Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jiskaa

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:46

Wij zitten momenteel in Irrel vlakbij de Luxemburgse grens en het is hier niet nat gelukkig :)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:07

Kijk uit voor de Dino’s daar!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:57

Begrafenis in België. Zit al 1m5 uur in de auto en moet nog een half uur. En moet plassen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:07

Een Safaritent is wel een goede oplossing inderdaad, daar ga ik eens naar kijken!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:06

Themba schreef:
Begrafenis in België. Zit al 1m5 uur in de auto en moet nog een half uur. En moet plassen.

Oeps verkeerde topic sorry!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:52

Is het goed als ik hier aanschuif?

We zijn jaren met onze huifkar en span tinkers op vakantie geweest (misschien kennen jullie de topics nog wel..). Maar na het overlijden van Katinka hebben we dit niet meer kunnen en willen doen. Het voelde echt als een eind van een tijdperk.

Afbeelding

Viavia kreeg ik van een kennis een caravan gratis aangeboden, een eriba pan uit 1993 die al 10 jaar stil stond. Een schattige kleine caravan die mij qua inrichting erg aan de huifkar deed denken. Dus ja gezegd, en vandaag hebben we hem opgehaald en direct weggebracht om na te laten kijken. Op de raam rubbers na lijkt hij nog in hele goede staat.

Hopelijk kunnen we er dan eind augustus ermee op vakantie. Het idee is net als met de huifkar om te gaan trekken, alleen ipv alleen drenthe kunnen we nu heel Europa door als we willen. {:}

Ik verwacht nog vele vragen te hebben over campings in het buitenland, caravans etcetera dus hopelijk kan ik hier de antwoorden vinden/krijgen.. :=

Hier de eerste foto's van onze huifkar 4.0 :D

Weghalen uit zijn hok voor het eerst in 10 jaar.
Afbeelding

Op de oprijwagen:
Afbeelding

Bij de garage:
Afbeelding

De ramen:
Afbeelding

Afbeelding

Kan niet wachten totdat we hem terug hebben en hem lekker kunnen wassen en opruimen binnen. :))

RijeJarig
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:06

Ja jullie topics ken ik nog wel, was een stille meelezer daar. Wat jammer dat dat niet meer gaat. :( Maar och wat een schattig kerreventje hebben jullie daar! Eribaatjes vind ik altijd van die snoezige dingetjes, lekker compact! Moet flink opgeknapt worden zo te zien, maar hopelijk straks weer kampeeravonturen!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:16

Eriba's zijn de BOM! Veel plezier ermee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:18

Oh, een Pan, een ECHTE Pan!!! <3

Welkom bij de familie van oude Eriba-bezitters!
Mocht je vragen hebben, kom er maar in; hier al ruim 10 jaar z'n broertje, de Familia, dus met zitje voor en keuken in het midden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:33

Wat een schattig caravannetje!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:19

Wat een toffe caravan is dat zeg!! Heel leuk!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:44

Oh wat een dotje

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:52

Welkom! Eriba'tjes zijn zo leuk! Gefeliciteerd!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 09:28

Even onder mijn meeleessteen vandaan hoor, een Pan, wat leuk! <3 Heel veel plezier ermee. *\o/*

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:32

Wat een gave caravan!!! Knap als je dat zelf helemaal op kunt knappen! Ik kom niet verder dan een doekje erover halen haha.

Wat zijn hier de ervaringen met en Sterckeman caravan? Eventueel model starlett 330D

https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... lett-330dd

Dit lijkt me wel wat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:06

PSvanLot schreef:
Wat een gave caravan!!! Knap als je dat zelf helemaal op kunt knappen! Ik kom niet verder dan een doekje erover halen haha.

Wat zijn hier de ervaringen met en Sterckeman caravan? Eventueel model starlett 330D

Dit lijkt me wel wat.

Voor die prijs moet je eerst en vooral kijken of deze caravan in orde is. Als ie goed is, en het lijkt je echt wat, zou ik 'm gewoon gaan halen.
10 tegen 1 dat de voortent lekt, maar dat kun je simpel zelf behandelen. Ooit met een oude Alpenkeuzer gedaan. Was een dag werk, twee dagen drogen en ding heeft nooit weer gelekt. Dat spul kost enkele 10-jes, spuitflesje erbij en hup.
Ik heb het met een spuit op de compressor gedaan, maar goed, dat moet je dan wel hebben staan.

Als je dan een minpunt wil hebben: ik denk dat die glasplaat over het gehele keukenblok niet handig is.
Ik kan er zo geen voorbeeld van vinden maar onze Eriba heeft twee afdekplaten, eentje over de wasbak en eentje over de kookplaat. Daarmee heb je de keuze of je een werkblad wil hebben als je staat te koken of een wegzetblad bij de afwas of schoon maken van je groente, bijvoorbeeld.
Die platen kun je opzij weg klappen waardoor je extra werkblad krijgt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:01

Ik kan m'n bericht niet meer wijzigen maar
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... milia-1976
op foto 3 zie je hoe dat werkt bij een soortgelijke indeling. Dit is de oudere versie van de Familia.

Voor de puristen onder de Eriba-eigenaren is dat het verschil tussen de Pan en de Familia: de Pan heeft een kopkeuken en de Familia heeft een zijkeuken en extra kopzit.
Beide hebben hun voor- en nadelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:04

Wat een schatje die kleine caravan. Denk aub ook aan de banden. Worden vaak vergeten helaas. Maar als je hem goed na laat kijken worden die vast ook meegenomen in het plaatje.

Wij zijn een beetje verwend, ik zou het niks vinden zo'n klein caravannetje. Op Nederlandse campings hebben wij 1 van de grootste meestal. In het buitenland zijn we dan vaak een beetje de middenmoot, in de regio Duitsland/Oostenrijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:16

SusanH schreef:
Wat een schatje die kleine caravan. Denk aub ook aan de banden. Worden vaak vergeten helaas. Maar als je hem goed na laat kijken worden die vast ook meegenomen in het plaatje.

Wij zijn een beetje verwend, ik zou het niks vinden zo'n klein caravannetje. Op Nederlandse campings hebben wij 1 van de grootste meestal. In het buitenland zijn we dan vaak een beetje de middenmoot, in de regio Duitsland/Oostenrijk.

Wat misschien nog meer een ding is, de rubber blokken in de as voor de vering.
Dit zijn torsie-assen en die rubber blokken hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven. Vervangen is overigens geen diepte-investering.

https://www.triorep.nl/
Ik kwam ze ooit tegen op een caravanbeurs. Lekker down to earth toko.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:16

Dank jullie wel voor het warme onthaal! :o
Ik was ook meteen verliefd of het schattige uiterlijk van de caravan. <3
@Rije: Dat opknappen valt waarschijnlijk best mee. Hij is vooral vies :D En de raamrubbers moeten vervangen worden. Hij heeft altijd droog gestaan en is heel goed onderhouden en daardoor nog in echt goede staat verder. Bodem was in ieder geval nog prima zei de garage. Ze kijken hem helemaal na en vervangen wat nodig is zoals bijvoorbeeld de banden. Neem aan dat ze ook naar de torsie assen kijken.

Raamrubbers wil de garage van de winter doen, tot die tijd kunnen ze het met verwijderbare bitumenkit dicht maken.

@SusanH: Grappig, juist omdat hij zo klein is spreekt hij mij zo aan. In de huifkar hadden we ook geen apart bed, wc of andere luxe. Hoort een beetje bij kremperen toch? }>

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:35

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:27

ikke schreef:
PSvanLot schreef:

Dit lijkt me wel wat.

Voor die prijs moet je eerst en vooral kijken of deze caravan in orde is. Als ie goed is, en het lijkt je echt wat, zou ik 'm gewoon gaan halen.
10 tegen 1 dat de voortent lekt, maar dat kun je simpel zelf behandelen. Ooit met een oude Alpenkeuzer gedaan. Was een dag werk, twee dagen drogen en ding heeft nooit weer gelekt. Dat spul kost enkele 10-jes, spuitflesje erbij en hup.
Ik heb het met een spuit op de compressor gedaan, maar goed, dat moet je dan wel hebben staan.

Als je dan een minpunt wil hebben: ik denk dat die glasplaat over het gehele keukenblok niet handig is.
Ik kan er zo geen voorbeeld van vinden maar onze Eriba heeft twee afdekplaten, eentje over de wasbak en eentje over de kookplaat. Daarmee heb je de keuze of je een werkblad wil hebben als je staat te koken of een wegzetblad bij de afwas of schoon maken van je groente, bijvoorbeeld.
Die platen kun je opzij weg klappen waardoor je extra werkblad krijgt.

Bedankt voor je tips!

Huidige eigenaar is de tweede eigenaar en heeft er altijd veel plezier ’mee gehad, maar door het zelf ouder worden gaat het niet meer. Regelmatig een Bovag onderhoud gehad, de laatste was vorig jaar.

De man die hem verkoopt, de zoon, is er met Hemelvaart en Pinksteren nog mee weg geweest in Nederland. Met Pinksteren hebben ze genoten van het heerlijk regenachtige weer. Alles is waterdicht kon hij uit recente ervaring vertellen.

De tent is tussen de 5 en 8 jaar oud. Er zit nog een nieuwe luifel bij, nooit gebruikt.

De glasplaat klinkt logisch, maar daar is denk ik wel wat op te verzinnen.

Ik wil echt zo’n klein ding, zodat ik er ook alleen mee weg kan.
De kleinste Hobby Beachy heeft lang mijn meest favoriet geweest, maar die is wel heel basis en ik vind het losse zitje erbij een must omdat ik liever goede matrassen er in leg en niet steeds het bed af wil breken.

Ik ga morgen kijken.

Tips waar ik naar moet kijken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:51

Mariska_28 schreef:
@SusanH: Grappig, juist omdat hij zo klein is spreekt hij mij zo aan. In de huifkar hadden we ook geen apart bed, wc of andere luxe. Hoort een beetje bij kremperen toch? }>

Kramperen heb ik vroeger genoeg gedaan met de scouting, in de open lucht en zonder toiletgebouw in de buurt. Daarom vind ik dat ik nu best wat meer luxe mag :j en daar raak je snel aan gewend :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:02

SusanH schreef:

Ik geloof ook best dat dat relaxed is met zo'n grote. Mag ik vragen wat voor caravan jullie hebben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:04

PSvanLot schreef:
Tips waar ik naar moet kijken?

Sporen van vocht. Opbollen van het plaatwerk binnen, strepen, typische vochtplekken. Al heb ik vanaf de foto's niet het idee dat dat een punt is.

Werkt de elektrische installatie, zowel auto als het 230V deel. Punt daarbij is dat àls er iets mis is, het een heidens karwei is om te repareren. Je kunt namelijk bijna nergens bij.
Check vooraf even dat je niet de mist in gaat met 13-polig naar 7-polig of omgekeerd. Neem eventueel een passende adapter mee.

Voor de rest, wat is de algemene indruk: staat ie recht, is ie schoon, sluiten deuren en ramen netjes, geen roest op rare plekken op het chassis. Even eronder gaan liggen en met een lampje (telefoon) rond schijnen verteld je een heleboel over de staat van het chassis.

Als je ermee gaat rijden, check de oplooprem. Met een redelijke snelheid (40-50km/h is meer dan genoeg) even flink in de ankers gaan. Wel opletten dat je niemand in de problemen brengt achter je, maar je moet dan voelen dat de caravan heel even door drukt en dan komt de oplooprem erbij en voel je 'm mee remmen. Dat moet zonder schokken of stoten gebeuren maar wel vlot.
Rem los en weer rustig gas geven geeft een klein schokje op het moment dat de oplooprem eraf komt en weer in z'n eindpositie is. Ook dat moet zonder rare klappen of schokken gebeuren.

Uitgaand van het verhaal dat ie goed onderhouden is, zou dit allemaal geen punt mogen zijn.

PSvanLot schreef:
SusanH schreef:

Ik geloof ook best dat dat relaxed is met zo'n grote. Mag ik vragen wat voor caravan jullie hebben?

Het nadeel van zo'n grote caravan is dat het allemaal erg groot wordt om mee te rijden. Vergt ook een potente auto en dat moet ook maar kunnen. Keuzes dus.

Na onze trip naar Denemarken weet ik zo'n kleintje weer meer te waarderen. We liepen onder Hamburg muurvast in een file op de rechterbaan, terwijl de middenbaan wel enigszins door reed. Maar daar deden ze moeilijk over aanhangers. Ik niet, vakje opgeschoven en gas op die lolly!
Punt is dat de Volvo net zo breed is als de caravan, dus als de auto past, past de caravan ook. Daarnaast heeft de Volvo wat power in het vooronder, dus die kon probleemloos mee ondanks 700kg caravan aan de haak.
Laatst bijgewerkt door ikke op 08-06-24 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt