IJsland 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 07:45

Oew sabine wanneer ga je? Ik en een vriendin 6 dagen eind november! :P

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:14

Hoi, ik heb even een vraag :D mijn vriendin en ik willen heel graag naar IJsland in de zomervakantie. We zijn dan 19 en 20. Nou las ik dat het het handigst is om een auto te huren, maar klopt het dat je daarvoor minimaal een jaar je rijbewijs moet hebben? Want dat hebben we dan nog niet. Is het ook mogelijk om zonder auto een gave reis te maken van 1-2 weken, of zouden jullie dan een jaartje wachten en in 2018 gaan en dan wel een auto huren?
En wat is meer aan te raden op IJsland: kamperen of in een hostel/appartementje?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:21

Afbeelding
Afbeelding

Donderdag aangekomen en gisteren de Golden Circle gedaan. Wat een natuurschoon! Soms is het landschap adembenemend en soms haast saai... Zo uitgestrekt en dor. Maar wat een mooi land van wat we tot nu toe gezien hebben. Vandaag gaan we Reykjavik in, even een auto vrije dag en morgen reizen we af richting Vik. Heel benieuwd! Tot nu toe geluk met het weer, geen regen gehad!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:56

_Laura_ schreef:
Hoi, ik heb even een vraag :D mijn vriendin en ik willen heel graag naar IJsland in de zomervakantie. We zijn dan 19 en 20. Nou las ik dat het het handigst is om een auto te huren, maar klopt het dat je daarvoor minimaal een jaar je rijbewijs moet hebben? Want dat hebben we dan nog niet. Is het ook mogelijk om zonder auto een gave reis te maken van 1-2 weken, of zouden jullie dan een jaartje wachten en in 2018 gaan en dan wel een auto huren?
En wat is meer aan te raden op IJsland: kamperen of in een hostel/appartementje?

Tof dat jullie heen gaan! :)
Er rijden bussen het hele eiland rond dus met de bus en mss stukje liften kom je op de meeste plekken wel. Als je net je rijbewijs hebt is het mss nog niet zo heel handig om zelfstandig rond te gaan cruisen. Hoop wegen zijn gravelroads en met gewone 2-ganger aka tweewielaandrijving mag je niet op de F-roads komen. Daar mag je alleen met een 4-ganger aka 4WD komen ivm onverhard, rivierdoorsteekjes en hellingen.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:16

Hoi Laura! Ik ga met een vriendin die 22 is, die mag GEEN auto huren... autohuur moet op mijn naam staan (27). Je mag pas een auto huren als je 23 bent, heeft niks met rij ervaring te maken, die vriendin heeft dr rijbewijs al vanaf haar 18e

Gaaf Caesar!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:32

Volgens mij zit er inderdaad een leeftijd aan de auto huur verbonden.

Ik zou zonder eigen auto niet aanraden, omdat je met auto veel vrijer bent. En als je alles met excursies met doen, ben je een godsvermogen kwijt.

Ik vind ook dat je wel de nodige rij ervaring nodig hebt in IJsland. De wegen zijn niet te vergelijken met hier. Er zitten gaten in de weg, vangrails hebben ze nooit van gehoord. Je hebt er redelijk stijle bergen en dan inderdaad ook nog de gravelroads.

Als in dit:

Afbeelding

Ik heb toch al + 10 jaar m'n rijbewijs, maar ik vond het echt niet prettig rijden daar :=

Gave foto's Caesar!!!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:35

Voor mij was het geen probleem om in IJsland te rijden. Maar ik heb dan ook wel al regelmatig off-road gereden.

En... In februari of maart ga ik weer! Op bezoek bij een vriendin die voor 3 jaar in Aukureyri woont!

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:59

Hmm, misschien toch nog maar een paar jaar wachten dan -O- Als ik naar IJsland ga wil ik toch wel het meeste eruit halen wat erin zit. Bedankt voor jullie reacties!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:13

Ik ken mensen die het deels per bus hebben gedaan, dat is goedkoper dan met excursie maar je moet soms wel een beetje puzzelen want het is niet zoals hier dat er elk half uur een bus gaat. Soms maar een paar per dag.
Ik denk dat ik zelf rijden veel avontuurlijker zou vinden.

Als je toch komende zomer al wilt, neem van te voren contact op met een autoverhuur en vraag gewoon of het mag.
Het over gravel roads en 4WD rijden etc is waarschijnlijk heel erg afhankelijk per persoon of je dat eng vindt of daar nog wat meer ervaring voor op wilt doen. Als je een verstandige no-nonsense (niet angstige) bestuurder bent, vind je het waarschijnlijk alleen maar super leuk!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:28

Als je durft en wilt liften dan is IJsland daar ook perfect voor! Super leuk ook om mensen te ontmoeten!

MeMarijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:25

Ik ben met een vriendin in augustus naar IJsland geweest. Wij hebben een Suzuki Swift gehuurd in een combipakket van HI Hostels. Wij moesten om de auto te mogen rijden minimaal 20 jaar zijn en een jaar ons rijbewijs hebben.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:10

JewEmm schreef:
Voor mij was het geen probleem om in IJsland te rijden. Maar ik heb dan ook wel al regelmatig off-road gereden.

Hier idemdito.. Landsmannalaugar is erg offroad.. maar heb er totaal geen hinder aan onder vonden..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:14

Volgens mij is die leeftijd ivm verzekering oid. Toen ik een paar jaar terug in USA was, kon ik ook geen auto huren. Ja, via omweggetjes zou het kunnen, maar mocht er dan wat gebeuren, was ik niet verzekerd. In sommige landen is het 23, andere 25.

Vond het wel gaaf, alleen erg vermoeiend voor de ogen. En 1x was ik echt doodsbenauwd, toen zaten we ergens op een flinke berg met een mega bocht en toen kwam mijn hoogtevrees even opspelen. Toen scheet ik even peultjes. Maar dat was meer ik, niet omdat de weg zo slecht was ofzo.

Gave foto's Ceasar! Hoe lang blijf je nog?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:35

Morgenochtend vliegen we terug. Nog 1 avond kans op Noorderlicht, we hebben een tour geboekt en we hebben nog geen afmelding binnen dus duimen maar!

Moet wel zeggen dat ik 4.5 dag meer dan genoeg vind als je vanuit 1 standplaats reist.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:37

Reykjavik is ook niet zo heel bijzonder ;)

Succes vanavond! Hoop dat het lukt :)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:35

Ik kan me nu ook melden :)
Mijn zusje en ik hebben net een deel geboekt. We gaan in juni 9 dagen naar Ijsland. We gaan een tour maken met eldhestar van 6 dagen za avond tot vr ochtend. We gaan waarschijnlijk zaterdag ochtend er heen vliegen en dan de week er na zondag ochtend weer terug. Nu alleen nog even bedenken wat we de laatste 2 dagen gaan doen :) we willen in ieder geval een walvistocht doen 1 van de dagen en de andere dag weten we nog niet :) iemand tips vanaf Reykjavik? Ik denk dat wein reykjavik gaan verblijven de laatste 2 dagen. Of heeft iemand anders een tip wat we kunnen doen zonder auto?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:44

Golden circle en blue lagoon!

Er zit ook een topreiter shop in Reykjavik Franka, die is ook erg de moeite waard! :D

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:12

Zijn die ook met het ov goed te bereiken?
Oh dat is wel goed om te weten! Daar ga ik zeker even kijken!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:15

De ruitershop weet ik niet. Zit een stukje buiten het centrum, zou je FF moeten opzoeken.

Rest zijn sowieso excursies voor te boeken :)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:59

Super leuk, ik ben afgelopen zomer ook met Eldhestar op pad geweest (Kjolur).
Welke tour gaan jullie doen? :D

Vanaf Reykjavik zijn super veel excursies te boeken naar allerlei mooie/leuke/actieve dingen in de omgeving, dus het is maar net wat je leuk vindt.
Walvisexcursie kan in Reykjavik zelf. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat wordt er gevaren in juni, dus ook prima met iets anders te combineren (zon gaat toch super laat onder). Tours zijn 2,5/3 uur geloof ik?
Verder kun je al best veel dingen online opzoeken als je Googelt op Reykjavik excursions.

Als je voor het eerst in IJsland bent, is de Golden Circle waarschijnlijk wel een must-see (al zijn die in sommige Eldhestar tours inbegrepen). Verder goed opletten op de duur van de excursie, als je maar 2 dagen hebt wil je misschien niet 6 uur in een bus zitten tijdens een excursie. Al vond ik het niet vervelend met het prachtige landschap :+

Ik heb ook wat uitstapjes gemaakt vanaf Reykjavik, mijn persoonlijke favoriet was denk ik Inside the Vulcano (erg duur, maar elke cent waard!) en een dagtour naar Westmannaeyjar (omdat ik vogelaar ben, maar ook om dat indrukwekkende lavaveld te zien wat het halve dorp heeft verslonden).

Veel plezier met de voorpret. Wedden dat je veel te veel leuke excursies gaat vinden waardoor je niet meer kunt kiezen? ;)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:58

We gaan de thingvellir tour doen :)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:48

Zijn er hier mensen die wellicht in 2017 voor een week of twee richting IJsland willen? Zo ja pb box staat open.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:57

Faringo schreef:
Zijn er hier mensen die wellicht in 2017 voor een week of twee richting IJsland willen? Zo ja pb box staat open.

Ik ga dan, van 8-20 mei.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:15

Gaaf!!

Ik wil liever niet alleen reizen, vind ik gewoon minder prettig en minder gezellig. Groepsreis is gelijk heel erg duur (wat niet eens zo erg is) maar vind het leuk om zelf een route te maken en voor te bereiden.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:55

Er is vanavond/vannacht een redelijke kans op Noorderlicht hier in NL, gaat er iemand op jacht? :D