Dublin (stad)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:12

Bij Isaacs zit je trouwens ook recht onder de metro lijn, dus dat is nou ook niet echt geweldig.

De toeristische bus klinkt heel ouwbollig maar is dus echt een super manier om veel in relatief korte tijd te zien. En lekker proeven bij de Guinness en Jameson brouwerij ;)

Ik was een paar weekjes terug in Dublin voor mijn werk en was echt lichtelijk in shock hoeveel er veranderd is. Al mijn favoriete plekjes zijn weg of gesloten :-(

Temple Bar vind ik zelf niet zo veel aan... Erg toeristisch!

Lekker lunchen en hangen als het weer wat minder is kan ook in Powerscourt. En de DART pakken naar Bray is ook leuk. Bray zelf is een beetje vergane glorie, maar de rit ernaar toe is echt supermooi, recht langs de kust.

Leuk plaatsje om te stoppen op die lijn is ook Dalkey en Dun Laoghaire.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:14

manic schreef:
Bij Isaacs zit je trouwens ook recht onder de metro lijn, dus dat is nou ook niet echt geweldig.

De toeristische bus klinkt heel ouwbollig maar is dus echt een super manier om veel in relatief korte tijd te zien. En lekker proeven bij de Guinness en Jameson brouwerij ;)

Ik was een paar weekjes terug in Dublin voor mijn werk en was echt lichtelijk in shock hoeveel er veranderd is. Al mijn favoriete plekjes zijn weg of gesloten :-(

Temple Bar vind ik zelf niet zo veel aan... Erg toeristisch!

Lekker lunchen en hangen als het weer wat minder is kan ook in Powerscourt. En de DART pakken naar Bray is ook leuk. Bray zelf is een beetje vergane glorie, maar de rit ernaar toe is echt supermooi, recht langs de kust.

Leuk plaatsje om te stoppen op die lijn is ook Dalkey en Dun Laoghaire.

Daar heb k echt totaal geen last van gehad bij Isaacs...

En k denk dat als je maar 2,5 dag hebt dat de DART pakken een beetje zonde van je tijd is...

manic

Re: Dublin (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:28

Hangt er van af of je liever in het toeristische deel blijft of liever wat verder kijkt... Henry Stree, Temple Bar en Grafton Street ben ik zelf binnen een halve dag wel doorheen :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:35

Volgens mij is de B&B prima te doen. Er komen wel heel veel buslijnen langs, dus je zal niet zo snel een half uur moeten wachten. En als het 's avonds later wordt, zou je eventueel ook een taxi kunnen nemen.
Temple Bar area is misschien dan wel erg toeristisch, maar als je er maar zo kort bent lijkt mij dat niet zo erg. Vaak wordt er traditionele ierse muziek opgevoerd en dat is voor een avondje ook best leuk. Het hoort er eigenlijk wel bij.

Vorig jaar zijn wij ook met de DART naar Bray gegaan, inderdaad een beetje vergane glorie, maar mooie plek. En daarnaa zijn we de andere kant op gegaan met de DART en dan kom je uit in Howth. De rit er naar toe is minder mooi, maar ik vond Howth leuker dan Bray.
Maar als je er maar twee dagen bent, is het misschien een beetje zonde van je tijd.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:46

Ik heb ook geen last van de metro gehad bij Isaacs.
Zijn er meerdere keren geweest.

Wel had ik de eerste keer een kamer warvan het uitzich mij aan de Lekke Ketel van Harry Potter deed denken. We keken op de metrobaan uit *LOL*
maar dat vind ik eigenlijk alleen maar leuk :P

Wij gingen meestal in de tijd van de Dublin Horse Show.

Ik zag hier boven ergens The Church al genoemd worden.
Hele leuke plek om te eten.
Wij zaten precies aan de voet van het kerkorgel en keken zo over de hele kerk uit. Was echt zo leuk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:48

mbkaatje schreef:
Volgens mij is de B&B prima te doen. Er komen wel heel veel buslijnen langs, dus je zal niet zo snel een half uur moeten wachten. En als het 's avonds later wordt, zou je eventueel ook een taxi kunnen nemen.

