Bedankt voor de link Mo. Er zijn juist best wel veel rockys in Frankrijk. Wat betreft de certificering, van Mercy was wel al gedaan, maar moest nog goedgekeurd worden. En Angie hebben we laten beleren, toen bleek dat ze alleen maar tolte, na 2 weken onder het zadel kon ze al gecertificeerd worden. Het paard moet dan namelijk een stuk tolt onder het zadel tonen en aan bepaalde uiterlijke kenmerken voldoen. Er moeten 3 examinatoren keuren. De andere 2 zijn via video in de USA gedaan.
Thioro
Geplaatst: 03-05-22 14:05
Er zijn idd best wel rocky's in Frankrijk, maar nu ook weer niet op elke straathoek.
Ken ook een paar 'fokkers' die ermee kruisen (arabier, pre, etc, die gaan gewoon voor de kleur). Die veulentjes hebben soms wel toltaanleg maar op latere leeftijd wordt het er niet uit gereden. Wel geven de rocky's, naast de kleur, ook een heerlijk nuchter karakter aan die veulens.
Gefeliciteerd met het veulentje, ziet er mooi hoogbenig uit.
Kruisingen zie ik inderdaad voorbij komen. Zeker als de merrie een Rocky is vind ik dat zonde. Pathos mijn mountain horse heeft 5 nakomelingen voortgebracht, 1 helaas met 1 week overleden, had wel veel tolt, moeder kwpn. En zeker 3 hadden ook tolt, 2 kruising met ijslander. En 1 kruising tinker heeft zelfs ook tolt aanleg alleen nieuwe eigenaren rijden het er niet uit. Hebben wel veel plezier van haar, hartstikke nuchter en braaf paard, rijden ook kinderen op enzo.
Thioro
Geplaatst: 03-05-22 20:08
Hoewel ik die rocky-kruising-fokker maar wat vond aanmodderen (echt, enige doel was de zilverkleur verankeren) was ik wel gecharmeerd van hun karakter, ook van de pure rocky's. Het was een verademing naast die Arabieren zeg maar.
Nu is er hier in de buurt ook een kleurtjesfokker. Die heeft er ook een rocky tussen lopen. Àls ik van mijn merrie ooit een veulen wil zijn er 3 voorwaarden: kleiner, minder hittepit en leuk kleurtje (en nog enigszins verkoopbaar als het veulen niet naar wens is, dus de hengst moet ook geen ezel met toevallig leuk kleurtje zijn). Maargoed met een simpele bruine heb ik weinig kans om er een zilverdapple uit te krijgen .
In Frankrijk zijn ook een paar homozygoot zilverappel hengsten, dan heb je 100 % kans op zilver.
Tinka
Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-22 12:14
Mijn vader is op bezoek om een handje te helpen met klussen. In de 2e slaapkamer, die B&B wordt was maar 1 stopcontact en in de trapkast geen licht meer. Onder deze kamer zit nog een grote kelder op sta hoogte met een Luik. Voor geen goud ga ik er in, maar heb wel even gekeken door het luik. De stroom kon mooi via de kelder aangelegd worden. Ik denk dat daar vroeger de voorraadkast was, is daar ook lekker koel. Buiten is het trouwens best wel warm en zonnig. Helaas stikt het wel weer van de vliegen, iemand nog tips?
Marcella
Geplaatst: 10-05-22 12:44
Oude weckkelder gok ik.
In Frankrijk word er nog steeds aardig wat geweckt van voedsel.