Wintersport 2010/2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re: Wintersport 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:41

Zal morgen wel ff uitgebreid verslag doen :). Het wordt een ski-les. Snowboarden heb ik nog nooit gedaan, lijkt me wel tof.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 10:42

Ik kan je het verschil niet uitleggen, ik kan namelijk alleen snowboarden. De eerste week snowboarden is behoorlijk pijnlijk, maar als je de slag te pakken hebt, is het wel erg fijn.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:43

Had inderdaad van allerlei mensen gehoord dat de eerste week vooral een belasting is voor je kont. Denk je dat het makkelijker te leren is als je kunt skien?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 10:54

Ik ben écht bij 0 begonnen, ik had wel eens een berg gezien, maar alleen in de zomer. Dan kun je gewoon lopend naar beneden :+

Ik heb destijds met een collega samen 4 indoorlessen snowboarden genomen (borstelbaantje). Ik kon in elk geval blijven staan op m'n snowboard, dat gold ook voor mijn collega die al wel kon skiën.

Eenmaal op de pistes merkte ik bij hem (en het jaar erna bij mijn vriend, die wilde leren snowboarden maar dus ook al wel kon skiën, net als die collega) dat hij het sneller oppikte. Je weet al hoe een berg 'werkt' en kunt dus zaken beter inschatten. Dat heb ik echt moeten leren en dat kostte best even tijd.

Het vallen is wel pijnlijk en omdat je je telkens moet opdrukken uit de sneeuw heb je ook fiks spierpijn. Zodra je een beetje doorhebt hoe (ont)spanning op een board werkt, ga je minder vallen en heb je ook minder pijn. Het heeft ergens wel wat van paardrijden weg, je kijkt waar je heen wil en dan volgt de rest van je lijf vanzelf wel.

Edit: goede lessen kunnen je enorm helpen. Ik heb in Oostenrijk een weekje les gehad van een goede leraar en daar heb ik nog steeds heel veel aan.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:03

Oke dan, klinkt wel als een uitdaging. Goed les is inderdaad erg belangrijk, ik heb 2 jaar terug (en daarvoor 10 jaar geleden) een paar dagen erg goed les gehad waar ik mezelf nog mee hersenspoel. Blauw en rood kan ik best goed beneden komen en zwart redelijk. Vorig jaar had ik beginnersskies, maar die begonnen te klapperen. Dat was irritant, dit jaar maar eens kijken voor iets stuggere.

Hoe lang snowboard je al?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 11:11

Aankomend jaar wordt m'n zesde week.

Van de vijf weken ervoor ben ik het eerste jaar in Frankrijk geweest (niet zo leuk, eerste week en ook nog eens beroerd les). Het tweede jaar was ik in Oostenrijk, daar heb ik die fijne lessen gehad en dus zo'n hoop geleerd. Jaar 3 t/m 5 was ik ook in Oostenrijk, maar op een andere locatie. Daar gaan we dit jaar ook weer naartoe.

Ik ben niet iemand die trucjes wil leren, ik wil gewoon met de lift naar boven, boardje aan, lekker naar beneden en dan dat hele riedeltje nogmaals... en nogmaals...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:23

Heerlijk toch?! Als je er over nadenkt, is skien/snowboarden best een nutteloze bezigheid. Je zit in een lift te koukleumen, dan ga je naar beneden en dan weer omhoog enz... :)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:27

Hahaha, daar dacht ik pas ook nog aan! Wat is er nou eigenlijk zo leuk aan wintersporten? Je gaat omhoog, omlaag enzovoort.. Inderdaad best wel nutteloos, :=

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:09

Haha, tja maar zo kun je over zoveel dingen denken...
Zoals voetbal; je rent de hele tijd achter een bal aan, heb je hem eindelijk, schop je hem weer weg :P

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:12

En paardrijden, wat figuren in een bak rijden of wat rondjes in het bos.. Nouja, voor mij is dat niet zo, maar kan me best indenken dat andere mensen dat wel zo vinden. :P