Op de halte voor de deur staat alleen de 16A aangegeven...

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:48

Er zijn vast nog wel meer haltes ietsje verder .....

M'n zwager woont er vlak achter zie ik nu pas. Die woont in een zijstraat van Griffith Road.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:53

Katja schreef:
Aangezien een recenter topic over Dublin op slot gegaan is met een verwijzing naar deze blaas ik hier het stof maar eens vanaf.

We hebben deze week twee tickets naar Dublin geboekt bij Ryan Air voor héél weinig en gisteren heb ik een B&B erbij gezocht. ( http://www.ashlinghouse.ie )
Volgende maand zitten we dus lekker een paar dagen in Dublin. Moet nog even gaan uitzoeken wat we allemaal willen en kunnen bekijken in die tijd we hebben een avond en dan nog twee volle dagen.

Wat grappig, ik heb hier in de buurt in een B&B gezeten (Egans House B&B). Wat ik me ervan kan herinneren is dat ik het ver van de stad af vond zitten. Dat is nadelig als je 's avonds in de stad nog iets wilt drinken of tussendoor nog even terug naar je B&B wilt. Sindsdien boek ik eigenlijk alleen nog maar hotels/B&B's in het centrum van de stad.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:41

Inmiddels zijn we terug en heb ik een verslagje geschreven.

Aan de mummies zijn we niet toegekomen maar in twee dagen hebben we best veel gedaan.

Verslagje met kiekjes (had geen echte camera mee):

Zaterdag vertrokken we na een ochtendje heel hard werken richting Eindhoven gereden. Helaas bleek bij aankomst dat we minimaal twee uur vertraagd zouden zijn en misschien meer dan dat, uiteindelijk vertrokken we 3,5 uur te laat. Dat soort dingen kunnen gebeuren maar ik vond de manier waarop Ryan Air informatie leverde en zelfs geen bonnen voor een drankje uitdeelden ondermaats dus ik ga er maar een briefje aan wagen. Onderweg zat ik naast een man die vreselijk naar zweet stonk. (natuurlijk niet mijn eigen man die zat aan de andere kant)
In Dublin aangekomen was het dramatisch weer en stonden we in de regen te wachten op de bus, inmiddels begon ik angstig te worden dat dit wel eens een helse trip kon gaan worden met zoveel tegenslag met alleen de reis.

Na een minuut of 20 reizen met de bus werden we door een alleraardigste chauffeur gewaarschuwd dat onze halte eraan kwam en bij het uitstappen zagen we direct onze B&B liggen.
De kamer was klein maar zo schoon dat je je bijna in een super luxe hotel waant. In ieder geval meer dan prima voor de prijs die we betaalden en ook al was het iets buiten het centrum de locatie is ons goed bevallen. In de directe omgeving zaten een aantal restaurants en een buurtsuper en er reden heel veel buslijnen naar het centrum.
Op de eerste avond zijn we gaan eten bij The Ivy House waar we nog net op tijd binnen waren om voor 10 uur te bestellen. Eten was prima, bier was goed en het was fijn om toch alvast het vakantiegevoel te hebben voor we naar bed gingen.

Zondagmorgen regent het weer vreselijk als we wakker worden na het ontbijt (wat wel heel erg simpel is) twijfelen of we richting Howth gaan of niet. Eerst maar de bus naar de stad nemen en dan verder kijken. In het centrum is het toch wel mooi weer dus we wagen het erop en gaan op zoek naar de DART en die vinden we ook maar wel via een wat toeristische route. De rit naar Howth is kort en daar aangekomen is het strak blauwe lucht maar een gigantische wind.
Howth is een oud visserdorp waar nog altijd actief gevist wordt en de kliffen zijn prachtig. Bij de haven zien we nog drie enorme zeehonden en op de pier is het letterlijk geweldig uitwaaien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na alle wind en wandelen zijn we hongerig en gelukkig hebben ze ook in Ierland een Fish & Chips traditie. Volgens reviews op internet moet Beshoff Bros heel erg goed zijn en dat was het ook. Volgens mij heb ik nog nooit zulke lekkere Fish & Chips op en de saus was ook geweldig.
Afbeelding

Daarna lopen we nog even naar de markt waar ze heel veel lekkere dingen hebben liggen maar met een volle maag hebben we zowaar de discipline om het te laten liggen.
Als we naar het station lopen staat onze trein al klaar om bijna te vertrekken en als we instappen begint het keihard te regenen, hoe bedoel je mazzel?

