Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:58

Na het hele topic doorgelezen te hebben, heb ik echt respect voor de TS en andere dames die hun verhaal hebben gedaan! Lijkt me een heel heftige ervaring, vreselijk!

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:00

Kwanyin schreef:
MarianneV schreef:
Ik wil niet als vreemd overkomen nu en ik kies geen kant want ik was er niet bij

Een vraag voor de dames dan. Waarom als die man jullie een "massage wilde geven" en zoals jij het nu beschrijft jazz
Waarom doe je dan geen aangifte, want wat zoals ik het lees is het aanranding.

Ik zeg zoals ik het lees, want ik kies geen partij... Ergens in het midden is de waarheid
en ik moet idd ook toegeven, vind het wel moedig van Bedouin om te reageren, een ander had haar/zijn kant van het verhaal wel uitgelaten

Desondanks neemt het niet weg dat ik het voor de meiden erg vervelend vind dat ze dit hebben moeten ervaren

Aangifte? In een Tunesisch gebied waar de mannencultuur heerst? Voor wat? Ze kunnen absoluut niets bewijzen tegenover het gerecht daar, ze waren alleen dus het is hun woord tegen de man. Plus er is buiten de massage niks gebeurd dus tenzij er straffen staan op het masseren van iemand kan je sowieso nergens aangifte voor doen. En iets zegt mij dat de versie van een 'vrome autochtoon' eerder geloofd gaat worden dan de versie van een 'ongelovige buitenlander'. Sterker nog, in veel islamitische landen is het zelfs gewoon de schuld van de vrouw als ze verkracht wordt en kan zij hierdoor zelfs vermoord of verbannen is. Ik zeg niet dat het daar ook zo aan toe gaat want ik ken de cultuur daar niet, maar gewoon maar om aan te geven dat aangifte doen niet altijd zomaar kan :) .

Ik wil niet aanvallend overkomen, het is gewoon een punt wat ik me af vroeg. Ik weet niet hoe het er daar aan toe gaat, ik ben er zelf niet geweest en ook niet bij geweest
en zoals ik las horen de 'vrouwenzones' er niet tussen. Het gebeurd tegen je wil, beetje jammer dan dat ze daar in Tunesie niks mee doen dan

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:02

Ik heb geen aangifte gedaan.
Ik was nog een beetje in de roes van de 6 dagen Sahara, en de meest fantastische vakantie die ik ooit heb gehad. (Positieve ervaring).
Ik moet ook zeggen dat ik het allemaal een beetje onwerkelijk vond. (Overkomt mij dit?????)
Ik vroeg me zelfs af of ik misschien aanleiding had gegeven. (Doe ik altijd alvorens ik iemand het vel over de oren trek)

Mwah, nee... da's deels waar, maar ook deels dikke BS. Ik heb gewoon geen aangifte gedaan. Punt.
Het waren mijn laatste uren in Tunesie. Zou niet eens weten waar het politiebureau is.
Enne... in Douz werd niet veel Engels gesproken, en mijn Frans (en arabisch) zijn te slecht om het gebeurde op een correcte manier onder woorden te brengen.
Verder had ik ook niet de illusie dat het ueberhaupt iets zou opleveren.

(Ik ben in december op vliegveld Djerba door een douane-beambte bij mijn borsten gegrepen, gewoon door zo'n gast die in zo'n hokje de hele dag paspoorten bekijkt.
Hij gaf het paspoort terug, stond op en liep aan de achterkant het hokje uit, en greep me ff snel toen ik langsliep. Voor de duidelijkheid: dit was niet de fouilleer-afdeling!
Wat doe je? Ga je je vlucht missen voor een wellis-nietes aangifte, waarbij de ander het voordeel van de taal heeft? Ik koos eieren voor mijn geld...
Mannen in uniform, ik kan dus niet zeggen dat ik daar zo'n heel veilig gevoel van krijg).

Ik heb mijn geld op bedoein ingezet: ik hoopte dat zij iets kon betekenen.

In december heb ik diverse familieleden aangesproken op zijn gedrag, in de hoop dat zij wellicht nog wat bij kunnen dragen in... ja wat?
De heropvoeding van iemand die met de nek wordt aangekeken? Onder de familieleden bevindt zich ook een agent, iedereen weet het.
Ik denk niet dat er ook maar iemand formeel aangifte doet, omdat je niet weet wat je te wachten staat.

Ik ben er zelf wel klaar mee.
Dus geen formele aangifte, wél mijn verhaal.
Want ik wil graag dat toekomstige reizigers worden behoed voor dit soort praktijken (of erger).

Edit: typfouten (hopelijk) eruit, tekst erbij om te verduidelijken
Laatst bijgewerkt door Jazzit op 05-08-12 17:10, in het totaal 2 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:05

Klink een beetje als een Naïef bedrijf. We halen wat betalende vrijwilligers ,laten die een rondje paard rijden en zeggen dat alles bij de cultuur hoort. Je kan en mag gewoon niet mensen laten betalen als je je zaak niet op orde hebt. Zorg voor een aparte slaapgelegenheid ,goed eten en een schoon toilet. Natuurlijk hoeft het niet op het Hilton te lijken want je zit toch in achtergebleven gebied . Denk dat je er best een mooi bedrijf van kan maken .

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:06

Gelijk heb je

en ook ik wilde ooit nog eens een reisje maken, maar vanuit dit topic neem ik een hele hoop mee, voordat ik besluit waar ik naar toe ga

Alsnog het blijft vervelend dat jullie het zo ervaren hebben en de moed hebben om het neer te zetten

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:14

Jazzit schreef:
Maar ik wil graag dat toekomstige reizigers worden behoed voor dit soort praktijken (of erger).

Dit is toch waar het hele topic om gaat/ draait mensen waarschuwen/ behoeden.. Mensen die denken de reis van hun leven te gaan maken. (het lijkt me een geweldige ervaring om zo door de sahara te mogen rijden) En dan zo behandeld te worden door de man van bedouin..

En dan, omdat ze de moed hebben om hun verhaal, hun ervaring te vertellen, nog een trap na krijgen via dit topic door bedouin.. Zegt heel veel over bedouin in mijn ogen is zij net zo fout als haar man zoals ze alles maar goed blijft praten.

Kwanyin

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:19

Bedouin, over dat hele massageverhaal vraag ik me nog iets af:

Jij zegt dat het een vorm van miscommunicatie is, dat je man juist die meisjes op hun gemak had willen stellen en alles gewoon een ongelukkig toeval van taalbarrière en verkeerd begrepen is..

Maar..is het daar wel normaal dat een getrouwde man een ander meisje masseert? Als ik de reactie van een andere bokker lees, die zelfs in een nog veel toeristischer gebied leeft, is knuffelen/aanrakenin het openbaar zowat uit den boze en worden vriendschappelijke kussen al enkel uitgewisseld tussen familie/goede vrienden of vrouwen/mannen onderling. Ik kan me niet inbeelden dat het bij jullie wel normaal is om vreemde meisjes te willen masseren, ookal is het om hun op hun gemak te laten voelen?

Waarom zou je man voor een vorm van "op gemak stellen" kiezen dat helemaal tegen zijn eigen cultuurnorm ingaat? Lijkt me toch niet logisch?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:22

Poeh heb alles gelezen.
Jammer dat zo'n mooi bedrijf kapot gaat door de man van B.
Jammer dat andere niet meer zo'n mooi ervaring in de woestijn kunnen beleven zonder bang te zijn wat er kan gaan gebeuren.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:23

_Nancy schreef:
Een collega van mij is laatst 3 maanden op vrijwilligerswerk gegaan in Cambodja, zij betaalde daar ruim 4000 euro voor.
Dus nee, betalen voor vrijwillerswerk is niet zo heel gek hoor!

Ik heb respect voor Bedouin die kalm kan blijven en ook wil reageren op, sommige erg aanvallend en persoonlijke, berichten.
En zoals iemand hier eerder heeft gezegd, de waarheid zal in het midden liggen.

Met het laatste ben ik het eigenlijk ook wel eens. De echte waarheid ligt namelijk meestal ergens in het midden, maar tot nu toe krijg ik de indruk dat we de schuld niet bij Bedouin moeten zoeken.... Natuurlijk zijn daar dingen gebeurt die écht niet kunnen, en hier ben ik het ook mee eens, maar met oordelen via internet moet je natuurlijk wel altijd een beetje oppassen. Ik vind het al met al toch knap dat Bedouin wel hier reageert en niet gewoon nooit meer iets van zich laat horen.

Hier mee wil ik dus helemaal niets goed praten, zo bedoel ik het niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:31

Zo valt even mijn bek open van 25 pagina's.

Bedouin blijft haar man verdedigen wat normaal is en stop haar kop in het zand.
Heel jammer. Je kan het niet goed blijven praten en jij kan misschien wel door de bocht met je man
maar als je gasten ontvangt heeft hij ze ook met respect te behandelen.
Misschien een wijs besluit.. geen westerlingen meer over de vloer, kunnen dit soort incitenten
ook niet meer voorkomen.

Respect voor diegene die hun verhaal gedaan hebben. Geen leuke ervaring maar wel een waarschuwing voor andere.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:35

Maar het probleem is... als Bedouin niet een Nederlandse zou zijn dan zouden al deze meiden wel tig keer hebben nagedacht om op het vliegtuig naar Tunesie te stappen om in de woestijn op vakantie te gaan. Het is juist haar kracht voor het bedrijf dat zij westers is. Daardoor schept ze de verwachting dat haar man met westerse vrouwen om kan gaan, dat zij kan zorgen voor een situatie die veilig en vertrouwd is voor westerse vrouwen. Echter blijkt nu dat dit allesbehalve het geval is.
Ik vind Bedouin trouwens raar over haar man praten... alsof het en zoals iemand anders ook aangaf een zielig puppy is die gered moet worden. Jazzit benoemt hem juist als zeer intelligent en ik vind die twee dingen niet met elkaar stroken. Of het moet zijn dat meneer A. heel goed mensen kan bespelen en altijd de schuld bij anderen legt... en B. voorop dat ook steeds gelooft.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:37

Ik ben nu bij pag 17 met lezen, zal straks de rest proberen door te nemen.

Ik moet zeggen dat ook ik met open ogen heb zitten lezen.. Jeetje! Het topic over bokt in tunesie heb ik een tijdje gevolgd en volgens mij vond ik bedouin altijd aardig overkomen, haar site zag er zo mooi uit en ook mij leek het geweldig om de tocht door de sahara een keer te doen. Helemaal nadat ik 2 zomers geleden in tunesie ben geweest. Ben ook in Douz en de sahara geweest, zo mooi daar allemaal!!
Moet zeggen dat ik absoluut geen nare ervaringen heb met de mannen daar. Alleen in de toeristische gebieden konden (maar lang niet altijd, heb maar 1 enkele aanvaring gehad met een man die een sjaaltje wilde verkopen) konden ze wat opdringeriger zijn, maar naar mijn idee zijn ze bijv in turkije net zo 'erg'. Buiten de toeristische gebieden viel me juist het respect op van de lokale bevolking richting ons westerlingen, iedereen was ontzettend vriendelijk en hield gepaste afstand. Eigenlijk net als in nederland bijv maar dan vriendelijker haha.

De toenaderingen van de man richting de ts vind ik ongepast maar is aanranding (of poging tot) misschien niet een beetje overtrokken?
Net als het verhaal van (naam vergeten) over dat de man midden in de nacht in de kamer stond. Ik weet natuurlijk niet hoe zijn lichaamstaal overkwam maar zou het niet kunnen dat hij bijv vroeg of je nog iets nodig had kwa lakens oid (ik noem maar iets geks) omdat je blijkbaar daar voor het eerst lag en daarvoor ergens anders lag? Misschien kwam hij wel voor iets vriendelijks oid maar is dat verkeerd opgevat (ik begrijp dat ze hem niet kon verstaan/begrijpen?).

Verhaal van maaikemuis vind ik wel echt ontzettend schokkend. Hoe je het ook went of keert, dat is echt ontzettend mis gelopen daar en echt niet acceptabel.

Nou ik ga nog even verder lezen of er misschien nog meer opheldering komt over dingen die in mijn ogen nog wel eens met het cultuurverschil te maken zouden kunnen hebben.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:57

Zwitsal schreef:
Net als het verhaal van (naam vergeten) over dat de man midden in de nacht in de kamer stond. Ik weet natuurlijk niet hoe zijn lichaamstaal overkwam maar zou het niet kunnen dat hij bijv vroeg of je nog iets nodig had kwa lakens oid (ik noem maar iets geks) omdat je blijkbaar daar voor het eerst lag en daarvoor ergens anders lag? Misschien kwam hij wel voor iets vriendelijks oid maar is dat verkeerd opgevat (ik begrijp dat ze hem niet kon verstaan/begrijpen?)..

Hij kwam de kamer binnen en zette het licht aan, en bleef een meter na de deur stilstaan en kijken zonder iets te zeggen. Nooit géén idee gehad wat hij moest, na aandringen van mijn kant zette hij het licht weer uit en vertrok. Even erbij vermeldend dat dit niet de eerste nacht was dat ik op die kamer sliep, vaak na het eten soezelde ik wat buiten totdat hij en Wenda gingen slapen, dan vertrok ik naar binnen. Maar goed, het is inmiddels een maand geleden en verder is er niets gebeurd, maar vreemd was het wel, en had die nacht bijna geen oog dicht gedaan (wist immers maar nooit of hij later op de nacht nog een keer verdwaald raakt met z'n kamer te vinden :+ ).

@ Jazzit: heel mooi verwoord.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:02

Jazzit, alle respect voor je posts.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:03

Ik vind het toch wel erg apart dat iedereen hier zijn mening zo vol uit richting Bedouin afvuurt terwijl, op een paar bokkers na, ze Bedouin niet eens kennen en alleen reageren op verhalen die zij horen en elkaar in t topic opjutten. En dat is niet 1 bokker, maar zeker een stuk of 500 aangezien er 620 berichten staan...

Ik keur het niet goed, maar wie ben ik om vol mijn zegje te doen, Bedouin helemaal zwart te lopen maken, voor van alles uit lopen te schelden zowat.

Ik vind dit dus echt verkeerd en ongelooflijk dat Bokt dit zo lang door laat gaan. Was het een ander topic geweest en werd er ook zo'n aanval gepleegd dan was er allang geTEMd, gesloten en iedereen een waarschuwing.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:11

Ik zie anders alleen maar ervaringen uit de eerste hand, en (logische) reakties daarop. Als we ervan kunnen uitgaan dat de ervaringen kloppen (en ik ga daar wel vanuit, gezien het feit dat ik Jazzit goed ken en van haar weet dat er nog veeeel meer is maar niet alles wordt gepost) dan vind ik de reakties helemaal niet gek.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:12

Ik scheld niet, ik jut anderen niet op. Ik reageer op 5 schokkende verhalen die onafhankelijk van elkaar gegeven zijn, en helaas heb ik genoeg rare figuren mee gemaakt om een inschatting te maken wanneer iets geen zuivere koffie is.

Je mag temmen wat je wilt, maar ik sta achter iedere post door mij hier gedaan

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:13

Amaris schreef:
Ik zie anders alleen maar ervaringen uit de eerste hand, en (logische) reakties daarop. Als we ervan kunnen uitgaan dat de ervaringen kloppen (en ik ga daar wel vanuit, gezien het feit dat ik Jazzit goed ken en van haar weet dat er nog veeeel meer is maar niet alles wordt gepost) dan vind ik de reakties helemaal niet gek.

inderdaad.
als de reacties uit eerste hand waar zijn dan zijn de reacties niet zo gek.
omdat er al meerde mensen posten dat er ook bij hen iets fout gegaan is en bedouin alleen de schuld maar op hen afschuift...?

gohya

Amaris schreef:

Ik snap sommige reactie's ook zeker wel,maar sommige doen of die man een verkrachter is.
En dat vind ik dan weer té ver gaan.

Rennie89

Bummer, heel verhaal getypt, is mijn internet weg. Ik schrok best wel van alle ervaringen die ik hier las.

