bedouin schreef:Alle massages waarover wordt geschreven zijn niet meer of minder dan dat. Dat is wat Abderrahim gewoon leuk vind om te doen zonder bijbedoeling. Jazzit was zelf al aan het masseren geweest met 1 van de paarden en hij wilde laten weten hoe het op zn bedouins ging, niet dat dat nou zo anders is maar hij wilde iets laten zien wat ook in zijn cultuur bekend was. Dat is zo enorm naief. En gewoon lief bedoeld. Andere keren ervaarde hij gestresste meiden en probeerde ze op deze manier te benaderen, totaal verkeerd. Dat heeft hij nu wel door. Ik heb hem dat ook heel goed duidelijk gemaakt.
Tuurlijk. Dat is een veelvoorkomend issue als ik paarden masseer: dan willen ineens alle mannen in mijn directe omgeving - bij wijze van bedoeine-massage-demonstratie - in mijn borsten knijpen en naar lagere regionen afzakken.
NEE !
Dit kun je niet wegdoen als 'naief' of 'zonder bijbedoeling'. Het was berekenend gedrag.
Als hij werkelijk goeds in de zin had, dan had hij daar tijdens de trektocht 5x de gelegenheid voor gehad bij het kampvuur.
Dan was er toezicht geweest, en had hij de hele wereld via bedoeine massages mogen bedanken: en plein publique.
Maar nee, hij koos er bewust voor om dat op een onbewaakt moment te doen.
Wat ik ZEER KWALIJK vind is dat je de schuld bij de ander neerlegt, dit geeft aan dat jij niet klaar bent om je bedrijf op een voor jouw gasten veilige manier te leiden.
bedouin schreef:Abderrahim is natuurlijk nieuwsgierig naar ieder die op bezoek komt, hij zoekt een manier om het ijs te breken, soms is de barriere van taal te groot, hij is gewoon verschrikkelijk naief en zoekt een manier om aardig te doen.
Hij doet vaak enorm veel moeite het een ander naar de zin te maken en maakt inschattingsfouten en beoordelingsfouten in andermans karakter of bedoelingen of interpretaties. De meiden zoals jazzit zijn zich heel goed bewust van zichzelf en weten via het schrijven alles in een suggestief licht te zetten. Dat verhaal van jazzit heb ik daarom op geen enkel front als verontrustend opgevat het is ook geschreven nadat zij van een nader had vernomen wat haar was overkomen.
Mijn PB aan jou was enkel en alleen om je te waarschuwen. Ik ben een sterke persoonlijkheid. Ik heb het incident in de kiem kunnen smoren.
Wat gebeurt er straks bij een jonge meid, die misschien minder assertief is?
Ik deed het écht af als incident en maakte al plannen voor een nieuwe Tunesie-reis. Nadat ik mijn kersverse reisplannen naar andere mensen mailde, kreeg ik echter een dringende waarschuwing om het niet te doen. Let wel: dit waren waarschuwingen van mensen die mij enigszins kenden, en die weten dat ik mezelf prima kan redden. Op basis van de verhalen die ik hoorde van Maaikemuis (wij zijn immers samen een week bij jou op trektocht geweest) en met het verschrikkelijke verhaal van iemand die hier niet gereageerd heeft, heb ik de conclusie getrokken dat het niet veilig is om alleen te zijn met jouw man. Voor mij was dat toen nog geen reden om iets op bokt te publiceren.
Waarom niet, vraag je je misschien af? Nou, omdat ik er zelf niet bij was. Ik wilde jouw bedrijf absoluut niet te kijk zetten op internet, zo'n mooi concept. Zeker niet door dingen te publiceren (suggereren) die niet mijn eigen ervaringen zijn. Een slechte post op internet kan een mooi bedrijf te gronde richten, dat zou zonde zijn. Ik wilde je waarschuwen en hoopte dat je iets met mijn bericht zou doen.
Nu doe je mijn post af als een soort sensatiebelust item, iets onbenulligs van iemand die handig kan zijn met woorden...
Natuurlijk kan je mijn PB aan jou suggestief noemen... wetenschappers noemen het (geloof ik) inductie.
Iets met 'een aannemelijk (edoch niet onontkoombaar) scenario dat ik schets'.
