Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:43

Pff ben er even stil van.. TS, of andere mensen uit dit toppic, merkte jullie geen aanwezigheid of iets?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:46

FD_horses schreef:
Pff ben er even stil van.. TS, of andere mensen uit dit toppic, merkte jullie geen aanwezigheid of iets?

Sowieso wel een bepaalde druk, maar ik denk en hoop dat de meeste mensen het hebben losgelaten en gauw naar een betere plek zijn gegaan... En ik denk dat het vooral bij de gaskamers heel anders is. Eindelijk worden die mensen bevrijd van de ellende, vernedering en mishandeling.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:57

Eigenlijk zouden alle scholen daarheen moeten gaan met schoolreis ,
ik vond vooral birkenau erg indrukwekkend.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:00

FD_horses schreef:

Ik probeerde niet echt op 'aanwezigheid' te letten, vind het namelijk best iets engs :+ Een kennis van me waartegen ik zei dat ik daarheen ging zou daar never nooit heen gaan zei die, omdat daar ontzettend veel negatieve energieën zouden zijn. Maar hij is (ook al wil 'ie het niet) best wel paranormaal begaafd of hoe je het ook noemt. Ziet/hoort/voelt ze. Veel negatieve ervaring ook gehad daarmee enzo..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:07

FD_horses schreef:

Ik wel toen ik die gaskamer inging. Zoals ik al eerder vermeldde kreeg ik het heel benauwd en voelde het echt alsof iemand keihard op mijn borstkas drukte. Ik kreeg er echt de rillingen van.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:11

Ulgh, eng. Wij hadden een soortvan route, en we kwamen uit die kamer, en kwamen in deze gang uit.
Afbeelding
Op 't einde van de gang stond dus de oven waar ze gecremeerd werden. Vond het toen wel 'eng' ofzo om daar die kant op te lopen, probeerde niet in de donkere stukken te kijken etc. Of klinkt dit heel erg suf? :')

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:15

Wilke93 schreef:
Ulgh, eng. Wij hadden een soortvan route, en we kwamen uit die kamer, en kwamen in deze gang uit.
[ Afbeelding ]
Op 't einde van de gang stond dus de oven waar ze gecremeerd werden. Vond het toen wel 'eng' ofzo om daar die kant op te lopen, probeerde niet in de donkere stukken te kijken etc. Of klinkt dit heel erg suf? :')

Nee hoor, klinkt niet raar. Als je er geen negatief gevoel bij had, dan zit het niet helemaal goed in je hoofd.

laughterline

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:18

Haha nee okee :P Mee eens.
Maar bedoelde meer dat ik bang was om energieën te zien als ik in de donkere stukken zou kijken :o

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:23

Wauw, wat een mooie foto's!

Erg indrukwekkend om mee te maken, en mooi beschreven.

Ben samen met m'n vriend ook nog van plan hier eens heen te gaan, word er gewoon in het Engels rondgeleid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:39

Heidy_Wilco (of iemand anders) zou je nog wat meer willen vertellen over de nazi's? Ik dacht namelijk dat ze nazi waren omdat ze achter Hitler stonden en het met hem eens waren...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:39

Wilke93 schreef:
Maar bedoelde meer dat ik bang was om energieën te zien als ik in de donkere stukken zou kijken :o

Zo raar is dat niet hoor ;)
Hoewel ik niet denk dat er negatieve energieën zijn.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:55

heidy_wilco schreef:
Wilke93 schreef:

Zo raar is dat niet hoor ;)
Hoewel ik niet denk dat er negatieve energieën zijn.

Haha okee :) ik denk t wel, zijn natuurlijk veel mensen 'oneerlijk' gestorven die het er niet mee eens zijn. Maar je weet 't niet, wil t ook niet weten denk ik haha :P

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:59

Doanique schreef:
Heidy_Wilco (of iemand anders) zou je nog wat meer willen vertellen over de nazi's? Ik dacht namelijk dat ze nazi waren omdat ze achter Hitler stonden en het met hem eens waren...

Nazi is gewoon de naam voor de leden van de NSDAP (National-sozialistische Deutsche Arbeiterpartei)

Je hebt wel deels gelijk. De NSDAP was (onder andere) Hitlers partij. Hitler kwam in 1933 echt in beeld, maar hij was al wel langer actief. De mensen die voornamelijk voor de NSDAP stemden, waren de mensen die echt gewoon niets meer hebben. De Eerste Wereldoorlog heeft het land letterlijk en figuurlijk verwoest door het verdrag van Versailles. Niet alleen moesten ze grote stukken land inleveren, maar ze mochten ook maar een leger van maximaal 300.000 man hebben en moesten hele grote schulden gaan afbetalen. De gewone burger werd straat arm, er kwam minder werk en daarbij was hun trots ook nog eens gekrengd. Toen kwam Adolf Hitler daar met zijn fantastische plannen. Werk voor iedereen, betere autowegen, eigen automerk (VW). Maar hij vertelde natuurlijk niet dat het werk in wapenfabrieken waren omdat hij weer een oorlog wou beginnen en dat de autowegen wel errug handig waren voor een volgende invasie. Maar die ideëen waren natuurlijk geweldig! Dat wou iedereen wel! En met die Joden-kwestie: Je moet een zondebok hebben, en Joden zijn al eeuwenlang de dupe van allerlei kwesties. En ik denk dat het met Hitler uiteindelijk zo'n obsesie is geworden dat hij zelf het verschil niet meer zag... Heinrich Himmler was de rechterhand van Hitler, maar Himmlers invloed moet je niet onderschatten. Hij was het hoofd van de SS, SD en Gestapo, de echte rotzakken zeg maar... Hij heeft ook voor de opzet van de kampen gezorgd. Dat was zijn idee, niet die van Hitler.

En je moet ook weten: Veel jongens die echt rare dingen gingen doen waren zo erg gehersenspoelt. Die hoorden dag in, dag uit hoe slecht de Joden waren, de Fransen (Oh, die Fransen! Daar waren ze zo kwaad op!) en andere bevolkinsgroepen. Wat er moest gebeuren, het werd ze met de paplepel eigenlijk ingegoten.

Enne, het is absoluut niet (alleen) Duitslands fout dat de Tweede Wereldoorlog ontstond. De wereldleiders die het verdrag naar de Eerste Wereldoorlog hadden ondertekend hadden zich gelijk af moeten vragen of ze niet al te veeleisend waren. Er waren al heel vroeg seinen dat er weer iets aan zat te komen door oa. de legers die ineens wel erg groot werden, geen betalingen meer, protesten in Elzas-Lotharingen (Dat was eerst van de Duitsers, maar de Fransen kregen het weer terug naar WOI). En na de invasie van Polen in 1939, werd er nog niets gedaan, maar zou iedereen het wel "aanzien".

Sorry voor het verhaal :P Ik vertel er nogal graag over.
Maar als je nog wat meer wilt weten over het ontstaan van die partij en het ook beter wilt is het handig om je wat in te lezen over de Eerste Wereldoorlog. De twee oorlogen hebben namelijk hel erg veel met elkaar te maken. En je hebt een programma op National Geographic, ik geloof dat het Apocalypse heet. Dat gaat voornamelijk over het ontstaan van de NSDAP.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 07-03-14 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:01

Wilke93 schreef:
Haha okee :) ik denk t wel, zijn natuurlijk veel mensen 'oneerlijk' gestorven die het er niet mee eens zijn. Maar je weet 't niet, wil t ook niet weten denk ik haha :P

Ik denk dat die mensen wel "vrede" met hun dood hadden. Dan waren ze bevrijd van alles wat er gebeurd was. Dat was natuurlijk niet niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 07:38

Jeetje dat is echt een heel ander verhaal dan ze mij op de middelbare school hebben verteld! Wat bizar dat mensenhersenen zo in elkaar kunnen zitten zeg... Jak.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:20

Doanique schreef:
Jeetje dat is echt een heel ander verhaal dan ze mij op de middelbare school hebben verteld! Wat bizar dat mensenhersenen zo in elkaar kunnen zitten zeg... Jak.