Anyway, ik ben november-december bij Zitouna op Djerba - Tunesie geweest :) Ik heb daar een fantastische tijd gehad en heb geen moment van onveiligheid gehad. Ik sprak de taal niet en was alleen nog maar in Egypte geweest, dus toch een redelijk verschil. Maar vond het een prachtig land en aardige mensen. Het eten was héérlijk (zowel bij Zitouna thuis als uit eten) en geen moment gehad dat ik respectloos werd behandeld door mannen :) natuurlijk wel nagefloten, maar hey, I dont care :')

Wil dus even duidelijk maken dat het land Tunesie absoluut niet onveilig is en dat je je als westers persoon best op je gemak kan voelen. Wel is het natuurlijk een andere cultuur, maar niet barbaars ofzo :') Ik heb iig een geweldige tijd gehad daar!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:18

Juangi schreef:
Ik keur het niet goed, maar wie ben ik om vol mijn zegje te doen, Bedouin helemaal zwart te lopen maken, voor van alles uit lopen te schelden zowat.

Ik vind dit dus echt verkeerd en ongelooflijk dat Bokt dit zo lang door laat gaan. Was het een ander topic geweest en werd er ook zo'n aanval gepleegd dan was er allang geTEMd, gesloten en iedereen een waarschuwing.

Kan je a.u.b. waar er op Bedouin van alles gescholden wordt even naar boven halen..?

Edit:psychopaat/serieverkrachter?
Heb ik iets gemist.....?
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 05-08-12 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:18

Het modteam heeft juist zijn complimenten geuit dat het er hier zo respectvol aan toe gaat. Natuurlijk zijn er hier daar wel eens enkelen die het opblazen of grof en aanvallend worden, maar over het algemeen is het gewoon een nette discussie en dat mag gewoon. Wat niet zou mogen, was bv: "oh ja, ik heb daar ook al verhalen gehoord van de tante van de ex van mijn zus!", maar dat gebeurt niet. Beide partijen krijgen netjes de kans om hun verhaal te doen. Sterker nog, een van de slachtoffers doet zelfs grote moeite om goede aanbevelingen te geven om het concept te kunnen verbeteren en als b. die tips ter harte neemt kan er daar misschien een veilige werkplek tot stand komen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:20

xAnnouk schreef:
Amaris schreef:

inderdaad.
omdat er al meerde mensen posten dat er ook bij hen iets fout gegaan is en bedouin alleen de schuld maar op hen afschuift...?

Ik zie geen reacties (ik heb ze allemaal gelezen), ik zie 500 moeders die hier alsware een kind de les leren, die hele preken geven over hoe slecht ze is, dat ze haar man moet dumpen omdat het in de buurt komen van een psychopaat/serieverkrachter. Dat vind ik te ver gaan. Ze word hier volledig de grond in geboord.

Wat ze ook heeft gedaan, wat er zich ook heeft afgespeeld, verhalen veranderen, situaties worden overschat en erger gemaakt en drama vind plaats. Daar heb ik helaas ervaring mee, hoe snel verhalen overdreven worden...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:21

In dit specifieke geval kun je er met een gerust hart vanuit gaan dat de ergste ervaringen niet gepost worden. Van overschatting, en erger maken is dus geen sprake. Er is eerder sprake van het niet vermelden van het ergste.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:22

amaris schreef:
xannouk schreef:

inderdaad.

Ik zie geen reacties (ik heb ze allemaal gelezen), ik zie 500 moeders die hier alsware een kind de les leren, die hele preken geven over hoe slecht ze is, dat ze haar man moet dumpen omdat het in de buurt komen van een psychopaat/serieverkrachter. Dat vind ik te ver gaan. Ze word hier volledig de grond in geboord.

Wat ze ook heeft gedaan, wat er zich ook heeft afgespeeld, verhalen veranderen, situaties worden overschat en erger gemaakt en drama vind plaats. Daar heb ik helaas ervaring mee, hoe snel verhalen overdreven worden...

ik heb niet gezecht dat ik alle reacties niet gek vind maar niet ZO gek.
sommige zijn wel overdreven, ja dat geef ik toe.
maar je schrikt je toch helemaal kapot als je dit allemaal leest?
dan komen er soms wat ongenuanceerde posts tussen maarja dat kan altijd gebeuren.
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 05-08-12 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt