Fiffill schreef:Avalon_ schreef:
Er waren een boel mensen die het emotioneerde uit onze groep. Vooral bij het betreden van de ruimtes waar overgebleven spullen van mensen lagen. De bergen met kinderschoenen, de kilo's en kilo's met haar. Getallen zijn zo onwerkelijk, dan pas krijg je een indruk van wat voor groots en afschuwelijks dit daadwerkelijk is geweest.
Ikzelf was niet erg emotioneel in het kamp, wel werd ik erg stil van alles wat we zagen en wat ons werd verteld. Later overdenk ik de verhalen en beelden en zo is dit verslag eruit gerold. In de hoop te kunnen bijdragen aan het bewustzijn van mensen.
Hadden ze daar ook kunst van de gevangenen liggen? In Buchenwald toen wel, dat vond ik erg mooi om te zien. Mensen die tekenden of beeldjes maakten met de weinige materialen die ze hadden.
Er waren wel enkele schilderijen en tekeningetjes die gevonden waren. Maar er was niet een apart gedeelte voor kunst van gevangenen, teminste ik ben het niet tegen gekomen.
Kan wel zijn dat dit ergens anders in het kamp was waar we niet naar binnen geweest zijn.