Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
FD_horses schreef:Pff ben er even stil van.. TS, of andere mensen uit dit toppic, merkte jullie geen aanwezigheid of iets?
FD_horses schreef:Pff ben er even stil van.. TS, of andere mensen uit dit toppic, merkte jullie geen aanwezigheid of iets?
Wilke93 schreef:Ulgh, eng. Wij hadden een soortvan route, en we kwamen uit die kamer, en kwamen in deze gang uit.
[ Afbeelding ]
Op 't einde van de gang stond dus de oven waar ze gecremeerd werden. Vond het toen wel 'eng' ofzo om daar die kant op te lopen, probeerde niet in de donkere stukken te kijken etc. Of klinkt dit heel erg suf?
heidy_wilco schreef:Wilke93 schreef:Haha nee okeeMee eens.
Maar bedoelde meer dat ik bang was om energieën te zien als ik in de donkere stukken zou kijken
Zo raar is dat niet hoor
Hoewel ik niet denk dat er negatieve energieën zijn.
Doanique schreef:Heidy_Wilco (of iemand anders) zou je nog wat meer willen vertellen over de nazi's? Ik dacht namelijk dat ze nazi waren omdat ze achter Hitler stonden en het met hem eens waren...
Wilke93 schreef:Haha okeeik denk t wel, zijn natuurlijk veel mensen 'oneerlijk' gestorven die het er niet mee eens zijn. Maar je weet 't niet, wil t ook niet weten denk ik haha
Doanique schreef:Jeetje dat is echt een heel ander verhaal dan ze mij op de middelbare school hebben verteld! Wat bizar dat mensenhersenen zo in elkaar kunnen zitten zeg... Jak.
Doanique schreef:Ik dacht ook dat die Duitse soldaten het allemaal heel grappig vonden, ik begreep nooit hoe die mensen zo verknipt konden zijn...
F_Orumster schreef:Doanique schreef:Ik dacht ook dat die Duitse soldaten het allemaal heel grappig vonden, ik begreep nooit hoe die mensen zo verknipt konden zijn...
Het is belangrijk om te begrijpen dat dit voortkwam uit het 'erbij horen om te overleven'. Lachen om een vernederde jood is laten zien 'dat je aan die kant staat'. Wanneer er gelachen wordt is dat een beloning voor de dader - in angstige tijden is dat erg belangrijk. In Schindlers list (film) tonen ze ook veel van dit soort fragmenten: de duitsers staan te lachen als een van de soldaten de joden pest. Totdat Schindler het toch wel zorgwekkend vind dat de treinwagons stampvol in de hitte stilstaan, wetende dat de temperaturen daarbinnen ondraaglijk zijn. En Schindler begint met een brandslang de trein af te koelen. De joden in de wagons werd het zo iets minder ondraaglijk. De verfilming laat nu zien dat de andere soldaten deze actie met argwaan opnemen - begint Schindler empathie te voelen voor de joden?
De gedachte is misselijkmakend - dat ben ik met je eens. Maar er zit een psyche achter. Het is heel belangrijk dat we blijven leren en blijven horen over WOI en II en hoe alles is gegaan. Hoe een stroming door manipulatie een volk hiertoe kon drijven. We moeten dit blijven herkennen namelijk - we moeten bijvoorbeeld herkennen dat Wilders zijn uitspraken heel heftig kunnen zijn en soms raakvlakken laat zien met wat het nazisme nastreefde. Gelukkig heeft Wilders niet de manipulatieve spraakkunde die Hitler had en neemt de meerderheid van de Nederlanders hem niet serieus. Maar vergeet niet, dat Hitler ook als een 'kleine blaaskaak' is begonnen.