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:19

Ik ski al 20 jaar en het is echt zo'n heerlijk gevoel om een berg af te skieen en dan onderaan de piste naar boven te kijken en te zien dat je zo'n grote berg getrotseerd hebt.
Ik kan me er ook helemaal op verheugen in maart gaan we weer, afgelopen jaar heb ik het moeten annuleren ivm een beenbreuk :(
Dadelijk weer lekker een route uitstippelen om een hele dag lekker op de skies te staan en dan ergens een hut pakken om te eten/drinken en dan weer verder..........echt geweldig :D

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:22

idd eigenlijk vinden mensen het nutteloos
ik niet hoor. Vind het een hele inspanning om heelhuids en netjes naar beneden te komen en gewoon lekker genieten van buiten zijn in de bergen.

ik heb eerst paar losse lessen gehad. En toen in de eerste week op vakantie 4 dagen gelest en jaar erop 2 halve dagen. En daarna door ervaring en aanwijzingen van ervaren skiers verbeterd.
Maar moet voor mijn gevoel weer helemaal opnieuw beginnen nu.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:23

ik ski nog maar 7 jaar (had 8 geweest) maar ik ga helemaal met jou mee hoor Isaja.
en tja we kunnen een hand geven maar dat wist je al :+

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:24

Pytje schreef:
Oke dan, klinkt wel als een uitdaging. Goed les is inderdaad erg belangrijk, ik heb 2 jaar terug (en daarvoor 10 jaar geleden) een paar dagen erg goed les gehad waar ik mezelf nog mee hersenspoel. Blauw en rood kan ik best goed beneden komen en zwart redelijk. Vorig jaar had ik beginnersskies, maar die begonnen te klapperen. Dat was irritant, dit jaar maar eens kijken voor iets stuggere.

Hoe lang snowboard je al?

Als je skies klapperen kan inhouden dat je met teveel gewicht naar achteren hangt

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:25

Tyke schreef:
ik ski nog maar 7 jaar (had 8 geweest) maar ik ga helemaal met jou mee hoor Isaja.
en tja we kunnen een hand geven maar dat wist je al :+

:D 2011 gaat ons jaar worden he? ;)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:25

Ik ben op mijn derde begonnen met skieën. Op mijn negende mocht ik eindelijk snowboarden en dat ga ik nu ook alweer voor mijn zesde jaar doen. Kan ook echt niet meer wachten. Maar moet toch nog 91 dagen wachten voordat we vertrekken en 93 voordat ik echt weer op mijn board boven aan de berg sta!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:33

felinetibor schreef:
Ik ben op mijn derde begonnen met skieën. Op mijn negende mocht ik eindelijk snowboarden en dat ga ik nu ook alweer voor mijn zesde jaar doen. Kan ook echt niet meer wachten. Maar moet toch nog 91 dagen wachten voordat we vertrekken en 93 voordat ik echt weer op mijn board boven aan de berg sta!

Hahaha de dagen aftellen :D zo herkenbaar

Mijn dochter is ook met haar 3e jaar begonnen en ze is nu 9 en vroeg ook al wanneer mag ik snowboarden mam...........maar ik wil haar zekers tot haar 12e goed in de skiles hebben en dan kijken we wel verder.
Les is zo belangrijk want je kunt op 2 manieren de berg af en dat is op kracht en lef en dan kom je met verzuurde benen onderaan de piste of op techniek en techniek leer je naarmate je lessen volgt.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:37

techniek is het belangrijkste. Die verbeterde bij mij in 2009 goed dat ik zo meek on zonder verzuring oid. Maar goed 2011 wordt ons jaar

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:39

Haha ja, heb het in mijn agenda gezet. :=

Ik heb inderdaad ook de eerste paar jaar goed les gehad.. ik vond het hartstikke leuk in een klasje, maar uit eindelijk mocht ik niet meer van me ouders omdat het toch wel veel geld erbij kost. Dus ben toen ik 12 was gewoon met mijn ouders mee gegaan en dat is ook harstikke gezellig! :D

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:42

Dit wordt pas mijn 2e jaar écht skiën; wederom zonder les. Vriendlief moet het me maar leren. Vind les idd ook erg duur en nu we met z'n tweeën gaan is er tijd genoeg om het mij nog wat te leren.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:49

Anneert schreef:
Dit wordt pas mijn 2e jaar écht skiën; wederom zonder les. Vriendlief moet het me maar leren. Vind les idd ook erg duur en nu we met z'n tweeën gaan is er tijd genoeg om het mij nog wat te leren.

Als hij goed kan skieen is daar helemaal niets mis mee hoor, maar tegenwoordig is het altijd stampend vol op de piste en je ziet gewoon van alles naar beneden komen wat gewoon levensgevaarlijk is........ voor hun zelf maar ook voor anderen.
Ik had voor een paar jaar terug een dame die ook naar beneden kwam zeulen en ik kon nog op tijd reageren en ontwijken maar degeen die voor mij aan het skieen was werd vies omver geskied en moest met de banaan naar beneden en puur omdat deze dame wel de lef maar niet genoeg ski ervaring had.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:55

ik hoor wel eens van collega's van ach kan al zwarte piste af maar hebben geen echte les gehad. Ja aanwijzingen van vrienden. nou ik zie er soms idd naar beneden komen oei oei. En heb zelf ook al een keer iemand moeten ontwijken en een keer heeft iemand mij geraakt

Gelukkig had ik toen niets maar goed neem les. En oke kan je vriend goed skien en les geven prima.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:32

isaja schreef:
Anneert schreef:

Als hij goed kan skieen is daar helemaal niets mis mee hoor, maar tegenwoordig is het altijd stampend vol op de piste en je ziet gewoon van alles naar beneden komen wat gewoon levensgevaarlijk is........ voor hun zelf maar ook voor anderen.
Ik had voor een paar jaar terug een dame die ook naar beneden kwam zeulen en ik kon nog op tijd reageren en ontwijken maar degeen die voor mij aan het skieen was werd vies omver geskied en moest met de banaan naar beneden en puur omdat deze dame wel de lef maar niet genoeg ski ervaring had.

Mijn vriend skiet al een jaar of 10, en heb vorig jaar echt goed kunnen oefenen. Tis niet zo dat ik t helemaal niet kan, tis meer dat ik niet zo goed durf. Ik ben altijd degene die aan de kant gaat, als ik te dicht bij andere kom Vorig jaar was het bij ons niet echt druk, dus heb ik ook goed kunnen oefenen.
Snap inderdaad wel dat het gevaarlijk wordt als het druk is..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:00

Inderdaad Isaja, helaas is dat alleen niet de laatste tijd zo maar is dat altijd al zo geweest. Ik snap dat eigenlijk niet zo goed, wel de poen uit willen geven voor een dure wintersport (want dat is t nou eenmaal!) maar te krenterig om les te nemen. Ik ski al vanaf dat k ongeveer kon lopen, altijd op les gezeten, totdat k het hele dagen met mn ouders vol kon houden. Ben ook niet zo'n lefwijf (tsja gozer staat zo raar bij een meisje :P ), maar k kan technisch redelijk goed skiën. En mn ouders kunnen allebei behoorlijk goed skiën, maar toch heeft mn moeder een keer dr been gebroken omdat er een of andere malloot tegen haar aan knalde. Heeft ze mooi een plaat in dr been voor een paar jaar aan over gehouden en nu soms nog steeds last van ook al is t al minstens 30 jaar geleden gebeurd..

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:23

Je hebt wel gelijk hoor WillemYntJee voor mij is het gewoon gevoelsmatig de laatste paar jaren zo druk op de pistes omdat wij nu moeten boeken in de schoolvakanties en ja dan is het overal druk he?
We gaan wel eens indoor skieen in Bottrop of als er genoeg sneeuw ligt richting Winterberg maar daar komen van die kanonen langs en tuurlijk ski je dat soort dingen op je fluitjes af alleen de mensen die er voor het eerst gaan en in schuss naar beneden vliegen denken dat ze het in Oostenrijk or whatever dat ook kunnen maar daar komen ze wel van terug en het is gewoon levensgevaarlijk en vaak wordt dat gigantisch onderschat.
Maar goed iedereen moet dat voor zichzelf weten ik wil gewoon veilig en relaxed kunnen skieen en het is zo'n fijne bezigheid zo'n vakantie wil je gewoon lekker en gezond afsluiten..........toch?