[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:14

Gaaf zeg!
Dat ziet er prachtig en ruig uit zo!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:42

Schitterend.
Wat een mooi avontuur.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:04

Wat prachtig!
En ja, heel stoer! In mijn ogen kun je ook pas stoer zijn als je iets ook moeilijk vindt :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:10

Schaapjes <3 Wat fijn dat je zulk goed weer hebt gehad en superknap al die hoogtemeters!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:55

Prachtig landschap. Dankjewel dat we af en toe een stukje mee mogen op de bagagedrager :+
En ja, stoer is niet hetzelfde als zonder angst. Maar je doet het toch +:)+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:14

Zo gaaf weer !!!! ik lees lekker mee weer hoor!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:13

Prachtige foto’s weer! Wat een gaaf avontuur!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 19:24

Zaterdag werd ik wakker met het geluid van regen en de bellen van de schapen. Nog ruim 30 kilometer tot Lysebotn en daar zou ik opgepikt worden door twee vrienden die bij Stavanger wonen. Of ja, ik heb het koppel ooit 7 jaar geleden op een festival in Hongarije ontmoet, maar ik wist gelijk dat het heel gezellig zou worden om ze weer te zien! Op zaterdagen vaart de boot van Lysebotn naar Lauvvik niet, dus of ik moest daar overnachten en zondag naar ze toe, maar ze waren zo lief om me op te pikken! In een kort moment dat de zon begon te schijnen heb ik snel mijn spullen gepakt en de tent afgebroken. Gewapend in regenkleding ging ik op pad.
Eerst het dal in, een afdaling van 5 kilometer. Ik kan je zeggen, dat is pure extase zo’n afdaling. Ik had klassieke muziek op (la terre vue du ciel), en dan de snelheid, de wind, de omgeving die om je heen oprijst. Dat gevoel geeft kriebels tot in mijn botten en maakt dat je wil lachen, huilen en schreeuwen tegelijk.

Daarna begon het stijgen weer. Opnieuw naar bijna 1000 meter hoogte met erg stijle stukken, die gelukkig werden afgewisseld met meer rustig meanderende stukken op en neer.
Helaas had ik weer een Zowietje. Waar ik bij een paard links en rechts even goed opstap zonder na te denken, stap ik bij de fiets meestal links op. Nu liep ik na een foto moment rechts van mijn fiets en wilde ik opstappen, dus ik gooi mijn linkerbeen omhoog, helaas niet over de stang, maar vol met mijn knie tegen de onderkant van het zadel waar twee metalen staven lopen. De knie waar ik de dag ervoor ook al op gevallen was. Ken je dat gevoel dat je misselijk wordt van de pijn in je knie? Nou, dat dus. Daar was ei nummer 2. Ik wist echt even niet waar ik het zoeken moest. :') Heel rustig (zover dat kan bergop) verder gefietst.
Ik werd gepasseerd door best een aantal auto’s, die ook plots voor mij weer stilstonden. Er was een file van een tiental auto’s ontstaan door een groep schapen die niet aan de kant wilde. Sinds ik meer invloed op schapen uitoefende dan auto’s, dacht ik dat wel even te fiksen. Dus via de berm langs de auto’s gegaan. En ja hoor, de schapen rende voor me uit. Dat moet er hilarisch hebben uitgezien, een bepakte fietser in de miezerregen die een groep schapen voortjaagt met een tiental auto’s erachter kachelend. _O-
Dat liet me gelukkig de pijn in mijn knie wat vergeten, al was hij drie dagen lang echt niet blij.

Het was bewolkt en mistig met de miezerregen. Steeds hoger over een glooiende hoogvlakte, had ik het gevoel aan het einde van de wereld beland te zijn of minstens op de top. Weer een hele andere omgeving dan de dag ervoor, grilliger, maar nog steeds heel mooi.

Vlak voor de laatste klim stopte er een auto voor me en stapte Trine en Olian uit, ik had al verwacht dat ze me zouden passeren, sinds dit de enige weg naar Lysebotn was en ik door de tegenwind en toch meer klimmen dan gedacht wat laat was. We wisselde knuffels uit en toen gingen zij verder naar Lysebotn, ze konden uiteraard niet het laatste stuk daarheen van me ontnemen.

Want na deze klim begon de afdaling over de Lysevegen. Een 8 kilometer lange afdaling van 930 meter hoogte naar zeeniveau, met 27 haarspeldbochten. Dus daar ging ik in een beheerste rotvaart naar beneden, lang leve de hydraulische remmen. Wow, wat een ervaring. Ontzettend indrukwekkend hoe de fjorden aan weerszijden steeds meer boven je uit torenen. Ik was blij dat het bewolkt was, want de wolken maakte het nog indrukwekkender, alsof je vanuit de wolken terug de wereld induikt en je niet goed kan zien van hoe hoog je kwam. Wederom een en al extase. De tunnel was wel eng, hij was verlicht, maar het wegdek was slecht en dat zag je net niet goed, ik had het gevoel dat mijn fiets onder me in elkaar zou storten. Maar dat is niet gebeurt!
Onderaan bij de zee, stonden Trine en Olian op me te wachten. Na een lunch hebben we de toeristische route naar hun huis genomen. Daarover later meer, want anders zit ik over de limiet van foto’s in een bericht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de Lysevegen en Lysefjorden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:30

Wat een leuk verslag en mooie foto's. Vooral de laatste.
Geniet met je vrienden!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:50

Super gaaf weer

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:28

Weer een prachtig verslag, heel filmisch. Alsof we achter op je fiets zitten :+ .
De muziek heb ik even opgezocht. Dat kende ik nog niet, mooi!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:38

alweer een mooi verslag en prachtige foto's, ik geniet elke keer mee.

Maareuh, het is allemaal mooi en interessant genoeg, je hoeft je knie echt niet verder te mishandelen om onze aandacht te houden, die heb je geloof ik sowieso :+
Voorzichtiger zijn hoor, je moet nog vele fietstochten maken zodat we kunnen volgen :')

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:39

Instant heimwee naar Noorwegen. Mooi geschreven en balen van je knie! Hopelijk zakt de pijn inmiddels wat.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 01:30

Super mooie route had je! Daar ben ik.vorig jaar met de auto en te voet geweest.
Leuk om weer terug te zien!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 06:39

Onvoorstelbaar mooi Suliko! En ik voel helemaal de vrijheid als je zo lekker naar beneden suist in het begin. Die laatste afdaling zou ik dan weer wat te onhandig voor zijn geloof ik :=

Sterkte met je knie en veel plezier met je vrienden!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 06:48

Wat hier ook al eerder gezegd is, je wordt helemaal meegezogen in je verhaal. Wat een avontuur!
Geweldige foto’s weer!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 08:46

Ik zit op de boot naar Bergen! Ik ben langer bij Trine en Olian gebleven dan gepland, het was er iets te comfortabel. :') Daarnaast voelde ik veel vermoeidheid van voor mijn vertrek, iets met te veel korte nachten en scriptie stress waar ik eerder vertraging in had opgelopen door kinkhoest. Dus last minute de boot van dinsdag om geboekt naar vandaag. Was wel grappig, ik had ze gemaild doordat de servicecenter al gesloten was. Werd ik dinsdag om 06:25 wakker gebeld, ze vroegen waar ik bleef. _O- Ontzettend vriendelijk dat ze bellen! Heb toen gelijk telefonisch om geboekt, ze hadden de mail nog niet gezien, was geen probleem gelukkig! Daarna uitgeslapen tot 11:00, ben normaal geen uitslaper, maar ik had het nodig blijkbaar.

Dit wordt een post vol uitstapjes, waar we beginnen bij afgelopen zaterdag toen ik werd opgepikt in Lysebotn. Ze hadden nog een foto van me gemaakt terwijl ik onderweg was naar Lysebotn.

Afbeelding

We zijn onderweg gestopt bij Gloppedalsura, een van de grootste puinhellingen van noord Europa. Bizar die immens grote keien! In de tweede wereldoorlog hebben ze dit gebruikt als een natuurlijk fort, waarbij ze twee Duitse troepen tegenhielden.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna hebben we nog een korte hike gemaakt naar Månafossen, werkelijk de mooiste waterval die ik tot nu toe gezien heb!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zondag zijn we naar Preikestolen gerend, een groot uitstekende punt in Lysefjorden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En op maandag hebben we de toerist uitgehangen in en om Stavanger. We zijn met elektrische mountainbikes op pad gegaan, wat een genot zo’n fiets met turbostand. _O-
Afbeelding

Monument dat de slag om Harfsfjord herdenkt van 872, waarop Noorwegen tot een koninkrijk werd verenigd. Waarbij de kleinere zwaarden de gevallene symboliseert, waaronder de koning en koningin van dat gebied, die geëerd werden voor hoe ze regeerde en Harald I die het overnam vooral bekend stond voor zijn wreedheid.
Afbeelding

Viking ceremonie plaats met een reconstructie van een vikinghuis op de achtergrond.
Afbeelding

De regenboogstraat in Stavanger.
Afbeelding

En Kitty, de knuffeligste kat met de meest krullerige buik ooit. <3 Hij was ooit een angstige straatkat!
Afbeelding

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:16

Wat heerlijk om te lezen dat je weer op pad bent, en fijn dat je even hebt kunnen bijkomen bij je vrienden. Kun je nu vol goede moed weer verder <3

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:16

Wat een prachtige fotos weer <3 en die waterval is schitterend <3 Fijn dat je even tot rust hebt kunnen komen en dat je ook op een e bike hebt gemountain tourt ;) Het ziet er naar uit dat je naast je fiets avontuur nu veel meer geniet van je reis dan afgelopen jaar dat is echt heel mooi om te zien. Volgens mij heb je ook aardig weer dat wil echt in die omgeving nog wel eens tegenvallen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:40

Jullie zijn naar Preikestolen gerend... Was het zeker niet zo druk :D
Meestal is het daar in colonne lopen.

Toffe foto's hoor en fijn dat je een paar dagen bij die vrienden had,even bijkomen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:59

Wauw wauw wauw! Wat een prachtige natuur, leuke Regenboogstraat en die kat <3.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 11:54

Mijn knie is weer redelijk oké! Al voelt op dit moment heel mijn ondergestel krakkemikkig, ik heb namelijk mijn laatste dag in Stavanger goed besteed, door te gaan rennen! :') Ik ben aan het trainen voor mijn eerste 50 kilometer ultra trailrun in oktober, en fietsen is op zich een prima afwisseling, maar ik wilde ook wel wat kilometers op mijn voeten maken.

Noordje, viel nu heel erg mee inderdaad! We zijn vroeg gegaan, het was bagger weer en de vakantie periode komt op zijn einde. Op preikestolen zelf was het wel druk hoor, er stond een rij om een foto te maken op exact de punt. Zo’n onzin, dat hele plateau ziet er mooi en hetzelfde uit. := En sinds een aantal jaar hebben ze de route ernaartoe meer begaanbaar en breder gemaakt, dus rennend konden we best gemakkelijk langs mensen langs over de stenen ernaast.
Ik ben niet zo van de mega toeristische trekpleisters, vorig jaar ben ik voorbij preikestolen gefietst, maar nu kan ik zeggen dat ik erheen ben gerend haha!

BeFunny, toevallig hebben we 2 zonnige dagen gehad in Stavanger! Daar ook gelijk enorm van genoten, je leert hier snel de zon waarderen. :')
En klopt, ik probeer meer naar mijn lichaam te luisteren en minder druk te voelen om ver te fietsen. Het komende stuk gaat pittig worden, maar ik hou in mijn achterhoofd dat ik prima een stuk de trein kan pakken.

Dus, gister ging ik samen met Olian op pad om de 7 nutsturen of summits te lopen. Een erg pittige tocht van 16,55 kilometer over de 7 toppen van het eerste fjord naast Stavanger, bij Sandness. Met 1021 hoogtemeters. De hele route was stenen en modder, we hebben gerend waar het lukte, maar het was ook grotendeels een hike en klim met een hoop wegglibberen. Naar de toppen toe was het soms echt verticaal klauteren. Op veel stukken dacht ik ‘in Nederland hadden we dit geen pad genoemd’. _O- Halverwege volledig natgeregend, natuurlijk, maar voor de rest scheen de zon. Het was zwaar, maar ook ontzettend leuk! Heel veel gelachen en elkaar uitgelachen, want we hadden de route wel een beetje onderschat en hadden zoveel glijpartijen of dat we tot de knie wegzakte in de modder. Ik vind het knap dat we het binnen 4 uur voltooid hebben, want het wordt aangeschreven als een route waar men gemiddeld 8 uur over doet. :wow:

Afbeelding

Afbeelding

We begonnen helemaal rechts beneden achter die heuvel, de top in het midden was top 1, de top helemaal links was top 2 en de top ervoor top 3, de foto is genomen vanaf top 5
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zou in NL geen pad zijn 1
Afbeelding

Nat regenen onderweg naar top 4
Afbeelding

Rechts was het ‘pad’
Afbeelding

Doen alsof ik heel stoer ben
Afbeelding

Maar dat is niet zo mijn stijl
Afbeelding

Dit zou in NL geen pad zijn nr 2
Afbeelding

Afbeelding

Laatste top veroverd
Afbeelding

Mega machtig mooie omgeving
Afbeelding

Het eindresultaat
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:45

Prachtig ook weer. Enuuh jij hoeft niet te doen alsof want je bent gewoon stoer.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:56

Aha, dus jij bent er zo eentje die lichtvoetig als een berggeit langs komt stuiteren als ik mezelf in een soort van astmatische coma zo'n berg op hijs :')

Heel gave plaatjes weer <3

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 16:14

black_kelpie schreef:
Aha, dus jij bent er zo eentje die lichtvoetig als een berggeit langs komt stuiteren als ik mezelf in een soort van astmatische coma zo'n berg op hijs :')

Heel gave plaatjes weer <3

_O-

Ik ben in Bergen aangekomen en het is volledig schijtweer *\o/* kwam met bakken uit de lucht.
Gelukkig moet het eerste stuk van de route met trein, dus dat ben ik maar gaan doen. Ben vorig jaar meerdere dagen in Bergen geweest en best wat gezien, naast behoorlijk ziek zijn, dus ik voelde nu niet de behoefte te blijven hangen.
Ik ben wel opnieuw in Dale beland (lag op de route), bij de Noorse wollen truien outlet van Dale of Norway, er zit inmiddels een zeer zachte, dikke, prachtige, dure trui in mijn fietstas gepropt. Met als zeer goed excuus dat ik nog veel kou moet overleven. :Y)
Het is gelukkig overgegaan naar miezer, dus ik ga mijn tocht voortzetten. Het bereik is hier erg wisselend, dus updates volgen mogelijk later.

Afbeelding