[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:57

Ziet er al strak uit zo hoor.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:14

Prachtige zolder, hoor !!
Dat is eigenlijk nog een heel appartement op zich, zo groot :j
Ik vind het prachtig, die oude balken !

En nog sneeuw ... brrr !
Ik heb Gavarnie even opgezocht. Het ligt vlak aan de grens met Spanje, zag ik. En dus pal in de Pyreneeën.
Ik denk toch de juiste Gavarnie gevonden te hebben, of zijn er nog dorpjes met deze naam (en ander achtervoegsel ;) ) ?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 17:31

Tinka schreef:
Ziet er al strak uit zo hoor.

Ja, we zijn er vooralsnog blij mee. Het zal nog mooier worden als ze de naden afsmeren en de schroefgaten afsmeren, dan moeten we het nog gaan verven. Brrr. Maar ik wil niet blijven zitten met zo'n half affe bestipte zolder.

Marilu schreef:
Prachtige zolder, hoor !!
Dat is eigenlijk nog een heel appartement op zich, zo groot :j
Ik vind het prachtig, die oude balken !

En nog sneeuw ... brrr !
Ik heb Gavarnie even opgezocht. Het ligt vlak aan de grens met Spanje, zag ik. En dus pal in de Pyreneeën.
Ik denk toch de juiste Gavarnie gevonden te hebben, of zijn er nog dorpjes met deze naam (en ander achtervoegsel ;) ) ?

jazeker het is een grote oppervlakte, dank je, en die balken zijn fijn. Voor mij het hart van het huis. Helaas zijn er een aantal nieuwe balken die niet meer zo dik zijn en die wel verdwijnen onder het gips. Daar gaan we dan faux poutres overheen zetten. Zodat je toch weer het idee hebt dat er balken lopen.

Ik wil ook geen sneeuw thuis, daarom zijn we hier gaan wonen, maar ik houd wel erg van sneeuwwandelingen en op een uurtje hebben we dat en dat is wel erg fijn. En wij zitten ook een heel eind richting Pyrs, een klein uurtje ervanaf zitten we er al in. En ja, dat is de goede Gavarnie, leuk dat je het hebt opgezocht. Cirque du Gavarnie is erg bekend, het is een ronde (cirque) open plek waar de bergen in een cirkel omheen staan, een enorme natuurlijke gletsjerkom, een soort amfitheater van rotsen. Maar we konden het dus niet bereiken, dus in de zomer nog een keer.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 18:52

Leuk filmpje weer, het schiet toch echt al op zo. Gelukkig hebben ze uiteindelijk alle traptreden afgeplakt. Die Yoda, op haar uitkijk kratje :+. Ze genoten net als jullie daar in de sneeuw.
Nog even doorbijten, dan is het isolatie leed geleden en hebben jullie er een prachtige ruimte bij.
Eerlijk is eerlijk, ik zou ook knettergek worden van al dat geluid in huis. Gelukkig hebben jullie de camper nog dan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 19:54

Hi Balance, ja, we zijn ook erg hoopvol op het eindresultaat. In principe kun je alle lelijkheden met gips afsmeren, dus we zijn benieuwd. En de camper is echt ideaal gebleken door de jaren heen met zulk soort activiteiten. Ook van onszelf, zijn we wel gevlucht erin.

Yoda is zo leuk. Inmiddels heb ik het kratje vervangen voor 3 degelijke kisten met deksel, naast elkaar en dan een kleed van haar erop. Kan ze fatsoenlijk naar buiten kijken. En het was wel iets sneu, Yoda heeft bijna geen haar, ze is zowat een naakthond zo kort is haar haar. En in de winter is het niet meer dan in de zomer. Ze heeft ook op grote delen van haar lijf echt helemaal geen haar, alleen maar een roze huidje. En ze heeft dus ook geen haar tussen haar voetzooltjes. Dus op de terugweg zagen we ineens dat haar voetzooltjes knalrood van de kou waren. Dus toen hebben we voor haar de sneeuw vermeden en over het gras gelopen. Gelukkig was het toen we bij de auto kwamen alweer gewoon rose, maar ik schrok me rot. Vond het zo sneu! Mijn prinsesje met koude voetjes, dat kan niet!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 11:05

Hahaha, hier net in een deuk gelegen samen. Erwin krijgt een whatsappje van de bouwers, die komen niet even vragen, maar ze whasappen dus dat wij maar moeten komen. En in dat appje stond dat de bouwer, sous, nodig had. Sous is geld. Huh??? Erwin naar boven. Bleek dat hij sucre, had willen tikken. automatische aanvulling en beperkt Frans spreken, maar automatische aanvulling gebruikt bij mij woorden die ik vaak gebruik...

