Vakantie Tunesié Wie daar geweest ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:00

Hoi,

Ik heb voor volgend jaar het hotel "Les Oranges Beach" in hammamet geboekt. Wie is hier vaker geweest of in Hammamet?

Ik ken eigenlijk alleen turkije waar ik ong. 7 keer ben geweest. Daar hebben ze dus dolmusbusjes waar je op kan stappen waar je wilt en kunt zeggen waar je uit wilt stappen. HOe is dat in dit land? En wanneer en waar zijn bijvoorbeeld de markten (kleding enzo) of is dit er niet?
Hoe geef ik aan dat ik naar een markt wil of het centrum? En zijn de winkels net als in turkijke ook de hele avond open?

Ik ben heel benieuwd of dit land te vergelijken is met Turkije.
En raden jullie nog wat aan om te bekijken of te doen aan excursies?

Groetjes wendy

Zwitsal

Re: Vakantie Tunesié Wie daar geweest ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:34

ooh tunesie..
ik wil nog steeds ZO graag met mn vriend erheen..
alleen ziet hij het niet zo heel erg zitten met die kamelen enz.
heb alleen een geweldig luxe (5 sterren) hotel gevonden wat in juni nog best te betalen is.. dus nu ga ik gewoon net zolang zeuren tot hij mee wil (A)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:12

Hoi Wendy,
Turkije en Tunesie zijn echt wel verschillende landen, in Tunesie zit je in Noord Afrika en daar is de mentaliteit anders. In hammamet kun je gemakkelijk een taxi nemen, vooraf een prijs afspreken (en afdingen). In Hammamet spreken de meesten inwoners als tweede taal frans. In andere plaatsen in Tunesie zijn ze wat meer duits georienteerd (is mijn ervaring). Als je naar de markt wil, zeg je gewoon dat je naar de Medina wilt, of naar de Soukh (overdekte markt) echter kleding kun je niet echt kopen in Tunesie, maar de Soukh is wel erg leuk om door heen te lopen.

Een aanrader om te doen qua excursie is toch wel een kamelentocht, of een dagje naar Tunis of naar Carthago. Als je de eerste dag in je hotel bent hoor je van je host welke excursies je allemaal kunt doen. Het is ook goed te doen om met het openbaar vervoer te gaan, de bus is het goedkoopste, soms maar 11 cent voor een ritje. Echter altijd achterin instappen en niet voorin bij de chaffeur.

Je kunt van Marco Polo leuke boekjes kopen waar tips in staan, al voor 9,95 heb je dan een leuke gids. Zeker de moeite waard om je van te voren in te lezen over de gebruiken, fooien, valuta, geld pinnen etc.
Als je door verkopers word aangesproken. blijf respectvol, lach en schud nee met je hoofd, en wens ze een fijne dag. Als jij ze met respect behandeld dan behandelen ze jou ook met respect. Als je chagerijnig reageert op ze, dan word je door hun ook respectloos behandeld.

je kunt voor weinig geld goed eten in Tunesie, neem een plaatselijke specialiteit, bijvoorbeeld een stoofschotel ipv toeristen eten. Je krijgt vele extra's vaak van het restaurant erbij zonder dat ze later op de rekening staan, zoals meloen, tapas, thee.

Maar verdiep je in het land in de plaats en in de bevolking, dan sta je niet voor verassingen.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:58

Leuke opmerkingen Issy! Goede aanraders!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:22

bedouin schreef:
Leuke opmerkingen Issy! Goede aanraders!

Dank je, ik heb net jouw profiel/interview en website gelezen, wat een geweldige onderneming!
Wie weet meld ik me een keer voor een vakantie te paard in Tunesie, want die ervaring heb ik nog niet.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:37

Ik ben inmiddels 2 keer op vakantie geweest naar Tunesie. Beide keren Hammamet en omstreken. Het is mij zeer goed bevallen.
Ik ben nog nooit naar Turkije geweest dus een vergelijking heb ik niet.

Wat betreft excursies vind ik het piratenschip een aanrader!! Verder is er op vrijdag een markt in Nabeul. Deze markt staat in het teken van de pottenbakkerij. Zeker de moeite waard om te gaan kijken. De kamelentocht is over het algemeen wel gezellig maar het is niet iets wat je gedaan zou moeten hebben.

Wat betreft de vervoersmiddelen is de taxi een aanrader. Het is niet duur. Vooraf een bedrag afspreken wordt niet altijd geaccepteerd. De meeste chauffeurs hebben een meter in de auto zitten welke ze laten lopen. De bus is ook zeer goedkoop maar ik vond dit zelf behoorlijk lastig. De plaatsnamen op de bus en bushalte staan allemaal in het Arabisch vermeld. Niet leesbaar dus. Ik ben twee keer met de bus geweest maar toen heb ik een Tunesiër mee genomen :D .

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:14

Ieder zijn eigen smaak, maar zo'n piratenschip vind ik dus aan aanfluiting, heeft niks met Tunesie te maken is misschien leuk voor kinderen. Nabeul is idd wel een leuke tip, de markt is best leuk daar.

New-Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:53

Mijn ervaring met Tunesie is helaas niet positief.
Ik ben ook heel vaak in Turkije geweest en besloot vorig jaar zomer om een keer naar Tunesie te gaan, nou wat heb ik daar een spijt van gehad.
Het is inderdaad niet te vergelijken met Turkije. De mensen in de Tunesie vind ik over het algemeen inderdaad erg resepectloos. Ze hebben op straat aan me gezeten en echt aan me lopen trekken. Terwijl ik ook eerst vriendelijk heb bedankt. Dat werkt dus ook niet altijd. Ze lieten vooral mij echt niet met rust, vreselijk vond ik het. Terwijl ik best dat 'gezeur' gewend ben van Turkije en daar heb ik helemaal geen problemen mee. Ik ging niet voor mijn plezier 's avonds naar de winkeltjes.. Jammer was dat!
Ze zijn nog erg ouderwets in Tunesie en Turkije vind ik gewoon veel vriendelijker, ook in het hotel. In het hotel viel het eten ook heel erg tegen, mij hotel was all inclusive en het eten was niet gaar, koud en dus vies. Dat heeft ook te maken met 'Afrika' zeggen ze..
Nee voor mij geen Tunesie meer. Het is niet dat ik een rot vakantie heb gehad, zeker niet want de zon scheen gewoon lekker elke dag ;) Maar ik ben inderdaad ook Turkije gewend en dat vind ik zoveel beter.
Hopelijk ervaar jij Tunesie wel als een leuk vakantieland!

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:50

Issy schreef:
Ieder zijn eigen smaak, maar zo'n piratenschip vind ik dus aan aanfluiting, heeft niks met Tunesie te maken is misschien leuk voor kinderen. Nabeul is idd wel een leuke tip, de markt is best leuk daar.

Ik heb inderdaad gehoord dat er wel verschil zit in de piratenschepen. Wij zaten op een geweldig schip!! Ze draaiden veel leuke muziek en het was ook een echt 'volwassen' programma met ook wel leuke dingen voor kinderen. De barbecue was ook ernstig lekker :9 !! Het personeel vond ik ook erg leuk. Ik heb nog een hele poos zitten praten met één van die lui. We mochten voor op de punt van het schip zitten, zo konden we de dolfijnen volgen. En die hebben we gezien!!

Ik vind de bevolking erg aardig. Er lopen inderdaad wel mensen rond die niet van je af kunnen blijven. Ik heb het een paar keer mee gemaakt maar trek me er weinig van aan. In de medina kunnen ze inderdaad wel erg aan je lopen trekken. Maar ja, dat is ook het toeristen plekje!! En daar moeten zij hun geld aan verdienen. Hun mentaliteit is wat dat betreft heel anders dan het onze. Deels moet je dat respecteren maar deels moet je ook duidelijk je grenzen laten blijken. Het klinkt erg asociaal maar een tip die ik heb gekregen van de reisleidster: als je naar de medina gaat, zet een donkere zonnebril op. Dat werkt echt! Ik hou daar zelf helemaal niet van. Het liefst zeg ik vriendelijk dat ik geen interesse heb, maar in de medina werkt dat vaak niet...

