IJsland 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:13

Wij hadden een heel fijn guesthouse vlakbij t vliegveld. Ook in een onwijs lekker restaurantje gegeten daar in dat dorp <3 als je wil kan ik t nog even opzoeken.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:27

Als je veel buiten komt zou ik een regenbroek zeker aanraden. De goedkope regenbroek lekken vaak snel door omdat er mee gefietst wordt. Voor een vakantie zou het prima moeten zijn. Daarnaast, liever een beetje doorwerken dan zeiknat zijn...

Kuggur

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:34

Vooral als je veel naar buiten gaat als het regent.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:44

Skessa_ schreef:
Wij hadden een heel fijn guesthouse vlakbij t vliegveld. Ook in een onwijs lekker restaurantje gegeten daar in dat dorp <3 als je wil kan ik t nog even opzoeken.

Als je info hebt, graag! We zitten nog beetje te kijken wat we doen.
Restaurantjes met lekker eten zijn altijd welkom trouwens :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:50

Regenbroek of waterafstotende broek is wel aan te raden, vooral als je net in een regenbui terecht komt en daardoor anders een paar uur in de auto moet zitten wachten tot het weer wat opklaart.

Zelf heb ik ter plekke een regenpak gekocht wat goed was bevallen (66north). Niet extreem duur (de meeste andere lokale kleding in bijna onbetaalbaar) en ik was achteraf blij dat ik doorweekte tijden in die ijskou heb voorkomen.

Wat betreft waterdichte schoenen zijn normale (regen- ) laarzen ook nog wel te doen. We hebben een tour door een ijsgrot gedaan en de organisatie kwam met (goedkope) laarzen aan waar die stalen loopdingen (tanden om jezelf in het ijs vast te zetten) goed op konden, en ondanks dat we hier en daar door ijswater gingen had niemand last van koude voeten.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:55

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:58

Bedankt voor de tips :)
Ik rijd zelf geen auto en zal een tour toch van te voren moeten boeken, geen kans dus om het even anders te doen als het keihard regent. Ik ga dus toch maar een regenbroek (of dunne skibroek, ik ben een koukleum!) meenemen :j

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:33

Ik moet er ook eens naar gaan kijken wat ik mee wil hebben. Sowieso wil ik rainlegs halen voor wanneer ik te paard zit. En een goede waterdichte en winddichte jas. En natuurlijk nieuwe outdoorlaarzen waarmee ik ook kan rijden. Verder ben ik er nog niet uit :')

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:22

Qua paardrijden en regen: wij kregen vanuit de stal regenpakken mee, van die dikke, knaloranje niet-ademende dingen en die houden je wel (grotendeels) droog. Ik denk dat rainlegs niet genoeg gaan zijn als je de hele dag regen hebt omdat je zadel nat wordt, en de rainlegs daar niet zitten. Koude billen dus.

Blijheid: ik heb een warme wandelbroek van Decathlon (zo een https://www.decathlon.nl/broek-for-500-warm-dames-zwart-id_8369664.html). Die is waterafstotend (niet waterdicht dus na een tijdje komt het er doorheen maar een bui kan er prima overheen, de druppels vallen er mooi af). Zoiets zou je ook kunnen overwegen ipv skibroek. Ik vind deze wandelbroek lekkerder zitten voor wandelen dan een skibroek, al komt dat voornamelijk omdat ik skibroeken tegenwoordig zo strak vindt :')
Ik ben vogelaar dus als ik bijvoorbeeld in de Nederlandse winter het veld in ga, is zo'n broek heel welkom. Dan moet koukleum in zomer IJsland enigszins vergelijkbaar zijn toch :D

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:39

Hallo bokkers :wave:

Ik vroeg me af of er hier al mensen de Laugavegur route hebben gedaan? Ik ben aan het kijken om dat deze zomer te doen, maar ik ben aan het twijfelen om na Thorsmork nog verder te gaan tot in Skogar of niet. Dat wordt dan misschien een beetje te veel aangezien we niet zo'n ervaren wandelaars zijn, of valt dat nog mee? Ik dacht misschien ook om de route in de omgekeerde richting te doen, om de drukte een beetje te mijden. Mensen met tips over de route?
Heb er al veel over gevonden op internet trouwens, maar het gaat dan meestal over de route Landmannalaugar - Thorsmork en dan staat er dat verder gaan tot Skogar een aanrader is. Maar heb ook al gelezen dat dat meer iets is voor de meer ervaren wandelaars.. :+
Ik weet trouwens niet of ik nog op tijd zou zijn om hutten te reserveren := anders is het gewoon voor volgend jaar :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:28

Wie heeft er ervaring met het huren van een auto via sadcars? Op de site lijkt het allemaal ok en goedkoop, missen we iets in de kleine lettertjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 07:40

Geen ervaring mee, wel een andere tip; op Facebook is een 'Iceland Q&A' pagina die erg goed loopt, waar je ook vragen kan stellen die beantwoord worden door IJslanders en mensen die er al vaker heen gereisd zijn :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:39

Imre schreef:
Wie heeft er ervaring met het huren van een auto via sadcars? Op de site lijkt het allemaal ok en goedkoop, missen we iets in de kleine lettertjes?

Als ik me goed kan herinneren zijn die een jaar geleden of zo hier eens negatief in het nieuws geweest.
Slechte kwaliteit auto's, oud en versleten.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:46

Ja het zijn oudere auto's, daar rij ik thuis ook in dus dat vind ik op zich geen punt en daar is de prijs ook naar, maar ik zat naar de verzekeringsclausules te kijken en daar had ik wel wat vraagtekens bij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:50

Geen punt en geen punt, je neemt natuurlijk een groter risico dat je auto het onderweg opgeeft. Je krijgt waar je voor betaald, ze adverteren met de slogan "goedkoopste autoverhuur van IJsland".

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:50

Nog een week en dan vliegen we, voor mijn gevoel duurt het nog eeuwen. :oo Ik moet nog ontzettend veel doen en regelen. Wel hebben we inmiddels een (hopelijk) leuke airbnb in Reykjavik voor het tweede deel van onze vakantie, dus alle overnachtingen zijn in ieder geval geboekt. Bij het seminar waar ik naartoe ga zit een excursie naar Krysuvík, lijkt me bijzonder. http://stuckiniceland.com/south-iceland ... -krysuvik/

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:59

Ah leuk, voorpret :)) Ga je nog rijden?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:27

Gaaf! Heel veel plezier alvast!

Heeft iemand een idee of je gedroogd fruit mee mag nemen en noten?
Ik heb me rot gegoogled, maar ik vind alleen dat je 3 kilo eten mee mag nemen (dat was ik niet van plan). Maar ik zou graag wat gedroogd fruit (gewoon dat wat je in de supermarkt kan kopen en luchtdicht verpakt is) meenemen. Gewoon fruit mag niet. Noten mag volgens mij wel maar specifiek zie ik het niet staan ergens.
Iemand een idee?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:09

Ik ga niet rijden. :oo Mijn vriend heeft 6 dagen om rond te kijken, ik maar 3 omdat ik eerst naar een seminar ga voor mijn werk. Vriendje heeft echt niks met paarden, dus ik heb gezegd dat ik dan als we een keer langer in IJsland zijn wel ergens ga rijden. Aardig van mij he! :oo Maar... Nou had ik afgelopen weekend een cursus met mijn IJslander van een meneer uit IJsland, al voor de vierde keer, en hij nodigde me uit om op zijn bedrijf langs te komen. Misschien dat we dat nog wel even doen. Hij zit een half uur ten zuiden van Reykjavik.

Geen idee Scum! Waarom wil je dat meenemen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:14

Had de douane niet zo'n service waar je dat kan vragen?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:36

Imre schreef:

Wij hadden hem via cheapjeep, redelijk hetzelfde idee. Ook een wat oudere auto, maar goed mijn auto is hier 20 jaar en heeft minder problemen dan die van mijn vriend van een jaar :j
Hij heeft het prima gedaan, we hadden wel een pechhulp verzekering erbij maar niet nodig gehad. Ik vond het fijn dat ze zeiden alleen bij echte deuken of diepe krassen moet je extra betalen. In Portugal hebben we wel eens gehad dat ze de auto bijna met een vergrootglas naliepen.. op IJsland zag ik ook wat auto's met overal stickers waar een krasje zat. Dan durf je toch amper te rijden? Je hebt altijd wel eens een steentje ofzo tegen je auto.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:39

Nou, ik wil graag genoeg fruit binnen krijgen. En gedroogd fruit heeft ook veel vitamines maar is lang houdbaar. In Ijsland is alles veel duurder, ik weet ook niet of ze het daar zo verkopen (laat staan dat je in de buurt van een supermarkt zit). Vandaar dat ik dacht een paar zakjes zelf mee te nemen. En je kunt ze ook al snack gebruiken ipv een zak chips. Noten hetzelfde, die zijn gezond maar daar zijn ze echt heel duur.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:47