naar parijs met de auto. paspoort nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:10

Ik woon bij Parijs en rijd met regelmaat naar NL.
Je moet in principe ( altijd, dus zeker naar het buitenland ) een ID kaart ( minimaal ID kaart ) of paspoort bij je hebben, maar je wordt normaal gesproken niet gecontroleerd op de weg van Nederland naar Frankrijk.

Nadia
Oppermuts

Re: naar parijs met de auto. paspoort nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:36

LZP --> BEU

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 12:39

ik ben niet gegaan hoor.
vond het veel te link. omdat je een id nodig hebt.
dat wist ik niet.

en hij had al iemand anders gevonden.

ik weet niet wat er in de dozen zit, maar dat wil ik zeker wel weten voor ik weg ga,

ik kijk wel uit.
maar hij heeft een koeriersbedrijf de man, en die heeft wel vaker dit soort ritjes.
hij heeft me nummer wel opgeslagen dus mischien dat ik over een tijdje toch een keer ga.

maar eerst maar een nieuwe ID aan laten maken dan.
bedankt voor de reacties

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:43

gipsyboy schreef:
ik had wel een id kaart.
maar die heb ik weggegooit.
was verlopen en de foto stond me niet aan.
ik dacht dat ik genoeg had aan me auto rijbewijs

sja das best dom..

moet je nu een nieuwe ID gaan aanvragen dan komt je echt in een oerwoud van regels terecht... omdat je die oude niet meer hebt.. pfff succes!

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:45

issaschar schreef:
Inderdaad, gewoon geldig ID of Paspoort.
En overgens. van die €175,- ben jij ook al een groot bedrag kwijt aan benzine/diesel. Zo hou je niets meer over!

en het aanvragen van een nieuwe ID ;)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:47

gipsyboy schreef:
ik ben niet gegaan hoor.
dat wist ik niet.

ik weet niet wat er in de dozen zit, maar dat wil ik zeker wel weten voor ik weg ga,

ik kijk wel uit.
maar hij heeft een koeriersbedrijf de man, en die heeft wel vaker dit soort ritjes.
hij heeft me nummer wel opgeslagen dus mischien dat ik over een tijdje toch een keer ga.

bedankt voor de reacties

idd goed vragen EN kijken wat je vervoert,
je zal niet de eerste zijn, die om de tuin geleid word
Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:56

Verstandig dat je het niet hebt gedaan, met de Franse Gendarmerie moet je niet spotten. En als je niet weet wat er in de dozen zit, moet je al helemaal niet gaan.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:44

Zwerfkei schreef:
issaschar schreef:
Inderdaad, gewoon geldig ID of Paspoort.
En overgens. van die €175,- ben jij ook al een groot bedrag kwijt aan benzine/diesel. Zo hou je niets meer over!

en het aanvragen van een nieuwe ID ;)

ik zou dan met de bus van het bedrijf rijden. en hun betalen de diesel.
ik kreeg dan 175 euro schoon. ging niks meer af.
als ik de diesel/benzine zelf moest betalen had ik het echt niet gedaan hoor :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:00

gipsyboy schreef:
ik ben niet gegaan hoor.
dat wist ik niet.

ik kijk wel uit.

bedankt voor de reacties

Als je werkelijk die oude kaart hebt verknipt en/of weggegooid ga dan eerst even langs de politie. Want in dat geval heb je een proces verbaal nodig om een nieuwe aan te kunnen vragen. Helaas krijg je dan ook een boete. Maar echt helaas vind ik dat persoonlijk niet aangezien ik het een vrij stomme actie vind om een id-bewijs te verknippen omdat een foto je niet aanstaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:08

Goed dat je niet gegaan bent.

Naast dat het gewoon verplicht is om als je de grens over gaat in het bezit te zijn van een ID of paspoort heb je ook een flink probleem als je bv een ongeluk krijgt.

Wat BrankaZ zegt is correct. Je moet eerst aangifte doen bij de politie anders kan je geen nieuwe ID aanvragen bij de gemeente.
Er is een goede kans dat je een boete krijgt omdat je zelf de ID weg hebt gegooid.

Domme actie maar goed, je hebt er hopelijk van geleerd om nooit geen officiele documenten te vernietigen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:10

Je hebt inderdaad een proces verbaal nodig als je een nieuwe ID kaart aan wilt vragen en je de oude niet meer hebt.

Zo'n ding verknippen?? :n Niet erg handig, maar dat zal je nu ook wel begrepen hebben!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 14:22

ja dat heb ik nou wel begrepen hoor.
hoe hoog is de boete??
en anders zeg ik dat me portomonee is gestolen met me id erin.
krijg ik geen boete neem ik aan.

en anders rijd ik niet naar het buitenland, en doen ze het hier in nederland maar met mijn rijbewijs,

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:26

Boete geloof ik niet nee, hoop alleen voor je dat ze er niet achter komen dat je dan een valse aangifte doet want dan ben je echt de pineut...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:27

ook als ie gestolen is krijg je een boete hoor volgens mij.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:30

Volgens mij is dat afgeschaft, maar nu ben ik ook niet meer heel zeker. Dat wilden ze in ieder geval af gaan schaffen maarja, of dat dan weer doorgaat en wanneer...
Was omdat het normaal gesproken al rot genoeg is dat je een nieuwe id moet kopen als je oude gestolen is.

Maar dan nog, met valse aangifte gaan ze echt niet lachen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:34

gipsyboy schreef:
hoe hoog is de boete??

en anders rijd ik niet naar het buitenland, en doen ze het hier in nederland maar met mijn rijbewijs,

als je portomonee is gestolen moet je aangifte doen van je id, deze aangifte kost vaak geld. dus hier trappen ze niet in.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:34

Zou zowiezo aangifte doen en een nieuwe ID aanvragen.

Als je gaat werken of werkt is je werkgever nl verplicht om een kopie van een geldige ID of paspoort van jou te hebben.

Je kunt dus echt er last mee krijgen mocht het op een of andere manier nodig zijn dat je voor je werk je ID moet tonen. Dan ben je dus mooi te laat.

Wees gewoon eerlijk, je bent zelf zo dom geweest om dat ding weg te gooien. Volgens mij krijg je hier niet eens een boete en is dat per gemeente verschillend hoe dat geregeld is.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:35

Volgens mij noemen ze het geen boete, maar extra administratiekosten vanwege het kwijtraken van het ID bewijs. Kost je echt flink wat meer.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:36

Nogmaals voor een valse aangifte krijg je nog veel meer last.
Het was gewoon stom om hem door te knippen, ben dan ook eerlijk en zeg dat hem kwijt bent geraakt, draag de kosten en doe het niet meer. Maar zeggen dat hij gestolen is om een boete te ontlopen vind ik echt stom. En risicovol, maar dat was inmiddels wel duidelijk ;)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:47

gipsyboy schreef:
hoe hoog is de boete??

Dan krijg je nog steeds een boete.
Zie dat je uit Purmerend komt. Even op site gemeente kijken en je ziet de kosten:
http://www.purmerend.nl/smartsite.dws?id=55459
http://www.purmerend.nl/smartsite.dws?id=55458

_Esther_87_ schreef:
Boete geloof ik niet nee, hoop alleen voor je dat ze er niet achter komen dat je dan een valse aangifte doet want dan ben je echt de pineut...

Die boete krijg je nog steeds. Niet van de politie maar van de gemeente waar je het paspoort of id-bewijs aanvraagt.

Kimbaie schreef:
Volgens mij noemen ze het geen boete, maar extra administratiekosten vanwege het kwijtraken van het ID bewijs. Kost je echt flink wat meer.

