IJsland 2011, wie gaat er ook? Wie geeft tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:56

hrappur schreef:
je heb een goede gedachte, ik wou dat iedereen zo was..
Het is en blijft lastig.. Bedoel gecontroleerd word je niet 9 van de 10 keer niet, en je kan er dus idd een beetje lax mee om gaan, ach.. zoon kleine kans dat je ziektes mee neemt.. maar toch.. het blijven paarden, en toch is dit jaar weer gebleken dat er dus wel degelijk Europese ziektes hier heel kunnen komen, en dus grote kans dat dit dus via spullen is gekomen.. de paarden worden hier niet geent, en zijn dus erg snel vatbaar voor influenza ..etz.. Het is dus erg jammer, dat er zo lax word om gegaan met andermans paarden, is mijn mening, je bent ten slotte te gast en ik vind dat dit een kleine moeite is.. al doen 10 andere het niet, jij bent dan ing niet de verantwoordelijke .. bedoel is in NL toch ook zo, als er een ziekte op een stal is worden deze mensen geacht niet naar een andere stal te gaan in zelfde kleding ? ( dus ik vind het heel netjes, maar van zelf sprekend als paarden liefhebber hier rekening mee te houden.. maar helaas zijn er dus idd genoeg mensen die niet zo als ons denkt!!)

Mijn paard in NL was erg ziek voor ik naar ijsland vloog, ik was echt als de doods dat ik iets mee zou nemen ( al was het bijna zelfde virus als wat ze hier hadden, zou me niets verbazen als het het zelfde was.)

inmiddels zijn bij ons alle paarden beter, maar de hele zomer hier waar ik nu werk heeft alles 4 maanden stil gelegen.. het was pas in augustus beter... ( op men vorige stal hadden ze het alleen in de winter)

@ veerledec er hing bij mij op stal een flyer ; geen Cap, Handschoenen ( rij handschoenen), leder artikelen gebruikt bij de paarden.. en alles goed wassen en een week niet gebruiken bij de paarden voor je het mee neem. :)

@ Fiffill waar ga je werken ?

Ik vertrek half juni voor een 6 daagse trektocht, Kjölur. Wij krijgen juist het advies om meerdere paren handschoenen mee te nemen? Idd geen leer of spullen wat in contact zijn geweest met paarden en niet schoon gemaakt kunnen worden. Ikzelf heb een gladde cap met uitneembare binnenkant, deze wilde ik in de wasmachine gooien en de buitenkant schoonmaken met Virkon oplossing, hetzelfde voor mijn (synthetische) rijlaarzen.

Zou dit een probleem zijn?

Juud87

Re: IJsland 2011, wie gaat er ook? Wie geeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:33

Ik zet even een berichtje hier, ik ben ook van plan om, volgend jaar dan hopelijk, naar IJsland te gaan. Maar van te voren dromen kan nooit kwaad natuurlijk ;)

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:46

Carina,
Geen leren handschoenen die in contact met de paarden zijn geweest.
Nieuwe handschoenen kunnen uiteraard wel, en handschoenen zonder leer ook als ze gewassen zijn geweest.
Mijn cap heb ik indertijd ook gedesinfecteerd met (heel veel) dettol. Mijn god wat stonk dat spul zeg :')
Nu neem ik geen cap meer mee maar leen er altijd een van daar.
Gaaf hoor, Kjölur :D Is toch wel mijn favoriet denk ik :j

Leuk Juud! Voorpret is het beste! Kan je nog een jaar lang dromen en over het internet rondstruinen en reisverhalen lezen, dat heb ik ook heel erg veel gedaan toen ik daar heen ging.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:52

Wij zijn vorig jaar gaan rondtrekken in Ijsland. Enkel een ticket geboekt, enkele nachten bij vrienden gelogeerd en -op hun aanraden-dan gekeken welk weer ze voorspelden. We zijn dus met de zon meegereisd en bijna elke dag zon gehad. Overnachtingen hebben we ter plaatse geboekt, door de late boekingen vaak fikse kortingen gekregen. We hebben het volledig eiland gemaakt en zijn gaan rijden in het noorden bij Polarhestar. Dit is een kleine maar supervriendelijke onderneming. Mijn man had nog nooit gereden en hij kreeg echt een uberschattig paardje mee. Ik had geen paardrijspullen mee, heb gewoon in een training en sneakers gereden, een cap kreeg je (met een proper hoofddoekje omwille van de hygiëne). Als je nog info wil over onze reis mag je zeker een pb sturen. Deze reis is een absolute aanrader!!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:57

carina schreef:
Ik vertrek half juni voor een 6 daagse trektocht, Kjölur. Wij krijgen juist het advies om meerdere paren handschoenen mee te nemen? Idd geen leer of spullen wat in contact zijn geweest met paarden en niet schoon gemaakt kunnen worden. Ikzelf heb een gladde cap met uitneembare binnenkant, deze wilde ik in de wasmachine gooien en de buitenkant schoonmaken met Virkon oplossing, hetzelfde voor mijn (synthetische) rijlaarzen.

Zou dit een probleem zijn?

Ik heb de Kjolur tocht ook gemaakt. Wij kregen toen caps van de organisatie zelf. Vond ik wel handig want scheelde weer bagageruimte. Vergeet idd je handschoenen en vliegennetje niet! Je wordt namelijk echt gek van de kleine vliegjes daar. Zal wel even kijken of ik foto's kan vinden van die tocht als ik vanavond thuis ben.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:10

Weet iemand hier toevallig waar je Virkon kan kopen, het desinfectiemiddel dat we moeten gebruiken voor onze reis?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:37

Bij mijn vrouw... :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:58

Jouw vrouw heet waarschijnlijk niet toevallig Albert Heijn of zo :+?

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:38

Jeeeeeej zondag IJsland! *\o/* *\o/*

Kan niet wachten! *D

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:56

Kan me voorstellen! Heel veel plezier. Wat ga je er precies doen?

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 00:50

Hebben gewoon voor een week een hotel in reykjavik geboekt want gaan met opa&oma dus dan zit rondreis er niet in... :P
Maar we gaan maandag walvissen spotten en we willen naar de blue lagoon, gletsjermeer, sneeuw scootertocht, reykjavik bekijken en ik en me ma gaan samen nog een paardrij tocht doen! :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 02:52

veerledec schreef:
Jouw vrouw heet waarschijnlijk niet toevallig Albert Heijn of zo :+?

Zou financieel gezien niet gek zijn....maar nee, ze is dierenarts (ook heel praktisch ;) )

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:06

Ow ok, daar is het dus te krijgen. Niet dat iemand weet of het ook bij een Boerenbond of zo te krijgen is? Anders moet ik maar eens een plaatselijke dierenarts gaan bellen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:41

Helaas, de dierenarts kende het niet, de Boerenbond ook niet en de dierenwinkel ook niet. Ik begreep vanuit IJsland dat Sagrotan ook een toegestaan middel is, maar als ik dat google kom ik alleen maar op Duitse sites uit, dus dat zal hier ook niet zo verkrijgbaar zijn.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:39

ik heb alles schoon gemaakt met dettol, dat werd mij geadviseerd.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 07:15

veerledec schreef:
Helaas, de dierenarts kende het niet, de Boerenbond ook niet en de dierenwinkel ook niet. Ik begreep vanuit IJsland dat Sagrotan ook een toegestaan middel is, maar als ik dat google kom ik alleen maar op Duitse sites uit, dus dat zal hier ook niet zo verkrijgbaar zijn.

Probeer eem koi-winkel eens (vissen), daar wordt Virkon gebruikt ter desinfectie, we hebben hier ook een pot thuis staan ervoor.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:13

Ik kwam op internet inderdaad linkjes over aquaria en koi's tegen, dus eind deze week moeten we maar even langs de aquariumwinkel (ik weet dat er één in Tilburg zit, verder geen verstand van) :j .

Dettol is op basis van chloroxylenol. Virkon bevat (quote van wikipedia): oxone (potassium peroxymonosulphate), sodium dodecylbenzenesulfonate, sulphamic acid and inorganic buffers. Aangezien de officiële berichtgeving van de IJslandse autoriteiten Virkon voorschrijft (http://www.mast.is/Uploads/document/smitvbkl_bls2.pdf) wil ik toch proberen me daar aan te houden.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:32

Wouw! Ik hou van IJsland <3

Zijn maandag naar de blue lagoon gegaan en 's ochtends walvissen gespot echt zo mooi! *D Dinsdag zijn we naar de gijsers en watervallen gegaan ook echt heel mooi! :) Vandaag lekker rustig aan weze winkelen in Reykjavik en een super leuke jas gekocht! :o Hierna lekker wezen zwemmen! :)

Morgen gaan we naar het gletsjermeer jokulsarlon ! :D Hoorde van veel Ijlanders dat het de mooiste plek is van ijsland ben benieuwt! :) Vrijdag gaan ik en me ma een paardrij tocht maken! (vikingtour) En dan gaan we zaterdag dat sleeen met husky's ervoor! *D Echt zo veel zin in alles! :) :)

Moeten alleen nog iets bedenken voor zondag! (vliegen pas om half5) Iemand ideeen? :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:30

En ik ben weer thuis, gisteravond aangekomen! Paar geweldige maanden gehad, rondreis op de fiets was super. Veel goed weer en het fietsen ging prima, was ontzettend leuk om te doen en prachtige dingen gezien. Zeker een land om vaker heen te gaan. :j

Mooiste plek vond ik toch wel Landmannalaugar. Wil graag nog eens naar Þórsmörk maar helaas paste dat niet in deze reis, wie weet een volgende keer. :) Jökulsárlón zijn wij ook langs gefietst, is ook zeker mooi. :j

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:56

Vandaag naar Jökulsárlón geweest! Echt heeel mooi! <3 Zelfs zeehonden gezien! <3 <3 Morgen paardrijden! *D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:05

Beetje een oud topic, maar ook zo zonde om een nieuwe te starten.

Ik ben ook weer terug, wat een bijzonder land. Wil zeker nog een keertje terug, maar dan met gegarandeerd sneeuw. Nu hadden we alleen op de tussenstop van Reykjavik- Amsterdam een uurtje zicht op sneeuw vanaf het vliegveld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:22

Yv_ schreef:
Beetje een oud topic, maar ook zo zonde om een nieuwe te starten.

Ik ben ook weer terug, wat een bijzonder land. Wil zeker nog een keertje terug, maar dan met gegarandeerd sneeuw. Nu hadden we alleen op de tussenstop van Reykjavik- Amsterdam een uurtje zicht op sneeuw vanaf het vliegveld.

Gegarandeerd sneeuw, dat kun je hier vergeten....Het weer is hier in alle jaargetijden erg onvoorspelbaar.
Je hebt pech gehad, de winter is hier nét toegeslagen, na een bizar warme eerste helft van november.
Het was -9 vandaag, en ja een aardige laag sneeuw.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:02

Meen je dat? Oh, wat zonde! Toen we doorvlogen naar NY, zaten we al te grappen dat er waarschijnlijk sneeuw zou liggen als we terug zouden komen. En ja hoor, tijdens het landen zagen we dat alles wit was :') . Helaas hebben we daar niks meer aan gehad, omdat we een uurtje op het vliegveld zaten voordat we weer naar Amsterdam zouden vliegen.

Gezien ik net een huis heb gekocht (nouja, ben nog bezig, maar is zo goed als rond) kan ik volgend jaar niet skieen én een natuurreis doen, dus bedacht me dat IJsland wel het perfecte land zou zijn om het te combineren. Maar zonder sneeuw trekt het me op de een of andere manier toch minder. Alles is hetzelfde, qua kleur, qua achtergrond zeg maar. Nu moet ik wel zeggen dat wij alleen het zuiden hebben gehad, dus Keflavik, Reykjavik, de tour zo ongeveer als de Golden Circle (zelf gereden dus niet helemaal goed gegaan := ) en dat het vast nog veeeel mooier is in het Noorden, maar dat wil ik dan gaan bekijken met die combinatiereis eigenlijk.
Maar dat is dus niet van te voren te zeggen.. Jammer, dan wordt het toch gewoon op goed geluk gaan denk ik..

Ben overigens echt verliefd geworden op die grote watervallen, prachtig! <3. Maar inderdaad, wat een wisselvallig weer! Eerst een kwartiertje een heerlijk zonnetje gehad, toen ontzettende donkere wolken en daarna heeft het nog geregend! Om vervolgens weer een flauw zonnetje door te laten komen!
Afbeelding

Trouwens een ander vraagje.. Is die lucht van zeemeeuwenpoep/visafval/ zwavel normaal? Ik ging 's ochtends bijna over mijn nek als ik een plens water over mijn gezicht gooide!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:33

Je bedoelt in het warme water? Ja, dat is in de omgeving van Reykjavik (en andere geothermische gebieden) normaal inderdaad. Kan verder geen kwaad voor de gezondheid, het ruikt alleen wat minder. :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:38

Ik zit hier in het noordoosten van het land, geen zwavellucht, want er zijn hier geen geothermale bronnen. Dat heeft nadelen (Je moet je huis met dure electriciteit verwarmen) en voordelen (weinig aardbevingen en vulkaanuitbarstingen).
Wat betreft het gezondheidsaspect, zwavelwaterstof is net zo slecht voor je als het uit natuurlijke bronnen komt, en de waardes gaan in Reykjavik geregeld over de grenswaarden heen die als ongezond worden beschouwd.
En het weer, ja daarvan wordt gezegd dat als het weer je niet bevalt je gewoon even 5 minuutjes moet wachten.
Het is het grootste probleem van de ijslandse wintersport industrie, genoeg sneeuw, maar geen idee wanneer het valt (er zijn in het ski gebied van Akureyri sneeuwmachines, mss ook in Bláfjöll, daar zijn in ieder geval plannen voor).
Bijvoorbeeld afgelopen jaar kregen we de meeste sneeuw eind mei, waanzinnige sneeuwstormen met vorst, midden in de lammertijd....