[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:54

Ik lees weer mee. Ik vind het wel heel erg stoer van je.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:06

Ah fijn dat je er bent en gelijk schitterende foto's <3 . Doe je goed dat je doet waar je je goed bij voelt zo kun je ook beter genieten.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:21

Leuk! Ik volg ook weer mee. Goede reis!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 00:54

Wat leuk dat er weer zoveel mensen volgen! Ik loop nu al achter qua updates.

Kosseh, een fijne fiets maakt echt een heel groot verschil in je fietservaring! Maar eerlijk, dat hoeft echt niet een super moderne en dure editie te zijn. Mijn trouwe koga heb ik 6 jaar geleden tweedehands op de kop getikt voor 250,-. Nu liggen de prijzen iets hoger, maar kan je nog steeds een goede koga vinden zonder de hoofdprijs te betalen. Zoveel mensen die een tourfiets hebben staan met ambities, maar er niets mee doen. Ik heb elk jaar wat upgrades aangebracht, vorig jaar wat grotere aan mijn fiets, nieuwe cassette, tandwielen, ketting, stuurgreep, spatborden (de oude bleven veel troep in hangen) en hydraulische remmen. Dit jaar was alleen nieuwe verlichting nodig, daarom meer upgrades aangebracht in een nieuwe tent en een lichter kookstelletje. Natuurlijk droom en kwijl ik wel eens van een custom made santos fiets van 3500,-, maar het is niet dat ik met mijn koga minder ver kom. :D
En conditie heb je ook niet nodig, die bouw je vanzelf op! Mijn eerste fietsreis begon ik ook aan met alleen conditie van mijn dagelijks fietsen als vervoer. Ik ben juist door de fietsreizen meer gaan sporten. Na mijn fietsreis van afgelopen jaar ging het hardlopen opeens wel lekker en zo rende ik afgelopen weekend mijn verste afstand van 36,5 km. Dat had ik een paar jaar geleden echt niet kunnen bedenken.
Oftewel, je kan allerlei voorwaarden bedenken die nodig zijn voor je aan iets begint, maar door het gewoon te doen, komt de rest vanzelf wel!

Voor nu hou ik het bij een update van afgelopen donderdag, want ik ben erg moe en heb veel te veel foto’s van vrijdag en zaterdag die ik nog moet uitzoeken. :')

De goede nachtrust was gelukt! Had fantastisch geslapen. Ik heb de ochtend rustig aan gedaan en ben rond twaalf uur gaan fietsen. Ik fietste als een ander mens rond dan de dag ervoor. Veel comfortabeler mentaal. De route was ook heerlijk, voornamelijk glooiend asfalt of lekker platgereden grind waarbij ik continu een rivier volgde die soms wild stromende was, of een gigantisch meer. Hoe meer ik het binnen land in ging, hoe meer ik steeg iets steeg. Er zaten een paar pittige klimmen tussen, de voorlopers van de bergen. Helaas sloeg om 5 uur het weer om heb ik nog 2,5 uur in de zeikstromende regen gefietst. Ik heb goede regenkleding en heb niet per se last van de regen, maar het kost toch meer energie. Ik kwam wel de eerste mede fietser tegen, een jongen die de andere kant op gingen. We keken elkaar aan en barste in lachen uit, we dachten duidelijk hetzelfde ‘hé, nog zo’n idioot in de regen aan het fietsen’. Heerlijk hoe je geen woorden nodig hoeft te hebben om elkaar te begrijpen.
Na 73 km ben ik weer geëindigd op een camping, ik had erg veel behoefte aan een warme douche. En zo blij, je kon onbeperkt warm douchen, geen stom muntjessysteem.

Ik geef alvast een waarschuwing, deze dag was al prachtig, maar wat ben ik onder de indruk van het gebied waar ik gister en vandaag heb gefietst. Die hebben jullie nog te goed! Inclusief verhalen over hoe ik schaapsherder werd, een ei op mijn knie kreeg (tweemaal, dezelfde knie), wildkamperen, pure extase en de mooiste waterval die ik tot nu in mijn leven gezien heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achter de camping donderdagnacht was deze waterval, ik heb geslapen onder het geraas ervan.
Afbeelding

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 07:23

Wauw! <3

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 07:29

Wat is Noorwegen toch een onwaarschijnlijk mooi land. Wij zijn naar Noorwegen gezeild in juni (vanuit Denemarken en daarna doorgevaren naar Zweden) en we waren er zo van onder de indruk! Wat een mooie reis maak je weer, ik blijf volgen! Heel veel succes en plezier!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:44

Mooie update en mooie foto's !

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:33

Prachtig alweer.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:56

Niet normaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:57

Wauw, echt heel erg mooi!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:11

Heel gaaf, prachtige foto’s!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:21

Heel mooi!!!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:34

Ik volg je reis met ontzettend veel plezier en bewondering _/-\o_
Geniet ervan en houd ons alsjeblieft op de hoogte met meer van dit soort moois :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:37

Je bent lekker onderweg en ik geniet een beetje mee.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:04

Wat een prachtige omgeving! En ik blijf het echt zo'n stoer avontuur vinden, ik mocht willen dat ik daar een beetje meer van had :))

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 13:38

Wat een hoop enthousiaste reacties!

Ninus, ik had het volgens mij al in dit topic tijdens mijn vorige avontuur gedeeld, maar ik voel me dus helemaal niet stoer. :') Ik heb regelmatig twijfels, zorgen, stress, ben een enorme overpiekeraar, maar goed, je neemt jezelf altijd mee en dat is nu eenmaal wie ik ben. De grap is dat ik thuis net zo gestresst kan zijn, als hier. Behalve dat thuis alles een stuk comfortabeler en voorspelbaarder is. Maar oh, de natuur hier en het afzien en alles bij elkaar kan je zo levendig en blij maken! En gaandeweg en na meerdere avonturen komt er ook meer vertrouwen, in onverwachte situaties, het vinden van een slaapplek, water, eten en dergelijke, maar nog steeds kan ik denken ‘waaaaah, waar ben ik aan begonnen’.

Toen ik afgelopen vrijdag vertrok vanuit de Åraksfjorden wist ik dat ik het comfortabele, meer glooiende dal van de Otra achter me zou laten. Het was tijd om van de nationale fietsroute 3, over te stappen naar fietsroute 2. Twee wegen zou ik die dag en zaterdag volgen de bergen en fjorden door, suleskardvegen en de bekende lysevegen, die afdaalt naar de inham van Lysefjorden.

Nog een laatste foto van het lange dal van de Otra
Afbeelding

En vanaf dit punt stapte ik over op fietsroute 2, met 24 kilometer lang stijgen met regelmatig stukken van 10% en meer.
Afbeelding

Afbeelding

De rest van de dag bestond uit heel veel klimmen met af en toe leuke afdalingen. Dit was officieel mijn eerste berg, van boven de 1000 meter. Ik was ontieglijk langzaam met mijn zware fiets, op steile stukken ging ik slechts 5 km/u. Nog steeds sneller dan wandelen, denk ik dan maar.

De omgeving was pure magie, ik weet niet wat het is met de kleuren hier, maar het overstijgt het kleurenpalet dat ik gewoonlijk gewend ben. Sommige bomen leken wel goud, de grijszilveren rotsen, het felgroene, donkergroene of gele mos, witte salie, bloemen en berken. Mijn gezelschap waren schapen, er lopen ontelbare kuddes in het gebied. Waar ze de auto’s volledig negeren (en vaak ook niet voor aan de kant gaan), vonden ze mij erg interessant en een beetje eng. Ik heb dus met een hoop schapen gekletst.

Het weer was werkelijk fantastisch, dat mag ik niet vergeten te benoemen, want ik ben de zon nu al als zeer bijzonder gaan beschouwen. Hoe hoger ik kwam, hoe kouder het wel werd en ik heb mezelf algauw van meer laagjes voorzien. Verder had ik nog een grote blunder, ik wilde na een korte pauze met mijn fiets weer de weg oplopen, maar er stak een metalen pin uit de grond. Ik ben vol over de pin gestruikeld, op het grind, terwijl mijn zware fiets op me viel. Dit is dus een typisch ‘Zowietje’, ik verwond mijzelf niet zo gauw tijdens activiteiten, maar wel eromheen. Zo had ik twee weken terug voor het eerst 32 km gerend, volledig blarenvrij, en haal ik een uur na thuiskomst mijn hak open aan de balkondeur. :') Afijn, even vloeken, schaafwond op knie en enkel andere voet, verder viel het mee.
Afbeelding

In de avond sloot ik de dag af uitkijkend over een dal, terwijl ik genoot van de zonsondergang. De volgende dag zou plezierig beginnen met een flinke afdaling, maar ook nog een hoop klimmen. Daarnaast was het tijd om wild te kamperen! Ik vond een stijl grindpad die volgens google maps niet eens bestond, ik zag dat er verderop wat huizen waren, maar precies na een hekje kon ik mooi in een hoekje mijn tent opzetten. Meer dan bewoners zouden hier niet langsrijden, dat voelde fijn en rustig!

Had ik al gezegd dat het zo hoog best fris is? Het was snachts 7 graden! Daarnaast stond mijn tent niet echt beschut en flink in de wind. Wel een dikke shoutout naar mijn nieuwe tent, met slechts drie haringpunten aan de achterkant (de rest was grind) en de voorste buitenflap vastgebonden aan mijn fiets, stond hij als een huis! Dat was met mijn vorige tent nooit gelukt. Ik had het wel net te koud om lekker te slapen, het lawaai van de windrukken af en toe hielp ook niet mee. Mijn bovenlichaam was warm, maar mijn voeten bleven koud. Ondanks merino sokken, legging, trui, buff en hoofdband, dan nog mijn regenjas en softshell jas over mijn slaapzak gedrapeerd. De volgende dag maakte een vriendin wel een slimme opmerking: slaapzakken zijn niet ontworpen om je warm te maken, maar om warmte vast te houden. Dat wordt de volgende keer jumping jacks doen tot mijn voeten warm zijn. Het maakt me wel wat huiverig voor de tocht tussen Bergen en Oslo. :=
Al met al wel goed geslapen voor weer de eerste keer wildkamperen! Het tinkelende geluid van de bellen van de schapen op de achtergrond hielp ook wel mee.

En dan bij deze de pure magie die ik tegenkwam:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met mijn schapenvriendjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mijn kampeerplek <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 20-08-24 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:43

Waanzinnig mooi! Wat een gave reis zeg!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:43

Kanjer!

Wat ben je weer goed bezig en wat geniet ik toch van je overpeinzingen. Ik zou ongeveer dezelfde gedachten hebben als jij maar het grootste verschil is dat jij dit daadwerkelijk doet!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:59

Prachtig !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:01

Prachtig! Wat een lieve schaapjes!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:12

Wat een prachtige plekken doe je zo aan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:16

Wat een mooi verslag heb je weer gemaakt. Prachtige fotos <3 behalve die van je knie maar dat hoort er ook een beetje bij. Gelukkig valt het mee.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:16

Mooie foto’s en een heerlijk verslag! Dank daarvoor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:26

Potdikkie wat mooi daar.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:16

Wauw, prachtig! En zo stoer *\o/*