[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:50

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie dag van! :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 08:55

Taartjes zijn niet zo makkelijk te vinden hier. :') Maar ik ga mijn best doen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:00

Gefeliciteerd. Fietsend het nieuwe levensjaar in. Veel plezier Y)(^)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:03

Gefeliciteerd *\o/* Fijne dag vandaag en ik duim voor zon. En taart {:}

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:11

Van harte gefeliciteerd!
Wat een verhaal zeg. Die (handige) Nederlanders zitten altijd waar je ze niet verwacht :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:47

Gefeliciteerd! Ook ik wens je veel zon en taart! Y)(^)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 10:57

Ik denk dat deze foto geen uitleg nodig heeft <3 *\o/*

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:57

Gefeliciteerd!

Maak er een mooie dag van, al dan niet met taart. (Iets anders lekkers om te vieren, is natuurlijk ook helemaal OK. Het is jouw dag!)

Een mooie dag is het, zie ik al.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:01

Gefeliciteerd Zowie *\%/* Y)(^)

In de supermarkten in Zweden hebben ze wel lekkere taartjes en ruime keuze. In Noorwegen idd wat lastiger. Wel hebben ze lekkere broodjes, dan doe je gewoon of dat een taartje is :j

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:14

Van harte gefeliciteerd !

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:21

Dat is nog eens een mooi cadeautje! :D Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! :)F

Ik geniet nog steeds mee van je verhalen en foto's, soms als stille meelezer. Wat een avonturen heb je alweer meegemaakt!
Mooi om te lezen hoe je daarin alweer gegroeid bent, ook al zal het soms niet makkelijk zijn om te moeten schakelen in je plan.
Het blijft een cliché, maar de weg er naartoe is net zo bijzonder en mooi als per se het halen van je geplande eindpunt. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:08

Van harte!
Mooie foto zeg.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:23

Van harte gefeliciteerd!

Ik lees ook meestal stilletjes mee, maar deze gelegenheid dan ook maar even nemen om te zeggen dat ik ook erg geniet van al je verhalen, ervaringen, inzichten en prachtige foto's. Die laatste is ook echt weer fantastisch!

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:48

Gefeliciteerd met je verjaardag Suliko!
Ik geniet ook enorm van je topic, je schrijft heerlijk, deelt de meest prachtige foto's en ik vind je avonturen erg vermakelijk. Hopelijk heb je de rest van de reis goed weer! :D *\o/*

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:10

Gefeliciteerd en das een mooi cadeautje :D

Heel veel plezier met je verdere tocht. Ik lees stilletjes mee :)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:19

Fijne verjaardag. Er zal toch wel ergens iets van een taartje te vinden zijn.
Of de eerste volgende keer dat je ergens een taartje vindt.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:51

Gefeliciteerd, mooie regenboog voor je verjaardag. Hoop dat je een mooie dag hebt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 21:08

Telt een driegangen verjaardagsdiner in Finse ook in plaats van een taartje? O:)

Oké, waar moet ik beginnen. Ik heb een hele hoop voor mijn verjaardag gekregen, sneeuw, prachtige vergezichten over de bergen, bloemen, watervallen, meerdere regenbogen en helaas, ook onderkoeling. :=

Laat ik bij het begin beginnen. Vanochtend was ik dus aan het tobben wat te doen. Het zou tot eindmiddag weer veel regenen, al zag het er ook iets droger uit dan gisteren. Ik dacht eerst, ik neem de trein naar Finse en ga vanaf daar fietsen. Maar toen ik op de route keek besefte ik dat ik dan een groot deel van de officiële Rallarvegen zou missen… de hele reden dat ik hier ben! In Finse leek het ook droog en na het ontbijt begon het in Myrdal opeens op te klaren, dat was toen ik de regenboog zag, gelijk naar buiten gerend om die te aanschouwen. Dat voelde als het laatste zetje dat ik nodig had om te gaan fietsen. Enkel naar Finse, niet verder, dat is slechts 35 km, dat moet te doen zijn! Het begin was relatief droog, met zelfs wat zon en prachtige regenbogen. Maar na 10 kilometer sloeg het weer om en werd het zelfs stormachtig, veel regen en rukwinden. Ondanks het weer, was de omgeving schitterend en ik bleef me rond elke bocht weer verbazen. De route was pittig, al viel het klimmen me nog mee. Ik heb slechts twee keer mijn fiets moeten duwen en dat kwam meer doordat het grind te los was in combinatie met langzaam omhoog gaan, waardoor ik wegslipte. De route was vooral pittig door de ondergrond, die bestond uit grote, puntige stenen, los grind en sommige stukken waren volledig weggespoeld. Het ging gestaag wel telkens omhoog, met soms een stukje recht of naar beneden, maar niet extreem stijl. De ondergrond in combinatie met het klimmen, maakte dat ik langzaam was. Maar het klimmen hield me ook warm! En dat had ik nodig, want het was echt heel guur. Af en toe miezerde het of was het even droog, in plaats van dat het voluit regende, maar ik was al doorweekt. Mijn regenjas houdt het goed, maar mijn regenbroek en schoenhoezen, ondanks goede/dure merken, houden er echt te snel mee op. Daarnaast heb ik wel handschoenen, maar die zijn niet waterdicht, dus daar had ik niets aan. Ik voelde hoe mijn benen en schoenen langzaam doorweekt raakte, mijn voeten werden koud, mijn handen gevoelloos. Ik voelde heel sterk dat ik moest blijven fietsen, om het niet te koud te krijgen. Het was hierboven slechts 3 graden, gevoelstemperatuur -1. Alleen ik kreeg natuurlijk ook honger, het was al drie uur geweest en ik had alleen ontbeten om 8 uur en om 12 uur een klein reepje gegeten. Veel te weinig als je ondertussen fietst. Stoppen om te eten is alleen best ingewikkeld als het zo koud is. Ik bedacht me dat ik nog een snicker had, perfect, suiker en vet, veel calorieën in een kleine portie, dat willen we! Was nog een heel gedoe om het open te krijgen met bevroren vingers. Ik heb letterlijk springend dat ding opgegeten om niet verder af te koelen. Daarna snel verder gaan fietsen.
Ik voelde dat naarmate ik hoger kwam, het alsmaar kouder werd. De wind sneed in mijn gezicht en mijn neus, handen en voeten voelde als van steen. Ik hoefde nog slechts 8 kilometer! Stoppen was sowieso geen optie, ik moest door blijven fietsen. Maar jeetje, wat deden mijn handen pijn en het werd allemaal oncomfortabel en vermoeiend. 5 kilometer voor Finse kwam ik op het hoogste punt van de Rallarvegen, 1343 meter hoog! Omringd door sneeuwtoppen was dat wel een intern juichmomentje. De laatste 5 kilometer voelde lang, het fietsen ging automatisch, maar ik voelde dat ik op moest warmen.
Ik fietste langs de rand van een berg en zag eindelijk meer gebouwen opdoemen, daar was Finse! Vlak voor Finse was een hek, om de schapen erbuiten te houden, grootste obstakel ooit met bevroren vingers. Ik zag een gebouw dat leek op een hotel, perfect, daar is warmte! Ik had enorm veel moeite om mijn fiets op slot te krijgen, heb al mijn tassen laten zitten behalve één, met mijn belangrijke spullen. In de lobby was een grote ruimte met kasten en houten bankjes, waar iedereen schoenen en jassen achterliet. Ik dacht, eerst even zitten en opwarmen. Mijn helm af doen kostte de grootste moeite. Ik heb nog mijn capuchon afgedaan en mijn regenjas open, verder kwam ik niet. Opeens was ik gevoelsmatig niet meer in die ruimte en werd mijn hoofd heel erg trippy. Ik werd warm en koud tegelijk en alles leek te vervormen. Ik weet nog dat ik vaag ergens dacht, rustig blijven zitten. Ik geloof dat ik daar best een tijd heb gezeten, maar mijn tijdsbesef was volledig weg. Mijn geest voelde heel ergens anders dan mijn lichaam. Opeens leek ik iets terug te keren en dacht ik, ik moet eten, nu, anders ga ik flauwvallen. Ik stond rustig op en liep naar de uitgang, maar ik voelde dat mijn benen het begaven. Ik ben op de grond gaan zitten en zag een vrouw staan, ik zei gelijk ‘hello, please help me, I’m not okay, I think I’m gonna pass out’. Bleek een dokter uit Spanje te zijn, hoe ideaal! Ze pakte een schaapskleed en commandeerde me te gaan liggen, terwijl ze mijn hoofd en pols checkte. Ik begon hard te trillen over heel mijn lijf, maar was nog wel bij zinnen. Gelijk uitgelegd dat ik al 5 uur aan het fietsen was in de regen, doorweekt geraakt, te weinig gegeten. Haar zoon had ondertussen een flesje water en chocolade geregeld. De Spaanse vrouw trok ondertussen mijn natte kleren, schoenen en sokken uit. Humor is iets wat mij nooit verlaat blijkbaar, ik zei tegen haar ‘you wanna hear something funny? It’s actually my birthday and look at this disaster.’ _O- Gelukkig kon ze er ook om lachen, maar ze was wel streng, ik moest blijven liggen. Daarna hielp ze me het hotel in en ben ik voor de houtkachel gezet, met mijn voeten op een schaapskleed en een wollen deken om me heen. Van de meneer achter de receptie kreeg ik thee met veel suiker erin. Er werd zo goed voor me gezorgd! Verder kon ik alleen maar heel hard trillen, maar ik begon me alweer wat beter te voelen. Ik vrees dat ik onderkoeld ben geraakt, mede door te weinig te eten. De vrouw zei dat ik enorm bleek zag en een te droge huid had.
Ik heb een halfuur onder de douche gestaan en zit nu na te genieten van het eten. Normaal zijn drie gangen te veel voor mij, maar ik heb het nu met gemak weggewerkt. Ik voel me ook eindelijk weer comfortabel en mezelf, jeetje, wat een ervaring was dat.

Ik heb geen spijt dat ik ben gaan fietsen, ondanks de barre tocht, was het verschrikkelijk mooi en indrukwekkend. Ik besef me wel nog meer hoe gevaarlijk nattigheid is bij kou, dat maakt het zo ingewikkeld om warm te blijven en om genoeg te kunnen eten onderweg. Ik besefte me onderweg dat niet gauw zicht hebben op een warm en droog onderkomen, echt gevaarlijk kan zijn. Ik voelde dat ik niet kon stoppen met fietsen, dat het dan niet goed zou gaan en dat is geen prettige gedachte. Want wat als je band lek raakt? Er was nergens iets om te schuilen of op te warmen. Ik zie mezelf niet als een naïef persoon, ik heb veel goede kleren mee, ik bestudeer de routes, de mogelijke stops, maar de impact van nattigheid bij kou is echt funest.

Ik ga morgenochtend even langs de fietsverhuurbedrijven, misschien hebben zij betere waterdichte broeken, schoenhoezen of handschoenen. Verder voor de komende dagen nog beter het weerbericht in de gaten houden, bij veel regen moet ik gewoon niet fietsen zolang ik nog in zulk onherbergzaam gebied ben.

Lang verhaal kort, het was een interessante verjaardag. _O-

Ik ben verbaasd dat ik zoveel foto’s heb gemaakt met mijn bevroren en natte vingers, ik heb blijkbaar veel voor jullie over. :')

In het begin was er echt blauwe lucht!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De brug onder het spoor is in 1902 gebouwd! De stenen komen van twee kilometer verderop en wisten ze via de sneeuw hierheen te slepen. Helaas kreeg ik het daarna te koud, ik ben langs meer oude infrastructuren gekomen van toen de rallervegen en het spoor nog gebruikt werden voor de mijnen, maar kon niet stoppen om de bordjes te lezen. :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En op het einde, bijna bij Finse, scheen de zon weer in de verte.
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:19

Zo dan, dat is een verjaardag die je nooit meer vergeet :wow:

Hoe is de verwachting voor de komende dagen? Blijft het zo nat en koud?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:36

Ik heb een tijdlang dit topic alleen diagonaal gelezen, maar nu begin ik wel mee te leven... Drie graden en een gure wind, daar is de duurste regenkleding niet tegen opgewassen. Had je wel thermospul aan? En (wat voor) handschoenen?

Waarschijnlijk vindt niemand het gek als je nu verder de trein pakt. Jij hebt echt je portie avontuur en lijfelijke ontberingen wel gehad. Maar ja, wat een mens in zijn hoofd heeft zitten...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:43

Jeetje wat een verhaal. Je moet ook wel goed eten hè? (Zegt het op een belerend moederstemmetje)
Dat zou inderdaad anders af kunnen lopen als je in de middle of nowhere bent. Al ben je dat zowat natuurlijk. Fijn dat je nu kunt opwarmen. Vreemd dat je kleding toch niet zo waterdicht is als het hoort te zijn. Dat is noodzakelijk, je moet droog en warm blijven. Warme schoenen en handschoenen zijn ook belangrijk.
Wat een verjaardag!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:44

Jeetje wat heftig. Inderdaad: wat als je een lekke band had gekregen of vervelend zou zijn gevallen..

Als je weer thuis bent zou je echt het boek 'Bruggenbouwers' van Jan Gouillou moeten lezen, dat gaat over de aanleg van de spoorlijn en bijbehorende bruggen en tunnels daar.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:52

Jee wat een verhaal! Mooie route en mooi omschreven weer. Maar pas je alsjeblieft wel wat beter op jezelf? Als je out was gegaan onderweg had je echt een groot probleem gehad. Goed in ieder geval dat je betere kleding gaat zoeken en niet gaat fietsen bij veel regen.

Welke weerberichten check je? Ken je Windy? Die heeft heel goed de windverwachting aan maar ook de verwachte neerslag. Deze gebruik ik veel op het water, is behoorlijk accuraat.

Verder een tip qua kleding: kijk ook naar zeilkleding, bijvoorbeeld van Helly Hansen of Musto (maar er zijn nog veel meer goede merken). Zeilbroeken zijn er in veel verschillende typen, ook dunnere die je bijvoorbeeld op de fiets kan gebruiken en ontworpen om je heel lang droog te houden.

Succes en rust lekker uit :)

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:05

Jeetje dat is schrikken, en dat op je verjaardag. Maar wat een prachtige foto’s!

Goedkope en makkelijke noodtrucjes voor regen en kou zijn afwashandschoenen en plastic zakjes over je sokken. En heb je een reddingsdeken bij je? Die kan je voor een afdaling ook voor in je shirt stoppen.
Daarnaast is een noodvoorraad dextro energie handig.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 22:21

Mijn kleding is absoluut goed en hierop uitgezocht. Ik had een merino longsleeve van icebreaker aan en een fleecevest van patagonia, dan mijn patagonia regenjas (die houdt me wel echt droog overigens), mijn bovenlichaam bleef ook wel echt warm.
Verder een merino wollen buff om mijn nek tot over mijn neus en hoofdband, dan capuchon en daarop mijn helm. Dus mijn hoofd is grotendeels bedekt. Een gevoerde thermosportlegging, merino sokken en dikke salomon trailschoenen. Dan daarop mijn vaude (goed merk) schoenhoezen, die over heel mijn schoen gaan, alleen die begeven het na 3 uur regen. En mijn AGU (ook goed merk) regenbroek, alleen die houdt er dus na 2 uur regen al mee op. En ja, als je legging eronder doorweekt raakt en het water letterlijk je schoenen inloopt… daar kan je niet tegenop.
Mijn handschoenen zijn absoluut niet over nagedacht omtrent natheid, die zijn warm zolang het droog is, maar verliezen alle waarde bij regen.

Ik denk niet dat ik gauw bewusteloos was geraakt tijdens het fietsen, daar voelde ik me echt te helder voor ondanks dat het zo oncomfortabel werd. Anders was ik echt al wel een noodplan gaan maken, ik heb altijd nog mijn garmin inreach met sos knop. ;)
Ik denk eerlijk gezegd dat het de combinatie van verkleumd zijn, te weinig eten en dan opeens die hele warme lobby (van 3 graden naar 21 graden is flink) ervoor zorgde dat ik helemaal bad ging. Dat stel ik was buiten blijven staan, ik absoluut te koud was geworden, maar niet gelijk was flauw gevallen. Ook dat was niet voor lang goed gegaan hoor, daar niet van, maar mijn systeem raakte gewoon volledig van de wap zodra ik die warmte in ging. Maar ik probeer zeker niet te bagatelliseren dat ik onderkoelingsverschijnselen had.

Vanaf Finse is het vooral afdalen naar Oslo en vanaf Geilo (50 km vanaf hier) is het al gelijk 14+ graden, dus fietsen gaat zeker nog wel gebeuren! De weerberichten laten al een tijdje zien dat morgen en woensdag droger is, dus daar durf ik wel een beetje op te vertrouwen. Donderdag wat natter, maar dan ben ik hier hopelijk alweer een eind vandaan. Er zijn vanaf dit punt ook meer stadjes, over 25 km is er bijvoorbeeld Haugastøl. Dus als ik tussen het fietsen door beter kan pauzeren, opwarmen, droge kleren aantrekken of eventueel een stukje trein pakken, dan moet het vast goedkomen!
Dit was wel echt het meest gure, hoge en onherbergzame stuk van de route. Dat hebben we geweten, haha!

Suzanne, ik weet het, dat probeer ik ook echt. Vandaar de snickers gegeten terwijl ik op en neer sprong om niet verder af te koelen. Maar ik kon gewoon echt niet langer stoppen om meer te eten. Heb ook nog geprobeerd zoveel mogelijk thee te drinken. Mijn moeder (die ik even uitvoerig telefonisch heb gesproken na dit fiasco) gaf al de tip om ipv thee, boullion in mijn thermosfles te doen. Dus dat ga ik zeker doen!

Mo, ik gebruik Yr, de noorse weerapp, die schijnt ook erg goed te zijn, maar zal Windy er ook bij pakken.

Goede tip Mysa! Ga ik op mijn lijst zetten.

Thami, super tip! Ik kende die trucjes al, maar niet meer aan gedacht. Ga morgenochtend even vragen of het hotel plastic handschoentjes en zakjes voor me heeft.