Dat is inderdaad een betere omschrijving. Maar hoe dan ook krijgt de ts door haar niet al te slimme actie te maken met extra kosten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:55

_Esther_87_ schreef:
Nogmaals voor een valse aangifte krijg je nog veel meer last.
Het was gewoon stom om hem door te knippen, ben dan ook eerlijk en zeg dat hem kwijt bent geraakt, draag de kosten en doe het niet meer. Maar zeggen dat hij gestolen is om een boete te ontlopen vind ik echt stom. En risicovol, maar dat was inmiddels wel duidelijk ;)

Je krijgt die boete sowieso, gestolen of niet. Als je geen oude ID/paspoort inlevert bij je gemeente moet je meer betalen voor een nieuwe. En dat komt omdat het niet van jou is, maar van de gemeente. Je maakt dus iets kwijt wat niet van jou is :\

Aangifte doen moet je ook sowieso. Of hij gestolen is, of dat je hem zelf hebt verknipt, maakt niet uit. Maar je hebt een PV van de politie nodig om een nieuwe aan te kunnen vragen.

En het is gewoon verplicht er 1 te hebben. Ik kan er ook werkelijkwaar niet bij waarom iemand z'n ID verknipt :? Imo zit er dan echt ergens een steekje los, maar goed :\

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 17:18

ik snap dondersgoed dat ik hem beter niet had kunnen weggooien.
maar kan hem moeilijk terug toveren.

ik moet inderdaad gewoon voor de boete/administratie kosten opdraaien als dat moet.
maar ik ga er geen 1 aanvragen zolang ik hem niet nodig heb.
ik loop al een jaar zonder ID.
en nooit nodig gehad.
heb me altijd kunnen legitimeren met een rijbewijs.

maar branka bedankt voor de link.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:55

gipsyboy schreef:
ik snap dondersgoed dat ik hem beter niet had kunnen weggooien.
maar kan hem moeilijk terug toveren.

ik moet inderdaad gewoon voor de boete/administratie kosten opdraaien als dat moet.
maar ik ga er geen 1 aanvragen zolang ik hem niet nodig heb.
ik loop al een jaar zonder ID.
en nooit nodig gehad.
heb me altijd kunnen legitimeren met een rijbewijs.

maar branka bedankt voor de link.

Je hébt hem nodig want je bent het verplicht er een te hebben :? Daarom snap ik niet hoe iemand bedenkt het weg te gooien. Het is niet eens jouw eigendom...

Bij het stemlokaal worden geen rijbewijzen geaccepteerd, in het ziekenhuis ook niet, tenzij je geluk hebt, bij je werkgever ook niet, en bij uitkeringsinstanties ook niet. Of maak jij daar geen gebruik van...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:27

Moderatoropmerking:
Inmiddels weet de TS heel goed dat ze haar ID niet weg had moeten gooien, het is dan ook niet nodig om dit keer op keer tegen haar te zeggen.
Vanaf nu graag weer op een normale manier reageren, dan blijft het voor iedereen gezellig. Bedankt.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:35

Een rijbewijs is op sommige plaatsen alleen geldig als identiteitsbewijs in nederland bv. in een ziekenhuis, maar niet als legitimatiebewijs voor het buitenland. Dan moet je wettelijk verplicht een ID kaart of een paspoort hebben (voor een aantal landen is zelf een ID kaart niet voldoende maar is een paspoort verplicht).
Een rijbewijs kun je overigens ook alleen maar aanvragen door een geldig paspoort of ID kaart te tonen. Het rijbewijs alleen is niet voldoende om je rijbewijs te kunnen verlengen. Dus als je rijbewijs ooit verlengd moet worden dan zul je toch ook een ID kaart of paspoort moeten hebben.
Tot nu toe heb je dus gewoon mazzel gehad maar als er iets aan de hand is ben je wel de klos. Advies: zo snel mogelijk naar het gemeentehuis gaan van de gemeente waar je als bewoner staat ingeschreven, het verhaal eerlijk vertellen en een nieuwe ID kaart of paspoort aanvragen en de daaraan verbonden (extra) kosten gewoon maar netjes betalen.