O en Yoda vindt de nieuwe kisten in de auto, speciaal voor haar gekocht, met een lekkere deken erop, helemaal niet leuk. Ze zat liever op een koud, hard wiebelig kistje.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 16:57

Er blijkt een nieuw team moldaven te zijn. Alleen de voorman is gebleven. Deze 2 nieuwe jongens werken veel harder en stiller dan hun vorige 2 collega's die dus weg zijn. We denken dat het komt omdat het aangenomen werk is en er was gezegd, 2 weken en dat is morgen voorbij. Nu denk ik niet dat ze morgen klaar zijn, maar ik denk wel deze week. Dus mogelijk omdat het jongere jongens zijn dat hij ze minder betaalt en zijn schade meevalt. Want volgens mij krijgt de voorman de opdracht en moet hij zelf maar uitzoeken hoe hij de klus klaart.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:52

Wat een toestanden, ‘t is een mooie soap zo. Dat wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 21:55

Ja en toestanden zijn het zeker, want we ontdekken nu dat er dingen zijn gedaan op een manier waar wij niet gelukkig van worden. Het lastige is dat er met de werkopnemer ooit, dit niet uitentreure is besproken. Dus we kunnen niet zeggen doe het maar overnieuw want we willen het niet zo. Dus ws gaan we toch dingen zelf nog doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:13

Dat is balen. Jullie krijgen er wel fijn een stuk ruimte bij.
Hopelijk verloopt de afwerking van de muren goed en zijn ze gauw klaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:25

senna21 schreef:
Dat is balen. Jullie krijgen er wel fijn een stuk ruimte bij.
Hopelijk verloopt de afwerking van de muren goed en zijn ze gauw klaar.

We blijven het ook van de positieve kant bekijken, we zouden er ws zelf nooit aan begonnen zijn. We zouden het gewoon loze zolder hebben laten zijn.

Dus, niet klagen, maar dragen. maar het geeft wel slapeloze nachten...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:43

:(:) Dat het maar rap opschiet dan, op de juiste manier. Slapeloze nachten maken dagen niet vrolijker. Wat jammer toch dat het allemaal zo moeizaam verloopt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 23:32

Ja, het valt niet mee allemaal. Het haalt de fun er voorlopig even af, maar ... we zullen doorgaan ...
Ik ga weer slapeloos slapen ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 12:08

ik denk dat ik deze blog aan het bedrijf ga sturen. Wat denken jullie ervan?

Van dakisolatie tot zenmeditatie: onze spirituele reis met Groupe Verlaine

Sommige mensen zoeken verlichting in yoga, retraites of een sabbatical in Bali. Wij dachten: weet je wat, laten we gewoon ons dak laten isoleren. Dat brengt vast ook rust. Nou, dat bleek... deels waar. Uiteindelijk hebben we innerlijke rust gevonden, maar alleen omdat we in onze camper zijn gevlucht.

Het begon allemaal met een vriendelijke dame, Mevrouw Mercier, die ons belde nadat we via een site een aanvraag hadden gedaan. Ze klonk daadkrachtig, professioneel, positief. Het woord “februari” viel meerdere keren. “Dat moet lukken!” zei ze. Enthousiast prikten wij 17 februari. Hadden we toen maar geweten dat “beginnen” bij Groupe Verlaine eerder een soort filosofisch concept is dan een planningsterm.

---

Communicatie is goud. Of aluminiumfolie, in dit geval

Ons eerste contact met Manu (achternaam onbekend, charisma 10/10) voelde als een soort verkoopworkshop. Alles kon. Niks was een probleem. Oude isolatie laten liggen? “Geen enkel probleem!” Oude balken zichtbaar laten? “Prachtig idee!” Bescherming voor onze nieuwe trap? “Maar natuurlijk!” Achteraf gezien was deze man óf een visionair, óf een illusionist.

We stuurden filmpjes. Foto’s. Plattegronden. We overwogen zelfs een 3D-animatie, maar helaas… alsof we een USB-stick in een cactus probeerden te steken: het kwam gewoon niet aan.

---

Een warm welkom aan de ouvriers (zonder ladder)

Op 26 maart arriveerde het team. Zonder ladder. Zonder steiger. Zonder idee wat ze kwamen doen. Ze stonden erbij alsof ze net van een andere planeet kwamen geland. Een van hen leek zich af te vragen wie Groupe Verlaine was. We hebben overwogen om hem een LinkedIn-profiel van zijn eigen werkgever te sturen.

Toen de vrachtwagen arriveerde, bleek de chauffeur géén begenadigd stuurmanskunstenaar, hij reed zijn truck tot aan de assen vast in onze tuin. Terwijl hij peentjes zweette, kwamen wij met de graafmachine aanzetten. Resultaat: vrachtwagen bevrijd, grasveld vernield, zen-niveau: dieptepunt.

De palletwagen bleek trouwens allergisch voor zand. Dus zijn we zelf gaan helpen sjouwen. Met onze tractor. En onze aanhanger.
---

Werktijden: het grote mysterie

Wanneer de ouvriers kwamen, was een verrassing. Wanneer ze gingen? Nog verrassender. Soms hoorden we 's avonds: “We zijn er morgen.” Soms wisten we pas dat ze wég waren, omdat het ineens stil was. Geen “tot morgen”, ze verdwenen als ninja’s in een wolk van stof (en rook).

En ja, roken deden ze. Binnen. Zonder te vragen. Overal lagen peuken. Op onze vloer. Op het brandbare hout. Op een gegeven moment hebben we bakjes met water neergezet. Het werkte.

---

DIY: Do It Yourself, want niemand anders doet het

Al het eerste uur zeiden de ouvriers: “U moet de oude vloerisolatie verwijderen.” Maar Manu had juist gezegd dat die mocht blijven liggen. Resultaat: vier uur kruipen, slepen, afvoeren. Weg herbruikbare isolatie. Hallo stort.

En toen ze de 7 meter hoogte niet wisten te overbruggen, hebben we zelf een plateau voor ze gebouwd. Verder werden onze Ikea-kastplanken, die opgeslagen lagen, gebruikt als loopplanken, want ook die hadden ze niet bij zich. Een kastplint werd hergebruikt als geïmproviseerde stok en nu zitten we met een gebroken plint. Onze escabeau eindigde met een geknakte trede. Onze ladder kreeg een gebroken poot.

---

Een verblijf in onze camper: luxe, met een laagje glaswol

Door de combinatie van glaswolstof, harde muziek, luid geklets, rook, slordigheid en het subtiele geluid van vallende gereedschappen vanaf 7 meter hoogte, konden we niet meer in ons eigen huis leven. Aangezien ik thuis werk, was het alternatief: óf een sabbatical nemen, óf verhuizen naar de camper in de tuin. We kozen voor de camper met bijbehorende extra's.

---

Een prijskaartje aan je geduld

Je zou denken dat een professioneel bouwbedrijf voor alles zorgt. Maar wij staken veel uren in de vrachtwagen slepen, gras en gazon herstellen, helpen sjouwen, een plateau bouwen en het repareren van onze eigen ladders, alsof het een aflevering van MacGyver was: de Isolatie-editie.

Maar wat doen we met de kapotte escabeau? De ladder met het gebroken voetje. Het isolatiemateriaal dat ineens weg moest? En die camper in de tuin, waar we drie weken in woonden? Laten we zeggen dat hij zijn waarde heeft bewezen als tweede woning, inclusief stoken op elektra.

