Indonesie 2013!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loesss

Re: Indonesie 2013!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:51

Is iemand van jullie trouwens tijdens de ramadan in Indonesie geweest? Wij zitten er precies tijdens de ramadan (gebonden aan schoolvakanties). Vroeg me af of iemand daar ervaringen mee heeft.

Enne vliegen jullie nog wel steeds met Lion Air?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:34

Ik zat in 2011 tijdens de Ramadan op Java (georganiseerde reis) :)
Weinig van gemerkt, behalve dat het heel rustig was op de Borobudur en Prambanan.
Verder kon je gewoon eten in de hotels etc.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:27

dat ligt er een beetje aan hoe je reist, als je backpackend en 'op de bonnefooi' gaat dan kun je wel problemen verwachten met betrekking tot reizen, vooral tegen het einde van de Ramadan.
De goedkopere vluchten zijn dan al volgeboekt, plaatsen in de trein ook etc

Daarnaast is het streekafhankelijk. Op Bali zal je niets merken :P, op Java in de grotere (toeristische) plaatsen ook niet, maar ga je bijv naar West Sumatra (waar wij toen zaten) daar merkte je het wel degelijk, restaurantjes/warungs waren niet open dus lunch zat er niet echt in, je kunt wel wat in een winkeltje kopen natuurlijk maar waar kun je het met goed fatsoen opeten? Daarnaast rookte ik en dit is tijdens ramadan ook niet toegestaan natuurlijk en tja uit respect ga je natuurlijk niet eten/drinken/roken terwijl je open en bloot op straat loopt.
Delen van Sumatra zijn streng islamitisch.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:32

Wij hebben in het kader van de bus is altijd gevaarlijker toch maar Lion Air tickets geboekt. Dat sloot het beste aan bij ons plan en is ook gewoon het goedkoopst.

@Biancaaa dat er voldoende apen zijn op Sumatra geloof ik graag maar hoe groot is de kans in Tangkahan om Orang Oetangs te zien? Zitten die daar uberhaupt want als dat zo is gaan we dat zeker overwegen :).

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:05

Tangkahan ligt ook aan het national park dus volgens mij is de kans evengroot? Ik kan het je niet vertellen want wij hadden in Tangkahan geen tijd meer voor een trek maar daar hadden we wel spijt van. Wij hebben tijdens de trek in Bukit Lawang ook "maar" 2 orang utan gezien in 3 dagen tijd, andere mensen hadden trek van 5 uur en zagen er 5! Is geluk hebben en het is afhankelijk van het seizoen. Wij hebben hier gezeten: http://www.mega-inn-tangkahan.op-het-web.be/

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:07

Ok bedankt voor de tip ik ga het zeker meenemen. Had je de Bukit Lawang trip van tevoren al geboekt of ter plekke?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:46

Ter plekke, wij hadden alleen niet zo'n fijne gids. Gelukkig lopen er heel veel gidsen rond :) het scheelt erg veel geld als je het ter plaatse regelt. Wijbetaalden 25 euro per dag en vanuit nederland vroegen ze 250 euro voor een 2 daagse tocht. Ik zou zoveel mogelijk ter plaatse regelen!

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:28

Hier zag ik namelijk 50 euro voor tweedaagse tocht met gerenommeerde gidsen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 04:39

susannevdv schreef:
Wij hebben in het kader van de bus is altijd gevaarlijker toch maar Lion Air tickets geboekt. Dat sloot het beste aan bij ons plan en is ook gewoon het goedkoopst.

@Biancaaa dat er voldoende apen zijn op Sumatra geloof ik graag maar hoe groot is de kans in Tangkahan om Orang Oetangs te zien? Zitten die daar uberhaupt want als dat zo is gaan we dat zeker overwegen :).

Niet om je af te schrikkn, maar je weet dat Lion Air vorige week hier op Bali de landingsbaan overschoten is en in het water is geland? Geen doden, wel aantal gewonden. Misschien toch de bus?

Tangkahan klinkt ontzettend gaaf, en ook nog eens niet te ver weg! Misschien later dit jaar voor een paar dagen. Hoelang zijn jullie geweest en was het genoeg? Hoe ben je erheen gekomen?

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:57

Ja dat weten we inderdaad, we hebben er goed over nagedacht en vrienden om ervaringen gevraagd. Maar feit blijft dat er bij Lion air al jaren geen doden zijn gevallen bij crashes en dat niet te zeggen valt over het wegverkeer. Had ook liever met air asia gevlogen maar die vliegen daar niet helaas.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:00

25 euro per dag is voor Bukit Lawang de 'vaste' prijs.

Wij zijn 10 dagen op sumatra geweest waarvan 6 in bukit lawang en 3 in Tangkahan maar we hadden het liever andersom gedaan. Tangkahan is veel relaxter en rustiger en natuurlijk zijn de olifanten een hoogtepunt! Niet eens zozeer het rijden maar vooral het wassen en het voeren :)

Voor mij was een week jungle genoeg maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:44

Vorig zomer heb ik een reis gemaakt van Jakarta naar Ubud. Vanuit Jakarta per trein naar Bandung gegaan. Daar hebben we de Angklung school bezocht. De voorstelling die ze gaven was leuk, vlot en afwisselend. Daarna doorgereisd naar Pangadaran. Hier hebben we van een lokale gids een rondleiding door het reservaat gehad en ook echt veel dieren gezien. Onder andere de zwarte aap, vliegende hond. Na Pangadaran zijn we naar Yokjakarta gegaan. Bij zonsopkomst het beroemde borodurdur bezocht en bij zonsondergang prambanan. Dat geeft mooie beelden als je op de tempels staat. Volgende stop was mt Bromo. Zonsopkomst stonden we op een viewpoint waarbij je uitkeek op mt Bromo. Toen de zon hoog genoeg was zijn we mt Bromo opgeklommen, wat nog een beste klim is. Op borodurdur ligt trouwens nog As van de laatste vulkaanuitbarsting. Hierna zijn we naar een plaats geweest waar oa universiteit van Wageningen onderzoek doet. Nog een cacao plantage en rubberplantage bezocht en daarna overgestoken naar Bali. Tanah Lot was de eerste halte, maar op de tempel na vond ik het weinig aan. Ubud heb je moneytown. Leuke kleine winkeltjes. Wel een leuke plaats. Er zijn daar wel hele mooie home stays voor leuke prijzen en goede kwaliteit.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:19

Dag dames :wave:

Onze voorbereidingen voor onze reis zijn nog steeds in volle gang! Hebben inmiddels de backpacks gekocht. Het hotel voor de eerste twee nachten vastgelegd. :)

Nu lopen we alleen een beetje vast :+
Ons reisschema ziet er al volgt uit:

Dag 1: Vertrek Ams-Jak
Dag 2: Aankomst Jakarta - vertrek naar Bogor
Dag 3: Bogor
Dag 4: Vertrek naar Bandung, via Puncak pass, theeplantages en Angklungschool
Dag 5: Van Bandung naar Pangandaran met de trein
Dag 6: Pangandaran (Bezoek green canyon, Batu Karas).
dag 7: Van Pagandaran naar Banjar, met de trein naar Yogyakarta
aankomst Yogyakarta.
Dag 8: Yogyakarta (borobudur, Prambanan)
Dag 9: Yogyakarta (Chillen)

EN NU?! We willen heel graag de mount Bromo bezoeken bij zonsopgang.
We weten alleen nog niet hoe we dit gaan doen?
Welke route is het beste om vanuit Yogyakarta via de Mt. Bromo naar de haven van Banyuwangi te reizen, om daar de oversteek naar Bali te maken?

We willen op zijn laatst op dag 12 in Bali aankomen. Eventueel skippen we we de Chill dag op Yogyakarta.

Graag jullie hulp!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:39

Vanaf yogjakarta kan je een tour naar de mount bromo boeken. Gewoon ter plekke. Overal zijn wel dat soort bedrijfjes.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:41

In Yokyakarta heb je ook noet het Kreton, Taman Sari, Sonobudoyo Museum, Cemeti Art House, Jalan Malioboro en Masangin. Die chill dag kun je dus ook gebruiken om dat soort dingen te gaan bekijken mocht er de interesse zijn. Je moet alleen uitkijken voor de Batic Maffia. Deze verkopen Batic die eenzijdig bewerkt is, in plaats van tweezijdig.

Seloliman is ook een mooie stop om te overwegen. Je kunt dan verblijven op het PPLH centre. Daar geven ze ook rondleidingen en je kunt met een lokale gids de berg beklimmen (Geprobeerd, maar voor mij geen succes).

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:49

madeliefw schreef:
Vanaf yogjakarta kan je een tour naar de mount bromo boeken. Gewoon ter plekke. Overal zijn wel dat soort bedrijfjes.

Maar dan moeten we op en neer naar jogyakarta toch? Komen we nog geen steek vooruit en dat zouden we wel prettig vinden!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:37

Nee je kan ook van de ene naar de andere plek! Er is echt van alles mogelijk, gewoon onderhandelen. Vanuit yogja weet ik het zeker, maar vanuit bromo rijden er vast ook wel busjes richting de boot naar Bali.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:01

Hallo allemaal, ik kom hier stiekem een beetje inbreken :o . Ik ben van plan om in 2014 of 2015 naar indonesie te gaan met mijn vriend (ik wil komend jaar naar indonesie, hij naar suriname). Ik zie alleen door de bomen de jungle niet meer qua bestemmingen. Helaas hebben wij maar 2- 2,5 weken de tijd om vakantie te nemen. Plan is om drie bestemmingen aan te doen waarvan de laatste week op bali een strandbestemming is. Verder zijn wij erg van de jungle en beestjes spotten en snorkelen. Iemand tips voor onze drie bestemmingen? Ik heb al zoveel boekjes doorgespit maar daardoor raak ik alleenmaar meer in de war, t is allemaal zo mooi :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:04

Voor de jungle en het snorkelen zou ik zeggen: Borneo. En eigenlijk.... als je dan een laatste week strand wil doen, zou je ook eens kunnen kijken naar Maleisië en dan Sabah en Sarawak: je hebt daar prachtige stranden waar je ook nog eens kunt snorkelen dus kun je dat mooi combineren en heb je meer tijd over om wat andere dingen te bekijken. Een dag of 14 is al zo kort...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:03

Ik weet het, het is heel erg kort... Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en kan dus niet langer weg, daarom willen wij ook maar twee of drie plekken aandoen. Maleisie is een goede tip, ik ben er al geweest :D . Niet op Borneo gezien wij toen in de top van de regentijd zouden zitten :( .

Voor nu is het plan 5 dagen Sumatra, 7 dagen Bali en dan nog 2 of drie dagen 'iets'. Of we blijven langer op Sumatra (of misschien Borneo) maar wat zijn daar de must sees?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:07

Ik ben niet op Sumatra geweest, dus daar kan ik je helaas niks over vertellen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:08

Rytir, ik in ga in september met 2 vriendinnen naar Indonesie en wij gaan waarschijnlijk Sumatra, Java (hier waarschijnlijk enkel Jakarta (landen we op) en yogjakarta) en Bali doen. Alleen moeten we nog eens checken of dit haalbaar is in 3 weken... Moest het dit worden kan ik dus eind september tips geven :p

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:11

Haha, nou graag, ben benieuwd! (en jij natuurlijk helemaal :))

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:20

Ik vertrek morgen naar Indonesie en vlieg meteen door naar Sumatra, dus kan je binnenkort meer vertellen! Wij gaan in 3 weken Sumatra, Java (Yogja naar het oosten) en Bali/Nusa Lembongan doen. Is te doen maar wel goed plannen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:23

Oooh susannevdv, ik ben heel erg benieuwd naar je reisverslag! Heel veel plezier op je reis!