[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 13:30

mysa schreef:
Oh, zitten jullie in de buurt van Castres? Had geen idee. Daar ben ik wel geweest want mijn zwager woonde er ook in de buurt.

Castres is de dichtstbijzijnde grote stad voor ons, toch nog wel een uur rijden hoor. Wel een fijne stad, je hebt er in principe alles.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:21

Tinka schreef:
mysa schreef:
Oh, zitten jullie in de buurt van Castres? Had geen idee. Daar ben ik wel geweest want mijn zwager woonde er ook in de buurt.

Castres is de dichtstbijzijnde grote stad voor ons, toch nog wel een uur rijden hoor. Wel een fijne stad, je hebt er in principe alles.

Hier een stille meelezer. Ik geniet ontzettend van je posts. Het is af en toe net een déjà vu. Wij hebben (relatief) in de buurt gewoond. Mijn vriend herkende de plek zelfs (die is in de omgeving opgegroeid). Onze dierenarts zit in jouw dorp, hele fijne, meewerkende mensen daar! Er zit ook een paardenmelkerij bij jou in de "buurt", ik ben er een keer wezen kijken, echt een aanrader. Er wordt ontzettend goed voor de dieren gezorgd.

Ik kruip weer terug onder mijn steen. Blijf posten, want ik vind het leuk om je te volgen!

P.s. Wij hadden een keer een doe Loire in onze bron drijven die eh, een geurtje aan het water gaf. Af en toe naar de bron wandelen is wel aan te raden. :D

Tinka

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 17:41

We hebben een stokje in de bron staan zodat als er een dier zoals ern muis invalt deze eruit kan klimmen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 22:38

Vandaag weer wat dingen geregeld in het Frans. Eerst een afspraak gemaakt voor een nieuwe electriciteitsmeter. Ik moest het nummer van levering doorgeven, dat had ik niet, alleen een kaartje van iemand die langs geweest was van Enedis. Na een tijdje geprobeerd te hebben mijn naam door te geven zag ik dat we een brief hadden om door te geven dat we volgende week geen stroom hebben. Daar stond dat nogal lange nummer op. Ik kan prima Franse nummers opnoemen, na het 3 keer door te geven snapte die man het nog niet. Toen moest het in het Engels. Uiteindelijk geloof ik 6 keer het nummer opgenoemd en toch gelukt. Nou volgende week woensdag komen ze, we zullen het zien.
Verder hadden we een mail gekregen van Allianz dat we 1 of ander formulier moesten aanleveren van de belastingdienst. Had het al opgezocht, nogal een lang en ingewikkeld formulier. Moest omdat we betalen met Nederlandse bankrekening. Onzin, zelfs de Franse belasting wordt probleemloos afgeschreven van onze Nederlandse rekening. Maar het moest van hogerhand. Dus wij eerst naar het kantoor van Allianz. Verzekeringsagent gebeld met belasting kantoortje in het dorp. Dus wij daarheen, formulier gekregen, snapte niet wat ie allemaal zei, maar kwam er op neer dat hun geen verklaring gingen tekenen.
Terug naar Allianz, gezamenlijk formulier ingevuld en hij is mee terug geweest naar de belasting. Wel handig en erg aardig van hem. Daar ontstond een hele discussie, snapte er niet veel van, maar formulier werd ingenomen en ging naar kantoor in Castres. En nou maar hopen dat ie het terugkrijgt met stempel :7
Daar zijn we dus de hele middag mee bezig geweest, hoop gezeur voor iets wat nergens op slaat mijns inziens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:31

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:33

Tsjah. de taal van het land waar je woont spreken is wel verdomd handig. Ik erger me iedere keer rot (soort plaatsvervangende schaamte) als ik het programma "Ik Vertrek" zie met mensen die zeggen, "ja, we gaan al 20 jaar op vakantie naar Frankrijk en nu willen we er gaan wonen en een bedrijf starten" Dan moet je toch weten dat ze daar alleen maar Frans spreken. Dan zou je toch kunnen denken dat je ter voorbereiding een paar cursussen Frans bij de Alliance Française zou moeten volgen....

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 10:24

Toen ik nog in Nederland woonde had ik daar geen tijd voor. En als je het niet constant toepast omdat je in Nederland woont vergeet je het ook heel snel weer, ik in ieder geval wel. Het zat ook nog lang niet in de planning om naar Frankrijk te emigreren, dat is allemaal heel snel gegaan. Het plan was pas over een paar jaar. Nu hadden we een half jaar de tijd om de verhuizing te regelen, en daarbij werkten we dus allebei fulltime en ik had een eigen bedrijf. Ik red me nu wel met het Frans wat ik spreek, maar zou wel graag beter Frans spreken.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:45

Ik denk dat de gemiddelde cursus Frans je ook niet had voorbereid op gesprekken over belastingen etc. Ik vind dat al moeilijk te begrijpen in mijn eigen taal.
Dat beter Frans spreken zal wel komen als je er wat langer woont en contact hebt met Fransen.

Wat ‘Ik vertrek’ betreft: ze zoeken de sukkels daar wel op uit hè. Mensen die het prima voor elkaar hebben komen echt niet in aanmerking voor dit programma.
Zag eens een uitzending van een familie die naar Portugal ging en er een winkel in buitenbenodigdheden startte.
Ze spraken geen woord Portugees en soms gingen klanten maar weer weg omdat ze niet uitgelegd kregen waarvoor ze kwamen.
Na school moest het jonge zoontje van het koppel voor tolk spelen. Het is al jaren geleden, maar het staat me nog altijd bij. Tenenkrommend

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:28

De gemiddelde cursus Frans bereidt je helemaal niet voor op het dagelijkse leven.
Wij hebben bijvoorbeeld de curses van LOI, maar die is zo slecht op het dagelijks leven ingewerkt dat je er eigenlijk maar erg weinig aan hebt. Van Duolingo leer je meer praktische dingen voor het 'echte' leven, om het zo maar even te zeggen.

Daarnaast zijn er ook bij 'Ik vertrek' goed voorbereide mensen. Ik heb alle afleveringen van Frankrijk gezien, en er zijn er een heel aantal geweest die het best wel goed voor elkaar hadden. Ik vertrek heeft een slechte naam, maar het aantal echt schrijnende gevallen valt onderaan de streep reuze mee.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:43

En laten we eerlijk zijn, de stellen waar alles soepeltjes verloopt zijn vaak ook redelijk saai om te kijken :+

Overigens hebben wij heel bewust privelessen genomen op het moment dat wij wisten dat we zouden gaan emigreren. Heeft ons in ieder geval voorbereid op een basisgesprek.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 18:39

Ik zei tegen die man van de belastingdienst dat dat formulier nogal ingewikkeld leek. En zeker omdat ik Nederlands ben. Hij zei dat het zelfs voor een Fransman erg moeilijk was. Gelukkig is het samen met onze verzekeringsman gelukt. Ik kreeg vandaag een mail dat het in orde is en goedgekeurd door het kantoor in Castres. Dat vind ik dan wel weer snel.
In Nederland gaat dat niet zo snel, ik had mij bijvoorbeeld uitgeschreven bij de Kvk, daar hadden ze 2 maanden voor nodig om dT te verwerken bij de belastingdienst. Echt belachelijk, moest ik nog btw aangifte doen ook dus. En natuurlijk waren ze in de tussentijd overgegaan op een ander systeem, dus kon niet meer via het oude portaal.
Vanmiddag zijn we met invoegen bezig geweest in de stal, wat een werk zeg, wordt wel mooi.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:16

Leuk topic! :) En hele gave plek hebben jullie!

Ik heb als kind jaren in Frankrijk (Aix en Provence) gewoond. Dus mocht je ooit hulp nodig hebben met iets vertalen. Medisch ook geen probleem ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 18:08

Het waait hier weer eens heel hard, windstoten van 120 km per uur. Vanmiddag zag ik ineens dat de lamp aan onze grange was afgebroken en hing te bungelen. Toen maar even naar het gemeentehuis want het kan natuurlijk gevaarlijk worden als hij helemaal naar beneden valt, er staat stroom op. Het is een lamp van de gemeente.
Een paar uur later kwamen ze al om hem te repareren. Morgen komen ze terug met een nieuwe lamp, deze was teveel beschadigd.
Dus als het goed is hebben we morgen licht, dat hadden we nooit, want de lamp was al heel lang kapot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog foto's van de reparatie, maar ik krijg weer eens geen foto's op bijt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:43

Dat is luxe, wij hebben geen lamp :+ te weinig huizen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 19:06

Deze lamp is ook alleen maar voor ons huis. De buren hebben er ook 1.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:58

Hier krijg je pas een straatlantaarn als er 6 huizen of meer staan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 20:12

Deze hangt er volgens mij al een eeuwigheid. De vorige eigenaar vertelde dat ze erop geschoten hadden met een geweer, omdat ie vlakbij de slaapkamer ligt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 18:03

Afbeelding

De nieuwe lamp hangt, benieuwd hoeveel licht hij geeft vannacht.

En nog wat foto's van de mooie bloemen hier in de natuur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:19

Wilde asperges houden van zon en vocht las ik. Die zul jij ook vast vinden straks?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 20:46

Wij hadden een kar voor een tractor staan in de schuur, dat ding is loodzwaar en stond super in de weg. En als ik bijvoorbeeld de auto met trailer moest keren dan moest ie weer naar binnen gesleept worden.
Nou hadden we bedacht om hem hoger op als decoratie neer te zetten, maar hij is zo zwaar dat wij hem niet omhoog geduwd kregen. Nou had de buurman al aangeboden om te helpen, maar we zagen hem steeds niet. Dus maar een smsje gestuurd en hij zou vanavond meteen komen. Met de trekker was dat natuurlijk een simpel klusje.

Afbeelding

En hier staat ie op zijn plek, aan alle kanten vast gezet, want als ie naar beneden rolt ligt ie op de auto.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga hem gebruiken als planten oppottafel en om plantjes op te kweken in potten ed.
En dan natuurlijk als decoratie met leuke bloemen erop.
En de nieuwe lamp is ook gemonteerd vanmorgen en doet het goed.

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 17:25

Vanmiddag hebben we 100 palen gekocht voor het laatste stuk van de wei. Voorlopig hebben we er geen tijd voor, maar dan hebben we ze maar vast.

Afbeelding

En op de terugweg stopten we bij de wei om te voeren en zagen de deze mooie hagedis.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:46

Mooi beestje! Groot...? Zou die een deel van zijn staart missen..?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 09:13

Ja deze was een stuk groter dan de gebruikelijke hagedissen. Ik denk ook dat ie een stuk staart mist. Het is een hagedis van de Languedoc.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:33

Mooie foto! Ja hij is net zijn staart kwijtgeraakt. Als je katten hebt, heb je heel veel hagedissen zonder staart ;-) Een buuv van ons noemde dit een smaragdhagedis. In het paringsseizoen heeft het mannetje een felblauwe keel. Waanzinnig mooi!

p.s. ik was je topic uit het oog verloren, maar ik heb hem nu weer.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 17:46

Afgelopen weekend was het echt rotweer, koud, 3 graden op zaterdag en beide dagen de hele dag heel veel regen. Ze stonden te bibberen van de kou en het was weer een verschrikkelijke modderpoel. Ik wilde de paarden toch maar op stal zetten, maar het duurde toch nog iets van 5 uur voor we alles klaar hadden.
Uiteindelijk toch gelukt, geloof dat ze het wel lekker vonden.

Afbeelding

Afbeelding