---

Eindconclusie: geïsoleerd, gehavend, levend maar niet zen

We hebben nu een geïsoleerd dak. Dat is fijn. Maar het had ook een toneelstuk kunnen zijn met de titel: “Improvisatie in vier bedrijven, zonder ladder.” De ouvriers hebben hard gewerkt, dat klopt. Maar wanneer jij als klant degene bent die deze chaos moet temmen, dan lijkt het alsof de zenreis per ongeluk in een hindernisbaan is veranderd.

Dus beste Groupe Verlaine, willen jullie in de toekomst misschien:

- Zelf de ladders meenemen?
- De werktijden communiceren?
- Niet roken binnen?
- En de klant niet in de rol van projectleider én klusjesman dwingen?

Met vriendelijke, doch licht vermoeide groet,

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:27

Prachtig. Ja, zeker sturen, klachten zullen ze wel gewend zijn, maar niet in de variant netjes en duidelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 12:35

Ha Tamary, Ja zoiets moet het wel gaan worden. ben nog aan het bijschaven, maar grote lijnen wordt het dit. Ik zet er nog wel bij dat we graag overige ellende graag persoonlijk willen bespreken. Van die dingen...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:10

Ik zou er ook mooi en factuur bij steken voor de geleden schade en uren :=

Heb je de volledige factuur al betaald? Zo niet dan zou ik wel echt overwegen om een deel niet te betalen, uiteraard nadat je ze erover ingelicht hebt en gevraagd hebt om een nette oplossing.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 13:20

Prairy schreef:
Ik zou er ook mooi en factuur bij steken voor de geleden schade en uren :=

Heb je de volledige factuur al betaald? Zo niet dan zou ik wel echt overwegen om een deel niet te betalen, uiteraard nadat je ze erover ingelicht hebt en gevraagd hebt om een nette oplossing.

Op het totale bedrag is het peanuts. Als ik het uitreken iets van 350 euro of zo. Dus ik denk dat we zoiets als deze blogbrief doen en als ze zelf niets aanbieden, vragen om een geste commercial en dan zonder bedrag te noemen, kijken wat zij redelijk vinden. Is dat onredelijk dan kom ik met een factuur. Maar er is nog een week werk te gaan ... Wie weet wat er nog gaat gebeuren, zowel in positieve als negatieve zin.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:15

Heb je wel contact gehad met het kantoor waar je dingen mee afgesproken had, over de gang van zaken? Ik heb niet alles even goed onthouden, sorry als je dat al gezegd hebt...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 17:04

Prairy schreef:
Heb je wel contact gehad met het kantoor waar je dingen mee afgesproken had, over de gang van zaken? Ik heb niet alles even goed onthouden, sorry als je dat al gezegd hebt...

Ik heb wel contact gehad met de laagste in rangorde, die zei dat ik gebeld zou worden door een hogere. Belde niet. Toen heb ik de hoogste in rangorde gecontact en die wimpelde alles weg. Alles komt goed. Jaja.

We gaan het zien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:04

En als je je eerste contactpersoon eens aanschiet, reageren zij wel?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 17:08

karuna schreef:
En als je je eerste contactpersoon eens aanschiet, reageren zij wel?

Dat is mevrouw Mercier. Maar die zit weer onderaan de hiërarchie eigenlijk, dat is alleen het opdrachtbinnenhaalmeisje.

Volgens de hoofdmoldaaf alhier zijn ze voor het weekend klaar. Dan maken/schrijven we alles op en dan gaan we met meneer Brisset aan de gang met deze blogbrief, dat is de wegwimpelaar, maar wel de hoofdpief.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:09

Ah ok

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 17:13

karuna schreef:
Ah ok

Het is een heel strikte volgorde van mensen die het bepalen hier in Frankrijk vind ik altijd. Bij overheden zijn het meest vrouwen tot aan het opperhoofd dat is dan meest weer een man en bij bedrijven is het zelden een vrouw. En klant is nooit koning in Frankrijk en de chef heeft altijd gelijk.

Vinden jullie dat ook in Frankrijk? Voor hen die in Frankrijk wonen/zijn natuurlijk, hè.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:22

Ik heb daar eigenlijk weinig last van gehad. De twee keren dat er iets kleins mis ging is het vlot en snel afgehandeld zonder gezeur. De hierarchie is wel streng dat klopt.