Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:46

Er is op dat vlak toch niks gebeurt? Nee, op basis van deze informatie is er geen sprake van misbruik (en dat zijn dan ook niet de woorden van ts)

Oh joepie, we gaan weer generaliseren...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:47

Dit staat in de OP:
De man des huizen wou mij graag masseren, meerdere keren heb ik duidelijk aangegeven dat ik dit niet wou. Toch kwam hij mij achterna naar de paardenranch. Daar pakte hij mij bij mijn schouder en zei “massage massage”. Daarop trok ik mij los, en zei “no no no” en liep weg naar de paarden. Na die ervaring heb ik geprobeerd hem niet meer aan te kijken en zo min mogelijk contact te zoeken. Daarna bleef hij wel redelijk bij mij weg.

Lijkt me niet heel moeilijk om voor uit te komen? Lijkt me niet dat ze daarvoor de hemel ingeprezen hoeft te worden omdat ze sexuele intimidatie aan durfde te geven. Straks praten jullie haar nog een trauma aan! Maargoed, nogmaals, misschien ben ik hier te nuchter voor. Dat het vervelend is, a la, maar traumamateriaal enz. Nee, nogmaals, ik zie het niet.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:54

Ik vind het moeilijk te geloven dat Sandra is verleid tot een massage of is achtervolgt en ik ga ervan uit dat zij dat direct had gemeld was dat werkelijk voorgevallen, gezien onze pb uitwisseling voorafgaand aan haar komst.

Colorado Als je dit er dan onder zet vind ik het verhaal er toch weer heel anders uitzien.
Bedouin zegt dat ze heeft gezegd niet te provoceren kan me voor stellen dat Sandra dacht per ongeluk toch te hebben gedaan

Edit een stuk tekst verwijderd
Laatst bijgewerkt door cam op 05-08-12 22:00, in het totaal 5 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:54

Colorado schreef:
Dit staat in de OP:
De man des huizen wou mij graag masseren, meerdere keren heb ik duidelijk aangegeven dat ik dit niet wou. Toch kwam hij mij achterna naar de paardenranch. Daar pakte hij mij bij mijn schouder en zei “massage massage”. Daarop trok ik mij los, en zei “no no no” en liep weg naar de paarden. Na die ervaring heb ik geprobeerd hem niet meer aan te kijken en zo min mogelijk contact te zoeken. Daarna bleef hij wel redelijk bij mij weg.

Lijkt me niet heel moeilijk om voor uit te komen? Lijkt me niet dat ze daarvoor de hemel ingeprezen hoeft te worden omdat ze sexuele intimidatie aan durfde te geven. Straks praten jullie haar nog een trauma aan! Maargoed, nogmaals, misschien ben ik hier te nuchter voor. Dat het vervelend is, a la, maar traumamateriaal enz. Nee, nogmaals, ik zie het niet.

Nou, dan ben ik een man, maar zelfs ik kan me voorstellen dat het bovenstaande (wat je gequote hebt), voor een jonge meid, alleen in een vreemde cultuur, waar ze zich alleen houtje-touwtje via de taal van de voormalige koloniseerders verstaanbaar kan maken aan de locals, en dan óók nog eens in een afgelegen, onderontwikkeld gebied, dit als zéér intimiderend ervaart en alleen daardoor al kan het ook traumatiserend zijn. Not done, geen excuus voor, gewoon poten thuis houden en opzouten.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:55

Ken er hier ook een paar hoor :roll:

Denk niet dat ze allemaal doof voor het woordje nee zijn. Misschien wel iets vaker..?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:56

laetitia schreef:
@suvan: als de feiten zoals TS ze stelt kloppen dan ís TS slachtoffer...

Dat is het vervelende van internet: meer dan 95 procent van de internetgebruikers doet zich anders, beter, leuker voor dan hij/zij in werkelijkheid is, waarbij verhalen aardig opgesmukt kunnen worden. Blijf realistisch in de wereld van het internet.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:57

Ik ben in 1997 in Tunesie geweest, in Djerba en heb daar heel veel vervelende mannen onvrijwillig ontmoet! Op het strand continue belaagd, op de markt, winkels ingetrokken, in een disco heb ik moeten rennen van de deur naar een taxi. Ik weet niet of er veel verschillen zijn met toen en nu.. Ik denk ook dat je in de grote steden enzo niet lastig word gevallen.

Ik kon toendertijd als vrouw van 27 niet normaal over straat, zeker niet alleen. Maar ook als ik mannelijk westers gezelschap bij mij had, bleven ze ons lastig vallen! De mannen in het hotel waren wel beleefd en de rijinstructeur toendertijd ook! Ik heb gelukkig wel Tunesiers ontmoet die heel beleefd waren, gezinnen en stelletjes die niet zo ouderwets ingesteld waren.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:58

Na één keer écht duidelijk zijn bleef hij bij haar weg. Helemaal lijkt me onmogelijk aangezien hij zo te horen ook mee werkt in de stallen. Prima toch? Ja, hij had eerder moeten stoppen, maar ik vind dat het enorm overtrokken wordt. Ik snap dat het op dát moment intimiderend was, maar daar gaat het me dus helemaal niet om, dat heb ik al een aantal keer aangegeven.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:00

Colorado schreef:
Na één keer écht duidelijk zijn bleef hij bij haar weg. Helemaal lijkt me onmogelijk aangezien hij zo te horen ook mee werkt in de stallen. Prima toch? Ja, hij had eerder moeten stoppen, maar ik vind dat het enorm overtrokken wordt. Ik snap dat het op dát moment intimiderend was, maar daar gaat het me dus helemaal niet om, dat heb ik al een aantal keer aangegeven.

En die klap in het gezicht bij dat andere meisje? En een theepot gooien naar iemand? Lekker zeg...

Colorado

Mareng schreef:
En die klap in het gezicht bij dat andere meisje? En een theepot gooien naar iemand? Lekker zeg...

Daar heb ik het helemaal niet over.

Ceriadwen

Ik heb nergens gezegd dat hij TS onder de gordel heeft gepoogd te raken, die eer mocht Jazzit ontvangen helaas....

Jazzit schreef:
Hallo, ook ik ga reageren in dit topic. Samen met Maaikemuis en een derde persoon ben ik in oktober 2011 op trektocht geweest in de woestijn. Het was een sprookje als in 1001 nacht: te paard door de woestijn, slapen in een bedoeinentent, elke avond kampvuur, vers in het zand gebakken brood met boter, kaas en honing, lekkere soepen, stoofpotjes en salades, mooie zonsondergangen. Alleen jammer dat de man van Bedouin regelmatig 'ontplofte van woede', spuugde, tegen Bedouin schreeuwde. Ik heb me herhaalde malen afgevraagd hoe het zou zijn als zij er niet bij was. Zij fungeerde als een soort bliksemafleider. Als ze er niet bij zou zijn, zou het met mensen zoals ik 'door het dak kunnen escaleren'. Maar gelukkig was er Bedouin, en de week was mooi.

Maar toch niet helemaal 100% onbezoedeld, want na terugkomst uit de Sahara spatte de 1001-nacht-sprookjeszeepbel uiteen.
Daarmee heb ik Bedouin zeer zeker geconfronteerd. Ik heb het destijds niet openbaar gemaakt, de week in de Sahara was goed.
Je wilt een bedrijf met zo'n mooi concept niet de grond in boren. Ik deed het af als een incident.
Achteraf had ik misschien eerder moeten posten. Maar da's altijd achterafgel*l.

