[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:31

Geilo heeft een behoorlijk aantal sportwinkels, mocht je nog op zoek willen naar ander materiaal.

Suliko

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 22:39

Ik ben bang dat het dan mosterd na de maaltijd is. :') Althans, ik verwacht na Geilo wel echt betere temperaturen. Ik had in Vossavangen waterdichte handschoenen willen halen, maar alles was dicht behalve een souvenirzaak, die had wel wanten, maar geen waterdichte helaas.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:51

Een fatsoenlijk waterdichte broek lijkt me ook bij 13 graden wel heel prettig. Ik duim in ieder geval voor je dat het een pak droger wordt! Met die bergen daar weet je het nooit, ik heb regelmatig gehad dat ik in de stralende zon een tunnel in reed en het aan de andere kant keihard regende.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:01

Best heftig om te lezen hoe je dag is verlopen. Fijn dat je het hebt gehaald en dat er goede zorg voor je was. Om zo ongeveer in de armen van een arts flauw te vallen, is je geluk geweest. Nogal een cadeau.
Je vindt het waarschijnlijk niet leuk om te lezen, maar je komt op mij wel naïef en onvoldoende voorbereid over.
Je raakt niet zomaar onderkoeld en genoeg eten is is wel een basisvoorwaarde bij zulke extreme inspanningen in wisselende weersomstandigheden.
Ik hoop echt dat je beter voor jezelf gaat zorgen. De route is prachtig, maar niet zonder risico.
Succes met het vervolg

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 23:14

Dat is zeker waar! Heb inmiddels de neiging deze regenbroek weg te gooien.

Senna, waaruit haal je dan precies dat ik naïef en niet goed voorbereid ben? Uit interesse. Ik weet dondersgoed dat ik genoeg moet eten en hou meestal bij om de hoeveel kilometers of uur ik iets eet. De eerste dag vanaf Kristiansand ging dat ook even mis, maar toen moest ik ook weer in dat ritme komen van eten - fietsen - eten. Ik had dolgraag meer willen eten, maar door de regen en kou leek stilstaan mij nog onverstandiger. Ik heb dubbel ontbeten, toen nog een reep en heb op 25 km die snicker gegeten, springend om warm te blijven, toen moest ik nog 10 km, dat is normaalgesproken wel behapbaar. Ik had absoluut uitgebreider moeten lunchen, maar dat kon niet. Juist stilstaan, ook bij lichte inspanning, wordt enorm afgeraden bij kou. Dus ja, fietsen leek mij oprecht verstandiger en ik had de indruk dat ik genoeg eten op had om dat vol te houden. Het voelde echt als kiezen uit twee kwaden, maar hongerig en slap aankomen bij een hotel leek mij beter dan al onderkoeld raken op de route zelf door stil te staan.
Nee, je raakt niet zomaar onderkoeld en toch staat het bekend als een sluipend gevaar dat ook ervaren berggangers overkomt.
Het is echt niet dat iedereen in het topic alleen maar oeh en aah hoeft te zeggen, ik kan prima kritiek hebben, maar het is makkelijk oordelen zonder dat je mijn gedachteprocessen kent of erbij was. In de bergen loop je altijd een zeker risico, ik denk dat ik naar omstandigheden de beste keuzes heb gemaakt en anders hoor ik graag hoe ik het anders had kunnen doen. Nogmaals, uitgebreid eten was geen optie, stilstaan was nog onhandiger geweest. En ja, het was heel fijn om in de zorgen van een dokter te vallen en zij me checkte, maar ik was gewoon bij zinnen om aan te geven wat er gebeurt was en wat ik nodig had en het is niet dat zij speciale handelingen heeft verricht die ik zelf niet had kunnen bedenken.
Ik reageer misschien wat fel, maar dat komt door je aanname alsof ik expres niet genoeg gegeten heb, en dat klopt niet. Ik ben prima op de hoogte van basisvoorwaarden voor extremere sporten en lange afstanden doen. Toch ontstaan er soms onvoorziene omstandigheden en gaat niet altijd alles goed, die kant van de ervaring laat ik ook graag zien.

Oh ja, het hoogste punt van de Rallarvegen en van de gehele route die ik doe!
Afbeelding

Hoe ik geïnstalleerd was voor de houtkachel om op te warmen
Afbeelding

Mijn uitzicht vanaf de hotelkamer (waar natuurlijk opeens de zon scheen).
Afbeelding

En dit telt wel als verjaardagstaartje toch? Had wel weerstand om ijs te eten, maar het was toch wel lekker. :')
Afbeelding

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:50

Suliko schreef:
Vanaf Finse is het vooral afdalen naar Oslo en vanaf Geilo (50 km vanaf hier) is het al gelijk 14+ graden, dus fietsen gaat zeker nog wel gebeuren! De weerberichten laten al een tijdje zien dat morgen en woensdag droger is, dus daar durf ik wel een beetje op te vertrouwen. Donderdag wat natter, maar dan ben ik hier hopelijk alweer een eind vandaan. Er zijn vanaf dit punt ook meer stadjes, over 25 km is er bijvoorbeeld Haugastøl. Dus als ik tussen het fietsen door beter kan pauzeren, opwarmen, droge kleren aantrekken of eventueel een stukje trein pakken, dan moet het vast goedkomen!

Ik zag inderdaad op de kaart dat het nu vooral nog naar beneden gaat, maar dat het meteen >10 graden scheelt had ik niet verwacht! Nog één dag de tanden op elkaar en dan weer terug op het asfalt, en terug naar menswaardige temperaturen!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:08

Wat een avontuur heb je achter de rug zeg! Dit is vast een verjaardag die je niet snel vergeet :D Ik ben blij dat je in orde bent en dat er goed voor je gezorgd is.
Rust goed uit en op naar de volgende etappe. Ik vind je echt zó stoer :))

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:09

Meid wat een heftig avontuur. Pas goed op jezelf, gelukkig heb je goede tips gekregen hierboven.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:35

Wat een avontuur zeg! Gelukkig ben je lief opgevangen. Het is ook wel echt fris nu in Noorwegen. Wij sliepen vannacht in ons camperbusje in Folgefonna en hier is het ook maar 3 graden.

Ik hoop dat je wat mooi weer krijgt de komende dagen :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:53

Wat een verhaal! Zorg goed voor jezelf.
Dit had heel anders kunnen aflopen.
Ik denk niet dat je naief bent maar hebt moeten kiezen tussen 2 kwaden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:59

Er wordt heel goed voor je gezorgd. Wat fijn die Spaanse arts op het juiste moment. Je foto's zijn goddelijk mooi. Ik vind je een bikkel en de bouillon tip van je moeder een hele goede. Je hebt hier heel erg veel van geleerd.
Succes verder.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:19

Zo dan, wat een pittige update en dat op je verjaardag. Nu lekker bijkomen en goed op jezelf blijven passen, hopelijk gaat het weer vanaf nu ook meewerken. Prachtige foto's heb je geplaatst !

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 18:12

Ik ben vandaag goed bezig met op mezelf passen!

Om nog even terug te komen op de, een onderkoeling overkomt je niet zomaar, ik denk dat dat vies tegenvalt. Ik hoor net dat de meid op de eenwieler eerder naar huis is gegaan, doordat ze, net als ik, op het randje van onderkoeling zat, zelfs 2x, en moeite had zichzelf droog en warm te houden. En zij is vorig jaar in haar eentje naar het noorden van lapland gegaan. Vriendin van me had een tweedaagse tocht gemaakt in Jotenheimen naar de top van Glittertind en terug, zij is een enorm ervaren hiker en klimmer in de bergen, gidst ook, en zelfs zij raakte oververmoeid door de hoeveelheid regen die ook haar goede regenkleding niet aankon. Het is op het moment best pittig qua regenval en dat maakt dat situaties snel kunnen omslaan, zelfs wanneer je anticipeert op regen en voorbereid bent op het gebied.

Mijn lichaam voelde vandaag goed en de weersvoorspelling was iets beter, in Finse was het droog in de ochtend, dus ik heb besloten om verder te gaan! Ik heb wel eerst een paar dikkere handschoenen gehaald bij de fietsverhuur, ze zijn kwalitatief, maar waterdichtheid voor langere tijd is niet gegarandeerd (dat is ook wel echt lastig hoor). En een paar schoen covers die er steviger uitzien dan de mijne, al moet ik zeggen dat de waterdichtheid na drie uur alsnog tegenvalt, ik kan ze in ieder geval afwisselen met mijn andere paar. In Geilo heb ik zojuist een supergoede en superdure gore-tex regenbroek gehaald, gelukkig bij de sportoutlet, dat scheelde wel iets. Ik moet namelijk nog bijkomen van de hotel- en dinerrekening, jemig, die Noren weten je wel leeg te trekken in onherbergzaam gebied waar je geen andere keus hebt. _O-

Afijn, ik ben weer onderweg! Helaas heb ik na 28 kilometer de officiële Rallarvegen verlaten, het was misschien een hobbelige en pittige route, maar wel heerlijk rustig en zo ontzettend mooi. Nu fiets ik op soepel asfalt, maar moet ik de weg ook weer delen met ander lawaai makend en snel verkeer.
Het ging allemaal een stuk comfortabeler dan gisteren, of ja, in hoeverre je miezer en nog steeds wel kou comfortabel kan noemen. :') Het was in ieder geval droger, minder stormachtig en langzaam werd het ook minder koud! Toen het begon te miezeren ben ik eerst gestopt om te eten, voor het geval het heftiger zou gaan regenen. Ik had een chocolade croissant van het ontbijtbuffet meegenomen. :9
In Haugastøl ben ik gestopt voor warme chocolademelk, weer 22 km verder in Geilo, daar zit ik nu, heb ik wat uitgebreider gegeten en thee gedronken. Ook zodat mijn legging kan drogen en ik mijn nieuwe fancy regenbroek aan kan doen. *\o/*
Ik wil namelijk nog een stukje fietsen vanavond! De tijd die ik nog heb begint een klein beetje krap te worden, maar ik heb ook wel zin om wat grotere afstanden af te leggen nu de route makkelijker is.

Geniet nog even mee van wat plaatjes uit de hoogte en de afdaling naar Geilo.

Oké, vier foto’s van dezelfde bergketen, maar ik kon mijn ogen er gewoon niet vanaf houden! :') En een foto van mezelf kan toch ook niet ontbreken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het middelste schaap kwam heel blij naar me toe gehuppeld toen ik stilstond, dus daar heb ik even mee gekroeld. <3 Was zo’n leuk nieuwsgierig ding.
Afbeelding

Afbeelding

Nog een mooie hele oude brug
Afbeelding

Afbeelding

Blijft gezellig, die schapen tegenkomen
Afbeelding

Die ook niet zo blij worden van de regen
Afbeelding

En in kwam in lager gelegen gebied waar de bossen het overnemen, die duidelijk aan het verkleuren zijn!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:36

Wauw wat is het toch mooi daar! Schitterend!
Super dat je beter voor jezelf gezorgd hebt vandaag. Hopelijk nu wat mooie droge dagen voor je.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:45

De schaapjes weten je wel te vinden :))

Fijn dat je weer onderweg bent, de beelden zijn weer prachtig!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:50

Zo, schrikken zeg! Fijn dat het vandaag beter ging. Prachtige foto's weer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:10

Fijn dat het vandaag beter te doen was. Wat leuk dat die schapen zo tam zijn. Zoveel mensen zien ze niet voorbij komen, denk ik.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:10

Jammer van het weer, tegen het weekend lijkt het beter te worden,maar daar heb je nu weinig aan.
Evengoed zijn het prachtige foto's en idd de fjellhotels weten hun prijzen wel te maken :roll:

Gezellig hè,de schaapjes <3

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:36

Ha, daar zijn de bomen weer. Welkom weerzien zeker! En inderdaad, de wollige medeweggebruikers verdienen ook een plaats in je reisverslag.

En wat hier verder stond had net iets te weinig met het onderwerp te maken, sorry.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:19

Fijn dat het vandaag beter te doen was en dat je beter regenbestendige kleding hebt gevonden.
Ik was een beetje scherp gisteren. Je kunt niet alles voorkomen, maar kleding en voeding zijn toch wel de basics.
Avonturieren is leuk...maar het is altijd van belang om echt goed voor te bereiden op diverse omstandigheden.
Mede onder invloed van media, wordt dat nog wel eens onderschat. En ja, dan moeten hulpverleners maar weer in moeilijke omstandigheden te hulp schieten als mensen domme dingen doen. Ik heb het iets te vaak gezien/gehoord (goede kennis die dit soort werk heeft gedaan).
Een hele goede reis verder! Geniet ervan.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 23:24

Wat een prachtige foto's weer, mooi die veranderende landschappen. <3

Zouden die schapen eigenlijk ook net zo blij zijn om ander leven tegen te komen als jij bent? :))

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:20

Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag, ik had even niet mee gelezen.
Wat een verhaal en avontuur heb je gehad op je verjaardag. Goed dat er hulp was van die arts.

Ik vind je echt een bikkel, denk dat ik al onderkoeld achter een steen had gelegen. Fijn dat je dan wel een fijn hotel had.

Wat een schitterende foto's heb je weer gemaakt.
Dit is echt genieten.

Succes met de volgende etappes en voorzichtig.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:00

Hoe is het nu, Suliko? Minder fotogeniek dan op de Rallarvegen neem ik aan, maar ik ben toch nieuwsgierig...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 09:01

De schapen zijn niet per se tam, maar ook niet enorm schuw! Dit was wel het eerst schaap dat zo blij naar me toe gehuppeld kwam, de rest hield liever een bescheiden afstand. Het is wel leuk hoe je in al die schapen weer een eigen karakter ziet, ik snap soms niet hoe mensen dat niet zien of dieren als allemaal hetzelfde en emotieloos zien, zolang het geen hond of kat is.

Senna, op die manier snap ik je reactie wat beter. Al schuilt er nog steeds een oordeel in, want ik had goede kleding, alleen dat viel tegen. En zelfs de beste en duurste regenkleding blijft na heel veel regen niet droog. Zoals het voorbeeld van de vriendin die ook gidst is in de bergen, zelfs zij werd te nat. Ik heb enorm geïnvesteerd in goede kleding en spullen, ik baal ook dat zo’n regenbroek dan minder goed werkt. Terwijl hij vorig jaar, met ook best wat regen alleen niet zóveel uur achter elkaar, me wel droog hield. Tja, helaas kom je daar alleen achter bij gebruik, dat het bij extremen niet werkt. Nu dacht ik betere schoencovers gekocht te hebben, ook die zijn na 2-3 uur doorweekt. Verder had ik voldoende voedsel mee (voor meerdere dagen zelfs), maar sloeg het weer dusdanig om dat het onmogelijk werd dat te nuttigen en was het verstandiger door te blijven fietsen, dan te stoppen en te veel af te koelen. Ik heb er geen enkel moment aan getwijfeld dat ik Finse niet zou halen, ik ken mijn lichaam en ja, ik voelde dat het geen ideale omstandigheden waren, maar ik wist ook dat ik niet op de route ter plekke in zou storten en gered zou moeten worden.
Mijn systeem raakte volledig van de wap door de plotse warmte van de lobby, dat was de laatste druppel waardoor ik zo slecht ging.

Ik ken de verhalen van domme toeristen ook, sterker nog, zag ze erg veel om me heen. Mensen met paraplu’s en korte broeken die even naar Myrdal gingen met 3 graden en storm. :=
Daarom hou ik ook niet zo van de mega toeristische plekken als Preikestolen, mensen willen daar koste wat het kost heen, en onderschatten dat de route best pittig is. Maar goed, ik schaar mezelf dus niet onder de mensen die even avontuurtje willen spelen. Want ik lees me in, vraag advies aan locals die het land kennen, investeer in goede spullen. Helaas kan het dan nog steeds misgaan, dat is de realiteit. Ik ben niet voor niets vorig jaar omgedraaid toen er door zoveel extreme regenval overstromingen waren, terwijl er toen ook genoeg mensen in de fb groep bicycle travelers zeiden dat ik prima door kon gaan.

Ik ga later even een uitgebreide update geven van mijn dagen onderweg naar Oslo! Het waren wat langere dagen en helaas ook niet volledig droog, al heeft dat laatste wel weer tot een erg goed verhaal geleid. En de foto’s zullen wat minder spectaculair zijn, maar nog steeds heel mooi!
Ik heb gister mijn dag in Oslo goed gespendeerd door een zware halve trailmarathon te rennen door de bossen en over de heuvels. Daar heb ik ook nog mooie foto’s van.
Nu ben ik even druk met spullen pakken en nog even van Oslo genieten, voor ik alweer de boot naar Kopenhagen pak. Het gaat opeens snel!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:46

Schapen haha. Dex heeft er een trauma van (ons chihuahua reutje) Sommige schapen zijn heel brutaal. En er was een groep schapen dat achter ons aan bleef lopen. Opzich gezellig. Maar op een gegeven moment was er een ram die kwam helemaal naar ons toe en begon te stampvoeten en de hondjes uit te dagen en op een gegeven moment begon die te trappen met een achterpoot. Toen was ik er klaar mee en probeerde hem weg te jagen maar hij bleef terug komen pff. Maarja het is ook hun domein daar natuurlijk.

Wat betreft jou voorbereiding dat is gewoon goed hoor en ondanks een goede voorbereiding kan er soms gewoon iets tegen vallen.

Ik ben mensen tegen gekomen op teenslippers op een berg waar je u tegen zegt, dat ik dacht hoe dan?

Of idd met korte broek bij -7 op de Noordkaap in de natte sneeuw en hagel. Was wel grappig liepen mensen in soort skipak en mensen in zomer tenu.

Het is ook wel een land van uitersten wij waren eens bij een tempratuur rond het vriespunt met regen en storm ergens weg gereden en 50km verder was het prachtig weer, zo'n, blauwe lucht en 20 graden. En daar gingen we pauze houden bij zo'n parking. Maar we besloten te blijven want er was water om lekker in te zwemmen en goed weer. Als je daarheen gaat in de zomer heb je echt kleding nodig voor 4seizoenen.