In Duitsland wonen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:26

hotchocolat schreef:
@Birken, voor welke regio geld dit?

We hebben ook een hypotheek bij een Duitse bank voor 100% samen met een bouw depot.

Alleen is deze bank wel falliet gegaan, de hyptheek blijft staan en die lossen we gewoonnog af.

Ons bouwdepot is geblokkeerd. We hadden toen ook net een grote aankoop gedaan welke betaald moest worden uit het depot.
Helaas kregen we een week later de brief dat uitbetalen niet meer mogelijk is.

Ik woon zelf in de regio Ost-Friesland. gemeente Westoverledingen. Ik kom zo'n beetje overal in het grensgebied van Groningen en ook een gedeelte grensgebied Drenthe.
Omdat ik zelf geen rekeningen verstuur, maar betaald krijg vanuit provicie, kan ik ivm de benzinekosten niet veel verder.

Wat ik eventueel wel zou kunnen doen is stukken bekijken die als kopie over de post komen (of email), maar daar maak ik liever telefonisch eerst duidelijke afspraken over.

eekhoornerik

Re: In Duitsland wonen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:49

Discussie gehad met schoonmama, zij wonen in de regio van Oost Groningen en zij kennen ook veel mensen die naar DL zijn vertrokken.

Echter hoort zij heel veel verhalen van mensen die na een paar jaar met spijt terugkeren naar NL.
Waarschijnlijk is het in het noorden van DL anders dan bij Arnhem in de buurt?

Ze had het erover dat het sociale gebeuren binnen een gemeenschap heel erg belangrijk is en dat je er al gauw 'uit ligt' als je niet steeds elke week op de borrel kan komen of op elke verjaardag van de buurt kan komen (omdat je bijv. moet werken, vroeg op moet etc.).

Hoe ervaren jullie dat?

Ik denk dat veel mensen zich verkijken op het geluk van een groot huis met grond. Daar zit het geluk vaak niet in denk ik. Ja het is fijn om de paarden aan huis te hebben.
Maar dat moet niet de enige reden zijn om te vertrekken...

Een groot huis maakt naar mijn mening niet gelukkig.
Een fijne buurt kan er wel aan bijdragen, evenals leuke sociale contacten en goede vrienden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:24

Buurt hebben wij niet over te klagen.
De oude bewonders die hier geboren en getogen zijn is wel een redelijke hechte groep waar je moeilijk tussenkomt.
Dit schijn te komen van de tweede wereld oorlog. Het dorp is toen afgesloten geweest van de buitenwereld.

Gelukkig zijn er ook mensen komen wonen uit andere gedeelltes van het land. je heb toch altijd je eigen 'groep' waar je meer mee optrekt. Over contact mogen we niet klagen, dit komt ook een stukje door de paarden.
Ergens in de eerste twee maanden toen we hier kwamen wonen was ik een een buitenrit aan het maken met een dorpsgenoot.
Een oudere man langs de kant van de weg maakte een opmerking over mijn paard, deze kende hij nog niet. Het praatje gaat dan snel door de buurt.
De sociale controle is hier ook erg hoog, men ziet (bijna) alles.

Ze weten wel dat alle buitenstaanders hier de oude leeg staande boederijen kopen om ze vervolgens op te knappen. Zonder die buitenstaander waren er hier al veel meer vervallen huizen in het straatbeeld.

Met goed verzorgd land en paarden scoor je weer punten.

Als er hier iets gebeurd kan ik altijd naar de buren gaan (aan beidde kanten).

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:52

ik moet zeggen dat het bij ons eigenlijk precies zo is als bij hotchocolat.
Wij wonen net over de grens bij De Lutte (Overijssel) hebben daar een boerderij gekocht en hebben de paarden nu aan huis.
Wij zijn heel goed opgevangen en geholpen door onze buren vooral op het begin toen we er kwamen wonen. Je weet dan nog niet hoe alles in zn werk gaat en wat je allemaal moet regelen.
De sociale controle is hier idemdito zeer hoog ze houden alles in de gaten vooral de overbuurvrouw.
Als er iets moet gebeuren van bijvoorbeeld stro van het land halen of iets anders ze staan altijd voor je klaar. Je scoort inderdaad punten door het allemaal heel onderhouden te houden en ze denken dat als je een paar paarden hebt dat je gelijk dan ook veel geld hebt (ze moesten eens weten haha).
Verder doen wij niet aan alle activiteiten mee want anders kun je hier wel elk weekend feesten.
Kloat schieten, nieuwe jaars rondgang van de buurt daar doen we wel aan mee.
Verder zijn de mensen ontzettend behulpzaam en ik denk dat als je in het buitengebied woont dat de gewoontes het alles samen doen met de buurt zoals nieuwejaar rondgang, kloatschieten en zo nog een paar van die dingen van vroeger nog meer is dan als je in het dorp woont.
Wij zijn hier alleen naar toe verhuisd om de paarden bij ons te hebben en we hebben nog geen seconde spijt gehad dat we deze stap hebben gezet. Vooral ons oudste kind van zes die wil niet in brabant wonen(daar komen we vandaan) omdat hij daar dan nooit de ruimte terug krijgt als dat we hier hebben.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:02

Hier geld de afstand tussen de palen op het land.
Hoe dichter deze bij elkaar staan des te meer geld heb je (denken ze).

