Trouwen in het buitenland versus verblijfskosten gasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: Trouwen in het buitenland versus verblijfskosten gasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:49

Vrienden van mij zijn niet zo lang geleden getrouwd op Curacao, familie woont vooral in nederland en Suriname. Voor de belangrijkste familieleden hebben ze verblijf geregeld, de reis is wel bekostigd door de familie zelf.
Verder is iedereen hiervoor op eigen kosten gekomen.
ik zie niet in waarom je zou moeten betalen voor de hele familie, wie wil komen en het wil betalen geen enkel probleem, als je wel wilt komen en niet betalen dan ook geen enkel probleem toch?

Maar als je vriend graag zijn hele familie aanwezig wil hebben op de bruiloft dan zou ik toch wel een locatie dichter bij huis zoeken.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:53

ik zou in Nederland trouwen, vervolgens nog een keer naar mexico op vakantie gaan :'). gezelliger voor je schoonfamillie denk ik.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:31

Je moet eerst voor jezelf uitmaken wat het belangrijkste is: betekent trouwens iets héél persoonlijks tussen jullie twee, waar jullie mekaar laten zien hoeveel jullie van elkaar houden en de rest gestolen kan worden? Of is trouwen voor jou een groot feest waar je al je vrienden en familie wil bijhebben en iedereen wil laten genieten van je geluk? Mensen vullen dit immers allemaal anders in, zelfs in dit topic zie je dat.

Daarna moet je je afvragen, stel dat je het eerder op "wij twee en de rest ziet wel" zet, hoe gaat de rest er mee om en is het je dat waard? Je wilt een droomhuwelijk tussen jullie tweetjes in een ver land, omdat het nu eenmaal jullie dag is en jullie droom en jullie wensen. maar schoonfamilie/familie/vrienden kan er niet bij zijn en zij zien een huwelijk als een grote hechte gebeurtenis. Zij zijn enorm boos op jullie en de rest van de jaren ga je er alleen maar bitse opmerkingen over krijgen en de hele relatie is verziekt.
Ongeacht of het nu helemaal egoïstisch zou zijn van die familie of vrienden, moet je afwegen of je het waard zou zijn om je vrienden of familie te verliezen voor een droomdagje. Sommige mensen roepen "als ze mij dat niet gunnen dan hoef ik ze ook niet meer te zien!", maar er zijn ook mensen die het verschrikkelijk zouden vinden als ze op die manier vrienden zouden kwijt geraken.

Als je het wel belangrijk vindt om je naasten bij je te hebben en je wilt het graag in een ver land, dan moet je je afvragen wat realistisch is. Voor jou is het je droombruiloft op je toplocatie, voor anderen is het misschien helemaal geen toplocatie en ondanks ze graag op je huwelijksfeest zijn is de rest (vliegtuigreis,hotel,omgeving,vakantiedagen kwijt..)allemaal weggegooid geld. Stel je voor dat iemand tegen je zou zeggen om 1300 euro 'weg te gooien' aan iets wat je niet zo leuk vindt? Zou jij het met plezier doen? En dan is dat nog minimaal, je moet toch ook de kosten die je sowieso hebt erbij rekenen: kostuum, cadeautje,..je geeft waarschijnlijk daar toch ook nog wel eens wat geld uit...

Voor mensen die zwemmen in het geld is het misschien doenbaar, maar heel veel mensen moeten heel hard werken voor zoiets bijeen te kunnen sparen. Moest ik een van je gasten zijn, ik zou met alle liefde willen komen, maar ik heb er gewoon het geld niet voor. Dus ik word bij voorbaat al gediscrimineerd. Daarnaast zijn er misschien ook wel gasten die helemaal niet zomaar even 10 dagen vrij kunnen krijgen op hun werk. Die mensen kunnen dus ook al niet komen. Eigenlijk geef je dan aan: ik geef mijn droombruiloft, maar enkel mijn vrienden en familie die kunnen komen en die het geld kunnen spenderen zijn uitgenodigd. Dat zou wel eens voor wrevel kunnen zorgen.

Nu is de bruiloft betalen voor àlle gasten dan ook weer een beetje zot voor zo ver. Dan moet je serieus wat op je rekening hebben staan. Sommige opperen om voor de gasten enkel het vliegtuigticket en twee dagen te betalen, en dan kunnen ze zelf kiezen of ze er nog een vakantie aan koppelen. Maar ikzelf vind dat voor zo'n verre reis een beetje zot. Je bent sowieso verplicht om een vakantie erbij te nemen, daar is geen keuze. Ik ken niemand die even helemaal naar Mexico zou vliegen, waar ook nog eens veel tijdsverschil is, om even een dagje bruiloft te vieren en dan terug te keren. Dat is sloperij, je hebt op zijn minst toch wat tijd nodig om te acclimatiseren.

Ik zou het meest faire voorstel vinden, indien jullie familie en vrienden belangrijk vinden en geen zin hebben in eventuele vetes: Jullie trouwen met zijn tweetjes op de locatie van jullie dromen. Eventueel met vrienden en familie en dan wordt de afspraak gemaakt wie kan komen en wie het geld heeft, mag komen. Indien mogelijk kunnen jullie misschien voor de meest naaste familie (bv ouders) of allerbeste vrienden die je zeker niet wilt missen dan wel de kosten betalen.
En dan voor al de rest, die geen zin had in die verre reis, geen geld, geen tijd,...een mooi feestje hier achteraf. Dat hoeft geen decadente bedoening te zijn, voor hetzelfde geld gewoon in jullie achtertuin. Maar dan hebben zij ook kunnen genieten van jullie dag en jij van hun gezelschap. Zonder dat er wrevel van komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 08:55

Heb niet alles gelezen maar wil toch even aangeven hoe wij het gedaan hebben. Geen buitenland, wel Vlieland dus niet naast de deur en mensen moesten ook overnachten want de laatste boot terug gaat om 16.45. Wij hebben voor iedereen de overnachting geregeld en betaald, voor 3 dagen en 4 nachten. Ook hebben we voor iedereen voor vervoer (fiets) gezorgd. Wij hebben de dag van aankomst en natuurlijk op de trouwdag zelf de maaltijden verzorgd. Mensen moesten zelf de reis naar Harlingen en de overtocht regelen/betalen. Ik vind niet dat je mensen alles zelf moet laten betalen. Iig de verblijfskosten zijn wat mij betreft voor rekening van het aanstaande echtpaar. Reiskosten kan een ieder dan zelf betalen, eventueel met een aanbieding.

Maar goed, Vlieland is beter behapbaar dan Mexico omdat de kosten daarvoor aanzienlijk hoger zijn, en wij (met name ik) heb echt iets met Vlieland doordat ik er al jaren kom en er ook aardig wat mensen ken inmiddels. Snap zelf niet zo goed waarom je ergens wil gaan trouwen waar je maar 1 keer bent geweest, omdat je het zo mooi vond. Imo heeft het meer betekenis als je met een bepaalde plek echt een speciale band hebt, dan kan familie het ook meer waarderen als je ervoor kiest het daar te vieren en dat dit (helaas) ook inhoudt dat niet iedereen van de partij kan zijn.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:57

LZP -> BEU

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:46

Update:
We hebben gesproken met mijn familie en mijn schoonfamilie. Beiden staan erop zelf te betalen. Ze accepteren het niet als wij betalen.
Wij betalen wel de reis voor ons bruidsmeisje en haar vriend. Wij hebben aangeven dat we geen cadeau verwachten, dat nemen we niet aan.
Overigens kijken we nu ook naar Malta :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:51

Nou kijk, prima toch :) Hoe simpel dingen opgelost kunnen worden door een gesprek ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:58

Dacht dat de meeste reacties in dit topic je af hadden geschrikt.
Super dat jullie gepraat hebben en dat de oplossing gewoon simpeler is dan vooraf gedacht.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:04

gelukkig is de oplossing gevonden.
bij mijn vriend is zijn neef ook in het buitenland getrouwd en er werd een selectie gemaakt van wie hun mee wouden naar india.De vrouw van zijn neef komt uit india
hun moesten zelf de reis bekostigen maar eten en kleding werd geregeld door de familie van zijn vrouw.

Het selectieven van de familie vond ik wel vervelend zo werd mijn vriend uitgenodigd en ik niet omdat ze mij pas een paar keer gezien hadden terwijl mijn vriend en ik al 2,5 jaar samen waren

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:27

Dat is zo goed opgelost dan :D Top dat jullie ouders er zo in meegaan en ook dat jullie de kosten van jullie bruidsmeisje en vriend op je nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:31

Fijn dat het gelukt is!
Toch altijd een lastig puntje om dat soort dingen met schoonfamilie te overleggen.

Ik heb zelf een aantal jaar geleden ook voor de beslissing gestaan met mijn toenmalige partner.
Hij had geen geboortebewijs (is in de jungle van Colombia geboren). De enige plek op aarde waar je zonder geboortebewijs kunt trouwen is Las Vegas. En daarna in NL legaliseren.

Dus wij hadden ook plannen om inderdaad samen naar Las Vegas te gaan. Geen familie er bij.
En dan in NL een feest houden voor vrienden en familie.

Uiteindelijk is het hele huwelijk afgeblazen, toen ik hem betrapte met een baby van een ander die hij verwekt had tijdens onze verloving!

Ik weet dat het voor heel veel mensen erg vanzelfsprekend is dat het bruidspaar de reis- en verblijfskosten van de gasten betaalt als de bruiloft verder weg is.
Maar ik heb dat zelf altijd een beetje vreemd gevonden. Goed, ieder z'n eigen normen natuurlijk. :)

Als ik naar een bruiloft of feest in NL ga en daarvoor van 't ene puntje van NL naar de andere moet reizen, krijg ik daar van 't bruidspaar ook geen vergoeding voor.
Waarom dan "ineens" wel als je in het buitenland trouwt?

Ik begrijp je heel goed TS, dat het geweldig is om in het buitenland een droom bruiloft te organiseren! Het is JULLIE dag... Dus maak het zoals jullie het willen en trek je niet te veel aan van wat anderen daar van vinden.

Het is natuurlijk niet eenvoudig, het hele financiële plaatje. Zeker als je broer/zus/dochter/zoon, etc. trouwt, dan wil je daar graag bij zijn. Maar dát hoeft niet gelijk te betekenen dat je daardoor je droom maar moet laten vliegen... Omdat ánderen er ook graag bij willen zijn (en in veel gevallen nog op JOUW kosten ook).
Nee hoor, gewoon je eigen plan trekken. :j

Ik ken trouwens ook mensen (collega van m'n vriend) die stiekem in Las Vegas zijn getrouwd...
Hebben daarna mensen uitgenodigd voor hun "bruiloft". En de gasten kregen toen het "bruidspaar" te zien... die vervolgens een mooie video en fotoreportage aan de gasten vertoonden van hun reis door de VS en hun huwelijk. Even een schok voor sommige gasten... Maar uiteindelijk eigenlijk alleen maar hele positieve reacties.

Iedereen regelt zijn huwelijk op z'n eigen manier

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:35

fijn dat jullie er al uit zijn! Maar ik ben echt verbaasd door de vele negatieve reacties. Hoe doe je dat dan als een van beide partners uit een verwegland komt? dan zal toch per definitie een deel van de gasten een flinke reis moeten afleggen om erbij te kunnen zijn. In mijn ogen trouw je met elkaar en maak je als bruidspaar de keuzes, niet de familie.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:36

Femke schreef:
Als ik naar een bruiloft of feest in NL ga en daarvoor van 't ene puntje van NL naar de andere moet reizen, krijg ik daar van 't bruidspaar ook geen vergoeding voor.
Waarom dan "ineens" wel als je in het buitenland trouwt?

Er zit nogal verschil in €50 reiskosten en 1 avondje versus €500-meer en meerdere dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:37

Maar waarom het onderscheid? Kosten zijn kosten...
En 50,- euro (moet de bruiloft trouwens wel ERG dichtbij zijn hoor...) kan voor sommige mensen net zo moeilijk op te hoesten zijn als 500,- euro voor anderen ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:39

En precies daarom is €500 nog moeilijker op te hoesten dan €50.

100km reizen is ong €15 dus binnen NL moet het lukken met €50 en auto. Trein ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:01

Is natuurlijk maar net wat voor auto je hebt en hoe ver je familie woont...
Zo is mijn hele familie in andere uithoeken van 't land gaan wonen.

De dichtstbijzijnde is m'n zus... Die ziet 160km hier vandaan.
Retourtje is 320km.
Dat kost me met mijn auto ongeveer 32 liter Euro95. Met de huidige brandstof prijzen kost zo'n retourtje dus € 56,- euro.

Om die reden heb ik afgelopen week helaas haar diploma uitreiking moeten missen...

M'n ouders zitten nog veel verder weg. Die zijn 2 jaar terug naar Duitsland vertrokken.
Dat is 4,5 uur reizen. En nog veel duurder qua reiskosten...
We kunnen daar maar 1 á 2x per jaar naar toe. Een keertje in de zomer, en een keertje met de jaarwisseling.

Niet iedereen heeft de luxe dat z'n familie op steenworp afstand woont natuurlijk ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-12 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:02

Ik moet ook overal voor reizen hoor, ook elke dag voor mijn werk 160km en ook voor vrienden, maar voor €56 doe ik het nog wel, voor 500 bedank ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:03

Het is fijn dat je die "luxe" hebt om die keuze te kunnen maken... :j
Voor mij was 't geen keuze helaas...

Maar ik verwacht ook niet dat anderen dat bedrag dan maar voor mij gaan betalen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:09

Nou voor een diploma uitreiking had ik het ook niet gedaan, maar voor een bruiloft wel, niet dat ik er blij van zou worden :D €56 is veel geld.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:11

Nadir schreef:
Heb jij 7 maanden moeten wachten Ersina?
Wij zijn ook in de VS getrouwd en wij kregen het trouwboekje een maand of 2 na het opsturen van alle papieren.

De trouwpapieren (geen boekje) kregen wij ook 2 maanden na onze trouwdatum thuisgestuurd. Maar bij het inschrijven bij onze gemeente , bleek er geen apostille stempel op te staan. De papieren zijn naar de ambassade in Den-Haag gestuurd, we moesten vooruit betalen en kregen geen garantie dat de amassade het voor elkaar zou krijgen de apostille stempel alsnog te krijgen. Maar maanden later kregen we dan toch bericht dat ons huwelijk was goedgekeurd. We zijn overigens in een "gewone"plaats in Florida getrouwd. Ik kan me zo voorstellen dat steden die dagelijks buitenlanders trouwen (Las Vegas ofzo), niet de vergissing maken een document zonder apostille stempel te sturen.
Overigens heb ik ooit op een forum gelezen dat wij geen uitzondering vormden...het komt helaas vaker voor dat de papieren niet in orde zijn en geen apostille stempel hebben. Iets waar je pas later achterkomt |( .

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:18

Wat zonde dat het met die stempel mis is gegaan! Wij zijn ook in Florida getrouwd en hebben de ambtenaar de stempel laten regelen.

TS, fijn dat jullie er uit zijn! Heel veel plezier met de voorbereidingen en ik hoop dat het een hele mooie dag wordt! Je hoeft iig geen rekening te houden met slecht weer :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:19

Nadir schreef:
Wat zonde dat het met die stempel mis is gegaan! Wij zijn ook in Florida getrouwd en hebben de ambtenaar de stempel laten regelen.

TS, fijn dat jullie er uit zijn! Heel veel plezier met de voorbereidingen en ik hoop dat het een hele mooie dag wordt! Je hoeft iig geen rekening te houden met slecht weer :P

Slecht weer niet, tenzij je in het orkaanseizoen wilt gaan...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:21

Ach, dat heeft vast ook zn charme ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:23

Ja, de bruid haar jurk de lucht in. Staat vast grappig op de foto's :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:03

Florida en slecht weer... Pfoe, breek me de bek niet los.
Heb eens (buiten het orkaanseizoen) 5 uur aan de grond gestaan IN het vliegtuig (mochten er niet meer uit) vanwege storm...

Vlucht aansluiting in Arizona gemist. Toen in de gate van 't vliegveld op een stoeltje moeten slapen zodat ik de volgende ochtend de eerste vlucht naar california weer kon nemen :P

Florida heeft bijna iedere middag wel "showers" ... buien. Door de extreem hoge luchtvochtigheid.