[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:31

Fiffill schreef:
Avalon_ schreef:

Er waren een boel mensen die het emotioneerde uit onze groep. Vooral bij het betreden van de ruimtes waar overgebleven spullen van mensen lagen. De bergen met kinderschoenen, de kilo's en kilo's met haar. Getallen zijn zo onwerkelijk, dan pas krijg je een indruk van wat voor groots en afschuwelijks dit daadwerkelijk is geweest.

Ikzelf was niet erg emotioneel in het kamp, wel werd ik erg stil van alles wat we zagen en wat ons werd verteld. Later overdenk ik de verhalen en beelden en zo is dit verslag eruit gerold. In de hoop te kunnen bijdragen aan het bewustzijn van mensen.

Hadden ze daar ook kunst van de gevangenen liggen? In Buchenwald toen wel, dat vond ik erg mooi om te zien. Mensen die tekenden of beeldjes maakten met de weinige materialen die ze hadden.

Er waren wel enkele schilderijen en tekeningetjes die gevonden waren. Maar er was niet een apart gedeelte voor kunst van gevangenen, teminste ik ben het niet tegen gekomen.
Kan wel zijn dat dit ergens anders in het kamp was waar we niet naar binnen geweest zijn.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:32

Avalon_ schreef:
Corelli schreef:
Pfoe, ik klikte dit topic aan uit interesse: het leek mij interessant om door jouw ogen mee te kijken naar Auschwitz :j
Het kijken van de foto's en het lezen van jouw uitleg heeft me echter veel meer gedaan dan ik van te voren verwachtte..Ik heb een brok in mijn keel en een naar, verdrietig gevoel in heel mn lijf..Dit heeft me diep geraakt..

Waren er mensen mee die het ook zo emotioneerde? En jij zelf, hoe stond jij er in?

Er waren een boel mensen die het emotioneerde uit onze groep. Vooral bij het betreden van de ruimtes waar overgebleven spullen van mensen lagen. De bergen met kinderschoenen, de kilo's en kilo's met haar. Getallen zijn zo onwerkelijk, dan pas krijg je een indruk van wat voor groots en afschuwelijks dit daadwerkelijk is geweest.

Ikzelf was niet erg emotioneel in het kamp, wel werd ik erg stil van alles wat we zagen en wat ons werd verteld. Later overdenk ik de verhalen en beelden en zo is dit verslag eruit gerold. In de hoop te kunnen bijdragen aan het bewustzijn van mensen.

Verschrikkelijk!!!!

In Oradour hebben ze een begraafplaats met alle namen en leeftijden van de mensen die er vermoord zijn. Plus 2 kisten vol met botten van die mensen...
Auschwitz lijkt me net danwel verschrikkelijker om heen te gaan...
Laatst bijgewerkt door ju1982 op 21-10-11 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:32

Ik vond als kind zijnde de film Escape from Sobibor ook heel indrukwekkend. Is ook een aanrader om te kijken.
Ik heb zelf mijn scirptie over de Tweede Wereldoorlog in de Hoeksche Waard geschreven.
Tijdens het schrijven ben ik dingen tegen gekomen... Ik heb gesprekken met mensen gevoerd die de oorlog hebben meegemaakt.
Zoiets blijft je altijd bij.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:33

ju1982 schreef:
Was heel heftig. Ook daar is het hele dorp nog in de staat hoe het afgebrand is...Op de huizen hangen bordjes wie daar gewoond heeft of wat het was zoals een cafe, tandarts etc. Ja heel heftig. alle kinderen en vrouwen naar de kerk gebracht en daar allemaal vermoord en de mannen op verschillende plekken.
Ook een hele indrukwekkende plek om heen te gaan. En ook netjes dat er geen entree gevraagd wordt en/of souvenirs winkel is. Puur om te laten zien wat er allemaal wel niet gebeurd is ;(

Dat vond ik wel gek in Auschwitz, in één van de gebouwen waren twee klapraampjes waarachter je eten en drinken kon kopen. Vond ik zo'n aparte gewaarwording. Na alle martelingen daar, mensen die uithongerden, worden wij even verwend met eten wat je halverwege het kamp kunt kopen.
Alsof dat niet kan wachten tot buiten ht kamp. |o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:33

Oké, dit was echt meer een soort expositie, ik weet ook niet of het tijdelijk was of niet. Was toen echt een aparte ruimte waar ze dat allemaal op hadden gesteld. Vond het erg mooi om te zien, dat mensen toch nog iets moois probeerden te maken terwijl ze in zo'n hel zaten.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:34

Vol verbazing en interesse bekijk ik jouw (mooie!) foto's. En aan het eind rollen de tranen over mijn wangen.

De verbijstering dat zo kort geleden dit op zo'n precieze en grote schaal mogelijk is. Dat mensen in staat zijn om dit te organiseren om per dat zoveel mensen te "verwerken" alsof het om een maïsoogst gaat.

Dankjewel voor je verslag wat je met ons deelt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:34

Ik vind het knap dat je dit hebt opgeschreven en gedeeld. Ik denk dat niemand werkelijk beseft hoe het is om naar een concentratiekamp te gaan, totdat ze er zelf geweest zijn. Ik ben in Westerbork en Sachsenhausen geweest en "wil" ook nog een keer naar Auschwitz... Het zijn enorme indrukwekkende plekken en bij mij zijn de bezoeken ook lang blijven hangen. Ook het feit dat bv. Sachsenhausen midden in een stad ligt waar het dagelijks leven zich gewoon afspeelt...dat vond ik echt ongelooflijk...Je verwacht dat die kampen op afgelegen plekken in donkere bossen liggen, maar dat is lang niet altijd het geval. En dan besef je dat veel mensen om het kamp heen ook geweten hebben wat zich er afspeelde... Toch was er daar ook respect. Wij hadden een Duitse herder bij ons en die mocht het kamp niet in, omdat de nazi's deze honden ook hadden gebruikt voor allerlei vreselijke dingen.....

Heel herkenbaar dat je dan in zo'n barak oid komt en je kijkt rond. Niets aan de hand totdat je het verhaal leest of hoort over wat er zich heeft afgespeeld....dan draait je maag zich wel even om. Ik kon ook niet overal heen, gaskamers heb ik bewust niet bezocht.

Zoiets blijft je je leven bij en je moet ook niet te licht denken over een bezoek aan zo'n kamp. Toch denk ik dat het goed is dat mensen dit blijven zien, want dit mag gewoon nooit vergeten worden en zich nooit meer herhalen. Verslagen zoals dit van jou dragen hier zeker aan bij. Dankjewel.
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 21-10-11 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:35

Mooi verslag van zo'n verschrikkelijke gebeurtenis...
De tranen staan me in de ogen, alleen al dat ze mensen voor de lol gingen ophangen aan zo'n paal, bah, wat ziek....

Vergeleken met Westenbork is het zoveel erger.. ;(

Yv_

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:36

Jeetje, wat bizar. Ben er gewoon stil van..
Lijkt me echt ontzettend indrukwekkend en dat zal het ook echt wel zijn. Kijk alleen maar naar de reacties die de foto's geven. Heel mooi verslag ":j.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:36

Heel indrukwekkend!

Prachtig geschreven en mooi in beeld gebracht!
Je kan van de foto's aflezen hoe vreselijk het daar geweest moet zijn.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:37

Frozenstar schreef:
Wauw. Heel indrukwekkend. Kan iemand een aantal (Nederlandstalige) boektitels geven? Ik zou er meer over willen lezen.
Bedankt voor je verslag, respect dat je het zo hebt neer kunnen zetten.

Ja daar heb ik ook wel interesse in. Ik vind het allemaal erg interressant, maar wel heel erg wat er toen allemaal gebeurde.

Mensen zijn de echte beesten op deze wereld. Als je ziet wat sommige onschuldige dieren aandoen en al die pedofielen, moordenaars en ga zo maar door, die zijn allemaal net zo gek. Mensen zijn tot alles in staat, ik hoop dat dit nooit meer gebeuren gaat, maar als je ziet hoe de wereld de afgrond inzakt vrees ik soms wel voor een herhaling.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:37

Wat een indrukwekkend verslag.
Het is onvoorstelbaar wat mensen elkaar aan kunnen doen. Hebben we er iets van geleed???? NEE, je hoeft de krant maar open te slaan.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:38

johanna29 schreef:
Wat een indrukwekkend verslag.
Het is onvoorstelbaar wat mensen elkaar aan kunnen doen. Hebben we er iets van geleed???? NEE, je hoeft de krant maar open te slaan.

Nou inderdaad ;(

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:39

Koetjesreep schreef:
Jeetje :\ Indrukweekend zeg! Ik ben er stil van..

Inderdaad.. ik ben er ook stil van geworden.. vreselijk wat deze mensen hebben meegemaakt.

Birgit__

Heel indrukwekkend!

Toevallig had ik het gister thuis nog over Auschwitz, dat het mij heel leerzaam lijkt om er ooit heen te gaan. Een ervaring en herinnering om nooit te vergeten lijkt mij..

Mijn vader heeft een oom gehad die in Auschwitz heeft gezeten. Hij is er levend uitgekomen maar heeft later zelfmoord gepleegd.. Idd, als je levend uit zo'n kamp kwam was je nooit meer hetzelfde..

cindy_s

Goh, Wat heb jij dit mooi verwoord!
Ik heb nu even geen woorden meer alleen wat ongelovelijk dat mensen dit elkaar hebben kunnen aandoen.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:41

LiNdA1986 schreef:
Frozenstar schreef:
Wauw. Heel indrukwekkend. Kan iemand een aantal (Nederlandstalige) boektitels geven? Ik zou er meer over willen lezen.
Bedankt voor je verslag, respect dat je het zo hebt neer kunnen zetten.

Ja daar heb ik ook wel interesse in. Ik vind het allemaal erg interressant, maar wel heel erg wat er toen allemaal gebeurde.

Mensen zijn de echte beesten op deze wereld. Als je ziet wat sommige onschuldige dieren aandoen en al die pedofielen, moordenaars en ga zo maar door, die zijn allemaal net zo gek. Mensen zijn tot alles in staat, ik hoop dat dit nooit meer gebeuren gaat, maar als je ziet hoe de wereld de afgrond inzakt vrees ik soms wel voor een herhaling.

Vergis je niet, de nazi's en SS'ers waren doodgewone mensen, net zoals jij en ik en onze families. Gehersenspoeld door propaganda, gedwongen om dit te gaan doen.

GJ9

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:44

Volgens mij zegt Linda dat ook. Iedereen in dit topic zou in staat zijn om hetzelfde te doen. Zijn veel psychologische onderzoeken naar uitgevoerd. Mensen gaan heel ver, onder druk. Echt heel bizar, en ik wil het zelf niet geloven.
Denk wel dat het besef dat mensen tot alles in staat zijn, jezelf klein maakt, en dankbaar dat bewaard bent gebleven voor zulke verschrikkelijke praktijken.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:45

"Mooi" om de foto's terug te zien. Ik heb op 10-jarige leeftijd Auschwitz en Birkenau bezocht tijdens een vakantie in Polen en het heeft een blijvende indruk op me gemaakt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:46

tinkermina schreef:
Amaryllis schreef:
en gaan ook als t goed is nog een dagje naar Krakow om het ook nog 'leuk' te laten zijn ;)

Wat bedoel je precies met deze zin?

Mijn opa zat in Krakau in een concentratie kamp.
http://translate.google.nl/translate?hl ... md%3Dimvns

Krakow is (naar het schrijnt) de mooiste stad van Polen met een prachtig centrum. Dat maakt het voor mij wel 'leuk' ;)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:52

GJ9 schreef:
Volgens mij zegt Linda dat ook. Iedereen in dit topic zou in staat zijn om hetzelfde te doen. Zijn veel psychologische onderzoeken naar uitgevoerd. Mensen gaan heel ver, onder druk. Echt heel bizar, en ik wil het zelf niet geloven.
Denk wel dat het besef dat mensen tot alles in staat zijn, jezelf klein maakt, en dankbaar dat bewaard bent gebleven voor zulke verschrikkelijke praktijken.

Ja, heel bizar allemaal.
Dat ook een aantal mensen (vooral Hitler dan) zoveel macht konden hebben. Valt haast niet te bevatten.

Het lijkt me ook heel leerzaam en bijzonder om een keer daar een bezoek aan te brengen, maar hoe hebben jullie die reis gepland? Gewoon in een vakantie naar Polen?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:53

Wat een indrukwekkende impressie. Je foto's hebben bijna iets lieflijks terwijl wat ze vertellen zo afschuwelijk is. Ik heb nog zelden een serie gezien die zo auschwitz liet zien, en zo diep raakte.
Ik ben zelf in treblinka geweest, er zijn zoveel kampen, zoveel verhalen. Zo indrukwekkend...
Dank je wel dat je dit met ons deelt. :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:54

LiNdA1986 schreef:
GJ9 schreef:

Ja, heel bizar allemaal.
Dat ook een aantal mensen (vooral Hitler dan) zoveel macht konden hebben. Valt haast niet te bevatten.

Het lijkt me ook heel leerzaam en bijzonder om een keer daar een bezoek aan te brengen, maar hoe hebben jullie die reis gepland? Gewoon in een vakantie naar Polen?

Dit was een reis georganiseerd vanuit een dorpje in Friesland.
Door geld op te halen en een boel sponsoringen (?) zijn we hier met een groep naartoe geweest.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:54

ik wou altijd een keer auschwitz bezoeken en voelen. Maar jouw verhaal met de fotos geven mij al kippevel. Vreselijk wat daar gebeurt is. Ik weet wel een heleboel van die tijd mijn oma zat in het verzet.
Ze had nog fotos en paspoorten van de joodse mensen die bij haar onderdoken. Ze heeft mij zelfs laten zien waar ze ondergedoken zaten in haar huis. Zo klein en daar zaten dan soms 10 mensen in.
Vind het heel knap en ben heel trots op haar dat ze dit gedurfd heeft.
De valse voedselbonnen, sterren paspoorten en fotos en meer heb ik nu in mijn bezit.

Genocide mag nooit maar ook nooit meer gebeuren!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:54

Heel indrukwekkend verslag van jullie bezoek aan Auschwitz, een stukje geschiedenis dat zich nooit meer mag herhalen!