10ml butox pour on onder de manen smeren. Gaan ze dood van en ben je er structureel(er) vanaf. Sommige dieren zijn aantrekkelijk voor teken. Ik zie het bij mijn schapen ook, enkele hebben teken andere nooit. Waar ik teken op vindt behandel ik, de rest niet. Spul blijft gif, maar tekenziektes zijn een lijdensweg. Als je iemand kan vinden die wat kippen samen met parelhoenders wil uitbroeden voor je, kan je de kipjes daar in een verplaatsbare ren zetten en de parelhoenders blijven dan vaak goed in de buurt ('s nachts samen op stok laten) en parelhoenders staan bekend als goede bio tekenbestrijding. Maken wel flink herrie, dus je wil ze niet dicht bij jouw huis of buren.
Tinka
Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-22 17:31
Vandaag sinds lange tijd weer gereden, was erg goed weer, woensdag gaat het weer regenen. Milko is door zijn rug gegaan, dus het werk ligt even stil. Hij wil niet dat ik alleen ga rijden, dus ging hij maar mee met de auto. Mercy had er zin in, maar op een gegeven moment stopte ze en wilde niet meer verder. Er was niets engs ofzo. Ik wil haar niet forceren, ze is bijna 9 maanden zwanger. Dus maar omgekeerd. Toen wilde ze wel graag hoog tempo tolten en ook nog een best snelle galop. Dus echt moe was ze toch niet. Gek beest.
En wat een eigenwijze merrie, nu hopen dat ze die grens niet steeds dichter bij huis legt om niet meer te willen
Tinka
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-22 16:06
Lekker weer vandaag, we zijn in de tuin bezig geweest, bomen snoeien en nieuwe bomen planten. We hadden vorige week een aantal fruitbomen gekocht. Vanaf morgen helaas slecht weer, koud en tegen, voor zaterdag zelfs sneeuw.
Tot ijsheiligen blijft het altijd een beetje schipperen. Het is immers nu gewoon nog winter.
Tinka
Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-22 17:26
Een tijdje terug had ik een foto geplaatst van Pathos om te vragen of jullie hem te mager vonden. Het kon nog net, ben hem toen al wat meer krachtvoer gaan geven en luzerne erbij. Nou deed ik vorige week zijn deken af en schrok echt, hij was wel heel erg mager. Ook erg ingevallen op rug, borst en achterhand. Ik ben toen meteen over gegaan op 2 keer daags krachtvoer en merrie brok ipv gewone muesli. En onbeperkt hooi, dat hadden ze al min of meer, want meestal hadden ze het niet eens helemaal op. Bij de merries kan je ook de ribben zien, maar die zijn niet zo mager als Pathos. Maandag is de dierenarts geweest, ik dacht al aan teken ziektes, het stikt hier van de teken. Ik haal er soms wel 10 op een dag af, en dan zullen er nog genoeg zijn die ik mis. De dierenarts dacht dus meteen ook aan teken ziekten. Pathos zijn gebit was goed, het hooi vond ze ook goed. Dus nu bloed geprikt voor teken ziektes en bij de merries ook maar voor de zekerheid. En toch maar aan de butox. Ik dacht dat die ritbeesten vnl in de manen zaten, blijkt dus de staart ook helemaal onder te zitten. Het haar is daar zo dik dat het niet opvalt, tenzij je echt gaat graven. Pathos is trouwens in 6 dagen al weer iets bij gekomen gelukkig dankzij het nieuwe voerbeleid. Nu maar met spanning wachten op de uitslag.
Fijn dat het algemene bloedonderzoek goed was. Nu duimen dat de andere uitslag ook goed gaat zijn.
Tinka
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 18:06
In Nederland mooi weer, nou hier bepaald niet. Vanaf vrijdag belachelijk veel regen gevallen, met bakken uit de hemel. Kalme beekjes zijn veranderd in wilde riviertjes. Water spuit weer uit de berg. Dan waait het ook nog heel hard, storm. En tenslotte nog sneeuw. Bij de paarden is het een enorme modder zooi. Ben er nu wel klaar mee, maar voorlopig nog geen verbetering voorspeld helaas.
Mungbean
Geplaatst: 13-03-22 19:14
Ik zag inderdaad een bizar front op de buienradar dat duidelijk achter de Jura blijft hangen. Je zit hemelsbreed zo dicht bij en dan zo‘n verschil Je moet het maar zo bedenken: een andere keer blijft hij aan onze kant hangen en dan heb jij een gelukje Ik heb niet de illusie dat dat wij niet nog even een kort winterstaartje krijgen.
Nou, tot zover het altijd zonnige Frankrijk Wel wisselvallig hoor dat weer bij jullie daar!
Ik hou mijn hart ook vast voor wat er nog gaat gebeuren. Het is nu steeds zùlk lekker weer hier (helemaal lente in de bol ) dat er wel nog iets tegenover zal staan
Als ik het zo zie was het in heel zuid Frankrijk slecht weer. De sneeuw is al weer helemaal weg. Het waait nog steeds heel erg hard, 100 km/uur en dat blijft voorlopig zo. En dan ook nog koud en regen voorlopig.
Hier ook heel veel water gevallen inderdaad, erg blij dat het nu droog os.
Tinka
Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-22 17:50
Gisteren met paarden voeren was een drama. Heel veel blubber, spekglad en dan staand op een helling met windkracht 10 tegen. Je werd bijna omver geblazen. De paarden helemaal wild en schrikachtig. En dan weer klieren met voerbakken. Dat resulteerde al snel in omver getrapte en weggewaaide bakken, zonde van het voer. Vandaag nog steeds veel eind, dus het krachtvoer maar even overgeslagen. We hadden het hooi helemaal onderaan gelegd, maar daar willen ze ineens niet meer eten. Zal misschien iets engs zijn daar. 6 balen hooi naar de klote. Gelukkig eten ze 1 laag hoger wel hooi. Nog wat foto's van de modder, was vandaag al iets minder omdat het droog was, morgen en vrijdag weer regen helaas.
Mer1980
Geplaatst: 16-03-22 21:20
Oei wat een bende inderdaad. Laat de zon maar snel weer schijnen.
Kan je het hooi dan niet beter in een net doen, dat je er omheen kan trekken en dat fijnmazig genoeg is om geen gevaar op te leveren? Dit is ook zonde joh, als ze er maar overheen lopen te walsen en het de modder in trappen....