Voor het eerst naar Kroatie ! Er gaan er vast meer ? :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:41

wij hebben het met de camper gedaan met tussen poses op campings dus b.v eerst in duitsland op camping 1 a 2 dagen daar beetje sight seenen..daarna doorrijden naar grens duitsland oostenrijk en dan daar camping pakken..
dan daar paar daagjes dan door t korte punt van oostenrijk en dan kamperen in slovenie is trouwens ook wel de moeite waard om daar paar daagjes voor uit te trekken want ook slovenie is erg mooi.
en daarna door rijden naar kroatie..(veel nieuwe wegen naar en in kroatie zijn btw niet zichtbaar op de tom toms.) daarom is een nieuwe landkaart erg handig van 2012 om bij je te hebben..
laat tom toms ook niet in je auto liggen want door de hitte kan je tom tom gaan spacen...

al pak je vliegtuig kom je in de grote stad zagreb terecht dit is net als istrie een ware vakantie mekka en is ook erg druk...ik vind die plekken dan ook eerlijk gezegd beetje afgezaagd hoe meer je naar beneden gaat hoe rustiger het land word en hoe meer moois je ziet om t zo maar te zeggen..

voor diegene die echt veel willen zien zou ik zeggen ga vooral niet te gehaast naar kroatie maar pak ook campings onderweg voor een paar dagen zodat je overal toch wat kan sight seeingen.
vooral juist niet naar de drukke steden gaan zoals istriee dat is veelste gemoderniseert te veel getoeristiseerd om t zo maar te noemen..
om b.v met een auto te gaan is de kust strook erg gaaf (die route is enkel voor de bange bestuurder of medepassagier niet zo cool) want je rijd veel langs ravijnen zonder vangrail :') er staan enkel soort gekke steentjes aan de ravijn zeide die dan je auto tegen moeten houden maar daar rij je volgens mij zo overheen en staan er ook her en der kruisjes langs de weg met datums erop en soms zie je auto wrakken liggen en is de weg her en der wat smal.
verder echt waanzinnig...
ook raad ik het binnenland aan van kroatie het is echt heel byzonder soms wat eng(b.v de spooksteden) maar zo zie je b.v wel wat oorlog echt doet en dat is best heel indrukwekkend al kan het voor gevoelige mensen heel depremerend overkomen. omdat het op tv niet overkomt.

ook raad ik iedereen aan om eens bij de plitvice en de krka meren en watervallen te gaan kijken bij 1 van deze mocht je zwemmen weet even niet meer welke..(het water is wel mega koud echt berg water) maar wel heerlijk verfrissend als t warm is.
voor het zwemmen dus waterschoentjes mee en een snorkel setje!!! want je zwemt werkelijk ook aan de kust tussen de meest gekste en waanzinnigste visjes.

als je bevolking tegen komt in kroatie die engels kunnen hou daar eens een praatje mee ze kunnen je vaak wat meer vertellen over omgeving enzo is soms erg leerzaam.
mijn familie woont in kroatie dus heb al heel wat verhalen te horen gekregen en ook al keer kroatische bruiloft meegemaakt..
mochten jullie veel getoeter horen en veel auto's met vlaggen langskomen wees dan heel beleeft om het bruidspaar te zwaaien of te klappen want als je dat niet doet dan staat dat daar bij de bevolking heel kwetsend..
daar komen ze namelijk zelfs de huizen uit als men langskomt..
voor mannen is t b.v heel gaaf om eens mee op jacht te gaan in de bergen met de honden samen met local people van daar :j :D voor de stoere vrouw die niet vies is van bloed en jagen is t ook erg gaaf om eens mee te maken.

haha ik kan jullie van nog wel veel meer info voorzien maar ik zou zeggen ga genieten.. :D ga vooral heel veel bekijken en doen.

Anoniem

Re: Voor het eerst naar Kroatie ! Er gaan er vast meer ? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:12

Mij lijkt dalmatie(vooral zuid)het mooist.
Dubrovnic staat op mijn to-go lijst...maar ook de Plitvice meren en dat ligt nou niet écht bij elkaar in de buurt...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:21

dubrovnic is erg gezellig vooral savonds..omdat alles zo uit elkaar ligt zou ik er lekker rustig van genieten darkchrystal ik zou gewoon lekker op de bonnevoi her en der campingetje pakken..

let wel op op sommige campings zit je echt hutje mutje op elkaar vooral bij de kust strook :') daar is t volgens mij de gewoonte om de ruimte zo nuttig mogelijk te benutten

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 15:33

Super leuke verhalen :D

die ravijnen ben ik niet gek op , rijd ik liever niet heen :n

maar die watervallen lijken me leuk !

heb ik al eens samen met mijn moeder gedaan toen ik 6 jaar was , in benidorm geloof ik,
heel koud , dat weet ik nog , en vissen
maar nu ik de foto's terug kijk , echt super gewoon .

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:41

Dalmatië lijkt me ook schitterend, het ongerepte trekt me altijd meer dan het heel toeristische.
Toch voor Istrië gekozen dit jaar omdat we ook graag Slovenië aandoen en 1200 km echt wel genoeg vonden qua afstand, wie weet als we 4weken vakantie hebben ooit dat we dan wel zuidelijker trekken :j

Zit even goed te kijken hoe we het nu gaan plannen allemaal
Van 14 tot 23 hebben we een plekje in Rovinj.
Daarna zouden we richting Slovenië gaan, mits daar plek is op campings, anders wordt het Oostenrijk (ook zeer afhankelijk van het weer in beide landen!)

In die 9 dagen Istrië wilden we ook graag naar de Plitvicemeren, maar omdat dat zo ver rijden is wilden we dan een overnachting doen daar.

Nu heb ik vandaag onze vignetten voor Oostenrijk gehaald (2x 10 dagen) en die zijn geldig van 13 tot 22 en de 2e van 26 juli tot 5 augustus. We zitten dus precies met een gat van 3 dagen (23,24,25 juli geen geldig vignet voor Oostenrijk). Stél dat er in Slovenië geen campings naar onze zin vrij zijn of het weer valt tegen, dan kunnen we eigenlijk de snelweg in Oostenrijk niet op.

Ga zo dus even met manlief overleggen of we niet veel beter 23, 24, 25 en 25 juli iets kunnen zoeken bij de Plitvicemeren. Heb al een schattig pensionnetje gezien en zie nu ook dat er in de omgeving nog genoeg anders moois te zien is (Nationaal Park Velebit, paardrijden, raften enz). Dus wie weet trekken we dan na Istrië een paar dagen het binnenland in en reizen vervolgens weer noordelijk richting Slovenië/Oostenrijk :j

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:46

Niet het hele topic gelezen :)

Vorig jaar zomer zijn we naar Kroatie gegaan, naar Rovinj en naar dat eilandje, weet ff de naam niet meer. Het was meer een rondreis :+ . Zijn met caravan en tent gegaan. Het was erg leuk, Rovinj is erg mooi! Alleen dat eilandje...het had een hele korte naam. Maar dat was dor en kaal en saai en gewoon helemaal niets! Strand was op zich wel mooi en het stadje wa sook wel gezellig maar oh wat een dorre vlakte. En we hadden helaas een hittegolf, zijn daarom niet naar de Plitvice meren geweest en zijn ook eerder naar oostenrijk gevlucht (ja echt...het was niet uit te houden vanwege de hitte!). Het was overdag dus lekker 40 graden en snachts amper koeler. Niet grappig!

Ik hoop voor iedereen die gaat dat het iets koeler is! :) :+ Zou nog wel een keer terug willen, maar er staan nog veel meer landen/steden op mijn verlanglijstje die ik eerst wil doen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:24

Gamblex17 schreef:
Ooh oke !

Lijkt me wel bijzonder om te zien , maar ook erg eng hoor..

--

Ik heb al water schoenen roze , maar strax kom ik met knal roze aan,
terwijl die mensen daar hele andere hebben :')

Ik heb blauw met witte :P Ik zie trouwens niet veel mensen daar zwemmen met waterschoenen hoor. Roze is toch leuk, ik denk niet dat mensen het raar gaan vinden hoor :D

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:15

Ik kan niet wachten tot we heen gaan in september!! kan je ook in Kroatie met dolfijnen zwemmen??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:01

Zwemmen met dolfijnen is verboden in Kroatië.

NathalietjeB schreef:
al pak je vliegtuig kom je in de grote stad zagreb terecht dit is net als istrie een ware vakantie mekka en is ook erg druk...ik vind die plekken dan ook eerlijk gezegd beetje afgezaagd hoe meer je naar beneden gaat hoe rustiger het land word en hoe meer moois je ziet om t zo maar te zeggen..
Zagreb een vakantie mekka? Daar komen amper toeristen naartoe. Het binnenland van Istrië vonden wij een stuk rustiger dan de kust in Dalmatië.

Afhankelijk van het aantal dagen dat je op vakantie gaat en de bestemming kun je overwegen om met het vliegtuig te gaan. Als je echt naar het zuiden wilt is het best ver rijden en dan zou ik voor een week of twee gewoon met het vliegtuig gaan en daar een auto huren. Wij hebben het vorig jaar gecombineerd met een paar dagen in de buurt van Wenen en Bosnië en dat beviel erg goed met onze eigen auto al hadden we op de terugweg wel erg veel file. Dit jaar gaan we eerst naar Duitsland en Slovenië en terug gaan we nog een paar dagen in Oostenrijk en München vakantievieren. Van de (ruim) twee weken dat we op vakantie gaan brengen we de helft in Kroatië door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:12

Wij willen geen 2 dagen onderweg zijn....dus liever vliegen als we naar zuid dalmatie zouden gaan..
enige is dan het vervoer ter plaatse,even uitzoeken of een huurauto een optie is.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:13

nee zwemmen met dolfijnen word idd niet gedaan zover ik weet..
dat ik heen ging was zagred nog best wel een vakantie mekka..

wij hopen eind augustus/september of volgend jaar begin mei weer heen te kunne met de auto.
je heb een hoop van die auto huur plekken in kroatie :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:19

NathalietjeB schreef:
dat ik heen ging was zagred nog best wel een vakantie mekka..
Wat zeg je? :+
Maar wat versta jij onder een vakantie mekka? Ik ging er vanuit dat je toeristische bestemmingen bedoelt maar misschien is het wat anders. Zagreb trekt per jaar ongeveer 500.000 toeristen wat voor een grote stad echt heel weinig is. Ter vergelijking Amsterdam trekt ongeveer 4.500.000 bezoekers per jaar.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:36

nou ja qua vakantie mekka bedoelde ik eigenlijk dat ik t best wel enorm druk vond in zagreb ..
ik ben echt meer het rustige plekken persoon

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:37

Zagreb is inderdaad een drukke stad maar wel een hele authentieke. Het is overigens geen stad waar ik voor zou omreizen maar ik vind het leuk dat we het gezien hebben.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:40

@Mae
He wat grappig, ik vertrek zaterdag naar rovinj. Maar niet camping valdaliso.

@nathalietjeB
Soms staan er wel een paar die nederlandse dingen verkopen. Ik ben al is een x een frikadel gaan halen :D

@Maiska
Dat eilandje met dat hele grote hotel? Daar is inderdaad niet zoveel aan.

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:53

Wij vertrekken a.s zondag voor 3.5 week naar Kroatie met de camper via Oostenrijk en Slovenie, 1 camping is geboekt in Mali losinj camping Poljana voor een weekje. Ben benieuwd! leuk om al wat verhalen te lezen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:03

lauraP schreef:
@Mae
He wat grappig, ik vertrek zaterdag naar rovinj. Maar niet camping valdaliso.

@nathalietjeB
Soms staan er wel een paar die nederlandse dingen verkopen. Ik ben al is een x een frikadel gaan halen :D
+

ik ben echt nergens een frikandellen tent tegen gekomen maar ligt volgens mij ook aan waar je zit

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:16

Ik heb in Porec wel een bord bij een restaurant gezien met frikadellen en kroketten erop maar dat was de enige keer tijdens onze rondreis.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:17

Ik ben nu 1keer in kroatie geweest bij poretz. Camping bijla uvala (?)
Wij vonden het echt super in kroatie en gaan dit jaar weer.
Een nadeel vonden we dat ze echt overal aan de hand van de weg stondn te roepen kom hier eten nzo.
Verder is potetz echt heel leuk. De ijscoboers daar ook, kun je echt mee lachen. heb echt zin om dit jaar weer te gaan.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:19

Katja schreef:
Ik heb in Porec wel een bord bij een restaurant gezien met frikadellen en kroketten erop maar dat was de enige keer tijdens onze rondreis.

Klopt in porec kun e friekandellen n kroketten etn. Maar is best wel duur

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:39

Leuk Jolijn ! Ga je toch nog wel dit jaar ? :)

Ah heb er echt zin in ,
ben het weer hier echt beu !

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:41

ja ga toch wel :j
vandaag gehoord dat wel wel gaan :j

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:41

Ah leuk ! wanneer ga je ?

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:42

weet ik zo niet :n

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 23:54

Ik wou net mijn tassen in pakken , maar viel ik slaap :o

Dus morgen ochtend m'n pony nog even rijden ! en gedag zeggen ;( ;(

snel spullen inpakken en dan naar mijn vriend ,
caravan inruimen ,en vrijdag avond gaan we rijden :D

voor 2 weken :D