Wat hebben ze jou verteld dan? Op school vertelken ze je vaak de oppervlakte dingen, waardoor je een heel ander beeld krijgt, vooral wat betreft de opkomst van de NSDAP.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:30

Daarnaast leefde er ook onder zowel de duitse soldaten alsook de duitse burgers angst. Vriendelijk zijn naar joden kon zware gevolgen hebben voor jezelf en je familie. Met name voor je familie buig je dan wel in. Voor de soldaten ging dat nog veel verder, door sociale druk en de angst werd de toch al verwarde soldaat gekweld met zijn eigen denkvermogen, maar toch moest doorgaan onder verwachtingen. Ik noem verward omdat de jonge breinen behoorlijk werden getest - denk erom dat ze heus gekweld werden door ethische kwesties; het mishandelen van 'je eerste jood' voelde heus niet goed. Maar om goedkeuring te krijgen van de mensen om je heen - die invloedrijk zijn op je voortbestaan - moest je je toch gedragen volgens een verwachtingspatroon en ging je erin mee. En dat loonde! In films wordt dit vaak neergezet dat er door de groep gelachen wordt als een van de soldaten een jood vernedert of vermoord. Dit is om ons uit te leggen hoe dat in zijn werk ging. Waarschijnlijk wordt dit door veel mensen eenvoudigweg als wreed herkent, maar dat wilden de filmmakers niet alleen laten zien.

Machtsposities bekleden is erg moeilijk - zeker voor jonge, verwarde soldaten die verwacht worden zulke misdrijven te plegen. Deze verwarring en tegelijk opgelopen traumas kunnen resulteren dat iemand totaal kan gaan doorslaan in het uiten van geweld naar de groep die onderdrukt werd. De onmacht werd een soort afgereageerd. Erbij komt nog eens, dat veel soldaten op drugs werden gezet om zo langer door te kunnen gaan met maar een kleine focus - vechtmachines. Machines waarbij het laatste beetje rationele denkvermogen ook werd uitgeschakeld.

Er zijn experimenten uitgevoerd waarbij groepen in een ruimte werden gezet met een tweedeling aan functie: een dominerende en onderdrukte groep. Binnen een paar dagen escaleert dit helemaal - de dominante groep gaat zich misdragen.

Een machtspositie bekleden vergt heel veel rationeel denkvermogen - precies wat er in de oorlog bij de nazi's uit werd geslagen.

Met machtsposities doel ik ook al op soldaten - die hebben immers de macht over joden en ook over het volk. Ik doel er niet mee op de hoogste machtsposities - machtsposities heb je er in vele gradaties.
Een soldaat die een ander kan afbluffen, uitschelden en kan opdragen wat diegene moet doen, en zelfs mag neerknallen, zet al een flinke machtspositie neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:41

Vooral dat Hitler de grote baas was die alles wel zou regelen en met die kampen op kwam enzo... En ik heb altijd begrepen dat hij zelf niet zo veel uitvrat maar iedereen bevelen gaf en volgde je die niet op was het einde verhaal.

Ik dacht ook dat die Duitse soldaten het allemaal heel grappig vonden, ik begreep nooit hoe die mensen zo verknipt konden zijn...

Dat verhaal van de autowegen en banen voor iedereen heb ik ook nooit gehoord.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:49

Doanique schreef:
Ik dacht ook dat die Duitse soldaten het allemaal heel grappig vonden, ik begreep nooit hoe die mensen zo verknipt konden zijn...

Het is belangrijk om te begrijpen dat dit voortkwam uit het 'erbij horen om te overleven'. Lachen om een vernederde jood is laten zien 'dat je aan die kant staat'. Wanneer er gelachen wordt is dat een beloning voor de dader - in angstige tijden is dat erg belangrijk. In Schindlers list (film) tonen ze ook veel van dit soort fragmenten: de duitsers staan te lachen als een van de soldaten de joden pest. Totdat Schindler het toch wel zorgwekkend vind dat de treinwagons stampvol in de hitte stilstaan, wetende dat de temperaturen daarbinnen ondraaglijk zijn. En Schindler begint met een brandslang de trein af te koelen. De joden in de wagons werd het zo iets minder ondraaglijk. De verfilming laat nu zien dat de andere soldaten deze actie met argwaan opnemen - begint Schindler empathie te voelen voor de joden?

De gedachte is misselijkmakend - dat ben ik met je eens. Maar er zit een psyche achter. Het is heel belangrijk dat we blijven leren en blijven horen over WOI en II en hoe alles is gegaan. Hoe een stroming door manipulatie een volk hiertoe kon drijven. We moeten dit blijven herkennen namelijk - we moeten bijvoorbeeld herkennen dat Wilders zijn uitspraken heel heftig kunnen zijn en soms raakvlakken laat zien met wat het nazisme nastreefde. Gelukkig heeft Wilders niet de manipulatieve spraakkunde die Hitler had en neemt de meerderheid van de Nederlanders hem niet serieus. Maar vergeet niet, dat Hitler ook als een 'kleine blaaskaak' is begonnen.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 07-03-14 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:55

Ik word al naar van de foto's te zien alleen. Ik ben er nog nooit geweest, en ik weet niet zo goed of ik het ooit zou willen zien. Sinds ik het boek 'Is dit een mens?' van Primo Levi gelezen heb, word ik al misselijk als ik er nog maar aan denk, geen idee of ik zo'n bezoek zou kunnen trekken.
Misschien is dat boek ook iets voor jou TS; ze hebben er in Auschwitz allicht ook over verteld?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:58

Wat een heftige ervaring.

Kun je zo'n rondleiding gewoon daar in auschwitz regelen of moet je dan echt met een georganiseerde reis mee?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:00

het is vooral een enorm ingewikkeld verhaal, als ze dit in geschiedenis lessen moeten stoppen heb je ene schooljaar nodig om uit te leggen hoe de tweede wereld oorlog in elkaar stak.
Als je alle hoofdpersonen(wat er echt veel zijn) los van elkaar moet bespreken en uitleggen. Het is makkelijker om te zeggen Hitler was ene boef, Nazi's volgden Hitler, Veel joden vermoord(want over de andere volkeren hoor je zo goed als niets).

Voor mijn gevoel is het voornamelijk een situatie die extreem escaleerde. Dat mensen op de proppen kwamen met ideeën en hoe meer mensen daarmee instemmen hoe verder de grenzen zoek raken.
Ik blijf er vooral zo enorm over verbazen hoe kort geleden het is gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:02

F_Orumster schreef:
Doanique schreef:

Het is belangrijk om te begrijpen dat dit voortkwam uit het 'erbij horen om te overleven'. Lachen om een vernederde jood is laten zien 'dat je aan die kant staat'. Wanneer er gelachen wordt is dat een beloning voor de dader - in angstige tijden is dat erg belangrijk. In Schindlers list (film) tonen ze ook veel van dit soort fragmenten: de duitsers staan te lachen als een van de soldaten de joden pest. Totdat Schindler het toch wel zorgwekkend vind dat de treinwagons stampvol in de hitte stilstaan, wetende dat de temperaturen daarbinnen ondraaglijk zijn. En Schindler begint met een brandslang de trein af te koelen. De joden in de wagons werd het zo iets minder ondraaglijk. De verfilming laat nu zien dat de andere soldaten deze actie met argwaan opnemen - begint Schindler empathie te voelen voor de joden?

De gedachte is misselijkmakend - dat ben ik met je eens. Maar er zit een psyche achter. Het is heel belangrijk dat we blijven leren en blijven horen over WOI en II en hoe alles is gegaan. Hoe een stroming door manipulatie een volk hiertoe kon drijven. We moeten dit blijven herkennen namelijk - we moeten bijvoorbeeld herkennen dat Wilders zijn uitspraken heel heftig kunnen zijn en soms raakvlakken laat zien met wat het nazisme nastreefde. Gelukkig heeft Wilders niet de manipulatieve spraakkunde die Hitler had en neemt de meerderheid van de Nederlanders hem niet serieus. Maar vergeet niet, dat Hitler ook als een 'kleine blaaskaak' is begonnen.

Ja en dat stukje over overleven is mij dus nooit verteld... Wat ik erg jammer vind want ik vind het hele interessante verhalen om naar te luisteren of om te lezen in dit geval.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:03

ik ben afgelopen dinsdag in de gevangenis van Terezin in Tsjechië geweest. daar zijn amper mensen vermoord (2000 op 100000'nden mensen) en waren geen gaskamers. ook daar kreeg ik de rillingen, kan me niet voorstellen hoe het dan is zo'n kamp moet zijn waar wel vele massamoorden zijn gebeurd

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:03

Ik denk ook dat we ons moeten realiseren hoe jong de soldaten eigenlijk vaak nog waren. Geen mannen van 40, maar vaak jongens vanaf 18 jaar. Hersenen zijn pas volledig ontwikkeld tussen 21 en 24 jaar, dus ook nog eens een veel beinvloedbare leeftijd.