ik heb geen zin om alles opnieuw te typen, dus hier enkele fragmenten uit mijn reisverslag:
vandaag liep de wekker vroeg af, omdat we om 8:00 uur de auto richting de haven moesten hebben en die niet mochten missen. dus toen ik om 7 uur wakker werd at ik mijn cornflakes en poetste ik mijn tanden. het belangrijkste was dat ik me niet te warm aan zou kleden en dat ik me flink zou insmeren met zonnebrandcreme, want ondanks dat het hier niet zo warm is, is het beneden bij het strand erg warm, en bovendien zit je heel de dag in de zon en ook nog eens op het water, dus verbranden zal niet moeilijk zijn.
nadat ik mezelf in had gesmeerd met zonnebrandcreme, mijn tas had ingepakt en bij de auto stond gingen we een gevaarlijk steile weg naar beneden. gelukkig hadden we een chaffeur die redelijk rustig reed, dus viel uit uiteindelijk wel mee. rond 8:15 stonden we beneden aan de haven maar onze boot ging pas om 10:00 dus hadden we even de tijd om Puerto Colonne te verkennen en nog wat boodschappen te doen, want mijn flakes zijn al weer bijna op en ook mijn appels waren alweer op.
maar aangezien ik nog een hele dag op de boot had, besloot ik deze in de middag te kopen.
ik Suzanne en Maaike besloten daarom om even wakker te worden bij een lokaal restaurantje waar maaike een heerlijke kop cappuchino bestelde en Suzanne een flinke kop thee.
toen het tijd werd om op de boot te gaan (9:45) liepen we langs de baai naar onze boot, en werd er kennis gemaakt met de crew bestaande uit 2 mechanica's en 1 kapitein. we werden hartelijk begroet met 2 zoenen op onze wangen een een super vrolijke: '' helloo lady's!!! Good morning, how are you??! '' dus onze dag was eigenlijk al gelijk heel erg goed!
ondanks dat het al 24 graden was (om 10 uur ja!) voelde het nog redelijk fris aan als je zo verwend bent dus zochten we het zonnetje. toen de boot volgestroomd was met toeristen vaarde we de haven uit richting open zee.
op de boot ben je vooral bezig met te genieten van het uitzicht en een praatje maken met de toeristen (in de hoop dat ze engels spreken). na ongeveer een klein uurtje kwam de eerste school pilot whales voor de boot verschijnen wat een paar mooie foto's opleverden. op het moment dat suzanne de foto's van de vinnen maakte voor de research vulde ik al het papier werk in, en dat is nog niet zo makkelijk. je moet namelijk de coordinaten invullen, start van de trip, einde van de trip, start van het zien van de walvissen en het einde, hoe je de whales ziet t.o.v. de boot, hoe hoog de golven zijn, hoe bewolkt het is, hoeveel walvissen je ziet, hoeveel volwassen daarvan en hoeveel jongen, je moet ook invullen hoeveel mensen er op de boot zitten, en wat de walvissen precies doen (bijvoorbeeld logging is slapen, dan drijven ze in het water. traveling is gericht vooruit zwemmen en zo heb je nog een paar dingen.) deze walvissen waren aan het travelen dus dat was een makkelijke.
toen het papier werk klaar was en de walvissen uit het zicht waren moest ik de eindcoördinaten invullen en zat de eerste bezichtiging erop.
na ongeveer een kwartiertje zagen we al gauw de tweede school walvissen en begon heel het riedeltje opnieuw. maar na de tweede bezichtiging kwamen we erachter dat de vorige groep geen extra observatiesheets in de map had gedaan, dus konden we de rest van de dag geen observatie meer doen. wel moesten we foto's blijven maken voor de finidentification maar voor de rest konden we vooral genieten en met de toeristen en de crew kletsen. ik heb een super dag gehad met de crew, het zijn zulke aardig mensen hier!
rond 12:15 gingen we naar de baai en legde daar aan, hier konden de toeristen voor een half uur zwemmen en wat eten (er werd van alles op de bar neergezet, zo konden ze ook heel de trip gratis drinken en nu dus sandwiches en fruit krijgen) wij besloten deze trip nog niet te gaan zwemmen, puur omdat wij nog een trip moesten begeleiden en dan zouden we helemaal nat zijn de tweede trip en als je vaart is er behoorlijk wat wind, en dat kan best fris zijn.
toen we en half uur gelegen hadden vaarde we terug voor het einde van de rit. nu was het moment voor de petities dus wij gingen rond met dit verhaal:
Do you speak English?
Yeah? well can i ask you something?
We are from AWF (Atlantic Whale Foundation) en we are observing the whales today.
we make pictures of the fins from the whales en compare them with the fins that already in our database.
if we find a match than were following this whale for al longer time, if we don't find a match than this whale is not in our database en you can give it a name.
now in Denmark (faro-eilanden) en Norway there are people hunting on whales and were against it.
we like to stop it, but we can't do it by ourselfs, so would you like to sign the petition to help us to stop this whaling?
toen de eerste groep van de boot afging, gingen we gelijk door met de tweede groep. het was nu 13:00 in de middag en de 2e trip zou al snel starten, dus de mensen gingen en kwamen op de boot, en we vertrokken weer naar de open zee.
ook hier gingen we na een tijdje observeren en vooral genieten want we konden geen datasheets meer invullen omdat die niet op voorraad waren. we zagen geweldig mooie walvissen en er zwom er een voor de boot zodat je hem echt vanaf boven perfect kon zien, we hebben ook hier hele duidelijk foto's gemaakt en zelfs een pilot whale herkent namelijk bruja (heks in het spaans) ook zwom er een moeder met kalf voor ons en daar hebben we uiteraard ook foto's van, en de kleine mochten we een naam geven. wat de toeristen hier van hebben gemaakt heb ik nog niet gehoord.
ook op de tweede trip werd er een 3 kwartier voor het einde van de trip aangelegd in de baai, en kon er worden gelunched en gezwommen. omdat onze dag er al bijna opzat wouden wij ook gaan zwemmen. Suzanne was al in het water, maar toen ik mijn voet in het water stak twijfelde ik toch wel heel erg, want het was erg koud op de open zee! wel was ik erg ziek geworden van al dat geschommel en als je even gaan zwemmen blijkt het weg te gaan, dus ik ben toen ze dat zeiden toch maar gaan zwemmen, en ondanks dat het erg koud was was het erg gezellig en hebben we met een super coole onderwatercamera van debbie een kei leuke onderwater foto gemaakt.
na een kwartiertje zwemmen klommen we weer op de boot en droogde ons af, we gingen lekker in de zon zitten om verder op te drogen, en toen de boot weer koers zette naar het land gingen wij opnieuw rond met de petities. ook hier was er niemand die weigerde deze te tekenen.
eenmaal terug op het land hielpen we mee de boot netjes te maken en gooide we de vuilzakken in de container. om 16:00 was onze stagedag afgelopen, maar de autos die ons zouden ophalen kwamen pas rond 18:00 ophalen, dus hadden we nog 2 uur de tijd die we moesten zien te vullen.
we gingen eerst naar de supermarkt voor de spulletjes die ik nodig had, en rekende die af. we liepen door naar het strand en parkeerde onze kont in het (te) warme zand.
rond 17:30 liepen we naar het cafeetje waar we vanmorge de dag zijn begonnen en besloten hier de dag ook te eindigen. de dames bestelde nog een ijsthee en onder het genot van het koude drankje hebben we nog lekker een half uur gekletst.
toen om 18:00 de auto ons kwam halen hebben we een (gelukkig!) veilige rit naar huis gehad waar ik direct mijn spullen in de koelkast legde.het eten was nog niet klaar dus ik heb eerst rustig mijn mail gelezen en ben ik daarna naar de keuken gelopen om wat eten te halen, dit was echt niet te vreten, dus heb ik mijn eigen boterhammen maar weer gesmeerd.
daarna de meeting gehad, en ik zit morgen wéér op de boot (yesyes!!) samen met debbie en suzanne, dus dat wordt een awsome day 
ik ben ook niet verbrand! (yesyes de zonnebrandcreme werkt) behalve mijn voeten
want die ben ik vergeten in te smeren, dus die zijn wel verbrand. en dat doet best pijn.
ook mijn hoofd is verbrand, ik voelde het met mijn haren wassen en kammen dus daar moeten we ook maar iets aan gaan doen.
morgen wordt geweldig! ik houd jullie op de hoogte