In de middag lopen we richting Trinity College, vanaf hier vertrekt een wandeltour die op Tripadvisor goede kritieken krijgt. De gids vertelt ons super veel over de geschiedenis van Ierland terwijl we de route lopen. Beter gezegd terwijl we de aangepaste route lopen want het is nogal druk in de stad met afzettingen omdat president Obama morgen naar Dublin komt.
De tour is ontzettend informatief en de gids weet het met zijn gevoel voor humor ook nog leuk te houden, daarbij zien we veel van de stad en hebben we een goed gevoel over waar alles ligt als we klaar zijn.
Afbeelding

Inmiddels zijn we behoorlijk gaar van al het wandelen wat we gedaan hebben en besluiten we vroeg te eten bij Cornucopia een vegetarisch restaurant en de #4 op Tripadvisor. En terecht, je kunt een hoofdgerecht kiezen en daarbij twee salades uitkiezen. Onze gerechten en alle salades zijn super van smaak en de prijs/kwaliteitsverhouding is helemaal top. Echt een restaurant waar je naar terug gaat als we nog eens naar Dublin gaan. Na deze maaltijd halen we aan de overkant een ijsje maar dat is geen geweldige aanrader, prima ijs maar belachelijk duur. Voor dat geld hadden we meer verwacht.
Terug in de B&B ga ik lekker douchen en daarna uitgebreid lezen. TV hebben wel wel maar er is maar weinig te zien op de drie zenders die we ontvangen.

Maandagmorgen is het gekkenhuis in Dublin. Op TV gaat het alleen maar over het bezoek van Obama en als we uit het raam van onze B&B kijken (toch wel een stuk uit het centrum) staat er om de paar honderd meter politie.
In de stad zelf staat alles vast en we besluiten daarom maar te lopen richting Kilmainham Goal het was nogal een eindje verder dan we op de kaart verwacht hadden maar uiteindelijk komen we er toch. Onderweg passeren we de Guinnesfabriek en net voor de te ver door dreigen te lopen komt een heel aardig oud mannetje onze kant op om te vragen of we ergens naar op zoek zijn en wijst ons de weg.
Afbeelding

Binnen gekomen zijn we precies op tijd om aan te sluiten bij de tour. Het is veel drukker dan ik op een maandagmorgen verwacht had maar onze gids is tijdens de tour goed te volgen en vertelt weer veel over de geschiedenis van Ierland en waarom deze gevangenis zo bijzonder is geweest in die geschiedenis. Het is een bijzondere tour die veel indruk op me maakt. Onvoorstelbaar hoe mensen hier opgesloten hebben gezeten en het gebouw is op sommige plaatsen prachtig mooi. Het nadeel van alle drukte is dat het lastig is om redelijke foto's te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug richting het centrum maken we gebruik van de LUAS, deze tram gaat tot we bijna in het centrum zijn als een speer maar dan lopen we toch vast op alle drukte. Na wat hulp van de politie kunnen we verder en stappen uit in het centrum.
Eerste stop is lunch. In Schotland hebben we al een keer bij de Gourmet Burger Kitchen gegeten en dat was toen erg lekker. Op maandag zijn alle burgers €5 dus dat is een mooie plek om even te eten en de burger smaakt inderdaad weer heerlijk.
Als we verder lopen komen we allemaal mensen tegen die in een hele rij met grote snelheid lopen, zou dat met de aankomst van Obama te maken hebben? We besluiten even aan te sluiten om te zien wat er te zien is. We lopen tussen mensen met Amerikaanse vlaggetjes, Amerikaanse petjes en noem maar op. Het blijkt te gaan om mensen die naar het concert en de toespraak willen gaan en daarvoor kilometers lang in de rij staan.
Afbeelding

