[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noordje

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:19

Zit je op FB? Daar heb je de groep Nederlanders in Noorwegen en daar staan regelmatig oproepjes over transport van Nederland naar Noorwegen en andersom.

Voor later: Noord Noorwegen,de Helgeland kustroute. Zo mooi, Lofoten vind ik veel te druk met al die campers en caravans. Zou mijn keus niet zijn om daar te fietsen.
Dan zou ik eerder Vesterålen of Senja aan bevelen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 10:15

Er is een plan! *\o/*

Ik heb zojuist mijn boot geboekt van Hirtshals naar Kristiansand op woensdag 13 augustus. Ik kan meerijden met de camper van een vriendin en haar moeder. Wel leuk, want dan start ik waar ik vorig jaar mijn reis eindigde. Vanaf Kristiansand ga ik naar boven en volg ik nationale fietsroute 3, richting Haukeli, maar buig ik op een gegeven moment af naar het westen en stap ik over op nationale fietsroute 2, richting Stavanger. Vanaf Stavanger neem ik de boot naar Bergen, om dan de route te fietsen die ik vorig jaar wilde fietsen, de Rallervegen! Nationele fietsroute 4 is dat, naar Oslo. Ik ga wel exact in dezelfde periode als vorig jaar, dus laten we hopen op minder regenval en overstromingen. Hier in Nederland is de regenval ook nu gaande, dus dan mag augustus wel ietsje droger worden toch? :')
Vanaf Oslo neem ik de boot Göteborg of Kopenhagen (afhankelijk van hoeveel tijd ik heb), en ga ik al eilandhoppend terug richting Duitsland. Vanaf Kiel fiets ik naar Hamburg en daar pak ik hoogstwaarschijnlijk de trein terug naar Nederland!

Afbeelding

Sharani, de waddeneilanden zijn fantastisch! Afgelopen winter ben ik na kerst met de fiets naar Schiermonnikoog gegaan, zo mooi daar en vond ik ook nog steeds een avontuur hoor. :D
Laatst bijgewerkt door Suliko op 22-07-24 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 10:25

Wat leuk, tof dat je het toch weer aangaat! +:)+ En mooie combi zo met de camper! Ik ga je weer volgen. :j

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 10:53

Hele leuke plannen Suliko! Ik duim voor goed weer tijdens je tocht **\O/**

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:15

Wat een toffe route/plan.
Ik volg ook weer.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:24

Wow wat een leuke plannen heb je weer, ik volg ook graag je avonturen weer mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:25

Wat leuk! Ik volg ook weer.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:30

Wat een super mooie route. Ik volg ik weer mee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:35

En ook deze stille meelezer volgt weer. Leuk!!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:04

Haukeli zo'n leuk plaatsje, leuke herinneringen aan <3
Heel veel fietsplezier weer !

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 16:18

Gezellig dat jullie weer komen aanhaken!

Het is wel grappig, de eerste keer in Denemarken 2 jaar terug was ik in december al bezig met voorbereiden en wist ik bijna de hele route uit mijn hoofd (al ben ik toen spontaan anders gaan fietsen en heb ik langer de westkust gevolgd), vorig jaar Noorwegen ben ik ook gaan voorbereiden sinds de lente en wist ik vrij accuraat hoe lang ik over elke etappe zou doen. Tot alles anders liep. En nu voelt het meer als vrij spontaan, weinig doordacht, kan er zelf nog niet helemaal met mijn hoofd bij dat ik weer ga fietsen in Noorwegen. :') Maar uiteindelijk zie je pas in de praktijk hoe dingen uitpakken en kan alles anders verlopen dan gepland. Alleen mijn fiets moet ik nog voorzien van een nieuw voor- en achterlicht, beide zijn gesneuveld vorige keer door het vervoer in de bussen. Verder heb ik in principe alle spullen al.
Waarschijnlijk zal ik me de komende dagen wel gaan buigen over de route en een grove tijdsinschatting, om een beetje bij te houden hoelang ik erover kan doen en wat alle mogelijkheden zijn onderweg. Evenals bezienswaardigheden die ik wil bezoeken!

Een klein deel van mezelf voelt weerstand, wil ik echt weer fietsen, waarom doe ik mezelf dit aan? :') Het is ook intensief namelijk. Maar ik probeer mezelf er aan te herinneren dat het niet zó intensief als vorig jaar hoeft te zijn, met belachelijke afstanden en ziek worden en te veel afvallen en overbelast en oververmoeid raken, enzo. :+ En zelfs toen heb ik nog genoten. Dus ietsje rustiger aan doen, niet ziek worden heb ik geen volledige controle over, maar het gaat vast goed komen!

A_nouk, helaas kom ik niet tot Haukeli, ik ga zo'n 100 km zuidelijker al afbuigen naar Stavanger!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:15

Ik volg ook weer mee. Top dat je weer gaat.

Wij waren afgelopen jaar voor de 6e keer in Scandinavië en zo iets hebben wij nooit eerder mee gemaakt. Wel dat ze aan het weg aan het werken waren omdat er rotsen naar beneden vielen en die weg was dan afgesloten of je kon er elk uur overheen. Maar niet zo'n geuze regenstorm. Dus gewoon genieten en gaan :j

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:51

Ik kom ook weer volgen, dapper dat je weer gaat !

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 23:19

Ook hier weer een volger! Benieuwd wat het avontuur je dit keer gaat brengen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 13:06

BeFunny, dat stelt wel enigszins gerust! Helaas wordt extreem weer steeds normaler, maar hopelijk blijft het nu deze periode even rustig!

Zo leuk trouwens, had de route op social media gedeeld en gelijk van hosts van afgelopen jaar bericht gekregen dat ik weer welkom ben en ze ook rond zouden vragen voor andere plekken. Verre kennissen van me wonen blijkbaar in Kopenhagen, dus daar heb ik ook al een slaapplek. In Stavanger wonen hele fijne mensen die ik ooit op een festival heb leren kennen in Hongarije, alleen wist ik dat afgelopen jaar nog niet, haha! Heel fijn om voor de grote steden al een overnachtingsplek te hebben.

In Oslo ben ik weer welkom bij het gezin dat mij vorig jaar voor bijna een week heeft opgevangen met de storm. Nog wel leuk om te delen, afgelopen winter heb ik ze een verrassingspakket gestuurd met behulp van bokker noordje, als dankjewel voor de enorme hulp en gezelligheid! Met drie vilten poppetjes, voor elke dochter één, een goed blok oude kaas (houden ze van sinds ze uit Zwitserland komen), een leuk boek voor de moeder en vader, thee, een kruidnotenmix en bokker noordje heeft het boek Lampje van Annet Schaap in het Noors gekocht voor de dochters, aan het pakket toegevoegd en naar ze toegestuurd. <3

En bij hen ben ik ook weer van harte welkom! Dit geeft gelijk al zoveel enthousiasme om op pad te gaan, zowel het weerzien van fijne mensen en even bij ze kunnen landen tussen het alleen zijn, als het ontmoeten van weer andere leuke mensen onderweg.

Afbeelding

Afbeelding

Correctie trouwens voor mijn vorige post, de boot naar Kristiansand is op woensdag 14 augustus. Las mijn eigen post terug en raakte al in de stress of ik wel de juiste datum had geboekt. :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:38

Mooi plan, kijken wat er dit jaar van over blijft :Y) Ik volg weer mee in ieder geval!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:57

Wat fijn dat je al die mensen weer terug gaat zien. En wat heb je een mooi pakketje voor ze gemaakt <3

Ik ben heel benieuwd naar je reis, ik ga ook weer volgen!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:03

Oee die pakketjes zien er niet verkeerd uit <3

Ja wij hebben wel gehad dat het bijvoorbeeld heel droog was.

En dat het relatief warm was 32 graden. Dus wel wat extreem weer mee gemaakt. Maar nooit dat. Maar wat je zegt dat neemt wel toe. En hier in Limburg is het ook steeds vaker prijs met nattigheid. En als het eenmaal zo nat is dan heb je in bepaalde gebieden meteen een probleem maar toch denk ik dat je je er geen zorgen over hoeft te maken. Ik heb makkelijk praten want ga nergens heen dit jaar.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 15:48

Nog een weekje en dan vertrek ik!

Mijn plan is om lichter bepakt op reis te gaan dan afgelopen jaar. Als je alles zelf moet dragen, wordt het snel zwaar en sinds ik zelf weinig weeg, kost het veel energie om dat allemaal voort te trappen. :+
Dat vond ik een goede reden om mijn droomtent aan te schaffen, de MSR Hubba Hubba NX2, weegt slechts 1720 gram. Plus dat deze tent niet afhankelijk is van haringen, waardoor hij ook op rotsachtige en harde ondergrond zelfstandig rechtop kan staan. Mijn andere tent ligt plat op de grond zonder ondersteuning van haringen. :')
De nieuwe tent moest natuurlijk getest worden, dus zondag samen met een vriendin naar Drie, bij Ermelo gefietst, voor een nachtje kamperen en de volgende dag weer terug naar Utrecht. Mijn leuke stoeltje blijft helaas thuis, die vind ik ook te zwaar en ruimte innemend en heb ik vorig jaar minder gebruikt dan ik had gedacht. Hoe comfortabel hij ook zit.

Ik was verder een beetje het weer aan het checken. In Myrdal/Upsete is het rond de 19 graden, dat vind ik zelf perfect fietsweer (tussen Bergen en Oslo). Af en toe wel regen, maar dat kunnen we handelen. Ik zocht eerst op een plek die ook een naamgenoot in het noorden heeft liggen en schrok me een hoedje, daar was het tussen de 2 en 11 graden. _O- Boven de 25 graden hoeft het van mij niet te zijn, maar dat vond ik wel een ander uiterste.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:57

Tof plan! Ik kom je ook volgen :D

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:00

Het weer kan enorm wisselen en daarom kijk ik er ook niet teveel naar :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 16:02

noordje schreef:
Het weer kan enorm wisselen en daarom kijk ik er ook niet teveel naar :D

Jaa klopt, ik zal (weer :+ ) op alles voorbereid zijn. Maar dit jaar doen we niet aan overstromingen hoor!
Ik wilde vooral een indicatie van de temperatuur en die is prima nu!

Gezellig Goof!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:09

Super tent dat! Die hebben wij ook al jaren mee op de fiets. En idd hoe minder gewicht mee hoe fijner het fietsen. Leuk puzzelen vind ik, je wilt het naast de fiets ook nog beetje comfortabel hebben natuurlijk, dat is de andere kant van de medaille.
Ik ga je met plezier volgen!

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:11

Heel veel plezier! Ik ga je topic ook weer volgen. Wat een onwijs gaaf avontuur!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:57

Fijne tent, wij hebben een andere msr. Die gaat al jaren mee op brommer vakanties.