Mijn ene buurvrouw denkt ook dat we een behoorlijke pot met geld hebben (was dat maar zo), ik heb al meerdere malen gezegt dat dit helaas niet het geval is.
Ze is er ook van overtuigt dat we binnen een jaar het hele huis en ook de schuren af hebben ( verbouwenen achterstallig onderhoud wegwerken). Ook hierin moeten we haar gaan terleurstellen dit gaat dus niet echt lukken.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:49

onze palen staan ongeveer 3 a 4 meter uit elkaar dan hebben we genoeg of niet haha.
Wij zijn al 5 jaar aan het verbouwen en zijn nog lang niet klaar.
Ik denk juist wie paarden heeft heeft niet veel geld meer alles gaat bij ons aan de paarden op.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:30

Ik woon in het Noorden van Duitsland en ervaar dat helemaal niet zo. Ze vinden het prima als je meedoet aan wat dan ook, maar ze vinden het net zo prima als je niet wil. Vroeger zal het misschien anders zijn geweest, maar die tijd zijn we nu wel een beetje voorbij hoor.....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:44

ik woon ook in het noorden en hetzelfde als bij diablo...gezellig als je mee doet ,zo niet even goede vrienden...

geen verplichtingen,geen boze gezichten,niets hoor...en dan,al zou het zo zijn,hun probleem,niet de mijne,ben hier niet gekomen voor buurtfeestjes :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:54

Hebben ze echt zovaak buurtfeesten en borrels en verjaardagen?

En vinden ze het wel leuk dat er NL bij hun in de buurt wonen? Geen scheve gezichten van "profiteurs/die stomme hollanders" ?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:00

geen idee hoeveel feesten er zijn,we worden nooit uitgenodigd,hahaha,maar als ze kunnen zuipen bij een feest dan zullen ze het vast onderling vieren...,zoals de brand dagen dat is echt van deur naar deur lopen om te kijken hoe een bosje takken brandt....uhhhh om te zuipen dus...

we zijn al een paar keer uitgenodigd om als we willen langs te komen,maar geen behoefte aan gehad nog...

en geloof niet dat ze hier problemen hebben met nederlanders die hier komen wonen,tenzij je je misdraagd ,dan zullen ze niet blij met je zijn :D

maar dat zijn ze in nederland ook niet ,als je ergens gaat wonen en je niet normaal gedraagd...

en ja net als in nederland kan je naast iemand komen te wonen wat een ramp is,dat is niet dld afhankelijk,kan in ieder land gebeuren...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:04

Nee joh, die Duitsers profiteren net zo hard :D . Die doen vaak hun boodschappen in Nederland en ze tanken er ook, want dat is goedkoper.

Hier vinden ze het alleen maar heel erg leuk dat er Nederlanders wonen, ik heb echt nog geen enkele negatieve reactie gehad.

Buurtfeestjes? De laatste was van de zomer, toen onze buren gingen trouwen. Daar zijn we wel heen geweest en dat was errug gezellig :D . Ook waren we toen bij de voorbereidingen. Dat werd dan wel weer van je verwacht en ja, je moet je ook een beetje aanpassen natuurlijk. Dus dat hebben we gedaan en dat was achteraf erg leuk.
Maar verder valt het reuze mee met de feestjes hoor. En dan....je moet zelf weten of je gaat of niet, daar kijken ze je echt niet op aan.
Ik denk dat de Duitsers wat dat betreft een stuk toleranter zijn dan wij Nederlanders, die altijd maar vinden dat iedereen zich aan moet passen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:39

wij hebben ook nog maar een buurtfeest gehad.
De buurman twee huizen verderop werdt 40. Het schijnt dan normaal te zijn om iedereen die twee huizen naast, voor of achter je woond uit te nodigen. Twee weken ervoor hebben we met zijn alle zijn huis versiert.

Verder wel de verjaardagsfeestjes.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:26

Ik zit ook in het noorden, tussen Emmen en Groningen over de grens, en merk ook weinig van niet accepteren. Ik zit hier al 6 jaar en was echt niet van plan terug te vluchten naar NL.

Maar ik moet zeggen dat een vriendin van mij die nog een km of 14 noordelijker zit wel dat acceptatie probleem heeft. Zij doen zelfs mee in Nachtbarschaft enz. En toch merk ze in bepaalde dingen dat ze alsnog niet erbij horen en als Nederlanders worden beschouwd.
Het kan dus heel plekgebonden zijn of ze je erin laten of niet.

En je hoort ook nog wel eens dat ze in die colonies binnen een jaar terug gaan. Maar dat is dan meer omdat ze eigenlijk verwacht hadden nog in NL te wonen.

Waar ik zit willen ze nog wel eens mauwen over dat de Nederlanders alles opkopen. Maar dan heb ik een standaard antwoord voor ze }> "Als jullie de prijs wat je wilt hebben voor de lokalen dan omlaag doen, kunnen de jongere Duitsers hier het ook kopen. Maar jullie willen ook het maximale voor je huis en dat kunnen zij hier niet betalen. Dus niet mauwen". Zijn ze gelijk stil want ze weten dat ik gelijk heb :D

@Hotchocolat _O- :') die kende ik ook nog niet. Geweldig de afstand van de palen bepaald hoeveel geld je hebt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 23:21

Wat zijn die Nachtbarschafts eigenlijk? Hoor er al veel over maar wat het is dat weet ik nog steeds niet!

En ik dacht dat de boodschappen in Duitsland goedkoper zijn? Evensals de benzine?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:28

Boodschappen valt wel mee, ongeveer gelijk aan Nederland.

Een hoop spullen die we in Nederland gewend verkopen ze niet in Duitsland.

Voor een brood betaal ik hier rond de drie euro (wel van de bakkerij).

Bezine scheelt tussen de 5 ende 10 cent per liter wat het goedkoper is als in Nederland.
De diesel is in Nederland weer goedkoper.
De belasting voor de auto is ook vele malen goedkoper alsin NL

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:13

Citaat:
De diesel is in Nederland weer goedkoper.

Ik ben heel blij dat ik dicht bij de grens zit :+ Ik heb 3 diesels. (1 daarvan heb ik nu afgemeld dus die verbruikt even niet).
Oja das ook nog zon voordeel van Duitsland, je kan hier gewoon je auto afmelden zonder dat je dat elk half jaar moet hernieuwen. En afmelden kost bijna niets. Aanmelden is even een ander verhaal :+
En idd belasting hier is een lachertje.
Als voorbeeld, mijn oude Volvootje (nu dus afgemeld) 740 diesel uit 1991 (met 6 cillinders en een behoorlijke roetuitstoot omdat de motor niet zo lief was behandeld) deed in NL, want daar komt hij weg, 1250 euro per jaar. Hier in Dld, ondanks dus die behoorlijke uitstoot, 558 euro _O-

Die Nachtbarschaft is alle verjaardagen bij elkaar op visite, elk feestje mag je opdraven. Als er iemand overlijd word je geacht te helpen op de begravenis, en vaak elke maand (op z'n minst) een koffiekransje bij de ene of andere. Of te wel alles is reden voor een feestje en bij elkaar te komen :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:38

rina schreef:
Die Nachtbarschaft is alle verjaardagen bij elkaar op visite, elk feestje mag je opdraven. Als er iemand overlijd word je geacht te helpen op de begravenis, en vaak elke maand (op z'n minst) een koffiekransje bij de ene of andere. Of te wel alles is reden voor een feestje en bij elkaar te komen :D

Maar ook dat is weer heel verschillend. Nachbarschafts kennen ze hier ook wel, maar niet zo intensief hoor. Koffiekransjes en dat soort gekkigheden kennen ze hier niet, hebben ze ook helemaal geen tijd voor. Trouwerij wordt dan wel weer uitbundig gevierd, maar dat is wel leuk. En inderdaad, hier nodig je bij dat soort dingen de mensen uit die t/m twee huizen van je af wonen. Maar bij ons geldt ook weer: wil je niet, is dat ok.

Ook de kinderbijslag is hier drie keer zoveel als in Nederland. En aangezien ik drie kinderen heb, is dat behoorlijk gunstig :D .

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:43

nachtbarschaft is de buurt waar je inwoon meest gewoon je straat of bij de huizen in de direct omgeving.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:54

Thee/koffiekransjes doen ze hier gelukkig niet aan.

Kinderbijslag krijgen we niet omdat ik (nog) geen werk heb in Duitsland.
Gister weer afgewezen, ik mag terug komen als ik goed duits spreek. En dat voor een baantje in een krantenfabriek.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:21

hotchocolat schreef:
Kinderbijslag krijgen we niet omdat ik (nog) geen werk heb in Duitsland.
Gister weer afgewezen, ik mag terug komen als ik goed duits spreek. En dat voor een baantje in een krantenfabriek.

Dat is toch te belachelijk voor woorden eigenlijk !
Als je ziet hoe het er bij ons op het werk aan toe gaat .Ik werk in Nl aan de Duitse grens , als je ziet
hoeveel Duitse werknemers wij hebben die geen woord NL verstaan en spreken .
Maar wel bijna iedere NL werknemer vloeiend Duits spreekt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:31

Hotchocolat, wat voor werk zou je daar moeten doen dan?

Mijn man werkt in Duitsland, sprak bijna geen woord Duits toen hij begon, de baas vond het geen enkel probleem. Nu, een paar jaar verder, redt hij zich beter dan ik in het Duits.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:04

Iets met kranten en folders. De buuv werkt er ook en die is poolse, woont al wel langer hier en is getrouwd met een duitser.

Ik kan wel een baantje krijgen in de gehandicaptenzorg. Daar komen dan wel de poepluiers enz. bij (leeftijden tussen de 35-55 jaar).
Daar was mijn duitse taal geen probleem, maar het is wel een hele harde leerschool.
Gaat bij beide om een 400,00 job.