Die rij slaan we maar even over, klinkt makkelijker dan het was want we liepen steeds weer vast, en we lopen richting Dublin Castle om naar The Chester Beatty Libary onderweg lopen we weer in een fuik van hekken dit keer omdat alle pers daar verzameld is. Het museum, wat gratis toegankelijk is, heeft een geweldige collectie boeken en is een prima manier om een uurtje te besteden.

Tussen alle drukte door bezoeken we nog de winkelstraat en gaan dan naar het chique Westburry Hotel waar we gereserveerd hebben voor afternoon tea waar we een prachtige plek krijgen met hetzelfde uitzicht als op de foto die in de link zit.
De tea is goed maar misschien niet zo goed als je voor de prijs zou mogen verwachten. De omgeving is daarentegen fantastisch en ik had me nog uren kunnen vermaken met mensen kijken maar er maar zoveel thee wat je kunt drinken dus gingen we voor de laatste keer deze reis aan de wandel. Dit keer in een poging om naar de straat te komen waarvan we de juiste bus naar de B&B kunnen pakken. Makkelijker gezegd dan gedaan. Onderweg is het namelijk druk! Mensen staan in de deur van kroegen in een poging wat op televisie te zien en als we verder lopen wordt het nog veel drukker.
Afbeelding

Afbeelding

Als we vragen hoe we naar de juiste straat komen horen we dat die afgesloten is. Obama moet binnen een half uur langs komen dus we besluiten een plaatsje bij het hek te bemachtigen en wachten. Af en toe komt er een politieauto voorbij maar verder is er niet veel.
Maar dan opeens gebeurt het. Veel politiemotoren, grote zwarte auto's en dan opeens rijdt de(?) belangrijkste man van de wereld zo aan ons voorbij. Doordat we bij een bocht staan rijden ze ook niet hard waardoor we hem heel erg goed kunnen zien. Ik ben echter zo star struck dat ik daar nou net geen foto van heb. De auto's eromheen met enorm bewapende mannen erin zijn ook wel erg indrukwekkend.
Afbeelding

We weten uiteindelijk de weg naar de bus te vinden en lezen nog lekker een tijdje voor we vroeg gaan slapen. Om half zes worden we namelijk door de taxi opgehaald.

De reis naar huis is soepel op de landing na. Ik heb best veel gevlogen maar dit (of iets wat er op lijkt) heb ik nog niet meegemaakt.

Samengevat hebben we een geweldige twee dagen gehad en vind ik Dublin een aanrader!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:58

Leuk verslag! Klinkt alsof je een paar toffe dagen hebt gehad.

Ik vlieg volgende week woensdagavond naar Dublin voor een sollicitatiegesprek op donderdag. Dan heb ik nog een paar uurtjes voor ik weer richting vliegveld moet, hoop nog een klein rondje door de stad te kunnen doen. Heb er wel zin in! :):)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:11

Ik moest gelijk aan jouw denken toen ik bij het vegetarische restaurant aan het eten was :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:12

Ik heb hem opgeschreven :j :D Helaas heb ik woensdag/donderdag geen tijd om echt te gaan eten in de stad (en da's ook niet leuk in je eentje) maar mocht ik naar Dublin verhuizen dan heb ik in ieder geval alvast de benodigde voorkennis :))

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:25

Wat een leuk verslag Katja. Jullie hebben het duidelijk leuk gehad.
Howth vond ik ook zo leuk en daar wil ik nog wel eens een keer naar terug om te wandelen.

En jullie hebben Obama nog gezien. Altijd leuk om dat soort dingen mee te pakken.

Trouwens, mooie foto's.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:33

Leuk verslag en leuk dat je het naar je zin hebt gehad :-) als je een weekje was gegaan had je Queen Elisabeth ook nog kunnen spotten ;)