Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:06

Via klm was het dus even duur.. En op het laatst zelfs duurder haha.. Maar we hebben ze binnen :)

Fangio

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:09

Ik vloog soms vanuit kopenhagen op brussel, was vanuit Jönköping vaak de goedkoopste optie. Ligt ongeveer in het midden van göteborg, stockholm en kopenhagen, maar meestal waren de vluchten vanuit daar veel goedkoper en met de trein rijdt je tot onder de luchthaven.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:18

ja sommige wel diel :D

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:37

Haha nice :)

Fijn dat het toch gelukt is Michelle. Kunnen jullie door met de rest van de voorpret :D

Hmm als Kopenhagen - Brussel zoveel scheelt is dat wel het overwegen waard. Blijft jammer dat er richting Scandinavie niet echt veel prijsknallers zijn :+

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:15

Typische actie van mij weer, wijn over mijn computer laten vallen dus sorry voor de late reactie -O-
Nu ben ik even bij :')

@anoukwendy @Fangio
Die studieplan cursus, is dat ook een beetje ok als je al wat basis Zweeds kan??

kirri schreef:
@Myra waar ga je heen in zweden?

Vlakbij Norrköping woont m'n vriend.
Hebben behalve boerderij ook een idyllisch restaurant + hostel aan de baai :# Hier de wat foto's ->
https://www.facebook.com/Sanktannagarden

idinn schreef:
Verder druk met solliciteren. En net een vacature tegen gekomen voor werk in Zweden. Dus morgen gelijk sollicitatiebrief schrijven en sturen *\o/* Niet geschoten is altijd mis tenslotte...

Gaaf! Waar ga je werken/wonen? Spannend!

DieL_Zor schreef:
Studieplan klinkt wel goed. Binnenkort ook maar een beetje in de gaten houden. Ik leer(de) met Memrise en livemocha. En ik kwam van de week deze website tegen: http://www.swedishpod101.com Heb er nog niet heel uitgebreid naar gekeken, maar het komt erop neer dat er dialogen worden gehouden waarbij alles stukje voor stukje vertaald/uitgelegd wordt. Het eerste gesprekje klonk best oke en de reacties eronder zijn positief. Voordeel is dat je niveau's kunt instellen :D

Heb voor school een opdracht wat betrekking heeft op cultural design. Land uitkiezen en een merk en een website ontwerpen waar 100% rekening is gehouden met de cultuur en gebruiken van dat land. Ik heb weer kriebels <3

Die ga ik eens proberen!! Ik heb de app Fabulo, puur voor woordenschat though..
Welke opleiding doe je? :)

kirri schreef:
Komt dichtbij Gaby!! hoe lang duurde het voordat jij je persoonsnummer kreeg? nu definitief een antwoord : 12 tot 18 maanden gaat het duren :\

Ik zit heel erg in dubio, gewoon gaan zonder nummer, dan kan ik sowieso een jaar blijven. Het wordt dan wel heel lastig om een baan te vinden :(

Wtf.. 12 tot 18 maanden? En het verschilt per plaats? -O-

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:20

@Diel_zor: RyanAir, retourtjes van €35 tot €60 euro. Maar ik ben alleen naar Skavsta gevlogen met RyanAir, weet niet hoe duur de rest is.

Was eerst een ideale verbinding vanaf Eindhoven (waar ik woon) -> 15min bus, 1u45min vliegen, 45min auto. Maar daar zijn ze tijdelijk mee gestopt… :Z

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:25

Oh, dan had ik niet zover van je vandaan gezeten. Voor Zweedse begrippen dan toch =P
Of het ook wat is voor als je al wat Zweeds kan, kan ik niet zo goed inschatten, omdat ik een complete noob was toen ik eraan begon. Hangt er vanaf hoeveel je al kan denk ik. Misschien wel fijn om alle grammatica nog eens te zien? Het begint wel echt heel heel simpel natuurlijk...

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:37

Waar zat je dan? :D
Zit een beetje in dubio of ik er 175 euro wel voor over hebt, beetje krap bij kas ): Misschien moet ik maar paar dagen bij zijn oma in huis die geen engels kan, dan leer ik het misschien wat sneller :P
Donald Duck in het zweeds werkt ook redelijk goed en films met zweedse ondertiteling kijken, maar die grammatica regels mis ik toch wel -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:24

Ik denk dat paar dagen met oma die geen Engels kan ook wel veel goed doet! Alhoewel misschien niet qua grammatica. Ik stuur je even een pb!

Die vacature was omgeving Jönköping op een melkveebedrijf, maar vraag is of ik er ooit wat op hoor. Mocht iemand wat weten in Zweden dan hoor ik het dus graag haha.