Anyway, zie onderstaande PB die ik aan Bedouin heb gestuurd op 18 oktober 2011:
Ik heb namen uit de PB verwijderd, of vervangen door bokt namen. Die staan tussen []
Ik heb niet ter zake doende info verwijderd (of juist info toegevoegd). Dat staat tussen {}

Citaat:
PB van jazzit aan bedouin op 18 oktober 2011

Op vrijdag ben ik met [jouw man] inkopen gaan doen in Douz. We hebben koffie gedronken bij zijn ouders, we hebben nog even gechecked hoe het met [de man die door een schorpioen was gestoken] ging.
Aansluitend dacht ik dat [jouw man] me naar het hotel ging brengen. Maar de reis ging naar de Sahara. Ik dacht nog bij mezelf: "Dit hoort niet zo te gaan. Heb ik verkeerde signalen afgegeven? Doe ik onbewust een huwelijksaanzoek doordat ik me aan hem vasthoud, omdat hij {met zijn brommer} met 70 km per uur over hobbels rijdt?" Aangezien er op dat moment toch niets meer aan te doen was, ben ik meegegaan in hetgeen hij van plan was.

Zoals gezegd zijn we in een of andere kroeg in de Sahara beland. Daar hebben we drank besteld ([jouw man] een bier en ik een cola light). Vervolgens zijn we op een duin gaan zitten. Ik zat liever buiten dan in zo'n mannen-setting. We hebben wat gepraat {soort evaluatie van de week}, en ik heb aangegeven dat ik het moeilijk vond om in te schatten wanneer hij kwaad wordt. Ook heb ik aangegeven dat ik het fijn vond dat jij [Bedouin] er bij was tijdens die week {, omdat jij de schakel was tussen zijn woede aanvallen en de westerse toeristen die geen frans spraken, en dus niet goed met jouw man konden communiceren} {niet ter zake doende info eruit geknipt} Nou ja… So far so 'good' (hoewel ik het dubieus bleef vinden dat hij me mee de Sahara in neemt na een week daar te hebben verbleven)

Vervolgens biedt [jouw man] me een bedoein-massage aan. Op dit moment gaan de alarmbellen rinkelen: "Hoe komen we beide lichamelijk en geestelijk ongeschonden hieruit?" Het ligt in mijn natuur om "crisis-situaties" in te gaan met als doelstelling "damage-control" of "algehele vernietiging". Aangezien het allemaal onder controle leek, heb ik voor "damage control" optie gekozen. Ik heb aangegeven dat ik het geen goed idee vond, maar daar wilde hij niets van horen. Ik wilde geen woede aanval over me afroepen, dus ben ik overstag gegaan voor de beperkte versie (slapen masseren & schouders masseren), en heb - toen hij DUIDELIJK richting lagere regionen begon te manouvreren - aangegeven dat ik het geen goede massage vond, dat het nu klaar was, en hij me naar het hotel moest brengen. Daar heeft hij (heel verstandig!) zonder verder morren gehoor aan gegeven.

Van jou begreep ik dat er tussen [jouw man] en [een andere gast] iets voorgevallen is, dat hij haar heeft bezocht. Dat heeft me aan het denken gezet.
Ik mag alleen maar HOPEN (!!!) dat hij haar geen bedoein-"massage" heeft aangeboden, of - erger nog - heeft opgedrongen.

Ik zou het echt heel rot vinden als er iets ergs gebeurd is tussen [de andere gast] en [jouw man]. Als dat zo is, dan neem ik het mezelf zeer kwalijk dat ik niemand heb ingelicht (ik dacht dat het een incident was, vanwege foutief interpreteren van mijn open persoonlijkheid). Ik wilde je hier niet mee kwetsen, zeker aangezien ik he-le-maal niets voor [jouw man] voel. Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe sterker mijn gevoel dat je dit gedrag niet te licht moet opvatten.

Ik vind het ongepast dat een getrouwde man mij in de woestijn een massage 'onder de gordel' wil geven.
En als hij dit bij mij probeert, dan probeert hij het misschien ook bij anderen?
Wie garandeert de argeloze toerist (die in goed vertrouwen bij jullie boekt) dat zij niet de volgende is?
Wat als zijn gedrag gaat escaleren, of reeds aan het escaleren is, en hij over enige tijd écht over de schreef gaat?
Wat als de persoon in kwestie minder opgewassen is tegen de man?
En wat als ze minderjarig is?[/u]
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 05-08-12 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:03

Mareng schreef:
Colorado schreef:

Volgens bedouin is er niet in het gezicht geslagen. Maar goed, dat zijn natuurlijk leugens.

Ik sta er nog steeds van versteld dat dit topic open is. Een willekeurig ander topic over een handelaar ofzo, had gesloten geweest.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:05

Bedouin weet niet of het waar is net als wij zij was er ook niet bij

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:08

cam schreef:

Enig idee hoe koud het is in de woestijn s'nachts zonder dekens? Geloof niet dat 3 meiden zichzelf ergens proberen te verstoppen zonder GPS en zonder dekens als het zo'n veilige situatie was geweest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:09

cam schreef:

Klopt, dus gaan we er met zijn alleen maar vanuit dat het niet waar is...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:09

Nee het was een reaktie op Stef. Ik bedoel dat Bedouin er ook niet bij was dus waarom zou Stef die dan wel geloven

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:11

Ik denk dat de man van Bedouin daar echt geen uitzondering in is. Ik ben ooit met een groepsreis naar Noord Tunesie geweest. Daar kleedde ik me uit respect voor die cultuur fatsoenlijker dan 's zomers in NL op het strand, maar ik heb me meerdere malen daar zeer onprettig en bedreigd gevoeld als westerse vrouw door al de overkill aan mannelijke aandacht. Heb je een vent naast je, dan is het hele gesodemieter afgelopen, maar je moet echt niet met een paar vrouwen alleen over straat gaan daar. De meeste mannen daar kunnen imo niet op een voor ons normale manier tegen loslopend westers (gekleed) vrouwelijk schoon aankijken, maar dat is ook niet gek gezien wat ze hun hele leven mee hebben gekregen aan opvoeding en ervaringen. Maar goed, de boodschap poten thuis moet genoeg zijn.

Ik heb het erg met Bedouin te doen, die ziet denk ik haar droom hier op bokt ineen storten. En ik vind het netjes dat ze uitgebreid moeite doet om e.e.a. te verklaren al hoewel ik niet alles kan volgen qua redenatie.
Ook met de meisjes die zich daar onprettig hebben gevoeld heb ik het te doen uiteraard. Bedouins man doet er goed aan om de fles met rust te gaan laten. Ik denk dat zijn lontje daarvan een stuk langer wordt. Laten we in elk geval vooral niet ons bemoeien met Bedouins huwelijk, ze is oud en wijs genoeg om zelf haar conclusies te trekken zonder dat half bokt hun neus daarin probeert te steken. Denk ik.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:11

@_Lisaa_:
Tip: links boven naast "abonneer" staat een button die je aan kunt klikken, dan staat het topic in je lijst eigen berichten zonder een zgn stipje in het topic te plaatsen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:13

cam schreef:
Nee het was een reaktie op Stef. Ik bedoel dat Bedouin er ook niet bij was dus waarom zou Stef die dan wel geloven

Volgens mij heeft stef al eerder aangegeven niets voor waarheid aan te nemen, omdat ze er niet bij was, maar aan te nemen dat het ergens in het midden zal zitten.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:15

stef schreef:
Volgens bedouin is er niet in het gezicht geslagen. Maar goed, dat zijn natuurlijk leugens.
Bedouin schrijft daarover zelf dat zij hier niet bij was, maar dat haar man desgevraagd het gebeurde ontkent. Ja, duhhhh, tuurlijk ontkent ie het. De enige die er behalve bedouin's man bij was, is het meisje dat dit voorval hier beschreef (weet zo gauw ff niet meer wie het was, alle verhalen beginnen me langzaamaan wat rond het hoofd te draaien). Dat an sich maakt nog niet meteen dat het daarom waar is, maar gezien het algehele beeld van bedouin's man dat uit alle verhalen tezamen naar voren komt, vind ik het niet als heel onwaarschijnlijk overkomen, ik kan me zomaar voorstellen dat dit incident inderdaad echt heeft plaatsgevonden.

Baaidewee, over incidenten gesproken: een significant aantal gelijksoortige incidenten samen heet een trend en uit een trend mag je conclusies trekken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:16

@stef, dat jij stelt dat ik niet eerlijk ben vind ik kwalijk. Ik heb mijn verhaal zonder opsmuk geschreven, en het kort gehouden. Veel van wat ik weet heb ik niet verteld omdat dit niet mijn eigen ervaringen zijn geweest. Het incident met de theepot heb ik derhalve niet geschreven, die werd niet naar mij gegooid maar naar mijn reisgenoot. Het is Bedouin geweest die dit detail naar buiten heeft gebracht. Indirect geeft dit alleen maar de waarheid van mijn verhaal aan.

Graag geen discussie hier over het feit dat tunesie niet veilig zou zijn of dat arabieren niet zouden deugen. Ik zou graag terug willen naar tunesie, het is een fantastisch mooi land. Echter zal dit niet bij Bedouin zijn, bij haar zou ik me niet veilig meer voelen. Ik heb tijdens mijn reizen daar veel hartelijke mensen leren kennen en het met hen fijn gehad. Ook de Arabieren die ken in mijn omgeving zijn eervol en hebben vol verbazing mijn verhaal gehoord.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 05-08-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:17

Moderatoropmerking:
Ik heb enige generaliserende en discriminerende opmerkingen verwijderd, graag respectvol en on topic reageren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:17

Er valt niet goed te praten wat er gebeurd is. Wat voor de een een klein incidentje is dat snel vergeten wordt, kan voor een ander wel degelijk traumatisch zijn. Voor een ander beslissen dat "het allemaal wel meevalt want meneer stopte toch" kan je niet.

Wel vind ik het jammer dat sommige mensen hun afkeer van Moslims ietwat verkapt hier ook weer gaan lopen uiten. Dit heeft niets te maken met Arabieren, Moslims of het Midden-Oosten of cultuurverschillen, maar met 1 persoon die zich niet weet te gedragen, vooral wanneer er alcohol in het spel is. Er is, ook in dit topic, al veelvuldig aangegeven dat de meeste mensen daar heel erg hartelijk, vriendelijk en gastvrij zijn, en dergelijk gedrag ook daar niet op prijs gesteld wordt.

Wel is het jammer dat zo'n persoon royaal de ruimte krijgt zich te misdragen, en dat er praktisch geen sancties op lijken te staan. Zo iemand hoort niet als (bege)leider mee te gaan, en zeker niet als de leider van de karavaan als hij zich niet kan gedragen. Al zou hij de beste woestijngids van de hele Sahara zijn, je bent pas echt een goede gids als je niet alleen de weg perfect kan vinden, maar ook je gasten zich meer dan op hun gemak laat voelen wat er ook gebeurt. En fysiek contact is niet een manier van "op het gemak stellen". Daar niet en hier niet.

Ik begrijp best dat de situatie daar best heel moeilijk is op het moment, en dat financiele problemen een enorme druk leggen op mensen. Dat de situatie daar compleet anders is dan hier, en dan ook nog eens de onstabiele politieke situatie. Dat alles geeft veel stress, maar juist als je een toeristenbedrijf hebt hoor je daarmee om te kunnen gaan. Als toeristenbedrijf dien je professioneel te blijven naar je klanten, wat er ook gebeurt.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:19

TS, er zouden meer mensen moeten zijn zoals jij! Niet zwijgen maar aangeven dat er iets goed fout zit! Hoe vaak lees je niet over enge gebeurtenissen en dan zegt iedereen achteraf: Ja, we wisten wel dat het niet klopte maar durften niks te zeggen! Stel nou dat er iets heel, heel ergs was gebeurd in Tunesie, je zou jezelf toch voor je kop slaan als je niks had gezegd! Veel jonge meiden zijn niet zo mondig en laten maar iets over hun heen komen..

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:24

Bedouin, ik bewonder je moed om te blijven posten. En dat moet je vooral ook blijven doen. In feite heb je een pracht-concept, alleen de uitvoering hapert op het gedrag van je man, en de manier waarop jij ermee omgaat. Ik bewonder ook in zekere zin je vasthoudendheid. Een broodnodige eigenschap als je een bedrijf wilt opzetten in een 'ruige' omgeving zoals Douz. Indien te ver doorgevoerd worden goede eigenschappen echter valkuilen, en ik zie met lede ogen aan hoe je telkens opnieuw erin trapt.

Je bent heel goed in het opvangen van 'klappen', hetzij een scheldkannonade, hetzij een heel vervelend topic zoals dit op bokt.
Ik zie hierbij telkens hetzelfde gedrag terugkeren: je bent de bliksemafleider, en de spanning vloeit via jou af in de... ja wat? De doofpot?
Dat gaat nu niet meer, het is nu (deels) openbaar.

Ikzelf trek ook lering uit dit verhaal. Ik had explicieter moeten zijn in mijn mail richting jou. Indien ik ooit nog eens in een soortgelijke situatie kom zal ik de latijnse benamingen voor de lichaamsdelen geven, zodat er geen twijfel meer mogelijk is. Ik heb jouw man aangegeven dat hij mijn schouders mocht masseren, en dat het daarbij moest blijven. (Let op: dit was onderdeel van damage control! Ik was bekend met zijn woede uitbarstingen, en was alleen met hem, zonder anderen in zicht. Hij bleef aandringen, en om een echte confrontatie te voorkomen heb ik toegestaan in het masseren van mijn schouders. Mijn gedachtengang: geef de man een beetje ruimte, schouders masseren, om zijn gezichtsverlies te minimaliseren zonder dat ik er zelf mentaal slechter van word).
De schouders dus! De m. pectoralis minor en de m. pectoralis major horen daar mijns inziens niet bij. Het bleef bij een poging die ik vrij tijdig wist te stoppen door mijn armen aan te klemmen. Ook de bovenzijde van de m. gluteus maximus horen daar niet bij. Verder kwam het uiteraard niet, want ik ben opgestaan en een beetje verdwaasd (overkomt mij dit?!) richting brommer terug gelopen.

Valt dit onder intimidatie, aanranding, of welke term je erop wilt plakken? Dat oxideert me werkelijk aan mijn derrière!
Wat mij wel boeit: hoe voorkom je dat dit van 'vervelende' naar 'ronduit traumatiserende' situaties escaleert!!!

Nogmaals, je vasthoudendheid is mooi. Ik denk echt dat je vast zou moeten houden aan je concept, zij het met mensen die professioneler met klanten omgaan en alléén als jij zelf mentaal voldoende terug op orde bent. Het is één ding om bliksemafleider te zijn voor woedeaanvallen van jouw man. Het geeft echter geen pas om bliksemafleider te zijn van klachten / informatie van klanten. Ik denk dat je moet loslaten voor wat betreft het blijven geven van verklaringen en het doodanalyseren van situaties.

Als je alles los bekijkt, 'valt het allemaal wel mee', nietwaar?
Verwende Nederlanders die niet compatible zijn met een andere cultuur, verkeerd geinterpreteerde 'goede bedoelingen', een 'corrigerende tik' in het gezicht, gasten die de woestijn in vluchten...
Maar alle akkefietjes tezamen, blijf ik bij mijn standpunt dat er actie moet komen voordat het straks echt escaleert.

Mijn eerdere opmerking blijft staan:
jazzit schreef:
Ik zou wél graag van je willen vernemen op welke manier jij je bedrijf gaat herstructuren om ervoor te zorgen dat het verblijf in Douz voor iedereen een POSITIEF ONVEGETELIJKE ervaring wordt. Ik hoop dat je daar een format voor kunt vinden, want die 6 dagen in de Sahara is werkelijk een ongekend schitterende ervaring. Het zou heel jammer zijn als mensen dit moeten missen. Maar het zou nog 1001 maal erger zijn als jouw gasten fysiek en / of psychisch beschadigd raken tijdens hun verblijf vanwege wanbeleid op Ranch Bedouin te Douz!!!