Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:22

haha nee idd xD zo jammer dat ik net in die stad zit die duur is :')

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:39

Ik ga idd ook altijd naar kopenhagen, dan is het nog precies 2 uur naar alvesta met de trein en 1,5 uur in het vliegtuig. Het valt me alles mee, ben voor 200 euro heen en weer met trein al meegerekend dus is niet heel duur.

Ohh fangio misschien kunnen eens meeten als je tijd en zin hebt?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:28

Lijkt me gezellig Anouk! We nemen tegen die tijd wel ff contact op dan ;)
Gaat trouwens echt raar worden, voor het eerst geen auto hebben in Zweden... Ik ben echt zo gewend om overal met m'n auto heen te crossen en dan ben ik ineens afhankelijk van het openbaar vervoer :+ Hoezo verwend :=

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:50

hahaha tis gewoon zo handig in zweden, hoewel in Göteborg zelf is het echt heel erg duur om te hebben :(

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:20

haha ik ben inderdaad ook blij als ik straks mn rijbewijs heb (eerst nog zien te halen :') ). ik ga het in het zweeds doen, ik spreek wel zweeds maar helaas nog niet perfect haha. had net geoefend op een toets en had er maar 3 teveel fout dus gaat de goede kant op :D
in jönköping rijden er vast wel heel veel bussen denk ik? is een grote stad. hier is het openbaar vervoer echt waardeloos, moet nu nog een uur op de bus wachten en zit al een uur te wachten.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:20

Ja, in Jönköping rijden echt wel veel bussen. Ik ben gewoon een verwend nest die met de auto naar de supermarkt wil, zodat ze de boodschappen vanuit het karretje in de kofferbak kan dumpen en die auto dan naast de deur kan parkeren om alles naar de keuken te brengen, ipv sleuren met tassen in de bus e.d. :+
Ben gewoon heel erg aan m'n vrijheid gehecht, als ik weg wil wil ik weg en niet eerst gaan opzoeken welke bussen ik moet nemen en hoelaat en waar ik moet overstappen e.d.

Ik klink nu echt heel verwend, maar in het echt ben ik best leuk hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:38

Als je eenmaal aan een auto gewend bent is met je boodschappen in de bus of op de fiets denk ook gewoon een nachtmerrie! Zolang je niet beter weet is het allemaal wel te doen. Maar daarna komt dan het besef dat het altijd drama was :')

Anoukwendy, ga jij je rijbewijs in Zweden halen? Gaat dat makkelijk als buitenlander?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:42

Blij als een klein kind met iets simpels als WIFI in huis!! Maandag besteld (meteen toen ik mn persoonsnummer had) en vandaag opgehaald bij de lokale sigarenboer. Ingeplugd en het werkte gelukkig meteen, heerlijk!

Nu op zoek naar een auto. Ik wil echt niet zonder hier. Zijn wel wat bussen en treinen, maar die rijden heel onregelmatig.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:48

Hahaha snap ik!
Ik werd/word altijd overal naartoe gebracht haha

Noujaa ik heb nog een nederlandse id dus ik hoop dat t lukt :') en anders ga ik naar stockholm en zeg ik dat ik mn nederlandse kwijt ben en krijg ik als het goed is een zweedse want ik heb wel een persoonsnummer. Je krijgt geloof ik pad na 5 jaar een zweeds paspoort dus zou nog 3,5 jaar moeten wachten masr zolang kan ik niet wachten met een rijbewijs :P en dan zeg ik gewoon tegen een paar jongens uit de klas van ga ff mee maken we er meteen een weekendje van ofzo. (Jaa ik ga alleen met jongens om want die meiden zijn saai :') )
Kon jij dat meteen krijgen? Ons werd toen verteld dat je een half jaar een persoonsnummer moet hebben, voor bijna alle abbo's..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:23

Je moet niet alles geloven wat verteld wordt ;) Ik heb maandag mijn persoonsnummer gekregen en direct internet en televisie aangevraagd bij ComHem. Woensdag had ik de brieven van het persoonsnummer (inderdaad gedateerd op 5 februari, dus duidelijk wat misgegaan bij de post) in de bus èn de kaart voor de televisie. Gisteren (vrijdag) kon ik modem etc al ophalen en werkte alles direct.

Als je je persoonsnummer hebt kan je, na betaling van sek 400, een Zweedse ID-kaart krijgen (niet te verwarren met de Zweedse nationaliteit welke je idd na 5 jaar kunt aanvragen). Ik moet daarvoor naar Kiruna, het kan dus niet bij elk lokaal kantoor van Skatteverket.
Persoonsnummer is door mij op dinsdag 2 minuten voor sluitingstijd Skatteverket aangevraagd en op donderdag is de brief met persoonsnummer al naar mij verstuurd.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:38

Laat Kirri het maar niet horen Gaby ;)
@ Anouk, volgens mij is dat geen probleem zeker als je al een persoonsnummer hebt, al heb ik me niet zo verdiept in het halen van een rijbewijs in zweden sinds ik die al heb :+

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:26

Ik doen maar alsof ik dat niet gelezen heb :') :+

meh ik heb nu ffkes mijn 3 maanden ding aangevraagd moest een heel essay schrijven hoe ik m.ike kende etc. je kan je Nederlandse rijbewijs toch een Europees rijbewijs van maken?. Voor nu heb ik igg nog een baan tot 29 juni :j daarna wil ik weg

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:31

maar een nederlands paspoort is al een europees paspoort? mama hoefde er igg niks mee te doen verder.

wij mochten helemaal geen internet hoor, mama had haar persoonsnummer met terugwerkende kracht aangevraagd dus we hoefde nog maar een maand te wachten maar anders hadden we het niet gekregen. wel mazzel dat het bij jou wel kon dus!

mij werd verteld dat ik ook geen zweedse id kon aanvragen, toch nog maar eens informeren dan.. ik weet idd wel van die 5 jaar om zweedse nationaliteit, dat bedoelde ik idd in mn andere post

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:10

Hoi allemaal!
Ik kom even binnenvallen. Lees graag even met jullie mee want ik ga deze zomer met de auto een stukje door Zweden en Noorwegen touren, samen met een vriendin van me. Dit is de route zoals we 'm nu hebben uitgestippeld: http://bit.ly/1AfhICO Veel verder willen we niet ivm budget. We gaan 14 dagen en willen graag zoveel mogelijk overnachten in de tent, voornamelijk op campings maar zeker ook 'n keer wildkamperen :D
Ik ga sowieso dit topic later even doorspitten. Mocht er iemand nog aanbevelingen hebben mbt bezienswaardigheden langs de route, campings, of een verbetering op de route, dan is dat natuurlijk altijd welkom!
Groetjes Imre

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:43

Ja, maar soms is het gewoon makkelijker om een Zweedse id kaart te hebben ook.

@imd, zit momenteel op m'n telefoon, dus zal er later nog even op terugkomen, maar wat tips alleen gebaseerd op het lijstje steden dat ik op de route zag staan:
- Kopenhagen, superleuke stad, maar echt duur! En dan bedoel ik eten e.d. Daar hadden wij ons zelf best wel op verkeken. Tivoli vind ik leuk, beetje standaard attractie natuurlijk, maar wel echt tof en als je voor de ingang van Tivoli met je gezicht naar de ingang, dan is er aan je linkerkant op de hoek in het hogere gebouw een eet dingetje waar je echt lekker kan eten! Ik weet alleen niet meer hoe het heet :+ Ook de Frederiksberg gardens zijn echt prachtig en vanuit het achterste deel van het park kijk je ook zo de dierentuin in. Hyhavn is ook mooi, vooral op een zonnige zomerse dag, maar het kan er wel druk zijn. De zeemeermin was echt ver uit het centrum en vond ik persoonlijk echt niet de moeite waard. Beetje in de rij staan (het is er wel druk met toeristen) om met zo'n klein beeldje op de foto te gaan.
Mochten jullie op weg naar kopenhagen langs Legoland komen, dan zou ik zeker aanraden om dat te bezoeken, is een erg leuk park!
- Stockholm, must sees zijn wat mij betreft Skansen (dierentuin met 'noordelijke' dieren + een soort levend historisch park), het Vasa museum en Gamla Stan. Het is aan te raden om je auto buiten de stad te parkeren en met de trein naar het centrum te gaan. Dit is goedkoop en de treinen rijden vaak en lang. In het centrum parkeren is namelijk echt heel duur (ik was 50 euro kwijt voor 1 avondje, om je een idee te geven) Een geweldig restaurant is: Hermans Vegetariska Restaurang, Fjällgatan 23B, 116 28 Stockholm. Heel lekker eten, relatief goedkoop en echt een prachtig uitzicht over de havens van Stockholm.
- Oslo, vond ik zelf neit zo leuk en ontiegelijk duur, dusja :+
- Bergen daarentegen is wel weer ontzettend leuk (al ben ik misschien bevooroordeeld omdat ik daar een maand heb gezeten voor school) Aanrader is vooral om naar 1 van de bergtoppen (Fløyen of Ulriken) te gaan, bij voorkeur wandelend, het is zo ontzettend mooi daar! En alle routes zijn heel goed aangegeven, gewoon even van tevoren bij de toerist info vragen welke bordjes je moet volgen. En vind je bergop teveel moeite, neem dan de lift/trein naar boven en wandel naar beneden, want het is echt een adembenemend zicht daarboven, de fjorden tot zover het oog strekt. Een fijn, niet te duur restaurant is Brød og vin, Christies gate 13, 5015 Bergen. Bryggen is ook leuk, ontzettend leuk gekleurde huisjes aan de haven, loop vooral ook eens tussen de huisjes door naar achteren, een heel dorp zit er nog achter. Ook is er in een van de gele huisjes (vraag me niet welke :+ ) een bar die als bar een 'vikingschip' heeft. Grappig om te zien en ze hebben vaak ook leuke live muziek

Zo, ik denk dat je hier wel al even mee vooruit kan =D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:00

Ohh dat soort tips zijn precies de dingen die ik zoek! Ga t opslaan en erin duiken, dankje!!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:39

Ik kan je kaartje helaas niet zien.. Ik heb verder ook niet zoveel van zweden gezien dus kan je niet echt tips geven om dingen te bekijken helaas.
Wij willen dit jaar ook een keer naar stockholm maar dan met de trein, scheelt heel wat tijd :P

Het is inderdaad ook makkelijker om een zweeds id te hebben, maar ik had helaas net een nieuwe toen we weggingen dus vond het onzin om meteen hier weer een nieuwe aan te vragen.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:15

Ik ben nog nooit in Zweden geweest, maar ik vind het zo'n mooi land. Wil er heel graag heen :D

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:32

Ik vind het echt een aanrader ondanks dat ik dus niet veel van zweden gezien heb :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:06

Ik zal morgen even uitgebreid reageren met m'n laptop erbij imd! Ik ben wel groot fan van Oslo. Heb daar familie wonen dus al verschillende keren geweest. Maar moet even bij bepaalde dingen zoeken waar het precies zit.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:35

Ik ga in april een week naar zweden, ben erg benieuwd hoe het daar is.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:36

Waar ga je heen missje?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:42

Ehhh moet erg wennen aan de moeilijke namen maar het is in de buurt van vaxjo

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 06:42

Ohh dan kan je hier wel een kopje koffie komen halen haha, ik zit 45km van växjö vandaan

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:18

Wat toevallig, het is daar mooi he?
Weet jij of je daar ergens paardjes kan huren ofzo voor een buitenrit?
pb me je adres maar, wie weet als we gaan toeren komen we kijkje nemen