Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:25

Chantalla schreef:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met een tweepersoonsmatje?

Vriend is afgelopen weekend voor het eerst mee wezen proefkamperen. En dat is goed genoeg bevallen voor de zomervakantie in Luxemburg/Duitsland, zelfs met het weer van afgelopen weekend :)) Nu had hij een geleend matje en slaapzak dus er moet sowieso iets aangeschaft worden.

Zoiets hebben we gezien in de winkel: https://www.decathlon.nl/p/zelfopblazen ... mc=8611728, maar we vragen ons af of dit nu zo comfortabel is.

Hij beweegt jij beweegt. Mega vervelend!

Heb zelf 1 van decathlon die je eventueel wel aan elkaar kan ritsen maar nope. Matten gescheiden op vakantie. Thuis mag die gezellig lepeltje lepeltje liggen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:30

Chantalla schreef:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met een tweepersoonsmatje?

Ligt eraan hoe graag je bij elkaar slaapt :P
Wij hadden destijds een tweepersoons luchtbed mee en dan ook geen aparte slaapzakken, maar samen. Kon ik wat warmte stelen en je hebt veel meer ruimte.
Maar je merkt natuurlijk wel alles direct, iedere beweging van de een is ook de beweging van de ander.

Wij hadden toen ook 2 slaapzakken die je aan elkaar kon ritsen, dus met de ene onder en de ander boven. Op zich is dat eigenlijk 'gewoon' zoals een dekbed of deken werkt, al hielp het vastritsen wel tegen de tocht. (Dat waren dus ook geen mummy-modellen, al zijn er ook tussenvormen die je ook aan elkaar kunt ritsen. Nadeel daarvan is dat de rits in het midden zit, niet aan de buitenrand.)
Je zou misschien voldoende hebben aan een dunnere slaapzak voor de onderkant (want zelfopblaasbare matjes zijn vaak isolerender dan het luchtbed dat wij hadden) en een ietsjes dikkere boven.

Bv een 15º en 10º combineren. Scheelt ietsjes gewicht en geld en is wellicht genoeg. (Ik zou zelf liever iets warmers hebben, dus bv 10 en 0, maar bij de warmere slaapzakken krijg je ook een capuchon en dat is dan weer niet heel handig bij tweepersoons gebruik.) Het is niet gezegd dat je 2 verschillende versies van slaapzakken aan elkaar kunt ritsen trouwens, maar ik zou het bij de standaardversies van de decathlon wel verwachten.

Sheran: de Nemo Fillo wordt door youtube-kampeerders wel vaker genoemd als erg comfortabel. (Voor wat dat waard is als bron.)

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:33

Heel duidelijk haha, dat worden twee losse matjes. Bedankt!

Slaapzakken blijven sowieso apart omdat ik meer warmte nodig heb en er het liefst helemaal in kruip. En andersom het tegenovergestelde.

Leo

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:54

Wij slapen altijd op een luchtbed samen, vind het voor de warmte alleen al heel fijn :)) heb ook de slaapzakken aan elkaar, wij hebben gelukkig die de ritsen aan de zijkanten hebben. Binnenin dan nog een fleece liner als het koud is.

Qua hoofdkussen heb ik zodra het even kan mijn eigen mee, ik kan niks met zo'n opblaasbare :')

Wij staan momenteel in Oostenrijk. Koude nachten maar overdag heerlijk genieten! Eerste trip dit jaar!
Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:02

Wij sliepen in de tent op 2 aparte matjes, die samen precies in een eenpersoons dekbedovertrek passen (elk matje 70 cm breed).
En daar lagen we dan in een gecombineerde slaapzak op, ieder een eigen rits aan de zijkant, maar dus wel 1 gemeenschappelijke boven en onderkant en voeteneind lekker dichtgeritst.
Als het heel warm werd, lagen we onder 1 slaapzak, zonder deze vast te ritsen aan de tweede.

Voordeel van elk een eigen matje is dat we er iets verschillende hardheid in konden hebben.
Ik lig liever iets zachter en mijn man iets harder en dat kon op deze manier heel goed.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 00:34

Wij liggen ook samen op een matje, het is minder stuiterig dan een luchtbed, dus het bewegen van de ander heb je niet zo'n last van. Grote voordeel van een matje ten opzichte van een luchtbed is dat het stukken minder koud optrekt. Daarbij komt dat je geen pomp nodig hebt, maar het matje zelf neemt wel een stuk meer ruimte in dan het gemiddelde luchtbed.

Dat gezegd hebbende: dat matje van de Decathlon wat gedeeld werd is niet het meest comfortabele matje. Wij hebben hem, en tijdens onze week kamperen hebben we er echt slecht op geslapen. Hij is vrij hard/stug, wat wij echt niet fijn vonden/vinden. Wij kochten die nadat ons eerdere matje lek ging.

We hadden eerder een vergelijkbaar matje van Bardani, gekocht bij De Wit, en die lag echt stukken beter. Daarvan zou ik alleen achteraf de versie kopen waar je nog wat extra lucht in kunt pompen, geeft soms net even meer comfort.

Wij hebben overigens er slaapzakken bij van Nomad, met een zomer en een winterkant, en die kun je aan elkaar ritsen (dan wel een met de rits links en een met de rits rechts nemen). Doen we niet altijd, maar is wel fijn dat het kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:18

Toen ik mijn man leerde kennen had ik geen 2 persoonsbed, wij hebben weken op een 2 persoons luchtbed geslapen. Zou ik zo weer doen. Zo'n opblaasbaar kussen dat snap ik dan weer niet. Dat ligt nooit lekker. Ik heb voor lichtgewicht een mini kussentje mee gehad, dat legde ik dan bovenop een stapeltje kleding. Kussentje kon in de rugzak gewoon ergens tussen gefrut worden.

En morrie heel erg jammer van je vakantie. Het is ook zo belachelijk nat.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:52

Wat leuk, een kampeer topic! Ik kampeer ook graag. Met de auto, motor, maakt me allemaal niet uit. Met de motor zit ik vaak in Duitsland, al wil ik de Dolomieten ook erg graag een keer aandoen. Met de auto ben ik met een vriendin twee weken door Denemarken heen getrokken en hebben toen een paar dagen op een Dark Sky camping gestaan <3

Ik loop alleen continue te vloeken op die matjes. Ik heb al verschillende gehad, zelfopblazend, luchtbed, stevig, duur, goedkoop en echt allemaal gaan ze met twee/drie keer slapen kapot/lek .. Terwijl ik echt wel goed oplet waar ik hem neerleg en er een extra laagje onder leg om te beschermen tegen stenen en scherpe takjes.. Ik ben nu op zoek naar een schuimmatje. Heeft iemand tops of tricks? Het moet dus mee op de motor kunnen dus een beetje klein verpakt zou fijn zijn. Een cm of 4 minimaal slaapt ook wel lekker denk ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 16:58

Ik ben heel heel heel tevreden over de Nemo. Duur (nu wel aanbieding) maar zo licht, stabiel en comfortabel.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:29

Poeh, ik weet het niet meer..
Mijn man stelde voor om dit jaar eens de hele andere kant op te gaan en niet naar Oostenrijk/Italie, maar naar Denemarken te rijden met de caravan.

We gaan altijd naar Oostenrijk omdat we de bergen zo mooi vinden.
Als ik naar de foto's van Denemarken kijk, dan denk ik : wat is het daar plat zeg.

Zo vind ik ook weinig aan de Flevopolder (sorry voor de mensen die er wonen). Alles is daar zo plat, lange rechttoe, rechtaan wegen. Een rondje wandelen is 3 keer rechtsom op wegen waar geen enkele bocht in zit en dan ben je na 17 km weer terug op het beginpunt :+ . Denemarken lijkt me ook zo.
Of ben ik nu helemaal fout?
Een vriend is in Kopenhagen geweest, maar in een hotel met zijn vrouw en vond het een mooie stad. Hij wist alleen niet of het zo geschikt was om met de caravan erheen te gaan, waarop mijn man zei dat hij dan wat wilde rondtrekken en niet op maar 1 plaats wilde blijven staan.

Wie weet wat van Denemarken? Is het leuk om er op vakantie te gaan? Zijn er mooie plekken om te bezoeken? Kun je er goed wandelen, fietsen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:58

Kijk je niet Noorwegen of Zweden voorstellen of een combi van? :P

Ik ben zelf ook van de bergen en watervallen dus Denemarken zou ook mijn voorkeur niet hebben
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 02-06-24 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:03

Kan je niet helpen helaas. Ben zelf sinds een aantal jaar fervent Oostenrijk ganger en Denemarken trekt mij helemaal niet om de redenen die jij noemt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:06

Ik ben een paar keer door Denemarken gereden op weg naar Zweden en voor mij zou het ook te "Nederlands" zijn qua landschap en daarom niet mijn voorkeur hebben voor vakantie. Zweden kan ik wel van harte aanraden :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:38

Trekt mij ook helemaal niet, maar de Pyreneeën ook bergen en de andere kant op

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:17

Ik vind Denemarken heerlijk.
Het is veel glooiender dan het grootste deel van Nederland.
De oostkant van Jutland heeft een soort van fjorden, ik heb gekampeerd in de buurt van Vejle en Horsens en herinner me een wandeltocht waarbij we flink geklauterd hebben.
De omgeving van Roskilde op Sjælland vond ik ook prachtig, daar hadden we een heel mooie camping aan het water van de Roskildefjord. En de oostkant van datzelfde eiland bestaat ook uit kliffen, evenals Møn, wat ten zuiden van Sjælland ligt.

Ik heb me zeker niet verveeld over het uitzicht, het is niet plat als Nederland maar glooiend, eerder Zuid Limburg xxl kwa oppervlakte
Westkust van Jutland lijkt wel erg op Nederland.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:47

Als je van fietsen houdt,is Denemarken heel geschikt.
En ze hebben best ook leuke plekken,maar ik ga graag op pad in Noorwegen
We 'noeten' nu een stuk door Zweden vanwege het weer,maar we zijn benieuwd of we het leuk gaan vinden :o

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:53

Ik was in omgeving Ry, silkeborg, skanderborg, århus en heb me daar goed vermaakt. Geen Flevopolder idee. Het glooit daar, heide, bos, meren. Echt heel mooi. En ook naar het noorden getrokken. Mooie kliffen/stranden. Denemarken is een heel fijn land.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:36

Wij hebben ook een tweepersoonsluchtbed aangeschaft, ik vind dat gat tussen twee losse matjes vreselijk haha. Kunnen we elkaar lekker warm houden :D

Leo; heeeerlijk foto! Geniet ervan <3

Denemarken heb ik geen ervaring mee!

Wij willen in augustus met vrienden een weekendje Ardennen of bijv. Duitsland doen. Niet te ver, maar wel lekker wandelen en bijv. Mountainbike, wat klimmen enz. Iemand aanraders voor campings of omgevingen? Camping hoeft zeker niet te groot te zijn, als er stroom en sanitair is zijn we blij :P

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:58

Beau reve bij La Roche en Ardenne, camping Maka in de Ardennen aan de Semois, Mullerthal - bijvoorbeeld camping Bellevue.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:32

@ Isabonny: jaren geleden ben ik in Denemarken gaan fietsen. Ik vond het vreselijk. Plat, wijds en belachelijk veel wind hadden we. Nu koos ik mss het verkeerde deel maar ik zou doortrekken naar Zweden of Noorwegen. Of, Duitsland, daar hebben ze ook erg mooie plekjes!

@ xSannee: met campings heb ik weinig ervaring omdat we met de camper reizen en vaak “vrij” staan of de wat atypischere campings zoeken maar qua gebied kan ik zeker de Hunsrück aanbevelen. Heel erg mooi daar!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:55

Isabonny schreef:
Wie weet wat van Denemarken? Is het leuk om er op vakantie te gaan? Zijn er mooie plekken om te bezoeken? Kun je er goed wandelen, fietsen?

Zelden zo'n relaxed land mee gemaakt, wat een genot!

Ze hebben wat andere gewoontes dan wij en dat is soms even opletten maar verder prima land. Het is zeker niet de laatste keer geweest dat we daar geweest zijn.

Wat wel indruk maakte: hoe gaan ze om met werken op/aan de weg:

Afbeelding

Dit is een doorgaande weg op Funen (merk op hoe druk het vooral niet is) daar hadden ze een gat in de weg gemaakt van een meter diep. Gewoon een paar rijplaten er overheen, hekje ernaast en een waarschuwingsbord ervoor, thats it! Dit lag gewoon het hele weekend open.
Dat moet je in NL eens proberen.... succes!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 23:05

Denemarken vind ik een heerlijk land. Mooi, vriendelijke mensen, Relaxed en mooie natuur

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:16

Wij wilden eigenlijk over 1,5 week naar de Ardennen of Luxemburg met de tent, maar vinden het waarschijnlijk toch te nat. Dus kijken nu naar huisjes etc.
In juli een nieuwe poging.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:57

Er zijn in Luxemburg ook heel veel campings die pods of blokhutten verhuren. Heb je toch een beetje de vrijheid van kamperen, maar niet zoveel last van alle nattigheid.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:12

Dorus schreef:
Er zijn in Luxemburg ook heel veel campings die pods of blokhutten verhuren. Heb je toch een beetje de vrijheid van kamperen, maar niet zoveel last van alle nattigheid.

Wij hebben een safaritent op een camping gehuurd, wel kamperen, maar iets luxer en geen nat eigen tentdoek ect.