Griekenland 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:36

Ariebombarie schreef:
dan hoop i kvoor je dat de economie opgekrabbeld is, anders ga je het heel moeilijk krijgen...

Mwah, ik verblijf in ons eigen huis en eet mee bij familie, gewoon een jaartje er tussenuit en eindelijk eens Grieks leren, baantje erbij als serveerster of bij m'n tante/oom op kantoor oid zou leuk zijn misschien, maar hoeft niet per sé voor mijn 'onderhoud', om het even zo te zeggen. Na een jaar ga ik ook gewoon weer terug naar Nederland (of Engeland of Duitsland :+) om te studeren.

Electra63

Re: Griekenland 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:02

Yanouuuu, mijn nichtje heeft het 4 jaar geleden gedaan, zij was toen 20.
Op het eiland, waar familie woont van ons. Ze had een baantje en kamer geregeld. Helaas kreeg zij een zeer ernstig ongeluk en na een aantal weken ziekenhuis is Athene en daarna nog in Nederland is zij een jaar later weer gegaan. Inmiddels had zij een vriend (nu haar man) van dat eiland. Het viel haar toch heel erg tegen, ondanks dat zij de taal inmiddels vloeiend sprak. Op dat eiland is het 's winters erg stil. Alle jonge mensen wonen/studeren op het vaste land/Athene en 's zomers, als wij en andere familie op vakantie kwamen, moest zij vooral werken.
Zij is dus met haar Griekse man terug naar Nederland gekomen. En hij vindt het helemaal leuk hier, haha.
Maar als het kan en je wilt het, zou ik het zeker doen.

Ben jou trouwens tweetalig opgevoed?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:14

Ik heb heimwee... ;(
Of gewoon ontwenningsverschijnselen....dat kan natuurlijk ook nog.

Zit nog helemaal in het Griekenland ritme

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:16

NatasjavE schreef:
Ik heb heimwee... ;(
Of gewoon ontwenningsverschijnselen....dat kan natuurlijk ook nog.

Zit nog helemaal in het Griekenland ritme

Dat is niet zo gek. Het schijnt mooi weer te worden. Dan ga je lekker in de tuin zitten met een ouzo en een griekse salade ofzo. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:47

Ja, gelukkig...het mooie weer kon nog net in mijn koffer. Het zit nu in de was, ik zal het zo even ophangen. Dan is het morgen weer stralend.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:15

Haha, Electra. Met Pasen hebben wij dat al gedaan, toen was het zulk prachtig weer. Zelfgemaakte tzatziki, Griekse salade en Griekse rosé erbij en heerlijk onder de appelboom.

Natasja, fijn dat je wat van dat mooie weer hebt meegenomen!

Als ik Griekse familie had wist ik het wel. Dan ging ik er ook een jaar naartoe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:23

Fitzroy,
Ik maak ook regelmatig tzatziki (voor een verjaardag, bij de BBQ) en een Griekse salade bij bijv. pasta. Dat is weer eens wat anders en gemakkelijk te maken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 03:52

Nope, niet tweetalig opgevoed (m'n vader zat veel in Brussel toen ik klein was), maar ik kom hier al zo lang dat ik het mezelf een beetje heb aangeleerd, haha :P ik zie er ook meer Grieks uit dan Nederlands dus iedereen begint hier altijd in het Grieks tegen me :+

Ik denk inderdaad dat het in de winter saai zou kunnen zijn, maar ik heb nichtjes die dan 15 of 16 zouden zijn, en die zijn er in de winter natuurlijk ook :j. Lijkt me echt lekker, haha, al zou ik inderdaad wel weer terug naar Nederland willen.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:47

Yanouuu schreef:
Ariebombarie schreef:
dan hoop i kvoor je dat de economie opgekrabbeld is, anders ga je het heel moeilijk krijgen...

Mwah, ik verblijf in ons eigen huis en eet mee bij familie, gewoon een jaartje er tussenuit en eindelijk eens Grieks leren, baantje erbij als serveerster of bij m'n tante/oom op kantoor oid zou leuk zijn misschien, maar hoeft niet per sé voor mijn 'onderhoud', om het even zo te zeggen. Na een jaar ga ik ook gewoon weer terug naar Nederland (of Engeland of Duitsland :+) om te studeren.

ja dan is het wel makkelijk hahaha :D

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:47

ik ben echt ff de weg kwijt waar ik nou heen wil :')
heb die mooie reizen gezien in begin okt, maar schijnt dat het dan wel echt gewoon herfst is daar :\

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:34

is 24 graden op kefalonia nog aangenaam strandweer eigenlijk?
ben zo in twijfel.... :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:05

Tja ligt nogal aan het weer. Ik heb in september op kreta echt een paar dagen met lange mouwen/broeken gelopen omdat het met de wind en bewolking veel te fris was.

Maar eilandhoppen lijkt me ook niet zo relaxt met maar 8 dagen :o

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:07

Yunaa schreef:
Ik ga vrijdag naar Griekenland voor 2 weken, naar Samos :j Nog nooit geweest, ben echt benieuwd hoe het er zal zijn. *D

Samos is leuk! :D Ben ik 2 jaar terug geweest. Alleen niet bang zijn als je gaat landen want die landingsbaan is nogal kort := Hoorde later dat die in de top 10 van kortste landingsbanen staat :o

Ik ga morgen naar Lesbos, ook nog nooit geweest

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:58

Ariebombarie, als ik jou was zou ik meer naar de oostelijke eilanden in de Aegeische zee gaan in oktober. Wij zijn half oktober zowel naar Lesbos als Chios geweest en toen was het daar nog prachtig weer. Samos kan ook een goede optie zijn. Ik zou zelf niet naar de eilanden in de Ionische zee gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:36

2 jaar geleden was ik de laatste week van september in Kos en had ik 3 dagen regen en veel bewolking.
Maar het weer is overal een beetje van slag. Het weer is i.i.g. niet stabiel in oktober, het kan bloedheet zijn (vooral overdag), maar ook bewolkt. De zee is natuurlijk nog wel heerlijk van temperatuur.

Yanouuuu, mijn man is ook niet tweetalig opgevoed, jammergenoeg, want hij heeft veel Griekse klanten.
Ik heb 4 jaar Volksuniversiteit gedaan, dat vond ik wel leuk. Ik weet meer van de Griekse grammatica dan mijn man. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:38

6 jaar geleden had ik windkracht 9 op Koss(op zee) %)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:40

NatasjavE schreef:
6 jaar geleden had ik windkracht 9 op Koss(op zee) %)

Ik neem aan, dat jij daar geen last van had, als ervaren zeevrouw :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:45

Nee...die smiley geeft wel vrij precies aan hoe ik eruit zag. :D

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:45

Ik wil ook echt goed Grieks leren ja :j Vandaag zat ik op een terrasje en toen bestelde ik gewoon in het Grieks (dat lukt me allemaal makkelijk, basisdingen :+), maar toen begon die ober een heel verhaal en had ik eerst echt even zoiets van, "wooooow, wat?!" :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:55

Yanouuu schreef:
Ik wil ook echt goed Grieks leren ja :j Vandaag zat ik op een terrasje en toen bestelde ik gewoon in het Grieks (dat lukt me allemaal makkelijk, basisdingen :+), maar toen begon die ober een heel verhaal en had ik eerst echt even zoiets van, "wooooow, wat?!" :+

Dat heb ik ook heel vaak. :D De gesprekken moeten wel een beetje oppervlakkig blijven, dan gaat het prima. Maar hele diepgaande gesprekken, dat wordt vaak te ingewikkeld, vooral omdat ze zo snel praten.
Mijn schoonvader is hertrouwd met een Griekse en woont daar nu, dus zij spreekt geen Nederlands. Met haar kan ik wel heel goed Grieks praten. Ze is een paar keer een aantal weken bij mij in huis geweest (op vakantie) en toen ging mijn Grieks echt heel erg vooruit. Maar zij spreekt duidelijk en rustig (met mij). Dus als je daar een jaar woont, spreek je het (bijna) vloeiend.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:09

Haha, ja inderdaad :j. De tante, oom en nichtjes waar ik het meest mee om ga spreken allemaal Engels (tante is Schots, dus nichtjes zijn tweetalig opgevoed :P), dat draagt niet echt bij aan het verbeteren van mijn Grieks, haha.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:28

Mijn schoonvader is Griek maar heeft 35 jaar in Nederland gewoond en hij wilt zijn Nederlands "bijhouden" en hij heeft totaal geen geduld. Hij is wel vaak tolk :D .

Ik ben ook al een paar keer naar de toeristeneilanden geweest en dan in een groot resort en als ik daar dan iets in het Grieks vroeg of bestelde, verstonden ze me soms niet. Dan waren het Albanezen of Roemenen :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:31

Jullie zullen vast goed Grieks kunnen spreken, maar ik ben al blij met een paar standaard zinnetjes. En dan zie je de Grieken helemaal opfleuren, zo leuk. De meesten proberen je dan ook gelijk helemaal in het Grieks te benaderen of het je te leren. Ik ben iig blij dat ik Grieks kan lezen, omdat wij vaak naar weinig toeristische gebieden gaan hebben we het echt al menigmaal meegemaakt dat de borden alleen in het Grieks zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:42

Fitzroy schreef:
Jullie zullen vast goed Grieks kunnen spreken, maar ik ben al blij met een paar standaard zinnetjes. En dan zie je de Grieken helemaal opfleuren, zo leuk. De meesten proberen je dan ook gelijk helemaal in het Grieks te benaderen of het je te leren. Ik ben iig blij dat ik Grieks kan lezen, omdat wij vaak naar weinig toeristische gebieden gaan hebben we het echt al menigmaal meegemaakt dat de borden alleen in het Grieks zijn.

Haha, dat was voor mij de reden om Grieks te leren op de VU. Wij gaan ieder jaar naar het (niet-toeristische) eiland, waar mijn schoonvader vandaan komt en zijn zussen/broers spraken (bijna) alleen Grieks. Ik vond het vervelend dat ik ze niet fatsoenlijk kon bedanken na een etentje.
En inderdaad de (verkeers)borden. Wij verblijven altijd in het dorpje BAPH, uigesproken Vari :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:21

En dan wordt het toch lastig als je dat niet kunt lezen en je moet er zijn. Mensen maar zoeken naar Vari en denk dat er Bap staat :))