Griekenland

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoonWencke

Berichten: 5461
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 12:44

melissac schreef:
Ik vind het lastig om te peilen hoe het kwa drukte gaat worden hier. Je verwacht natuurlijk een top drukte nu heel Spanje op oranje staat, maar gister kwam het nieuws naar buiten dat Duitsland Griekenland als een "risico gebied" heeft bestempeld.

Wij geloven dus dat er minder Duitsers gaan komen, zij samen met de Italianen zijn nou net de meeste toeristen die we hebben hier.
Ik woon in Duitsland en toen wij een maand geleden naar Kreta vlogen, gold Griekenland ook al als "eenvoudig risicogebied", maar het vliegtuig zat wel bomvol. Dat Griekenland tijdens ons verblijf niet meer als risicogebied telde, zorgde er alleen maar voor dat we geen registratieformulier voor de terugkomst hoefden in te vullen. Verder zijn er eigenlijk niet veel consequenties aan verbonden als je met het vliegtuig gaat (testen is dan sowieso al verplicht). Ik verwacht dus dat als de situatie in Griekenland niet zoveel verergerd dat de status naar "hoog risicogebied" verandert, de Duitse toeristen alsnog wel zullen komen. Zie er ook nog genoeg op mijn sociale media voorbij komen die nu naar Spanje vertrekken, terwijl de situatie daar volgens mij zelfs nog zorgerlijker is dan in Griekenland.

Maar uiteindelijk blijft het afwachten en het beste hopen.

WenK

Berichten: 10524
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:32

Ik lees net dat topic over een meisje die, volledig gevaccineerd, eruit is gepikt bij een steekproef en positief was. Ik ga denk ik de dag van vertrek gewoon ff een thuistest doen, just to be sure....

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 13:33

Ja, dat zou ik nu ook doen. Ik weet niet wannee je gaat maar je kunt ook gratis testen voor vakantie.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:35

Ik heb dus het idee dat ze ook vaak de gevaccineerde eruit pikken.. ik ben net gaan testen bij dat gratis test voor je vakantie, ik vertrek morgen. Heb een PCR laten doen. Ik neem het gewoon allebei mee, m’n negatieve resultaat en mijn vaccinatie bewijs.

Alleen hoe ze die test uit hebben gevoerd was dan wel weer een grote grap :+

WenK

Berichten: 10524
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:43

Fitzroy schreef:
Ja, dat zou ik nu ook doen. Ik weet niet wannee je gaat maar je kunt ook gratis testen voor vakantie.


Bedoel je wanneer of waarmee? 1 september pas, met TUI.
Misschien is het tegen die tijd wel helemaal niet meer nodig, maar ik had nog niet gelezen van die steekproeven, en dan denk ik weer; better safe than sorry.

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 13:46

Wanneer, sorry. Was een r weggevallen. Ik weet niet tot wanneer dat testen voor je vakantie loopt.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:52

Ik vraag me nu af: aan hand van wat wordt er steekproef getrokken? Moet je ergens aan een balie je bewijs van PCR/vaccin laten zien en word je dan ergens heen gestuurd? Want ik kan dan beide laten zien.

Want ik twijfel om dat formulier om te zetten naar negatieve PCR ipv vaccinatie om er misschien niet uitgepikt te worden maar als ze daar niet op selecteren maakt dat niet zoveel uit. Ik ben bang als ik hem op PCR zet, ik dadelijk die uitslag niet op tijd heb :+ word ik dan niet binnengelaten?

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 14:07

Deze controle gebeurt al in Nederland bij de vliegtuigmaatschappij. Het maakt dus niet uit. Er gaan regelmatig mensen niet mee omdat ze hun papieren niet voor elkaar hebben. Ik zou dus voor de veiligste optie gaan en dat is je vaccinatie.
In Griekenland doen ze steekproeven met de aankomende vluchten en zo te lezen in dat topic wordt er geen onderscheid gemaakt tussen wel of niet gevaccineerde mensen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 14:16

Ik vind het allemaal maar een beetje lastig.

Ik heb nu gewoon mijn papieren van Sunweb, vaccinatie bewijs in de Corona check app en dat blaadje, ik moet dan nog wachten op mijn PCR uitslag & de Qr krijg ik volgens mij vannacht van dat Pcl formulier. Dat is genoeg dan toch? Ik heb alleen geen printer meer, maar alles kan gewoon via je telefoon gescant worden in principe toch :+

MoonWencke

Berichten: 5461
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 14:46

Voor de terugvlucht hadden we de negatieve uitslag op mobiel. Ging ook, maar was wel wat lastiger met twee uitslagen op één apparaat.

Op Duitse fora heb ik gelezen dat de steekproeven aan de hand van de QR code uitgevoerd worden. Als er een bepaald getal vooraan zou staan, zouden dat de mensen zijn bij wie ze testen en dat zou dan ook het enige zijn waar ze op letten bij binnenkomst. Welke criteria daaraan verbonden zijn, zijn niet bekend.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 14:48

De kans voor een positieve test daar is natuurlijk wel echt klein met vaccinatie en vandaag een negatieve test, en morgen nog even een sneltest.. maar toch, geeft het denk ik stress :+

MoonWencke

Berichten: 5461
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:23

Het blijft altijd spannend, op vakantie gaan. Hopelijk kun je morgenavond alle stress van je af laten glijden en gaan genieten :)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:59

MoonWencke schreef:
Het blijft altijd spannend, op vakantie gaan. Hopelijk kun je morgenavond alle stress van je af laten glijden en gaan genieten :)

Ik ben inderdaad blij als ik in mijn hotel ben :D We komen wel pas laat aan. 23.00 geloof ik.

Suor

Berichten: 972
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:50

MoonWencke schreef:
Voor de terugvlucht hadden we de negatieve uitslag op mobiel. Ging ook, maar was wel wat lastiger met twee uitslagen op één apparaat.

Op Duitse fora heb ik gelezen dat de steekproeven aan de hand van de QR code uitgevoerd worden. Als er een bepaald getal vooraan zou staan, zouden dat de mensen zijn bij wie ze testen en dat zou dan ook het enige zijn waar ze op letten bij binnenkomst. Welke criteria daaraan verbonden zijn, zijn niet bekend.


Dit was inderdaad hoe het vorig jaar bij ons in de haven leek te gaan. Bij mijn vriend stond een 2 vooraan en moest getest, bij mij stond er een 1 en ik hoefde niet (of andersom dat weet ik niet meer haha).

Flowq

Berichten: 2804
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:05

WenK schreef:
Fitzroy schreef:
Ja, dat zou ik nu ook doen. Ik weet niet wannee je gaat maar je kunt ook gratis testen voor vakantie.


Bedoel je wanneer of waarmee? 1 september pas, met TUI.
Misschien is het tegen die tijd wel helemaal niet meer nodig, maar ik had nog niet gelezen van die steekproeven, en dan denk ik weer; better safe than sorry.



Wat denk jij dat tegen die tijd niet meer nodig is? Een PCR omdat je volledig gevaccineerd moet zijn? Gewoon benieuwd hoor.

Moet je voor de terugvlucht nu nog steeds testen vanuit Griekenland? Ik hoop zo dat die ene minster woord houd en vaccineren niet verplicht wordt voor Griekenland!

WenK

Berichten: 10524
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:37

Flowq schreef:
WenK schreef:

Bedoel je wanneer of waarmee? 1 september pas, met TUI.
Misschien is het tegen die tijd wel helemaal niet meer nodig, maar ik had nog niet gelezen van die steekproeven, en dan denk ik weer; better safe than sorry.



Wat denk jij dat tegen die tijd niet meer nodig is? Een PCR omdat je volledig gevaccineerd moet zijn? Gewoon benieuwd hoor.

Moet je voor de terugvlucht nu nog steeds testen vanuit Griekenland? Ik hoop zo dat die ene minster woord houd en vaccineren niet verplicht wordt voor Griekenland!


Ik bedoelde daarmee een extra test voor de zekerheid. In die zin dat NL over een paar weken misschien wel weer lagere cijfers heeft en niet meer als risico gezien wordt.

Het reisbureau zei met boeken ook al, nergens vanuit gaan en kort vantevoren zien wat er dan nodig is.

__denise

Berichten: 3212
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:33

Wij gaan waarschijnlijk voor de zekerheid ook nog pcr testen voor vertrek. We zijn alle drie volledig gevaccineerd. Vooral om de stress weg te halen bij aankomst.
Vorig jaar haalden ze ook al steekproefsgewijs mensen eruit om te testen, al zal daar dit jaar wel iets meer/scherper naar gekeken worden.

1 ding is zeker en dat is dat ik zo blij ga zijn als we in onze huurauto stappen… dan kan de vakantie beginnen {:}

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:57

Ik had het al ergens gelezen een paar keer, maar naast je PCL qr staat een grote V of T, ze kijken hier heel snel naar en dan mag je door in Kreta in ieder geval. V = door, T = test.

MoonWencke

Berichten: 5461
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 23:02

Even gekeken, maar dat hadden wij een maand geleden niet. Misschien was het daar nog wat anders? Onze code begon iig met 4.

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 23:02

sureido schreef:
Ik had het al ergens gelezen een paar keer, maar naast je PCL qr staat een grote V of T, ze kijken hier heel snel naar en dan mag je door in Kreta in ieder geval. V = door, T = test.


Dat heb ik ook gelezen, V staat voor vaccins en de T voor tested, maar of dat waar is ?


@_Denise,
Ik vind het jammer, dat de voorpret een beetje weg is, door alle onzekerheid.

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 23:09

Die van mij begon ook met een 4. En geen V of T te bekennen. Ben benieuwd of dat echt zo is.
Staat V niet gewoon voor Vaccinated en T voor Tested? Want dat moet je aangeven op je PLF.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 23:14

Ik ben getest en niet gevaccineerd, vriendin ook.. allebei hadden een V. Kan zijn dat elk eiland wat anders heeft maar ik hoor hier veel mensen over..

Of ja; we zijn gevaccineerd maar hebben getest.

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 23:25

Maar jullie hebben nergens aangegeven dat je al gevaccineerd bent, ondanks dat je bent gaan testen?

Overigens las ik op een ander forum dat iemand die een T had toch gewoon door kon lopen. Dus het lijkt toch niet daarop te slaan.

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 23:27

Fitzroy schreef:
Die van mij begon ook met een 4. En geen V of T te bekennen. Ben benieuwd of dat echt zo is.
Staat V niet gewoon voor Vaccinated en T voor Tested? Want dat moet je aangeven op je PLF.



Hoe zie je dat je QR-code met een 4 begint?
Als ik kijk in mijn Corona-check-app, zie ik alleen die zwart/witte blokjes. :D

MoonWencke

Berichten: 5461
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 23:35

Ik heb in het Pdf document gekeken wat per email gekomen is.