[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninus

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:34

Die trui heb je zeker nog nodig, dus groot gelijk :))

Wat een gave foto's weer, ik had al zo'n vermoeden dat het een pittige tocht was toen ik het op Garmin voorbij zag komen. Weer eens wat anders dan een rondje Austerlitz :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:51

Onvoorstelbaar mooi allemaal. En onvoorstelbare prestaties van jou. Wel erg jammer van de regen in Bergen. Heb je qua muziek ook Grieg bij je? Peer Gynt lijkt me ook wel toepasselijk in dat landschap! ;)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:22

Wat een heerlijk verslag om te lezen en die foto’s <3 schitterend!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:44

Wow.. ik vind je zo stoer.
Geniet van je lekker warme trui... willen ook een foto van.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:04

Ja idd foto van de trui mag niet ontbreken. weer schitterende fotos zag ik <3

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 18:40

Wat een gave update, je hebt ook echt veel gezien en gedaan !
Nu natuurlijk ook benieuwd naar je Noorse trui

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:00

Ik denk dat je die trui stiekem nog heel vaak aan gaat trekken deze vakantie, gewoon omdat het lekker is om het in de avond warm te hebben.

Tip, lekker aantrekken als je je jumping jacks gaat doen, hoef je minder lang te springen :P

Black kelpie :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 23:28

Ninus, zeg dat! :')

Mysa, thanks, ik heb spotify dus zal het eens opzoeken!

Ik heb afgelopen nacht zelfs geslapen in mijn nieuwe trui O:)

Hierbij een foto, die verraad dat ik vanavond heerlijk warm en droog ergens slaap. Licht maakt het iets flets, hij is warm lichtbruin.
Afbeelding

Gister ben ik iets boven Kalland geëindigd. Ik heb duidelijk een ander gebied betreedt. Omringd door bergen die grillig en imposant zijn. Overal om mij heen zoekt water een weg naar beneden, van continu druppende rotsen tot woeste watervallen. Ik had de ideale kampeerplek gevonden, naast een tussen was er een alternatief voor fietsers en wandelaars. Hier heb ik in een hoekje mijn tent opgezet. Auto’s kunnen er niet komen en een mens te voet of met fiets verwachtte ik hier laat op de avond ook niet meer. Het kwam opnieuw met bakken uit de lucht en mijn regenbroek geeft er na meer dan 2 uur nattigheid ook de brui aan, dus mijn benen en voeten waren goed doorweekt. Ondanks schoenhoezen, zodra mijn regenbroek verzadigt is, zijn de schoenhoezen er ook klaar mee. In de regen mijn tent opgezet en heel gauw alle natte lagen ingewisseld voor droge. Gelukkig was het niet zo koud, want jumpings in de regen zag ik niet meer zitten.
Zoals gewoonlijk was ik in het begin wat paranoia, vermoeidheid helpt dan niet mee, en had ik een hyperfocus op alle geluiden. Op de achtergrond hoorde ik drie watervallen, dat hielp wel. Auto’s hoorde ik vaag uit de tunnel komen, maar natuurlijk ook doorrijden. Dus redelijk gerustgesteld heb ik goed geslapen en in de ochtend me zelfs nog omgedraaid om een uur extra te slapen, doordat ik zo goed lag.

Het was droog terwijl ik inpakte en eerlijk, het is vandaag relatief droog gebleven. Vooral wat miezer, dat is goed te doen. Helaas begon het na 16:00 toch weer flink te regenen. Al de hele dag was ik aan het klimmen en ik begon moe te worden. Terwijl het droog was heb ik wel wat langere pauzes gehouden, voornamelijk bij mooie watervallen. De rit eindigde vandaag met een enorme afdaling de berg af, waar ik heel de dag zo’n beetje tegenop heb geploeterd. Door de regen en de wind was zo’n afdaling niet meer echt comfortabel, al was het uitzicht wel enorm indrukwekkend met de bergen om me heen.

Doorweekt kwam ik aan op een kleine, knusse camping. Ik zag dat ze ook hutjes hadden, met een natte tent en deels natte kleding van twee dagen, was dat wel erg verleidelijk. De camping werkt op zelfbediening, de eigenaar komt tweemaal per dag langs, dus ik belde hem om te vragen of er nog een hut over was. Er was alleen nog een grote hut, dat vond ik te duur, maar toen de eigenaar doorhad dat ik alleen op de fiets was, bood hij het goedkoper aan, hij zou zo die kant op komen. Uiteindelijk heeft de camping eigenaar mij enorm gematst, in plaats van 800 kronen hoefde ik slechts 400 kronen te betalen, terwijl de kleine hutten 600 kronen waren. Ik heb maar 15,- meer betaald dan ik voor mijn tent zou moeten betalen. Echt zo ontzettend lief! Hij zei iets in de trend van dat ik wel een droog, goed bed kon gebruiken. <3

Het weerbericht voor de komende dagen ziet er niet veel beter uit en voor nog minstens 100 kilometer ben ik een paar 1000 meter aan het stijgen. Mijn plan is om morgen 25 km naar Voss te fietsen, dan de trein te pakken, dan weer 21 km te fietsen en dan opnieuw de trein pakken tot Myrdal. Het laatste stuk trein moet sowieso, die bergpas kan je niet fietsen. Hopelijk skip ik zo net een deel regen en stijgen. Vanaf Myrdal verlaat ik het asfalt voor grind en kom ik op de officiële Rallarvegen. Waar, naast hier en daar een treinstation, weinig tot niets is aan voorzieningen tot ik in Geilo kom.

In de hut hangt mijn buitentent en zeil, natgeregende kleding en gewassen kleding te drogen. Ik zelf ben rozig van een hete douche en thee en ga nu gauw mijn bed inkruipen!

Het internet heeft moeite met de foto’s uploaden, dus die hebben jullie van me te goed!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 00:21

Jammer, kan mijn vorige bericht al niet meer aanpassen, maar hier zijn de foto’s!

Gister
Afbeelding

Afbeelding

Ontbijt (overnight oats met stukjes gedroogd fruit (moerbei, gojibes, vijg, abrikoos), gevriesdroogd fruitpoeder (bosvruchten en banaan), hennepzaad en kaneel) met zicht op mijn kampeerplek
Afbeelding

Foto’s van vandaag, of gister eigenlijk, het is opeens laat geworden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn hut <3
Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 07:34

Wat moet een droge overnachting heerlijk aanvoelen na zoveel regen. Volgens mij heb je een goed doordacht plan voor het vervolg en ik hoop dat je straks lekker kunt gaan genieten van beter weer.
Al ziet de omgeving er zelfs in de regen echt prachtig uit <3

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:04

Wat fijn, die hut!
Over Grieg: doe bij nader inzien maar niet. Beetje onheilspellend in je eentje in dat desolate landschap.

De komende treinreis moet fantastisch zijn als ik mag afgaan op de roman over een spoorwegingenieur die ik lees.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:10

Oh wat prachtig is het daar! En wat een leuke hut! Dat zal een luxe zijn geweest voor je.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 09:37

Ik heb ernstig veel moeite om uit bed te komen, ik hoor het plenzen buiten, maar zal toch echt om uiterlijk 11:00 op de fiets moeten zitten als ik mijn plan met de treinreizen voort wil zetten. Moet ook nog wat boodschappen halen in Vossevangen en een nieuwe iphone kabel, die is geloof ik te nat geworden en werkt half van de tijd niet. Ik heb nog een kabel, maar dat vind ik toch een risico. Ik ben niet van plan om vossen te vangen, trouwens.

Oh ja, ik had een tube soort smeerkaasachtig iets gehaald, die zijn ideaal om mee te nemen. Maar ik vertrouwde de smaak van deze voor geen meter, skinke is blijkbaar ham en ik ben vegetariër en het hele idee van varken eten vind ik ontzettend naar. :r Alleen weggooien vind ik al helemaal zonde, dus ik ga hem met een briefje achterlaten in de gemeenschappelijke keuken en hopelijk is iemand anders er blij mee. Toch beter de ingrediënten checken. Maar hoe verwarrend is deze verpakking?! Ik dacht door de rucola aan iets met kruiden, niet aan ham?!

Afbeelding

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:46

Prachtige foto's weer!
Snap dat het niet erg uitnodigend is om met regen uit de droge hut te gaan.
Heb je de trein al gereserveerd/kaartje gekocht?
Jammer van de smeerkaas.
Ziet er niet uit dat er ham'smaak' in zou zitten.
Ze hebben ook andere varianten.
Blijft weg van kylling=kip
Bacon spreekt voor zich.
Reker= garnalen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 10:06

Wat een ellende, al die nattigheid, maar wat een mooie foto's weer!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 10:21

Het is aan het stortregenen, mijn plan is nu om rond 13:00 te vertrekken, dan lijkt het iets op te klaren en dan pak ik de trein van Voss naar Myrdal, daar is het in de avond redelijk droog. Ik had eerst graag nog een stuk tussen Voss en Myrdal gefietst, om de omgeving mee te krijgen. Maar met zulke harde regen en alleen maar stijgen, vraag ik me af of dat het waard is en of de omgeving niet net zo mooi is vanuit de trein. :+
Vanaf Myrdal moet ik ook nog zeker 30 km stijgen, dus dat kan ik dan deels vanavond en deels morgen doen.

De Rallervegen zijn dus enorm populair om te fietsen, zowel voor fietstourders (als ik) als voor toeristen die een fiets op de camper meenemen of er een huren en enkel 82 km ervan fietsen. Ik ben gister en eergister geen enkele fietser tegengekomen, dus ik vraag me af hoeveel fietstourders op dit moment de hele weg van Bergen naar Oslo fietsen of dat ik daadwerkelijk de enige idioot ben. _O- Fietsers die dezelfde kant op gaan kom je lastig tegen, omdat je meestal even snel bent. Dus ik zou het echt niet weten!

Noordje, stom hé van die verpakking?! Ik had eerder een met Jalapeño, die vond ik erg lekker, dus waarschijnlijk haal ik die opnieuw. Kylling en verschillende vis/schaaldieren ken ik inderdaad, maar ik moet toch wat beter opletten voor varken en koe denk ik. :')
Laatst bijgewerkt door Suliko op 24-08-24 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 10:33

"Skinke" is inderdaad ham. Zoals in het Duits "Schinken" en het Limburgs "sjink".

(Overigens geniet ik volop van je foto's, maar dat zeg ik er niet bij. Als ik de 26e ben die elke keer "o, wat mooi!" roept, voegt dat niet zoveel toe...)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:00

De verpakking is misleidend :j

Ik denk dat het nu wat rustiger is,omdat het seizoen een beetje ten einde loopt. De scholen in Noorwegen zijn weer begonnen.
Wij gaan zelf altijd in juni op vakantie : langere dagen en vaak beter weer.
Desalniettemin ga ik over 2 weken weer een weekje op pad :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 11:09

Ik post trouwens regelmatig korte filmpjes in mijn stories op instagram @zozowie, in mijn profiel staat ook een highlight met een noorse vlag, fiets en ‘24 van mijn eerdere verhalen. Mocht mijn fanclub ( _O- die ik oprecht heel gezellig vind) nog meer belevenissen mee willen krijgen.

Noordje, dat speelt zeker mee ja, dat het seizoen ten einde loopt. Wat ik niet heel vervelend vind, want het scheelt een hele hoop mega campers op de uber smalle kronkelende binnenlandse wegen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:45

Leuk, ik ben je gaan volgen.
Kan ik meteen je runs volgen ook haha.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:03

Ik heb je ook een volgverzoek gestuurd!

Trouwens wel grappig dat de smeerkaas in een tube zit? Dat heb ik nog nooit gezien. Misschien wel praktischer dan een kuipje (in ieder geval hygiënischer).

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:17

Die smeerkaas tubes halen wij ook altijd, die met jalapeño is inderdaad erg lekker :9 Polarbröd, smeerkaas en OLW chips gaat hier standaard in bulk mee naar huis na de vakantie :Y)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 14:35

Super handige uitvinding, smeerkaas in tube. Met als idd die polarbroodjes.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 14:52

deksel schreef:
Trouwens wel grappig dat de smeerkaas in een tube zit? Dat heb ik nog nooit gezien. Misschien wel praktischer dan een kuipje (in ieder geval hygiënischer).

In Scandinavië verkopen ze ook kuit van kabeljauw in een tube. TS heeft er waarschijnlijk niets aan (want: dierlijk eten) maar visliefhebbers kan ik het zeer aanraden als je daar ooit op actieve vakantie gaat. En ook al noemen ze het "kaviar", het is voor Scandinavische begrippen best betaalbaar. :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 17:20

Aangekomen in Vossevangen, helaas nog geen vos gezien! Ik geniet van thee en een mega kaneelbroodje voor de trein om 17:51 gaat.

Dit keer is het goed gegaan in de supermarkt, heb weer de jalapeño variant! In een tube is echt ideaal inderdaad, om mee te nemen. Ik vind het trouwens net wat ander spul dan de Nederlandse smeerkaas, ondanks dat het qua consistentie letterlijk smeerkaas is.

Je gelooft het niet, maar de zon begon te schijnen precies op het moment dat ik op de fiets stapte. _O- Het was helaas van korte duur. Ik weet niet of het een cynische of optimistische zon was. Zo van ‘ha kijk, zo fijn kan ik zijn, maar ik ben er lekker niet, doei’ of ‘kijk, na regen komt er altijd zonneschijn, het komt goed, ik ben altijd wel ergens!’. Die interpretatie mag ik zelf doen, maar de invulling hangt denk ik af van hoe natgeregend ik ben.
Ik ging erg blij op pad, ik volgde een hele woeste rivier. Van Bergen tot aan Myrdal geldt er code geel (ja ja, ik krijg al flashbacks naar vorig jaar), door de vele regenval en rijzende waterlevels. Dat is duidelijk zichtbaar aan de nog wildere watervallen en rivieren. Als het goed is, vervalt die code voorbij Myrdal en gaat het dit keer om het westen, dus ik geloof/hoop/bid dat ik aan de goede kant zit. :')

Maar toen het weer flink begon te regenen en ik een heel erg stijl grindpad op moest, wilde ik het liefst mijn fiets in de berm gooien. Maar ja, en wat dan? Heb mezelf toch echt in deze situatie geplaatst. :')
Dat een route er op de kaart relatief plat uitziet is ook absoluut een illusie, zelfs de hoogtelijnen en meters in een grafiekje meegenomen. Er zaten een paar hele vieze klimmetjes in, die kort, maar enorm stijl waren. Dit keer was ik degene die in een astmatische coma zichzelf + fiets aan het omhoog hijsen was. _O-
Afijn, weer eens wat foto’s, met vooral mooie wolken tussen de bergen, en ook wat rivieren en watervallen, want die hadden we nog niet genoeg had. :Y)

Oh ja, er was een auto die heel aardig achter me blijf hangen, maar hij haalde me in precies bij een grote plas. Als ik nog niet nat genoeg was, was ik dat daarna in ieder geval wel, ik kreeg zo wat een vloedgolf over me heen. _O-

Nu even aan het bijkomen en ik heb er ook wel weer zin in, al vind ik het ook spannend dat ik nu een gebied in ga waar in ieder geval voor twee dagen geen voorzieningen, supermarkten of iets zullen zijn.

De zon!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste sneeuw gespot!
Afbeelding

Afbeelding