[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:13

Grafkamer van de eerste eigenaar ;-)

Ik spray flymax, dat vind ik nog steeds het fijnst.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 13:55

Ik bedoelde iets voor vliegen in de omgeving zodat we rustig kunnen eten, en voor in de stallen. De paarden hebben al butox gehad dus mogen niets met insecticide. Er stonden van die grote aardewerken potten in de kelder.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:58

Tinka schreef:
Ik bedoelde iets voor vliegen in de omgeving zodat we rustig kunnen eten, en voor in de stallen. De paarden hebben al butox gehad dus mogen niets met insecticide. Er stonden van die grote aardewerken potten in de kelder.

Gaaf aardewerk potten! Geen as erin ;-) Kun je leuk gebruiken voor plantjes.

Voor onszelf hebben we een soort klamboe over de parasol, zoiets als dit https://www.manomano.fr/moustiquaire-23 ... yaEALw_wcB

En gewoon een hordeur voor de voordeur, vreselijk ding, wordt nog wel mooier ooit, tegen vliegen in huis. Voor alle ramen hebben we ook horren. Dat vind ik echt heerlijk!

Voor in de stallen heb ik niets meer, maar UV-lampen helpen een beetje, zijn wij niet echt tevreden over, en Callas schrok zich te pletter van de knetter, dat rijmt. Want het klinkt uiteraard als schrikdraad. Van die plakstrips, erg dieronvriendelijk, maar dat helpt beter denk ik?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:06

Zo'n koele, droge kelder is wel heel fijn. Dat zou ik hier ook wel willen hebben.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 22:09

Tinka schreef:
Mijn vader is op bezoek om een handje te helpen met klussen.
In de 2e slaapkamer, die B&B wordt was maar 1 stopcontact en in de trapkast geen licht meer.
Onder deze kamer zit nog een grote kelder op sta hoogte met een Luik. Voor geen goud ga ik er in, maar heb wel even gekeken door het luik. De stroom kon mooi via de kelder aangelegd worden. Ik denk dat daar vroeger de voorraadkast was, is daar ook lekker koel.
Buiten is het trouwens best wel warm en zonnig. Helaas stikt het wel weer van de vliegen, iemand nog tips?

Wij hebben twee van dat soort kelders onder het huis. Eén met een uitgang naar buiten en één met een luik in de (oude)woonkamer. Tijdens de verbouwing heben ze we alle twee op stahoogte laten uitgraven en grote kiezels op de bodem laten leggen voor een meer begaanbare bodem. Beide zijn mooi droog. De kelder onder de woonkamer bevatte vroeger de wintervoorraad aardappelen. In de andere kelder staat ook nog een ovale hardstenen bak die werd gebruikt voor het pekelen van het varken....

De kelder onder de woonkamer is nu de wijnkelder!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 16:41

Even een update. Mijn vader is 4 dagen geweest om te helpen met klussen. We hebben nu licht in de zadelkamer.
Extra stopcontacten in de B&B kamer. Een lichtpunt en extra stopcontacten in de badkamer. De stallen hebben ook vaste stroom. En Milko heeft vandaag nog stroom aangelegd in het hooihok.
De caravan staat ook eindelijk recht.
Dus lekker veel werk verricht.
Het veulen van Mercy is er nog steeds niet helaas. Ik ga elke 2 uur mijn bed uit om te kijken, zit er echt een beetje doorheen nu, want tussendoor slaap ik ook niet echt veel.
Ik heb ook heel veel last van mijn fibromyalgie, veel pijn en spiertrekkingen in mijn benen vooral.
Het stallen uit mesten valt ook tegen. Ik wil het helemaal leeg hebben. Dus alle schone stro opzij en dan het vieze weg. En goed schoon vegen, en spoelen. Moet natuurlijk wel hygiënisch zijn met het veulen en 1 op komst. En dan stikt het ook nog van de vliegen, ik wordt constant belaagd door een leger van die klote beesten.
Zit ook onder de bulten, geen idee of het van vliegen of muggen is, ik zie, hoor of voel nooit iets.
Eergisteren was het veulen 2 keer ontsnapt, ik had gras bijgezet, maar daar zat een kuil en bleek ze dus onder het draad door te kunnen. Dus ze stond achter het draad. Smal stukje met daarnaast steil naar beneden, best gevaarlijk. Dus nu maar een laag lint erbij gezet. Ze ging in ieder geval flink hinniken waardoor wij het gelukkig door hadden.
Het is hier trouwens heel mooi weer, erg warm en droog, woensdag wordt het 28 graden, pfff.
Foto's lukt weer niet, volgen hopelijk later.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:48

Zo heftige update zeg, zowel met goede als minder leuke dingen. Eng man dat je veulentje onder het draadje door is gegaan. Tjemig ze zal maar van de berg rollen. Was moeders niet in paniek? Gelukkig dat ze riep naar de merrie dat jullie het hoorden.

Bulten, kunnen het aoutats zijn die er nu al zijn? Van die rode mijten die schijnen ook in het voorjaar er te kunnen zijn. Omdat je nooit iets hoort of ziet, denk ik daaraan.

Uitmesten is inderdaad veel werk, ik haal altijd twee kruiwagens van de dames eruit per dag. Nu ze langer op de wei staan wordt het minder gelukkig.

Balen dat je fyb zo opspeelt. Maar wel fijn dat je pa zoveel voor jullie heeft kunnen doen, geweldig!

Sterkte in de strijd!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:52

ps hier is het 32 graden

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 17:13

Hier zandbodem in de stallen en ik pot eigenlijk altijd, dagelijks de drollen eruit en dan 1x per week de natte plekken. Ik werk met basis van zaagsel en vlas en daar bovenop stro.
En straks als veulenseizoen voorbij is trekken we hem helemaal leeg met de trekker.
Qua hygiëne is dan de weide eigenlijk nog het beste.

Wel link idd met draadje, slim om een onderdraad te spannen. Staat er goed stroom op?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 17:27

De 1e keer was de stroom er even af, de 2e keer stond die er wel op. Moeder was niet in paniek, denk dat ze niet doorhad dat veulen aan de andere kant van de draad stond.
De stallen hebben een bodem van beton en op het laagste punt staat dan een hele laag urine.
De stallen van de merries zijn erg groot, dus veel werk. Met pathos zijn stal ben ik zo klaar. Ze gaan om half 7 naar buiten en 21 uur naar binnen.
Ik denk niet dat het aoutas zijn Mo dan zou ik ze toch ook moeten zien, bij de honden in ieder geval wel. De bulten zitten ook op rare plekken, op mijn hoofd, tussen mijn haar, op mijn oren, handen, bovenbenen., voeten. Wordt gek van de jeuk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 17:49

Ga even langs de pharmacie en laat het zien, zij weten altijd wat het is en hebben er wel wat tegen of voor. Hoef je niet langs een dokter.

Of heb je hier wat aan? https://www.le-guide-sante.org/actualit ... secte#1811

En waar de urine zich verzamelt kun je daar door de muur een gat maken om het naar buiten af te voeren? Of is dat de kant waar de berg zit?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 17:55

Zeoliet kopen om als eerste in de stal te gooien. Dat neemt vocht op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 19:59

Stro is zozo als het om vochtopname gaat, maakt het lichter om te scheppen, maar droog staan is er lastig mee, zeker zonder afvoer. Komt bij dat er door die holle pijpjes fijn mijten, etc. in kunnen wonen. Ik heb liever iets gehakseld qua bodembedekking. Tegen vliegen in de stal kan je desnoods veerust voor in de stal op de wanden of raam/deur kozijnenspuiten als de paarden buiten zijn, werkt iets van 6-8 weken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 20:10

De stal staat op de rots en heeft hele dikke muren, een putje gaat dus niet.
Er is hier lastig aan andere bodembedekking te komen en het is heel duur. Zelfs stro is moeilijk verkrijgbaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 20:15

Tinka schreef:
De stal staat op de rots en heeft hele dikke muren, een putje gaat dus niet.
Er is hier lastig aan andere bodembedekking te komen en het is heel duur. Zelfs stro is moeilijk verkrijgbaar.

Er zat tot voor 2 jaar een gamme vert in Labastide Rouairoux en daar kon je ook een bestelling plaatsen voor stro. Die is nou weg. Misschien heb jij ook wel een gamme vert of een andere boerenwinkel in de buurt waar je dat kunt bestellen.

Verder kun je bij nègre hooi en stro kopen, maar dat is ook waar wij vroeger zaten, dat is misschien te ver van jou vandaan.

En die boer bij jou weet die niets voor je?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 20:18

Stro is nu wel gelukt hoor, van een boer in de buurt, kwam het ook brengen met de tractor.
Zaagsel heb ik wel gezien bij dierenwinkel in Castres. Maar dat is 1uur 15 minuten rijden, en je kan er natuurlijk niet veel van mee nemen in de auto.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 20:22

Ik heb wel een adresje waar je gratis zaagsel kunt scheppen. Is echt zaagsel, dus geen snippers. Is van een houtzagerij. Dus met een aanhanger kun je daar heen gaan als je met hem een afspraak maakt. Maar bij jou zal ook wel in de buurt een zagerij of zo zitten toch? Zat bomen!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 21:14

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 21:57

Zaagsel van een zagerij lijkt mij erg stoffig. De merries zijn gevoelig voor stof, zijn nu al aan het hoesten door het stro.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 21:59

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:47

Heb je veel eiken of dennen in de buurt staan? Het wordt weer tijd voor de processierups volgens mij. Dat jeukt ook op de meest rare plaatsen.

En kijk eens naar het gebruik van Effective micro organisms , Microderm. Een hoefsmid op Curaçao gaf dat aan zijn paarden en had echt bijna geen vliegen daar. Werkt ook goed op de mesthoop om sneller en betere compost te krijgen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 11:17

Dennen processie rupsen zitten hier wel, maar niet in de buurt.
Het zijn trouwens wel echt bulten.

Afbeelding
Hier zijn ze al een stuk kleiner, nu jeukt het even niet, maar vanmorgen weer wel.

Afbeelding

Afbeelding

Het kleine monster was weer ontsnapt, hele lint opgerekt. We hebben het nu vervangen door koord en een extra paal daar waar ze er steeds onderdoor gaat.

Afbeelding

De stroom in het hooihok.

De zadelkamer, met verlichting

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:53

Zo jullie maken grote stappen! Mooie zadelkamer. Hoop dat de kleine nu achter het draad blijft.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:29

Die bultjes doen me denken aan vlooien of zandvliegen (knutjes/sandflies/kleine zwarte steekbeestjes/staart- en maneneczeem). Meestal net iets kleinere bult dan bij een mug, maar wel wat roder en vooral op je hoofd tussen de haren of op het bovenste randje van je oor. Tenminste bij mij. Maar ik word ook altijd door alles gebeten en gestoken, terwijl iedereen rustig om me heen staat… -O-

Enige wat helpt tegen de jeuk: azijn op een stevig stuk keukenpapier en dat er zo lang als kan op laten liggen. Azaron werkt ook, maar minder lang. Maar wellicht heeft de franse farmacia een of ander heerlijk middeltje dat niet in nl is toegestaan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 19:39

Normaal zijn de bulten wel groter hoor, deze zijn al op zijn retour. Ik heb nu weer een grote bult op mijn oor. In mijn nek zitten ze ook. Ik dacht ook door die kleine zwarte vliegjes, die zitten bij de paarden ook, en die steken ook.