[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whizz

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:38

Leuk verslag weer! Ik heb je ook een volgverzoek gestuurd. Ik duim voor wat beter weer voor je (het hoost hier ook :( )

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 17:57

Ik voel me spontaan een influencer met alle volgverzoeken, zou wel de kroon zijn op mijn op de grens van millennial naar gen z bestaan. :')

Ik zie zowaar blauwe lucht verschijnen en begin bijna te twijfelen of ik niet gewoon wil fietsen… maar dan probeer ik terug te denken aan ‘ik wil fiets in berm gooien schijt regen en schijt stijgen en alles’- moment, en dan lijkt mij dit toch wel het verstandigste. Vanaf Myrdal mag ik ook nog flink klimmen en is het nog 360 km naar Oslo, nog genoeg fietsavontuur te gaan dus, ik skip er slechts 50!
Nu genieten van het uitzicht vanuit de trein. :D
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:35

Nee joh wat een eikel met die auto..
.

Ik heb ook nog een volg verzoek gestuurd, Catlady homestead.

Goed plan lekker met de trein, scheelt fiets smijten om die daarna weer ergens 30 meter lager uit de bosjes te mogen peuteren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:56

Waar kan ik je volgen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:25

Ik blijf je hier wel volgen.

Wat een mooie omgeving is het toch.

Je lijkt dit keer een betere balans te hebben gevonden tussen willen en moeten fietsen dan vorig jaar.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 23:28

Prairy, ik denk dat hij het oprecht niet door had. :') Gelukkig was ik al doorweekt, ik kon er wel om lachen.

Jolliegirl, @zozowie op instagram. Ik post hier in het topic ook alle foto’s en eigenlijk meer verslag dan daar, maar in mijn verhalen post ik filmpjes die ik hier niet (kan) post!

Maflinger, klopt, al had ik nu graag meer willen fietsen, maar door de regen is het te vermoeiend en daarin probeer ik naar mijn lichaam en mentale toestand te luisteren, dat gaat wel beter ja!

Het was werkelijk een prachtige treinreis! Alleen uhm, het plan viel letterlijk in het water. Waar de tocht naar Myrdal er verrassend droog uit zag met een blauwere lucht en ik hoopte dat dat een goed voorteken zou zijn, was het heel erg grijs in Myrdal. Blijkbaar was de weersvoorspelling volledig omgeslagen, regen, regen en morgen nog meer regen. En gelijk het begin van de rallarvegen geproefd, ontieglijk stijl naar beneden op een niet heel stevig grindpad en erna net zo stijl naar boven. Dat werd mijn eerste fiets-omhoog-duwen voor dit avontuur, als ik stilstond en de remmen ingedrukt hield, gleed mijn fiets alsnog naar beneden. :=
Daarnaast is 6 graden kouder (van 14 in Vossevangen naar 8 hier) best een omslag. Misschien heb ik Noorwegen onderschat of mezelf overschat. Ik vind de kou oprecht niet erg, daar heb ik op geanticipeerd, buien ook. Maar hele dagen nonstop regen is een ander verhaal. Na 2-3 uur raakt mijn regenbroek zijn functie kwijt en wordt alles eronder nat en koud. Mijn regenjas blijft tot nu toe functioneren, maar het zweet eronder maakt me klam. Ik heb het dus veel koud en koud maakt ontzettend moe, ook voor mijn spieren om kracht te blijven leveren. In een tent de regen langer uitzitten in de ochtenden of avond is ook geen optie, want van stilzitten krijg je ook het koud.

Dat was even mijn klaagmodus. Voor vanavond heb ik gelukkig een oplossing gevonden, ik ben in een raar hotel beland met veel rijke, oudere mensen met gehuurde mountainbikes, die nu allemaal dronken aan het line dancen (ofzo) zijn op country muziek. Al hoor ik nu ook opeens gangnam style voorbij komen, erg interessant allemaal, ik voel me enigszins misplaatst hier. _O-
Maar, er was een sauna waar niemand was! En ik heb lekker mijn eigen kamer. Ik heb nog een kleine trailrun gemaakt naar een waterval en een stukje de berg op, had even behoefte om gewichtloos te bewegen, zonder de ballast van mijn fiets.

Verder heb ik nog geen idee hoe ik het morgen ga doen. Ik kijk wel hoe ver ik kom. Vanaf maandag lijkt het opnieuw droger te worden, dan is ook mijn verjaardag trouwens, dus ik vind dat ik dan wel wat zon heb verdiend. :D

De omgeving is werkelijk prachtig, ik ben enorm onder de indruk en voel ook de behoefte hier van te genieten en het landschap volledig mee te krijgen. Alleen nog even een manier vinden om met de nattigheid om te gaan. Ik wil morgen in ieder geval voorbij Finse belanden, dan heb ik het hoogste punt bereikt (1330 meter) en is het erna meer afdalen. Dat betekent iets warmer weer en hopelijk ook droger als ik meer in het midden en oosten van het land kom.

Het is grappig, want het voelt als een enorme luxe dat ik hier in dit prachtige gebied kan zijn en mezelf kan verplaatsen, het is namelijk onbereikbaar met de auto. Alleen met de trein, te voet en te fiets kom je hier, best bijzonder!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:36

Ik had zoiets (nou ja, met iets minder hoogteverschil) vorig jaar in IJsland. Natuurlijk wist ik dat het daar 's zomers fris kan zijn, een paar graden boven nul. Maar toen ik daar ging fietsen met de hele dag regen en een graad of zeven, plus een zwaar vermoeid lijf, toen viel die werkelijkheid me wel rouw op mijn dak...

Het is wel onmetelijk stoer wat je doet. Ik voel mezelf zo klein en burgerlijk ineens, met mijn vrijwel vlakke plezierritje rond de Oostzee met overal fietsenmakers en goede wegen...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:47

Ik vind het ronduit knap wat je doet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:56

musiqolog schreef:
Het is wel onmetelijk stoer wat je doet. Ik voel mezelf zo klein en burgerlijk ineens, met mijn vrijwel vlakke plezierritje rond de Oostzee met overal fietsenmakers en goede wegen...

Dude. Ik heb de hele zomer met mijn labrador in mijn stacaravan op de Veluwe gezeten. Over burgerlijk gesproken.
Ik vind jullie allebei stoer!

En Suliko, het mag zeker 1000x gezegd worden; ik vind je foto's erg mooi. Ik duim voor droger weer, dit lijkt mij vreselijk.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:26

En niet te vergeten je fietstocht op Ijsland.
Ik vind iedereen die op de fiets een land doorkruist stoer.
Zelf zou ik het ook best willen,maar heb een hond die graag mee wil,maar die weegt 32kg :D

Prachtige foto's weer en leuk verslag Suliko .
Het ziet er alleen niet heel best uit qua weer de komende dagen :(

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 21:50

Goof, dat klinkt absoluut heerlijk. <3 Kneuterigheid is ook goud waard!

Oké, tijd voor een goed verhaal. Ik ben nog steeds in Myrdal in het rare hotel verrassend genoeg. :')

Mijn onderbewustzijn en het universum hebben vandaag samengewerkt om te behoeden dat ik zou gaan fietsen in extreem slecht weer, ik ben er van overtuigd! Er was voor heel de dag heel veel regen voorspeld, maar ik stond op met het idee, vandaag ga ik verder, ik wil voorbij Finse geraken. Ik wil naar het oosten, want de regel in dit land is als het baggerweer is in het westen, is het goed weer in het oosten en vice versa (aka de locals en bewijs vorig jaar: bagger in het oosten, naar de westkust gevlucht, daar was het goed, nu is het andersom). Ik twee ontbijtjes weggewerkt (eerst kwark, daarna nog brood met kaas en jam en ei en een kaneelcracker met appeljam, zo van, volle buik helpt mezelf warm houden). Voor ik vertrok, wilde ik mijn remmen iets beter afstellen. Ik heb hydraulische velgremmen, die kan je simpel afstellen op verschillende manieren. Had met vriend gebeld en filmpjes gekeken, dus ik dacht, dit kan ik. Maar er zitten meerdere schroeven op. Wat heb ik gedaan? De schroef losgedraaid die je absoluut niet moet losdraaien. Nee wacht, eigenlijk ging het heel goed. Het afstellen was gelukt, de blokjes zaten dichter op mijn velg, dus schouderklopje voor mij, deze vrouw red zich wel met een fiets. Maar er zou nog een schroef zijn die ervoor zorgt hoe ver je de remmen in moet drukken, die wilde ik ook wat strakker. Toen heb ik de schroef losgedraaid die je nooit moet losdraaien. De schroef schoot eruit en lanceerde zichzelf, natuurlijk het gras in, toen zag ik een vloeistof eruit druppen. Oh jee. Dit was de schroef naar de kabel met olie. Daar mag absoluut geen lucht bij. Ik super snel dat schroefje zoeken (ieniemienie), wel gevonden! Maar te laat, er zat totaal geen druk meer op mijn voorremmen, dus ze werkte niet meer. In Nederland zou ik denken, achterremmen zijn het belangrijkste en heb je genoeg aan, maar hier?
Oké, dit moet gefikst worden. Ik had hoop, want er worden hier ontelbare mountainbikes verhuurd, met hydraulische schrijfremmen had ik gezien. Dus er moeten plekken zijn met olie en pompjes om de lucht eruit te krijgen. Naar de receptie gegaan en een nummer gekregen, blijkbaar is er iemand voor kleine reparaties bij Myrdal station bij de mtb verhuur. Ik hem bellen, hydraulische remmen, ja die kan hij fiksen zolang ze niet kapot zijn, kabels kon hij niet vervangen. Gelukkig waren de mijne intact, enkel open geweest. Dus ik daarheen, toen al ontdekt op de steile helling naar beneden dat bij grind + natheid je absoluut beide remmen nodig hebt, ik slipte volledig weg in een rotvaart naar beneden, kon nog net de reling pakken langs de weg om te stoppen. Naast de reling was een afgrond. Heel fijn.
Ik aangekomen bij de fietsenmaker, of ja, niet echt een fietsenmaker. Een jongen die als zomerbaantje (herfst eerder) simpele reparaties deed op de huur mtbs. Hij keek naar mijn remmen en kreeg een dikke error, hij had nog nooit hydraulische velgremmen gezien, kende ze alleen in de schijfversie. Daarnaast kende hij ze alleen van shimano, mijn merk was magura.
Eerlijk, hij heeft echt zijn best gedaan en ik was hem heel erg dankbaar voor het proberen. We hebben samen youtubefilmpjes gekeken en met olie staan klooien, maar de lucht wilde er niet uit en hij was bang het te verpesten. Terwijl hij bezig was, heb ik elke mtb verhuurder in de buurt gebeld, van Voss, tot Finse tot Haugastøl. Allemaal kregen ze een dikke error bij magura hydraulische velgremmen, ze wisten alleen om te gaan met shimano hydraulische schijfremmen. Benadrukt wel weer even hoe een vooruitstrevend fietsland Nederland is, want in principe werken beide remmen op exact dezelfde manier met dezelfde soort tools. :=
Ik werd een beetje wanhopig, want dit was niet goed. Het zou toch niet zijn dat ik alleen in grote steden ams Bergen of Oslo mijn fiets zou kunnen laten fiksen?

Op google zag ik in Voss een vage referentie naar ‘sykkel service’, bij een woonhuis, slechts 3 reviews, wel positieve. Ik bellen. Had ik zomaar een magische Nederlandse fietsenmaker gevonden woonachtig in Voss die elke zomer wel een paar wanhopige fietstourders helpt! Beetje mopperen dat ik de trein weer terug moest nemen naar Vossevangen, waar ik gister vandaan kwam, maar helemaal blij en dankbaar dat hij me vandaag nog wilde helpen. Ik heb al mijn spullen in het hotel achtergelaten, zodat ik makkelijk op en neer kon. Eindmiddag heeft de man mijn fiets gefikst, terwijl ik thee dronk en koekjes at met zijn vrouw en zijn schoonvader alles moest vertellen over mijn fietsavonturen. Wat een helden. <3

In de avond weer terug in het hotel beland, in een andere kamer, met een bad! Dus ik heb heerlijk in bad gelegen.

Eerlijk, het is heel goed dat ik vandaag niet ben gaan fietsen. Het was 6 graden hierboven (gevoelstemperatuur 4), met rukwinden en keiharde, continue regen. Na 20 min op de fiets naar station Myrdal waren mijn handen volledig bevroren en was ik doorweekt.

Morgen weer een dag, het weerbericht is iets optimistischer dan, hopelijk kom ik dan weer een stuk verder!

Oh ja, over het universum gesproken. Drie dagen geleden stuurde de vriendin waarmee ik was meegereden naar Noorwegen een foto van een meid op een eenwieler. Die was met een bepakte eenwieler door Noorwegen aan het fietsen! Zij was op dat moment in Jotenheimen. Wie hield vandaag op Myrdal station, een heel stuk zuidelijker, de deur voor mij open zodat ik mijn fiets naar binnen kreeg? Exact deze meid met de eenwieler! Wat een toeval. Heel leuk gesprek mee gehad en we waren het erover eens dat de kans op hypothermia hier realistisch is met de natheid, wenste elkaar een hele goede reis (zij ging richting Bergen) en vooral beter weer. Ik kan me niet voorstellen hoe een sterke core stability zij heeft, op een eenwieler! Echt respect.

Dat was het voor vandaag, geen mooie foto’s helaas, daar was het weer nu echt te slecht voor.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:24

O nee, wat een verhaal...

Maar weer een met een déjà vu. Ik had deze zomer ook mijn ik-kan-als-amateur-best-voor-fietsenmaker-spelen-momentje. Ik had namelijk een spakenspanner mee. Op den duur gingen de spaken van mijn relatief nieuwe achterwiel loszitten. Daarop draaide ik ze aan, maar als je dat niet zorgvuldig doet (lees: het wiel tussen twee beugels zet en kijken of het niet aanloopt), trek je het helemaal krom.

Gelukkig had ik de tegenwoordigheid van geest om bij de eerste gebroken spaak een fietsenmaker op te zoeken (en gelukkig zijn die er veel in Polen!). Die maakte gelijk mijn oenigheid ongedaan en heeft zo veel erger kunnen voorkomen.

Oké, het tweede "how can I make this about me"-momentje in twee avonden. Hopelijk put je er moed uit dat er meer sportfietsers zijn voor wie de praktijk toch net weer wat ruiger is dan de theorie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 23:01

Wat een verhaal! Maar ik geloof zeker dat het ergens goed voor is geweest. Inderdaad een soort voorbestemd voor je. Ik duim dat het morgen beter weer is. Wat grappig dat je de vrouw op de eenwieler tegenkwam. Dat lijkt me ook echt superzwaar.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 00:45

Waar die Nederlanders wel niet handig voor zijn :D
op een eenwieler een land doorkruisen, hoe doe je dat bergop :wow:
En gefeliciteerd met je verjaardag! Hopelijk krijg je als cadeautje wat minder regen

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 06:58

Gefeliciteerd met je verjaardag en als kadootje verdien je goed weer!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:04

Van harte gefeliciteerd. Ik geniet in stilte van je avontuur *\o/*

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:54

Gefeliciteerd Suliko!

Ook ik geniet in stilte van de mooie verhalen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:57

Lang zal je leven, lang zal je leven!!
Van harte gefeliciteerd!!
Maak er een prachtige dag van en trakteer jezelf op een taartje! :))

Wat een verhaal!! Gelukkig is alles goedgekomen zeg.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:05

Gefeliciteerd Zowie!

Gaaf filmpje vd eenwieler (of zag ik dat niet goed?)

Die hoogtes vind ik maar eng, en dan ook nog lezen dat je viel maar je net op tijd vastgreep.. %)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:12

Proficiat met je verjaardag. Ik geniet zeer van je verhalen en jouw topic is voor nu mijn favoriete topic. Bedankt voor het delen van je verhalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:16

Gefeliciteerd met je verjaardag! Mijn moeder is ook vandaag jarig toevallig.
Fijne dag gewenst! Wat staat er op de planning vandaag?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:16

Gefeliciteerd met je verjaardag! Goed weer gewenst :D

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:17

Gefeliciteerd met je verjaardag.

Ook ik wens je ideaal fietsweer toe.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 08:26

Musiqolog, aldoende leert men!

De meid op de eenwieler is blijkbaar 2x wereldkampioen geworden in ‘uphill’ op de eenwieler en ze is de eerste persoon ooit die de European Divide trail, van Zuid Spanje naar het Noorden van Noorwegen in 95 dagen (7600 km!) op een eenwieler heeft gedaan! Echt heel cool. Ze vertelde mij dat het voor haar net zo normaal voelde als een gewone fiets

Bedankt allemaal! Ik ben benieuwd of ik taart ga vinden.

Over een plan voor vandaag zit ik nog te tobben. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:29

Ik zou er in ieder geval een taartje in plannen.