Edit: het eten vond ik erg lekker. Maar dat kan ook flink per hotel verschillen natuurlijk. Wel is het zo dat ze daar nooit echt 'warm warm' eten. Het is altijd lauw. Maar mijn ervaring is dat dit in een land als griekenland niet anders is... Het laatste hotel in Tunesie waar ik verbleef, had een magnetron bij het buffet staan voor als je het graag warmer wilde hebben :Y) .

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:57

Ik ben afgelopen mei naar tunesie geweest. In Port El Kantoui. Het hotel was El moudradi Port el Kantoui. Echt een aanrader. In Port El Kantoui trokken ze haast niet aan je. Je kon vaak gewoon rustig in de winkeltjes kijken.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:49

miejmoon schreef:
Ik ben afgelopen mei naar tunesie geweest. In Port El Kantoui. Het hotel was El moudradi Port el Kantoui. Echt een aanrader. In Port El Kantoui trokken ze haast niet aan je. Je kon vaak gewoon rustig in de winkeltjes kijken.

Dat is ook zeker een leuke plek om te zitten!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:29

Zwitsal schreef:
ooh tunesie..
heb alleen een geweldig luxe (5 sterren) hotel gevonden wat in juni nog best te betalen is.. dus nu ga ik gewoon net zolang zeuren tot hij mee wil (A)

Djerba kan ook erg leuk zijn. Via een stel amerikaanse vrienden kwam ik op deze B&B uit. Ik ken het zelf niet maar het lijkt mij erg leuk.

Nou woon ik zelf in Tunesie en veel meer landinwaarts aan de rand van de woestijn.
De route vanaf Djerba naar Matmata vind ik erg mooi en leidt langs olijfboomgaarden en langzaam door heuvels en later door bergen.
Ik ga deze route vaak en verveelt me nooit.
Voor avonturiers die eens zin hebben om een auto te huren en zelfstandig door Tunesie te reizen is de Starwars route misschien een leuk idee.
Voor voordelig een auto huren verwijs ik meestal door naar CamelCar -even googelen.

Excuus voor het spammen -speciaal voor Issy- en ik vind dit een fijn plaatje: per berber paard door de woestijn. Dat is ook Tunesie!:

Afbeelding

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:31

Issy schreef:
miejmoon schreef:

Dat is ook zeker een leuke plek om te zitten!

Dat was het zeker. Heb die week echt genoten. Ook het hotel was super fijn.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:26

Bedouin, met dat soort prachtige foto's mag je best even spammen :D :P

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:17

ThanX issy ik heb uiteraard veel meer mooie plaatjes, maar dat dan op verzoek.
Het kwam al eerder ter sprake maar voila dit is de site waar je busschema's kunt uitpluizen, uiteraard in het frans, in het engels werkt de site niet.
Vanaf Hamamet moet je met de taxi eerst naar het busstation van Souse. Djerba heet Houmt Soukh.
http://www.sntri.com.tn

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:25

Bedankt voor jullie informatie... ben heel benieuwd. ben nog wel steeds beetje terughoudend hoor.... erg spannend allemaal.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:38

bedouin schreef:
Zwitsal schreef:
ooh tunesie..

Djerba kan ook erg leuk zijn. Via een stel amerikaanse vrienden kwam ik op deze B&B uit. Ik ken het zelf niet maar het lijkt mij erg leuk.

Nou woon ik zelf in Tunesie en veel meer landinwaarts aan de rand van de woestijn.
De route vanaf Djerba naar Matmata vind ik erg mooi en leidt langs olijfboomgaarden en langzaam door heuvels en later door bergen.
Ik ga deze route vaak en verveelt me nooit.
Voor avonturiers die eens zin hebben om een auto te huren en zelfstandig door Tunesie te reizen is de Starwars route misschien een leuk idee.
Voor voordelig een auto huren verwijs ik meestal door naar CamelCar -even googelen.

Excuus voor het spammen -speciaal voor Issy- en ik vind dit een fijn plaatje: per berber paard door de woestijn. Dat is ook Tunesie!:

http://lh6.ggpht.com/_sg2_ysmRxe8/S0BiH ... C04431.JPG

op wat voor manier maak je die route van Djerba naar Matmata? per auto/kameel/?

en dat plaatje, tja....... zegt voor mij genoeg ^^

edit.. dat BB ziet er ook echt helemaal geweldig uit.. echt ontzettend mooi!
alleen zijn die prijzen natuurlijk zonder lucht en dat vind ik altijd een beetje tricky..
wat als je net een goede vlucht kan vinden enz..

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:23

Zwitsal schreef:
edit.. dat BB ziet er ook echt helemaal geweldig uit.. echt ontzettend mooi!
alleen zijn die prijzen natuurlijk zonder lucht en dat vind ik altijd een beetje tricky..
wat als je net een goede vlucht kan vinden enz..

Ik denk dat je die er gratis bij krijgt hoor... :D :') (Sorry, ik kon het even niet laten... Volgens mij hoeven vluchten naar Tunesie niet zo duur te zijn :) )

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:48

De route Djerba Matmata ri Douz gaat met de auto, helaas is er geen openbaar vervoer op die route.
Per dromedaris is ie volgens mij nooit gedaan, waarschijnlijk wel met een ezeltje, haha.
Vluchten op Djerba moet je vooral via de chartervluchten of vakantievluchten zoeken en niet via de reguliere lijnvluchten.
Met vakantievluchten op Monastir wordt af en toe gestunt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:27

zucht vikki ^^...

Ja ik had al even kort gezocht op vluchten naar djerba..
maar ik kom of op prijzen van 500-1000 euro uit..
of op sites (transavia, klm) die niet verder plannen dan maart. dus daar schiet je ook niet zoveel mee op.

maarja, eerst mn vriend maar eens overtuigen dat tunesie echt heel leuk is (zolang hij maar niet op een kameel hoeft gaat ie hoop ik wel mee).
Weet iemand hoe het zit met het vegetarische eten? want als mn vriend (vegetarier) een hele weeg sla moet eten wordt het natuurlijk niets:P

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:53

Zwitsal schreef:
zucht vikki ^^...

of op sites (transavia, klm) die niet verder plannen dan maart. dus daar schiet je ook niet zoveel mee op.

maarja, eerst mn vriend maar eens overtuigen dat tunesie echt heel leuk is (zolang hij maar niet op een kameel hoeft gaat ie hoop ik wel mee).
Weet iemand hoe het zit met het vegetarische eten? want als mn vriend (vegetarier) een hele weeg sla moet eten wordt het natuurlijk niets:P

Gekeken vanuit een lopend buffet is er altijd véél salade in Tunesie. De warme gerechten zijn meest met vlees en / of vis...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:35

Zwitsal schreef:
zucht vikki ^^...

Nou voor 600,- vind ik een vlucht en een 5 steren hotel all inclusive, dus ik denk dat je nog wat beter moet zoeken naar goedkopere vluchten.

Het is afhankelijk van het hotel of je vegetarisch kunt eten. Maar daar over kun je mailen met het hotel. Je kunt ook gewoon een appartement huren en zelf je eten regelen. In de restaurants kun je ook zeker vegetarisch eten.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:50

Dat klopt Issy. Ik ben ook al 2 jaar daar op vakantie geweest. All inclusive! Dat kan prima voor €600,-. Maar een los vliegticket met niks daarbij kost ongeveer net zoveel!! Ik ben namelijk ook al eens aan het zoeken geweest..

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:43

Zwitsal, in welke periode zou je evt. willen in juni kost een retourticket 345 euro, in juli 380,-
Via vliegtickets.nl

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:18

Oh joh er zijn enorm veel aanbieders!
Kijk voor losse vliegtickets eens via cheaptickets.nl bij vakantievlucht.
Daar zie je ook direct de aanbieders zoals neckermann, oad etc met inclusief vakanties. Ook D-reizen niet vergeten, verder sunweb, en joh er zijn er talloze.
Via belgie is ook goedkoop te vliegen vanaf Brussel of zelfs Luik. Kijk eens via lastminutes van airstop.be