BeFunny, oh dat is niet fijn! Ik ben geen rammen tegen gekomen gelukkig, kan me wel zo voorstellen dat die hun harem en domein willen bewaken.
Het is zeker een land van extremen! Ik weet nog vorig jaar vlak voor de regen en overstromingen uitbrak, dat het een super mooie dag was, helderblauwe lucht, zon, en ik berichtjes kreeg of ik wel veilig zat vanwege de waarschuwingen. En nog diezelfde avond sloeg het volledig om en de dag erna spoelde er huizen over straten en braken de bruggen door.
Dus ja, ik heb alles bij me om voor meerdere dagen zelfvoorzienend te fietsen en kamperen in allerlei seizoenen. Alleen die ene 35 km naar Finse (wat normaal absoluut geen afstand voor mij is) in plotse storm (er was enkel wat miezer voorspeld), was wat te veel van het goede blijkbaar. En ook ergens weer niet, want ik ben er gekomen.
De dagen vanaf Finse waren wisselvallig. Dinsdag eindigde ik na zo’n 80 kilometer bij Ål in de buurt. Mijn nieuwe schoencovers hadden de test van veel regen helaas niet doorstaan, sinds Haugastøl heb ik in continue miezer/regen gefietst en mijn voeten waren opnieuw doorweekt. Mijn nieuwe regenbroek die ik sinds Geilo had, werkt tot nu toe wel. Woensdag was een droge dag sinds lange tijd, daarnaast was ik tot zo’n 300 meter afgedaald en was het opeens 15+ graden. Ik wist absoluut niet waar ik al mijn extra lagen die ik gekregen en gekocht had moest laten.
Ik genoot van de zon en de bossen ademde herfst, al werd het met het afdalen richting Oslo ook steeds iets groener. Zo bijzonder hoe je de overgangen van de seizoenen en gebieden zo goed meemaakt! Ondertussen merkte ik ook een vermoeidheid in mijn lichaam, ik had ook wel weer zin om thuis te zijn, de afgelopen dagen waren veel buiten mijn comfortzone en alleen. En ik vind het heel prettig op mezelf, maar vorig jaar ontmoette ik nog best wat fietsers wat het ook gezelliger maakte, vooral als het even wat minder gaat of zwaarder is. Daarnaast is elke dag opnieuw bekijken hoe ver je gaat en waar je slaapt best stressvol, vooruit plannen is hier lastiger, door de onverwachte weersverwachtingen en de wisselende route. En de regen, de regen heeft mijn lichaam echt energie gekost. Ik ben al zo’n klein muisje die het snel koud heeft, zo’n mens met altijd koude voeten weet je wel.
Woensdag was prettig met welkome zon en warmte, maar ook pittig. Soms ging de route over leuke en zwaardere grindpaden dwars door bossen en over heuvels, maar soms moest ik over hoofdweg 7 met enkel 1 strook per richting. Inhalen mag wel, maar er is niet veel ruimte. Nu moet ik zeggen, de Noren zijn echt ontzettend vriendelijk op de weg, ze geven veel ruimte. Maar vrachtwagens blijven spannend, ik ben altijd bang dat ze me niet gezien hebben. Verder was er één aso, die van de andere richting kwam en de vrachtwagen voor hem inhaalde, waarbij hij vol op mijn weghelft kwam. Aan de manier waarop hij dat deed kon ik zien dat hij schijt aan me had. Niet chill! Daarnaast lijken er een hoop bestuurders te zijn die denken dat ik daar niet mag fietsen, wat ik begrijp, want er zijn stukken waar je niet op de 7 weg mag en dan staan er borden met verboden voor fietsers. Mijn route gaat dan weer een stuk over binnenlandse weggetjes of grindpaden, maar soms is de 7 de enige optie, dan staat er voor mij bij een zijweg op een bordje dat ik vanaf dat punt voor zoveel kilometer de 7 moet volgen, maar op de 7 weg zelf is er geen bord dat er fietsers op de weg mogen, dat is natuurlijk verwarrend voor bestuurders als zij eerder een bord zagen dat fietsers niet zijn toegestaan. Dus dat voelt niet zo prettig, want bestuurders verwachten dan ook geen fietsers natuurlijk. Soms toeteren ze naar me wat ik vertaal naar ‘what the fiets doe je hier’.
Maar goed, woensdag was een trage dag. Ik heb vaak pauze gehouden en in het zonnetje gezeten. Na zo’n 70 kilometer eindigde ik in Stavn op een camping van een Nederlandse vrouw, ik had zin in een douche en geen stressvolle slaap!
Donderdag was het nog 113,5 kilometer naar Hokksund, mijn plan was om vanaf daar de trein naar Oslo te pakken. Ik had dat stuk vorig jaar al gefietst en het laatste stuk naar een grote stad is: lelijk. Veel langs grote wegen, veel industrie, veel verkeer, veel uitdijende inspiratieloze wijken van de stad. Maar 113,5 kilometer was wel ambitieus voor een dag. Op mijn route op topo gps kan ik de hoogtemeters bekijken, alleen gebruikt hij een schaal tot 2000 meter doordat de route naar hoge punten ging, daardoor zijn de hoogtemeters op kleinere schaal wat minder goed in te schatten. Het lijkt relatief plat, maar als je continu van 50-100 meter weer naar 350 meter stijgt, moet je nog best veel klimmen. Het liefst wilde ik die dag wel in Oslo belanden, er werd opnieuw regen verwacht en ik merkte dat mijn hoofd in een ‘ik-ga-richting-huis-dus-nu-wil-ik-naar-huis’- modus zat. Ik wilde mezelf ook niet te veel pushen, dus ik dacht, ik vertrek vroeg en zie wel hoe ver ik kom. De route begon heerlijk met zon en over meanderende binnenlandse weggetjes langs de Bergensbanen, maar vanaf zo’n 25 kilometer werd ik achtervolgd door donkere wolken. Die leken op een gegeven moment te verdwijnen, maar de lucht bleef grijs. Ik zat zelf relatief laag door het dal van de hallingdalsevla en later krøderfjorden, maar de toppen om mij heen waren nog steeds 1400+ meter hoog en hielden de grijze wolken mooi precies boven mij. Na 30 kilometer barstte het los, ik hees mezelf snel in al mijn regenkleding en zette de tocht voort. Die precies toen een grindweg insloeg met pittige klimmetjes. Halverwege de heuvel waar ik overheen ging was het even droog en werd het enorm mistig! Het gevoel dat ik heel ver weg en alleen was, te midden van de ruige natuur, overviel me opeens extra. Een gevoel dat erg gemengd is, want aan de ene kant voelt het zo vrij, autonoom en in het moment, aan de andere kant kan het snel naar eenzaamheid en verlorenheid neigen. Gek genoeg kan het allemaal naast elkaar bestaan, waar ik een soort rust in kan vinden, maakt het alleen wel complex om vast te stellen hoe ik me nu eigenlijk voel. ‘Hoe voel je je?’ ‘Alles, alles van het leven’.
Bovenop de laatste pittige klim hield ik een pauze, het was gelukkig even droog! Ik had er 40 kilometer opzitten, maar het was al drie uur geweest en ik zag dat er nog een daadwerkelijke storm uit zou breken, code geel voor onweer tot aan Oslo. En ik was moe. Opnieuw de regen, ondertussen zweten in mijn volle pak naar boven, dan weer afkoelen naar beneden en daartussen moeten mijn spieren nog hard werken. Dat is best veeleisend van je lichaam. Helaas had ik alle alternatieven al bekeken, de dichtstbijzijnde treinstations waren ver, bussen waren ingewikkeld en onduidelijk of ik mee mocht, de meeste van die dag waren al geweest, en gingen allemaal niet naar Hokksund. Ik zou de bus in Noresund kunnen proberen, richting Vikersund en vanaf daar verder kijken. Daar waren mogelijk andere bus opties. fietsen mogen mee afhankelijk van of de buschauffeur dat ziet zitten en hij niet verwacht de ruimte nodig te hebben voor passagiers, dat is best een gok. Naar Noresund was het ook nog 25 kilometer. Een tikje wanhopig en hopend op een goed alternatief in Noresund, of er anders mee te stoppen voor die dag, ging ik weer op pad. Na nog geen 15 minuten eindigde het pittige grindpad in verhard asfalt en stond er warempel een stadsbus met ‘Vikersund’ voor mijn neus. Ik liep erop af en de chauffeur opende de deur, hij was nog aan het lunchen, maar natuurlijk mocht ik mee, over 5 minuten vertrok hij! Hij vroeg of ik wist dat hij hier stond, het begin/eindpunt van de busroute naar Vikersund, ik schudde mijn hoofd en vertelde dat het een perfecte timing was. Het was ook nog eens de laatste bus die daar rijdt, hij rijdt slechts drie keer per dag. Samen hebben we de fiets naar binnen getild en zodra ik zat barstte de storm los. De chauffeur vroeg geïnteresseerd naar mijn reis en was volgens mij net zo blij als ik dat hij me een eind op weg kon helpen terwijl het heel hard regende.
Ik was zo opgelucht en kon nog steeds niet geloven dat ik precies die bus trof, 5 minuten voor vertrek, wat een timing! In Vikersund was het droog en besloot ik de laatste 28 kilometer naar Hokksund te fietsen, de aansluitingen met bussen vanaf Vikersund waren onhandig en duur. Daarnaast zou dit het laatste stuk fietsen door Noorwegen zijn. Op een gegeven moment kwam ik weer op nationale fietsroute 4 en herkende ik punten van vorig jaar, zoals een kerkhof waar ik op een muurtje pauze had gehouden, toen scheen de zon (maar zou de volgende dag het weer volledig omslaan), nu was het mistig en opnieuw aan het miezeren. In de laatste 5 kilometer ging mijn linkershifter stroef en hing hij erna opeens los. Het is de shifter die mijn ketting van voorste tandwiel wisselt, naar mijn 9 lichtste, middelste of zwaarste versnellingen. Nu zat ik vast in de lichtste, wat op zich handig is met naar boven gaan, maar vlak en naar beneden moet ik dan wel heel hard trappen. In de miezer dat ding losgehaald, zag er te ingewikkeld uit om helemaal uit elkaar te halen en erachter te komen wat er mis was, dus ik heb het op elkaar gedrukt en weer vastgeschroefd. Het ging stroef, maar hij werkte wel. En weer door! In Hokksund had ik nog drie kwartier voor de trein naar Oslo ging, dus heb ik ergens een vegetarische burger gegeten en een boekje gelezen. Ondertussen begon het al donker te worden, ondanks dat het pas half 9 was, maar het was enorm mistig! Dat maakte me er al helemaal minder rouwig om dat ik minder gefietst had het laatste stuk, je zag toch niets.
In Oslo werd ik overweldigd door de drukte van het station, ik zocht de metro, want ik had geen zin om nog 9 kilometer lang te klimmen, het gezin in Oslo woont helemaal bovenin tegen de heuvel. Overspoeld door de hoeveelheid mensen en de chaos van alle soorten en maten metro ingangen, zat ik uiteindelijk in de goede metro, met een kaartje voor mezelf, ik wilde niet weer een boete zoals vorig jaar.
Het laatste stukje door de wijk voelde als Halloween, het was raar warm, heel donker en enorm mistig. De moeder van het gezin fietste me tegemoet, ze kwam net van haar cello repetitie, dat was een gezellig wederzien!
Het is me gelukt! Eerst van Kristiansand door de bergen naar de fjorden van Lysebotn. En gezamenlijk met een stukje trein en een stukje bus, ben ik van Bergen naar Oslo gefietst. Over machtige bergtoppen en door ellenlange dalen. Langs denderende watervallen, verblindende sneeuw, woeste rivieren, ontelbare bloemen, gezellige schapen, duizenden tinten mos, goudgele bomen, witte en grijze stenen en rotsen. Door heel veel regen en ook wat zon. Wat zit er toch veel magie en ruigheid in Noorwegen! Ik ben waarschijnlijk nog lang niet klaar met reflecteren op mijn reis. Wat voelde het soms alsof ik al heel lang onderweg was en nu is het opeens alweer bijna voorbij!
Voor nu wat foto’s van de laatste dagen fietsen naar Oslo.
Ik zit nu op de boot naar Kopenhagen, ik kom morgenochtend aan, vanaf daar nog fietsen tot Lübeck.

De weg was opeens half weg

Een prachtige zonsondergang

De donkere wolken die mij de volgende dag achtervolgde

Heerlijke grindpaden in een fantastische omgeving

Kort na deze foto begon het te regenen

Deze koeien stonden op de heuvel en kwamen keihard naar me toe gesjeesd, ik was even bang dat ze me omver zouden lopen (er was geen hek tussen ons), maar ze bleven leuk op een rijtje staan kijken

In het grote niets en alles zijn met de mist

Uitzicht vanaf mijn pauzeplek voor ik het grindpad af fietste en de bus trof, hoe alles dan toch opeens weer soepel kan verlopen
Laatst bijgewerkt door Suliko op 31-08-24 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt