Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:59

jodi schreef:
quera schreef:
Ik scheer niet heel tunesie over 1 kam. Maar kan simpelweg niks anders in diezelfde prijsklasse vinden :) als je iets weet hoor ik het graag.

Had wel een tocht gevonden maar die was bijna 2 keer zo duur.

Tja...Iedereen wil luxe en super personeel voor de organisatie,maar het mag niks kosten.... :+

Ik hoef geen luxe hoor. Dan moet je niet in de Sahara slapen. Maar bijna 1500 excl ticket heb ik gewoon niet

En muissies Google heb ik al gEbruikt maar verder niks gevonden behalve die hele dure

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:00

jodi schreef:
Tja...Iedereen wil luxe en super personeel voor de organisatie,maar het mag niks kosten.... :+

Nee hoor, juist niet. Mij trok deze tocht juist door z'n eenvoud. Ik ben véél liever 'on a shoestring' tussen de locals dan in luxe toeristisch gebied.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:01

Moderatoropmerking:
Ik heb een paar posts verwijderd die echt off topic zijn. Mededelingen over verstuurde PBs doen niet ter zake. En de daarop reagerende posts waren redelijk over de schreef...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:04

Ik ken zelf een paar bedouinen, ok, in het Midden Oosten, een eindje bij Tunesië vandaan dus, maar die hebben echt de neiging niet om bezoekers te masseren...

Ze behandelen mij en mijn gezin alsof we hun familie zijn, en we voelen ons oprecht welkom en vooral VEILIG bij hun. Zeer respectvolle mensen, zo kan het ook, maar helaas zijn er dus ook mensen die niet zo respectvol zijn, en als je dan in een land zit, waar je heg nog steg weet, en de taal niet spreekt, ben je aan de goden overgeleverd als het foute boel is. Vandaar dat ik schreef dat ik mijn dochter niet zomaar naar zoiets toe laat gaan.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:04

Francis schreef:
jodi schreef:

Nee hoor, juist niet. Mij trok deze tocht juist door z'n eenvoud. Ik ben véél liever 'on a shoestring' tussen de locals dan in luxe toeristisch gebied.

Dat is altijd wel leuk natuurlijK!
Ik denk dat er op google echt wel leuke trektochten zijn ect.!
ik ga eens even kijken het lijkt mij eigenlijk ook wel wat

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:05

Met een groep bokkers *\o/*

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:07

Ibbel schreef:
Ik heb een paar posts verwijderd die echt off topic zijn. Mededelingen over verstuurde PBs doen niet ter zake. En de daarop reagerende posts waren redelijk over de schreef...

Bedankt Ibbel, dat soort reacties bedoelde ik inderdaad.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:08

Vealosz ik heb je bericht gelezen, bedankt daarvoor.

Ik ben het zelf wel degelijk al helemaal zat geweest, temeer omdat integreren in de bedouinen cultuur onder vrouwen mij lastig valt en ik niet kan communiceren over wat mij overkomt wat mij bezig houd of welke moeilijkheden het organiseren van tochten door de woestijn met zich meebrengt en ik ben er begin dit jaar even tussen uit geweest om aan mezelf te denken en heb een werkervaring in de paarden opgedaan en geld ermee verdient. Ik wilde ervaren waar ik zelf stond in de paardenwereld en hoe ik zou omgaan met andermans paarden.
Tot mijn schrik kwam ik terecht bij een familie met een 40 jaar geleden opgezet trektocht bedrijf waar intimidatie en vernedering van werknemers niet heel ongewoon bleek. Waar ik me aan huisregels moest houden, niet zomaar vrij iets kon pakken uit de koelkast en waar al mijn gangen werden nagegaan.
Ik heb daarom heel snel besloten terug te keren naar Tunesie en met Abderrahim verder te werken in wie ik liever opnieuw al mijn energie stak net als voorheen.
In een paar jaar tijd heeft Abderrahim zich enorm ontwikkeld tot iemand die weet te organiseren en dat ook leuk vind.
Ik ga nu het opnieuw proberen bij een ander bedrijf in een ander land omdat ik mezelf up to date wil houden en wil leren van andere bedrijven.
Mocht iemand mij een kans willen geven, mijn pb staat open.

Overigens krijgen we wel degelijk aanvragen van mannen, toch zetten ze vaak niet door om te komen, de reden ken ik niet, er is er inderdaad eerdergenoemde engelse jongen geweest die helaas de franse taal niet beheerste en dat als gemis ervaarde, hij kon mee op trektocht, maar kon al tijdens de reis van vliegveld naar Douz geen aansluiting maken bij de mannen en vond ook de woestijn geen prettige omgeving. Hij besloot zijn 1 weeks ticket direct voor terug te nemen en heeft niet meer geholpen op de ranch. Hij heeft geen slechte ervaring met mij of met Abderrahim gehad. Hij ervaarde werkelijk een funeste cultuurshock. Hij kwam uit een engels gehucht.
Ik heb de vrijheid genomen ook mijn gevoelens over de jongen te beschrijven. Ik heb de vrijheid genomen om van me af te schrijven. Uiteraard komt dat niet leuk over, maar ik kan niet altijd opbrengen zonder oordeel te zijn.

Zo komen er meer mensen vol verwachtingen; zij komen hier in confrontatie met zichzelf en zoeken soms mede daarom de schuld van hun ongemak bij ons of bij de omstandigheden die wij hier hebben, bij de omgeving van dat moment. Dat is een zware verantwoordelijkheid. Ze proberen vaak ook direct weg te gaan, te vluchten als het ware voor wat ze niet verdragen kunnen.

Ik ben Abdderrahim vooruit gaan helpen vanaf eind 2007 met mijn visie ik vond in hem een energiek en intelligent persoon en samen hebben we een concept opgezet, hij is volledig ongeschoold heeft zelfs de basisschool niet afgemaakt. Dat begint nu op alle fronten tegen te werken.
Hij zou best een stage willen lopen, we hebben geprobeerd in NoordTunesie iets te vinden maar de mensen kijken echt neer op iemand uit het zuiden en gunden het hem in ieder geval niet. Ook hier in het dorp zelf is er geen hulp te verwachten ieder heeft de mentaliteit om aan zichzelf te denken ook binnen de familie. Daarnaast wordt er van mij verwacht dat ik de geldsituatie stabiel kan houden. Nu dik anderhalf jaar na de revolutie en nihil inkomsten is dat onmogelijk.

Misschien kom ik in dit topic niet goed over, ik heb wel degelijk allen mijn excuses aangeboden en niet direct Abderrahim vertrouwt met een paar uitzonderingen.
Mischien schrijf ik mijn posts niet nauwkeurig genoeg ik ben dan ook een beetje murv van alles wat ik lees. Veel posts doen pijn inderdaad.

Ja we zijn naief en dat moet je hier ook wel zijn om door te kunnen zetten. Zonder dat kan je al bij voorbaat opgeven. Een felle persoonlijkheid als mijn man heeft is ook nodig om alle mannen die voor ons werken in het gareel te houden of ook maar op de been te krijgen, dat is allang gebleken.
Degene die hem goed zou kunnen begeleiden voor een korte tijd, mentor wil zijn, is van harte welkom.

Overigens hebben we de meisjes geen 150€ gevraagd zoals we nu wel op de website hebben staan als bijdrage maar 50€ pp.

Er zijn diverse professionele agentschappen die dezelfde waarschuwingen als wij op de website geven, een agentschap wat ons begeleid en met wie ik de voorvallen heb besproken keek ook niet raar op hoe ik de dingen aan gepakt heb.
Ik wil niet verklaren dat ik hiermee juist handel, ik probeer diplomatiek te zijn en ben zeker niet een persoon die zomaar de schuld afschuift op een jong meisje maar stel direct Abderrahim verantwoordelijk, ik bekijk wel altijd de zaak van meerdere kanten.
Daarvoo rheb ik wel informatie nodig.

Dat jazzit nu pas met een nieuw detail aankomt van onder de gordel naar borsten bevreemd mij wel enorm. Zij heeft mij over haar voorval pas geinformeerd nadat we uitvoerig hadden geschreven over de jongen die zij hier in Douz opnieuw wilde bezoeken en pas daarna kwam zij met het verhaal zoals hier gepost.
Ik zit dan wanneer ik zulke dingen pas achteraf lees met open mond te lezen en snap gewoon niet dat zoiets niet eerder is gemeld. Wat kan ik er op dat moment nog aan doen of hoe kan ik Abderrahim met de feiten confronteren? Dat moment is dan volledig verloren. Mijn eerste reactie is dan -ok noem het dan maar- te bagatelliseren.

Ik neem wel degelijk alle opmerkingen en alle verhalen zwaar, punt blijft dat het rond mijn man draait die hier geen weerwoord geven kan.
Ik bespreek alles met hem en neem enkele voorvallen weer met hem door om te zien of hij andere details aangeeft en zo wel of niet de waarheid spreekt.

Wanneer hij niet garanderen kan dat er verbetering komen in zijn betrouwbaarheid comfort en beleefdheid naar zijn clienten kan het bedrijf niet door onder mijn hoede doorgaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:12

Na al honderd keer begonnen te zijn aan een post, zal ik het nu maar toch doen.. Ik vind het vreselijk moeilijk om hier te reageren, ook al heb ik niets ergs meegemaakt. Ik ben in december 2010 bij Bedouin geweest, en ik heb de week in de woestijn echt als fantastisch ervaren, de mooiste vakantie ooit, echt waar. Ik heb zo genoten, het was prachtig. De zonsondergangen, de kamelenmannen die 's ochtends brood bakten in het zand, de paarden, de omgeving, het was gewoon echt een droom. Ik heb die week van ieder moment genoten, het was echt heerlijk en dat zou ik ook zo over willen doen. Ook vind ik Bedouin een ontzettend lief mens, ik heb zo gezellig met haar kunnen kletsen, gewoon echt heel erg leuk. Ook haar man was de hele week heel vriendelijk en normaal tegen ons, ik vond hem ook heel erg aardig en gezellig. Af en toe vond ik hem wel wat onaardig tegen Bedouin, maar goed, daar bemoeide ik mij ook niet mee, en dat was ook niet vaak het geval, meestal was het gewoon goed. Echter, de laatste nacht zaten wij in een hotel, en 's avonds kwam de man van Bedouin nog even bij ons langs. Hij had gedronken en in eerste instantie deed hij gewoon normaal, maar het is toch een beetje uit de hand gelopen, en op een gegeven moment zei hij tegen mij iets in de trant van dat ik omdat ik een vrouw ben niet tegen hem in mocht gaan en dat ik mijn mond moest houden. Op dat moment was ik erg boos en overstuur, maargoed, hij is toen weggegaan en toen heb ik het daar gewoon bij gelaten, ik vond het wel vervelend, maar ik heb mijn fantastische week in de woestijn hier niet door laten verpesten, en het is ook niet echt iets schokkends, alleen kan ik gewoon slecht tegen dat soort operkingen.. Verder heeft hij aan het begin van de week, toen hij ons van het vliegveld haalde, ook gedronken. Hij had ons meegenomen naar een of ander cafe, en daar ging hij bier drinken, maar toen heeft hij verder niet vreemd gedaan.. Hij zei alleen wel 'don't tell 'bedouin'', dat vond ik wel vreemd.. Ik wil nog wel even zeggen dat ik, nu ik dit topic helemaal heb gelezen, het vervelend vind dat ik dit hier nu zo neerzet, en het nooit aan Wenda heb verteld. Maar in principe is het natuurlijk ook niks, in verhouding tot ander dingen die er daar gebeurd zijn.. Ik kijk zeker heel erg positief terug op mijn week daar, het was gewoon een geweldig avontuur en ik vind bedouin een geweldig mens! Wel moet ik zeggen dat ik blij ben dat ik daar met mijn vader was...

Moeilijk om dit te posten, ik vind het zo erg voor bedouin, ik gun het haar zo om gewoon een fijn leven daar te hebben, en ik denk dat met dit topic wel haar droom in het water valt.. Dat vind ik erg.. Maar het topic hield me toch de hele tijd bezig, dus ik moest toch een post sturen.. Sorry.. ;(

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:13

Waar heb je die man vandaan?

Je bent hem gaan helpen.
Hij heeft zig ontwikkeld.

Zoals je het verwoord lijkt het wel of je het over een kind heb die moeilijk kan leren.
Of een kind met gedrags problemen die naar een gedragscursus gaat.

Het is je man!! een gelijke!

of ben je hem aan het rehabiliteren?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:16

Bedouin, ik vind het heel goed dat je zo duidelijk je verhaal hier neerzet.
Elk verhaal heeft inderdaad 2 kanten dus het is niet meer dan fair dat dit hier ook kan.

_coquette_

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:26

Is hij je man Bedouin? Je post komt nu meer op mij neer dat je hem enkel helpt? Sorry als ik er helemaal naast zit.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:29

_coquette_ schreef:
Is hij je man Bedouin? Je post komt nu meer op mij neer dat je hem enkel helpt? Sorry als ik er helemaal naast zit.

Maar dan had ze dit tog eerder aangegeven?

Hij word al bijna 30 pagina's haar man genoemd.. zonder enige correctie erop

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:35

_coquette_ schreef:

Lijkt me wel als hij zijn trouwring weggooit tijdens de ruzzie

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:38

quera schreef:
_coquette_ schreef:

Lijkt me wel als hij zijn trouwring weggooit tijdens de ruzzie

Owja... das waar!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:39

bedouin schreef:
Wanneer hij niet garanderen kan dat er verbetering komen in zijn betrouwbaarheid comfort en beleefdheid naar zijn clienten kan het bedrijf niet door onder mijn hoede doorgaan.

Dat vind ik een heel wijs en verstandig besluit Bedouin. Wel heel erg spijtig, dit is niet zoals jij/jullie het voor ogen hadden, maar soms moet je tegen je gevoel en dromen in een beslissing maken de droom te stoppen.
Goed te lezen dat je zelf verder wil leren en groeien, wellicht kan jouw man mee op zo'n vrijwilligersreis om ervaringen op te doen. Ik denk dat dat misschien een eerste stap is om zijn kleine wereld en referentiekader te vergroten :j.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:44

Bedouin, Ik wil hem prima mentoren, maar dat gaat niet zo 1, 2, 3.

Ten eerste is zijn respect naar vrouwen gewoon niet optimaal, en ik hanteer een lik op stuk beleid. Aan andere vrouwen zitten is een knuppel in je nek. Ik weet niet of hij daar zo beter van zal worden. Het moet van hem zelf uit komen, de wetenschap niet zomaar ongevraagd aan dames te zitten, spugen naar mensen, aan mensen trekken of voorwerpen naar ze toe gooien of een slag in het gezicht te geven wanneer hij niet genoeg waardering krijgt naar zijn zin.

Al dat bij elkaar is een groot probleem en is zeker niet iemand waarvan ik zo zou durven zeggen dat hij al stabieler is dan hij voorheen was, want hoe erg was het dan hiervoor?

Dat hij geen opleiding heeft genoten dat is jammer, maar zal niemand hem op aan kijken. Feit dat hij zich misdraagt wel. En dat heeft niets te maken met opleiding maar met respect en vrouwen volwaardig behandelen. Ik heb respect voor de liefde en het achter hem blijven staan zoals jij doet, maar meid meid, dit nekt ook jou een keer en je kan nou eenmaal niet alles vergoeilijken.

Wees nou eens die hollandse meid en geef m 's een flinke trap onder zijn derriere met de opmerking dat als hij wil dat het bedrijf financieel draaiend word gehouden door een vrouw notabene, hij verdomd veel respect zal moeten gaan opbrengen voor die vrouw, door niet aan andere dames te zitten, al dan niet goed bedoeld, en dat zijn vrouwelijke klanten die zijn brood uiteindelijk betalen geen klap of andere onaardigheden hoeven te verwachten. Anders bind je hem maar vast in een paardenstal tot ze weg zijn.

Geen opleiding is geen reden tot misbruik van macht en lid, hij zal zich gedragen en anders mag hij alleen op zijn zandhoop gaan zitten. Jij verdiend dit gedrag ook niet, en lijkt me vreselijk om mezelf en mijn man te moeten verdedigen terwijl hij je gewoon min of meer een trap na geeft zo op deze manier.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:48

Ik vind het zeer correct van je dat je steeds terug reageerd Bedouin!

Ik vind niet dat je je bedrijf, wat door zeer veel mensen als een geweldig concept ervaren wordt nu zomaar moet laten varen. Ik denk dat als de klanten voornamelijk uit de Westerse cultuur komt het wellicht verstandig is dat jouw man een cursus Engelse taal gaat volgen. Het lijkt alsof je man een alcohol probleem heeft en zich daarom zo gedraagd (zo te lezen) Dus wellicht als dit aangepakt word kunnen jullie het bedrijf op een wel gepaste wijze voort zetten.....

Voor alle duidelijkheid ik lees al vanaf het begin mee en heb ook duidelijk gezegd dat ik alles zwaar ongepast en onacceptabel vind!!!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:49

Ceriadwen schreef:
Bedouin, Ik wil hem prima mentoren, maar dat gaat niet zo 1, 2, 3.

Ten eerste is zijn respect naar vrouwen gewoon niet optimaal, en ik hanteer een lik op stuk beleid. Aan andere vrouwen zitten is een knuppel in je nek. Ik weet niet of hij daar zo beter van zal worden. Het moet van hem zelf uit komen, de wetenschap niet zomaar ongevraagd aan dames te zitten, spugen naar mensen, aan mensen trekken of voorwerpen naar ze toe gooien of een slag in het gezicht te geven wanneer hij niet genoeg waardering krijgt naar zijn zin.

Al dat bij elkaar is een groot probleem en is zeker niet iemand waarvan ik zo zou durven zeggen dat hij al stabieler is dan hij voorheen was, want hoe erg was het dan hiervoor?

Dat hij geen opleiding heeft genoten dat is jammer, maar zal niemand hem op aan kijken. Feit dat hij zich misdraagt wel. En dat heeft niets te maken met opleiding maar met respect en vrouwen volwaardig behandelen. Ik heb respect voor de liefde en het achter hem blijven staan zoals jij doet, maar meid meid, dit nekt ook jou een keer en je kan nou eenmaal niet alles vergoeilijken.

Wees nou eens die hollandse meid en geef m 's een flinke trap onder zijn derriere met de opmerking dat als hij wil dat het bedrijf financieel draaiend word gehouden door een vrouw notabene, hij verdomd veel respect zal moeten gaan opbrengen voor die vrouw, door niet aan andere dames te zitten, al dan niet goed bedoeld, en dat zijn vrouwelijke klanten die zijn brood uiteindelijk betalen geen klap of andere onaardigheden hoeven te verwachten. Anders bind je hem maar vast in een paardenstal tot ze weg zijn.

Geen opleiding is geen reden tot misbruik van macht en lid, hij zal zich gedragen en anders mag hij alleen op zijn zandhoop gaan zitten. Jij verdiend dit gedrag ook niet, en lijkt me vreselijk om mezelf en mijn man te moeten verdedigen terwijl hij je gewoon min of meer een trap na geeft zo op deze manier.

Helemaal waar

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:49

Ik bedoel maar, mijn vriend zal zeker ook zijn fouten hebben of hebben gemaakt. En er zijn misschien dingen bij waar ik hem een beter mens in heb gemaakt(en hij mij). Maar ik zou nooit of te nooit over hem praten alsof het een project is geweest om zijn gedrag te veranderen. Ik accepteer hem zoals hij is en als ik niet met zijn gedrag kon omgaan, was ik niet met hem samen. Ik krijg hier eerder het gevoel dat dit wél het geval is, dat je probeert van je man een goede persoonlijkheid te creëren. Misschien ben je perfect gelukkig in zo'n huwelijk, maar je moet voorzichtig zijn als je andere hierbij betrekt.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:50

Heb de laatste pagina's nog niet gelezen maar wilde even hierop reageren.

bedouin schreef:
Zitouna, jouw posts zijn wederom niet waarheidsgetrouw, Abderrahim was zeker niet stomdronken op de avond waar ik ook bij was hij kon alleen niet toekijken hoe een tunesische islamitische vrouw en haar buitenlandse partner voor zijn ogen zaten te tongzoenen. Jij hebt toen zelf ook verklaard dat jij dat ook tever vond gaan.

Niet stomdronken? Is dat zijn normale gedrag dan om urenlang te schreeuwen en vrouwonvriendelijke dingen te zeggen terwijl hij ergens uitgenodigd is om te eten? En dat zijn vrienden van ons, een getrouwd stel, euh ik heb daar geen problemen mee hoor als zij elkaar willen zoenen :')
Jij hebt het altijd maar zo over aanpassen, misschien moet jouw vent zich dan ook maar eens aanpassen als je hem uit z'n dorp meeneemt of hem blootstelt aan jonge meiden en vrouwen!!

Jazzit ik ben ook heel erg geschrokken door jouw verhaal. In de pb's over een tandarts in Tunesie had je me laten doorschemeren dat je niet helemaal tevreden was over hoe het was gelopen tijdens je trektocht, maar door hier nu het hele verhaal te lezen ben ik echt geschokt. Heel goed dat je je verhaal hebt gedaan!

Pff verder heb ik niet veel zin meer om me er nog in te mengen, ik geloof niet dat er ook maar iets door gaat dringen.
Laatst bijgewerkt door Zitouna op 05-08-12 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:52

bedouin schreef:
Ja onze 1ste mannelijke volunteer kon niet volbrengen wat vrouwelijke wel kunnen!

:') Sorry, ik moest hier toch wel een beetje om lachen.....
Uiteraard met de verhalen over de nare belevenissen van ts en andere in mijn achterhoofd. ;)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:56

Ik heb respect voor Bedouin, zoals ze alles over zich heen laat komen en er de tijd en moeite voor neemt om erop te reageren. Bokt kan zeer gemeen uit de hoek komen, Bedouin vangt alle klappen op en weet dit goed te verwerken. Waarscxhijnlijk wil niemand dit horen, want uiteraard heeft TS zichzelf in de slachtofferrol geduwd met behulp van Bokt. En toch zeg ik het. Bedouin: respect voor de manier hoe je hiermee omgaat. :j

nicolanca

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:01

Suvan, het gaat hier niet alleen om de ervaringen van TS. Er hebben zich nu al meerdere vrouwen gemeld, met zeer gedetailleerde, feitelijke beschrijvingen van het gebeurde. Het is voor slachtoffers van seksuele intimidatie zeer moeilijk om daar voor uit te komen, ik vind het moedig dat zij dit gedaan hebben. Zij verdienen dit soort opmerkingen niet.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:04

@suvan: als de feiten zoals TS ze stelt kloppen dan ís TS slachtoffer...