IJsland 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:35

De dagtocht was heel leuk! Ik heb echt zes uur lang in het zadel gezeten, halverwege de dag gewisseld van paard (je nam een paard als handpaard mee, ze waren dat gewend en deden dat ontzettend braaf). Hele mooie toch, lekker veel tölten en wat galopsprintjes hier en daar. Ook was er gezorgd voor een lekker lunchpakket dat we met allemaal paardjes om ons heen konden opeten. Ik reed met een Amerikaanse vrouw die erg aardig was en ze begeleidster van de rit was ook een leuke vrouw. Enige minpuntje is de spierpijn de dag erna :P
Ik reed bij Nupshestar. Een prettige stal, werd goed voor de paarden gezorgd en vriendelijke mensen. Echt een aanraded dus! Ze hebben ook tochten van 1, 2 of 3 uur.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:55

Wat gaaf Noor. Had je na die 6 uur geen kontpijn?
Ik ben wel heel benieuwd naar foto's!

En hoe werkt dat eigenlijk? Die IJslanders zijn best klein maar wel stevig. Zijn er ook regels wat je mag wegen als je mee wil doen aan zo'n tocht? Ik wil me daar ook op gaan orienteren maar ik ben best lang en ik wil toch niet zo'n pony gaan 'mishandelen' zeg maar...

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:54

Ik heb een hele trektocht (6 dagen rijden) over Kjölur gedaan en ik ben echt niet klein of tenger gebouwd.
Die paardjes kunnen echt heel veel hebben en zijn super sterk.
Ik moest soms wel mijn benen omhoog houden om niet vast te komen zitten of tegen stenen aan te stoten :+

Stallen hanteren soms max gewicht, dat is dan vaak beschreven op hun website.
Ik ben bij Eldestar geweest, die hebben op hun site iets staan dat max gewicht afhangt van bouw ruiter en riding experience.
Maar met Nederlandse lengte kun je dus gewoon meedoen ;)

Ik kan het trouwens wel echt aanraden, vond het ge-wel-dig om met die IJslanders door dat machtige landschap te rijden. En ik heb heus wel wat spierpijn gehad hoor (vooral met de koude dagen), maar een stuk minder dan ik verwacht had.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:59

Ik ben bewust niet gaan rijden in IJsland, niet omdat ik te zwaar ben, ben dat echt niet, maar vooral omdat ik zo verschrikkelijk lang ben en dan echt niet lekker meer kan rijden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:11

Lief is twee meter := maar heeft ook met plezier een korte dagtocht gemaakt op een stevige ijslander. Hij moest een beetje meer wennen aan het gewoon blijven zitten, het blijkt dat hij toch heel erg gewend is iets op zijn benen te blijven staan en daar word je in tölt lekker mee geconfronteerd, maar toen hij het gevoel een keer had ging het prima. Inderdaad even kijken of je niks meeneemt met die stelten...

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:40

Waaah het is zo gaaf hier!
Gisteren met een sneeuwscooter geweest, rendieren gezien en het noorderlicht <3 !

Verder zeehondjes bij Jukelsarlon gezien, dat vliegtuig, seljavallalaug en nog zo veel andere mooie dingen. Landmannalaugar vond ik zelf wel mooi maar niet super bijzonder eigenlijk... De weg erheen vond ik wel geweldig :D

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:25

Misschien een domme vraag maar ik ben aan het pakken voor mijn trip naar IJsland en krijg je bij het paardrijden een cap te leen of niet?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:27

Het ís streng verboden gebruikte paardenspullen in te voeren.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:33

Ja die kan je lenen joki. Je mag inderdaad niks meenemen zoals kuggur zegt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:39

Ik wist het van het gebruikte dus mijn rijschoenen zijn nieuw, mijn rijbroek en handschoenen ook. Vesten en zo worden gewassen op 40 graden zoals op de site aangegeven staat.

Zou de douane heel moeilijk doen als ik de prijskaartjes eraan laat als bewijs?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 01:11

Bij mij was het meenemen van wwn rijbroek met kaartje eraan geen probleem. En de stallen waar ik reed hadden comfortabele caps te leen :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:30

De douane, daar kan je gewoon langs lopen, hoef je niet je koffer oid te laten zien. Ik had ook overal de prijskaartjes aanzitten. Ze controleerden bij de stal waar ik reed niet eens of je echt wel nieuwe/gestoomde kleding had. Maar uit goed fatsoen doe je het wel, je wilt niet op je geweten hebben dat je ziektes overbrengt!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:07

Ik was mijn kleren zowiezo altijd al op 40 graden, de rijbroeken dus ook.
Ben nu op sites aan het snuffelen waar ze tochten aanbieden. Ik ben bang voor kontpijn, had daar laatst al last van met een buitenritje van 3 uur. Dus ik zit te denken aan een rit van rond de 4 uur ergens. Maar waar en bij wie daar heb ik geen idee van nog.
Op een van de sites stond dat ze een gewichtslimiet hadden van 110 (!!!) kilo. Pfffff..... je zult die pony maar zijn en dan op en meerdaagse tocht moeten met dat gewicht? En ik vind mezelf al eigenlijk te zwaar voor een pony :o

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:17

IJslanders zijn paarden O:)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:20

Ja, maar met de stokmaat van een pony :D
Voor een groot paard zou ik een meerdaagse tocht met dat gewicht overigens ook teveel vinden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:30

Wie van jullie is hier recent nog met Wow Air gevlogen?

In de omschrijvingen staan afmetingen van handbagage maar er is geen koffer te vinden in die maat... nu gaan wij maar 5 dagen en wilden we dit eigenlijk zonder ruimbagage doen maar dat wordt lastig zo.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:34

Caesar schreef:

In de omschrijvingen staan afmetingen van handbagage maar er is geen koffer te vinden in die maat... nu gaan wij maar 5 dagen en wilden we dit eigenlijk zonder ruimbagage doen maar dat wordt lastig zo.

Deze mag dacht ik
http://www.kofferstunter.nl/leonardo-wi ... 42x32.html

Maar... je kan er weinig in kwijt. Daarom hebben wij toch maar 1 koffer bijgeboekt ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:49

Heeft iemand van jullie de pas bij Fimmvorduhals trail gedaan? Ik zit op een site te kijken en het lijkt me enorm gaaf! Ik weet alleen niet of ik fit genoeg ben om dit aan te kunnen. Zou binnen 1 dag moeten kunnen...

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:53

Hooooi...

Ik wil al lang best graag naar ijsland, nu hebben wen vriendin en ik het idee om dit in November te gaan doen! :))

Maar... we hebben het idee om 5 dagen te gaan.

Wat zouden jullie aanraden? Een georganiseerde reis of zelf een auto huren?

Voordelen zijn natuurlijk dat je de mooie plekjes ziet en alles is geregeld.

Nadelen dat het vaak duur is en ik ben bang dat je niet zoveel vrijheid hebt...

Dus ik hoor graag ervaringen! :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:49

Machie schreef:
Caesar schreef:

Deze mag dacht ik
http://www.kofferstunter.nl/leonardo-wi ... 42x32.html

Maar... je kan er weinig in kwijt. Daarom hebben wij toch maar 1 koffer bijgeboekt ;)

Ja, ik heb nu een cabinproof koffer maar die is 15 cm te groot. Zou hoop tijd schelen met in en uitchecken als je alleen zo'n klein koffertje meeneemt. Maar met een handdoek en een badpak zit zo'n kleintje al direct vol...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:01

Handdoek hoef je toch niet mee. Kun je ook daar kopen. En anders zo'n speciaal handdoekje wat in zo'n rolletje zit?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:37

Wij hebben inderdaad ook een oprolbare (en snel droge) handdoek van de decatlon..

Kan je trouwens niet je handbagage 'upgraden' ? Bij ons liepen ook mensen met hele grote handbagage stukken.. of misschien werrd er niet zo goed gecontroleerd (ik had alleen mijn cameratas)

@Kimberley, ik zou zelf alles boeken. Ik vind het ten eerste heel leuk om me erin te verdiepen en je komt zo soms op wat lokalere plekken :) je kan natuurlijk wel kijken op een website welke routes zij aanbieden voor 5 dagen en die dan zelf ook maken. Oh en ik zou langer als 5 dagen gaan :P

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:30

Caesar schreef:

Ik had een handbagage koffertje dat voor veel andere vliegmaatschappijen wel mag (KLM en Swiss Air bijvoorbeeld in het afgelopen jaar). En officieel te groot voor Wow Air, maar ze hebben niet moeilijk gedaan in juni en het mocht gewoon mee.
Ik had verder geen handtas oid mee (een rugzakje opgerold in de koffer voor als ik eenmaal aangekomen was), want er stond op de website dat je niet nog een 'accessoire' mee mag nemen naast handbagage.
Misschien moet je geluk hebben met je cabin crew?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:13

How much hand luggage can I take with me?

Each guest is permitted one piece of carry-on luggage.

Included in your airfare is one small carry-on bag up to a maximum of 42x32x25cm (10kg/22 lbs) including handles and wheels.

OR

You can purchase allowance for a large carry-on bag, up to a maximum of 56x45x25cm including handles and wheels and no more than 12 kg (26 lbs), but please note that you are still only permitted one piece of carry-on luggage on board.

In addition to this, guests may board the plane with one personal item such as a laptop, a small purse or camera bag (max 42x20x20cm), which must fit under the seat in front of you and a duty free shopping bag.

Ik had deze optie niet gezien bij het boeken (niet rechtstreeks bij WowAir, maar ik vind nu dit). Ik kan dus én upgraden en nog een cameratas met een duty free bag. Moet lukken die 5 dagen als ik upgrade!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 00:46

Oe mag ik me melden? Ik ga eind November een 5 daagse rondreis doen (via reisbureau) alleen :D