Per PB confronteerde ik jou (inductie, wat als?) en ik HOOPTE op verbetering (wél ontkoombaar horrorscenario).
Dat bleef klaarblijkelijk uit, afgaande op de postings van diverse mensen die een en ander aan den lijve hebben ondervonden.
Jouw man is een zeer intelligent persoon. In combinatie met labiliteit, agressie, enorme kracht en het onvermogen om cultuurverschillen te accepteren en te respecteren, maakt hem in mijn ogen een persoon die je in de gaten moet houden, en vooral niet los mag laten bij de argeloze gast. Want dat zijn we allemaal, argeloze touristen. De reden dat we allemaal zo grif bij jou boeken is dat jij een Nederlandse bent. Dat is onder andere de kracht van jullie bedrijf. Jij bent onze schakel tussen de vreemde taal en cultuur, en jij zou onze safe haven moeten zijn... maar dat ben je niet voldoende...
Het is JOUW VERANTWOORDING om verhalen en klachten van gasten en vrijwilligers te combineren en ervoor te zorgen dat het niet meer gebeurt.
Ik merk echter wederom dat je opmerkingen van gasten bagatelliseert. Er verbetert op deze manier dus helemaal niets.
Jij bent daarmee niet klaar om dit soort bedrijf in de touristenbranche te leiden.
Het risico voor de gasten is mijns inziens te groot.
Je doet er wijs aan om de klachten ter harte te gaan nemen, op te houden met het bagatelliseren van de klachten en te stoppen met het geven van verklaringen die kant nog wal raken. Van jou zou ik op dit moment gaan verklaring meer willen lezen over hoe het toch kan dat jouw man verkeerde deuren opent en mensen intimideert.
Ik zou wél graag van je willen vernemen op welke manier jij je bedrijf gaat herstructuren om ervoor te zorgen dat het verblijf in Douz voor iedereen een POSITIEF ONVEGETELIJKE ervaring wordt. Ik hoop dat je daar een format voor kunt vinden, want die 6 dagen in de Sahara is werkelijk een ongekend schitterende ervaring. Het zou heel jammer zijn als mensen dit moeten missen. Maar het zou nog 1001 maal erger zijn als jouw gasten fysiek en / of psychisch beschadigd raken tijdens hun verblijf vanwege wanbeleid op Ranch Bedouin te Douz!!!
Ik wens je (wederom, maar nu publiekelijk) heel veel sterkte, en hoop dat je dit keer wel de kracht en wijsheid kunt opbrengen om verandering in de zaak aan te brengen en de juiste beslissingen te gaan nemen.
Daphne
Edit: toevoeging voor meelezers.
Het probleem zit volgens mij (ik kan alleen voor mezelf spreken) bij de man van bedouin en de manier waarop bedouin de klachten / informatie van gasten behandelt (kop in het zand). Dit heeft mijns inziens niets te maken met Tunesië als land, of met de cultuur aldaar. Natuurlijk is er een taal en cultuurverschil. Maar het is niet meer dan normaal dat jij je daarin verdiept alvorens jij je buiten een all-inclusive resort waagt (dat geldt m.i. voor elk land dat je niet kent). Tijdens mijn trektocht, maar ook tijdens andere vakanties heb ik heel veel aardige, respectvolle mensen ontmoet. Op momenten werd ik nagefloten, maar ik heb me bijvoorbeeld geen moment onveilig gevoeld als ik alleen door Douz, of aan de rand van de Sahara liep. Mensen zijn over het algemeen heel vriendelijk en beleefd. Ik ben in december 2 weken in Douz geweest, en heb genoten van het Sahara festival Douz. Ik heb een film in de 'bioscoop' gezien, en heb heerlijk gegeten bij verschillende families in Douz. In mei ben ik een week lang met mijn motor in Tunesie geweest. Daarbij heb ik vele gebieden doorkruist, en ook aan de verschillen tussen diverse regio's kunnen proeven. Wederom een prachtige ervaring.
Dus laat jullie niet weerhouden van een vakantie naar dit prachtige land en de Sahara. Maar zorg dat je wel een beetje voorbereid bent (dettol doekjes / chlorix doekjes zijn in veel landen geen overbodige luxe voor de verwende Nederlander)!
Laatst bijgewerkt door Jazzit op 05-08-12 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt