen water zorgt er niet voor dat de zouten en mineralen ook aangevuld worden, dus bij warm weer liever niet alleen water drinken.

Meer rusten, liefst in de schaduw.

Eten aanpassen: bijv. komkommer met wat zout erop (Niet teveel zout nemen, teveel zout is nog erger dan te weinig zout!!) en fruit. Pas wel op dat je niet teveel fruit tijdens de 4dagen eet want daarvan kan je aan de dunne gaan.

Succes iedereen weer met trainen! Ik kan ook de 2daagse van Amersfoort aan raden wat ik hier al eerder zag, erg goede training!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 23:22

vandaag idd ook flink stuk in de warmte gelopen, is vierdaagse hier in het dorp. Kleinere afstanden, 5 en 10 km maar loop ze gewoon beide. Mag eigenlijk niet, maar omdat ze weten waarom ik het wil, dat het me lukt en ik vrijwillig werk voor ze doe, mocht het wel. Maar ik dacht ach nog klein stukje erbij heb dus zo rond de 20km gelopen. Morgen weer!

Than voor de tips trouwens weer!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:28

Graag gedaan! avond4daagses zijn ook hele goede trainingen.Zo leer je hoe het is om 4 dagen achter elkaar te lopen.

Owja, en vergeet de zonnebrandcreme natuurlijk niet! Dat klinkt heel logisch maar toch zijn er heel wat mensen die het per ongeluk vergeten of niet optijd opnieuw smeren...

Verder nog iets: Langs de weg zijn vaak mensen met een tuinslang die het fijn vinden om de wandelaars nat te maken omdat ze denken dat hetverkoeling geeft. Veel mensen ervaren het idd ook als verkoeling, ik echter niet:

De druppels op je blote huis werken als een vergrootglas waardoor je eerder kan verbranden. (Ook met waterproof zonnenbrand creme.)

Ze richten meestal niet erg goed dus als je schoenen niet waterdicht zijn kun je ineens natte voeten krijgen met alle gevolgen van dien.

Maar het belangrijkste: Mijn lichaam kan het temperatuurverschil niet aan: Het is meestal ijskoud water. Daar heeft mijn lichaam moeite mee met alle klachten die daar dan weer bij horen.

Niet voor veel mensen geld dit, wat ik al eerder zei: veel mesnen vinden het juist wel fijn, maar een kleine waarschuwing kan geen kwaad, toch? :+

Mochten er nog meer vragen zijn, of als jullie meer tips willen, dan hoor/lees ik het wel.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:31

Idd waterslangen, heb ze wel gezien in "publiek" met alle tv aandacht enzo. Geen idee hoe ik erop reageer. Is het niet zeiknat kan ik het meestal hebben, maar nooit gehad met grote afstanden. Schoenen zijn tot nu toe altijd waterdicht gebleken trouwens, wel zo prettig.

En tips, je enorm nodig, maar of je hier wat mee kunt?

Zit hier enorm te balen namelijk, sinds dag of 8 is mijn linker ringvinger behoorlijk gevoelig. Staat steeds krommer en sinds gisteren ronduit pijnlijk. Wil niet volledig buigen en niet strekken. Werken (thuiszorg) wilde vanmorgen niet dus huisarts gebeld. Heb de diagnose "triggerfinger" gekregen, makkelijk gezegd, pees zit bekneld en daar moet wat aan gedaan worden. Kan aanstaande dinsdag al bij de chirurg terecht en mag tot die tijd het zo min mogelijk belasten.

Ben net al bij dorpshuis geweest die de vierdaagse hier organiseren. Zie lopen zo namelijk niet zitten. Moet de hand ook zoveel mogelijk hoog houden en dat loopt gewoon niet fijn. Bovendien als ik niet kan (mag) werken vindt ik het ook niet kunnen wel mee te doen terwijl het afgeraden wordt. Afwachten dus....

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:29

Oei, das vervelend, zo'n vinger! Hopen dat het voor Nijmegen genezen is. Je hebt nog ruim 3 weken dus nog wel even.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:37

oliebol is het al over 3 weken?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:38

Nog 26 dagen om precies te zijn. Ik heb er echt zin in!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:42

Ohh dan ga ik deze week toch maar beginnen met trainen

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:14

Zat met trainen net goed en dan dit. Gisteravond hier bij de vierdaagse kaartjes gecontroleerd, doe je in elk geval iets. Wel leuk trouwens een loop evenement van de andere kant bekijken, leer je ook van. Immers wat moet er allemaal geregeld worden en hoe doe je dat.
Zie mezelf inmiddels toch wel als meer ervaren loper en nu dat meedoen even niet kan toch prettig dat ik de organisatie op een andere manier kan helpen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:22

capopjekop schreef:
oliebol is het al over 3 weken?

Ruim 3 weken :) Voor mij begint de 4daagse altijd al op zaterdag dus ik vergeet meestal dat je nog een paar dagen extra hebt voor het eenmaal de dinsdag van de start is.

Kan voor mij niet snel genoeg gaan! Ik kan amper wachten tot ik eindelijk weer mag!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:00

Hier ook zo ja!!! Voor het eerst een slaapplek pal achter de Wedren. Ben benieuwd of we nog wat mee krijgen van het feest!!!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:08

Ik heb me zojuist opgegeven voor Follow me. Eens kijken of ze me kunnen volgen dan.

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:44

Ik heb vorig jaar ook met Mylapps gelopen en dit jaar weer..was voor de thuisblijvers er leuk en je kan later ook filmpjes bekijken.
Vorige week 2 daagse Amersfoort gelopen, pittige route mede door het weer. Ondanks dat: geen blaren en geen pijntjes! Zo wil ik in Nijmegen ook wel 4 dagen lopen!

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:45

flyfly schreef:
Hier ook zo ja!!! Voor het eerst een slaapplek pal achter de Wedren. Ben benieuwd of we nog wat mee krijgen van het feest!!!

Ik denk van wel..waarschijnlijk word je in de ochtend wakker getrommeld door studenten met potten en pannen hahaha

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:23

Zat idd ook aan followme te denken, moet me nog op geven.
Vandaag de eerste dag van een tocht hier gelopen, wel 20 ipv 40 maar tevreden met die keuze. Was hele dag wat nst en heb tch wat meer last van mijn hand met lopen dan ik dacht.
Wel mooi kunnen testen of mij schoenen waterdicht zijn en jawel test geslaagd!

Voor de mensen die nijmegen gaan lopen, welke starttijden hebben jullie? Heb zelf woensdag en vrijdag vroeg andere dagen laat. Helemaal tevreden mee!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:58

Ik heb dezelfde startijden als jij Risje. Als je volgend jaar weer dezelfde tijden wilt moet je vroeg opgeven. Ze wisselen elk jaar met de starttijden.

Wat dat slapen betreft, ik slaap altijd erg slecht in een ander huis. Ik zou het liefst thuis slapen maar dan moet ik elke dag zo ver rijden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:24

Heeft niet veel te maken met wanneer je inschrijft hoor. :+ Meer met hoevaak je de 4daagse hebt gelopen. Daar heeft je letter in je loopnummer nl mee te maken. Hoe vaker je em gelopen hebt, hoe hoger in het alfabet je komt. En natuurlijk hoeveel mensen samen met jou voor dezelfde beloning gaan. Zo hoeven de mensen bij de starthokjes niet alle beloningen te hebben liggen. Zo zal je als je voor de eerste keer loopt waarschijnlijk een letter tussen de T en de Z hebben.

Ik zou eigenlijk di en do vroeg hebben maar heb geruild met het zoontje van een vriendin die samen met zijn moeder en oma gaat lopen. Hij loopt voor de 2e keer terwijl moeder en oma voor de 6e keer mogen. Dan heb je dus verschillende tijden.

Gister per ongeluk 90km gelopen. Bedoeling was 84,5km (Kennedymars en een beetje.) maar een pijl hing verkeerd waardoor ik een kilometers lang ruiterpad had en daarna een stuk strand. En ik vervloekte de organisatie al dat ze ons over een ruiterpad stuurden. Heb ik zo'n hekel aan: Ruiters moeten op het ruiterpad en niet op het voet/fitespad en wandelaars moeten op het wandelpad en niet op het ruiterpad. We hebben in NL voor alles een verschillend pad, laten we dat dan ook goed gebruiken. (In veel landen is dat nl niet zo.) Maar ik bleek dus verkeerd: Ik moest helemaal niet over het ruiterpad...

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 16:32

Trainen gaat hier lekker en ben er wel haast klaar voor. Haast wand helaas wil mijn linkerhand nog steeds niet. Maar goed, qua lopen dik tevreden. Afgelopen twee dagen een twee-daagse gelopen. Vanwege die "blessure" voor de zekerheid 20 km per dag gelopen ipv 40. Wil niks overbelasten en ging super, laat nijmegen maar komen.

Ik heb overigens idd een loopnummer met een T, dus klopt helemaal;-)
Dik tevreden met starttijden etc, dus komt goed, nog eventjes en we kunnen los!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:06

Leuk je nu ook op het 4daagse forum te lezen, Risje!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:27

Ze wisselen wel degelijk elk jaar de starttijden. Anders zouden altijd dezelfde mensen op een bepaalde dag een vroege start hebben. Vorig jaar in de 2e groep moeten inschrijven omdat we in 2011 niet hebben gelopen. Toen hadden we op dinsdag en donderdag de vroege start. Dit jaar in de eerste groep ingeschreven maar op het allerlaatst. Omdat er al zoveel deelname was is hebben ze de letters opgeschoven. Normaal is het A tm N en nu is het tm M. Mijn vriendin heeft N en ik heb een P. We zouden dus verschillende starttijden hebben. Maar door de verandering kunnen we gelijk starten. Het heeft niks te maken met hoe vaak je al hebt uitgelopen. Als je een jaar overslaat moet je in de 2e groep opgeven dus hoe vaker je hebt gelopen hoe vroeger in het alfabet gaat echt niet op.