Vliegen ze eigenlijk nog/weer vanaf Weeze? Paar jaar terug ben ik vanaf daar gevlogen ri Zweden en dat was toen heel goedkoop. Maar tijd terug vlogen ze niet vanaf daar -O-

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:43

Jönköping, loved it, al zou ik het zelf niet erg vinden om nog wat noordelijker te gaan wonen in de toekomst. En geloof me, niet engels pratende mensen helpen heel veel. Zo zat ik in het ziekenhuis regelmatig opgescheept met wat (oudere) vrouwtjes. Ze spraken geen engels, maar vonden het helemaal geweldig dat ik een beetje zweeds kon, dus begonnen ze altijd hele verhalen te vertellen, steeds meer overgaand in het dialect waar ik nog minder van begreep en ze bleven maar praten en praten! Ik wou ook niet zomaar gewoon weglopen, maar ik wist ook totaal niet hoe ik nu in het zweeds moest zeggen dat ik door moest xD
Op een gegeven moment kwamen er een paar collega's binnenlopen die zich natuurlijk doodlachten om het tafereel xD Maar dat leerde wel snel hoor :P

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 07:28

Ik ben idd ook een keer vanaf weeze gegaan, doen ze wel weer maar kost rond de 300/400 euro. Is een andere maatschappij.

Ik heb geen idee of dat studieplan werkt als je al zweeds spreekt, ik heb er nog nooit naar gekeken haha. Kan je niet naar de sfi gaan? Is gratis en ben je onder de mensen.

Hahah fangio dat zie ik echt al voor me :P

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:26

Hahaha arme fangio _O- maar dat werkt inderdaad vaak wel het beste (als je in ieder geval iets weet. Als je echt echt niks verstaat kom je meestal nog niet ver :+ )

De laatste keer in Zweden was ik bij een bar iets aan het bestellen in m'n meest geweldigste Zweeds. Ging best goed totdat er ineens dingen gevraagd werden wat ik echt niet verstond. Zat dat meisje achter de bar met een heel gek hoofd aan te kijken :+ maar die speelde het heel leuk mee door te switchen naar Engels als ik het niet snapte om vervolgens weer door te gaan in het Zweeds :D

@myra die app kende ik weer nog niet. Ook maar eens proberen :) en ik doe de opleiding communication & multimedia design. Laatste weekje op school, afstuderen en hopelijk klaar :D Dat projectje over Zweden is in ieder geval ingeleverd :)
Ryanair ook maar weer eens checken dan. Kwam toen alleen uit op vluchten vanaf Düsseldorf..was Schiphol uiteindelijk nog goedkoper in verhouding.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:39

@idinn: je hebt pb terug, ook betreft vacatures. Wellicht weten mijn schoonouders iets.
Ze vliegen nu wel weer vanaf Weeze, naar Stockholm Skavsta. Ik kwam hier helaas pas paar weken terug achter - half jaar lang veel betaald voor KLM vluchten en lange rit vanaf Arlanda :+ en de Weeze vluchten zijn nog spotgoedkoop, €35 euro voor een retourtje rond deze tijd :):)

@Fangio: zie het al helemaal voor me :')
Hoe lang heb je in Jönkoping gezeten en wat deed je er?

Anoukwendy, met RyanAir is het een tiende van dat bedrag van die andere maatschappij :P

Wat houdt het SFI in precies? En in welke steden zit dat?

Haha herkenbaar, zo heb ik ook wel wat situaties Diel_Zor :D
Afgelopen zomer bij een restaurantje terras gelopen - leverde ook wat rare situaties op waarvan je pas begrijpt wat er is gezegd als je weg loopt uit het gesprek :P

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:12

Echt? Dan ga ik maar eens op de ryanair site kijken haha.

Sfi heb je in heel veel steden, moet je maar eens googlen. Dan ga je gewoon naar school en leer jw zweeds haha. Gaat op elke school iets anders. Hier deden ze eerst 5 halve dagen zodat je in de middag kon werken maar dat ie nu veranderd in 3 hele dagen zodat je hele dagen werkt.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:40

SFI (Svenska För Invandrare): wordt in alle grotere steden gegeven maar ook via distans. Je moet al wel je verblijfsvergunning/persoonsnummer hebben anders wordt je niet toegelaten.
Wij hebben het gewoon via distans gedaan en dan ga je 1 avond per week naar school. Kan tegenwoordig zelfs ook met Skype. Het tempo is relatief laag (niveau ook ;-) ) maar handig als je door wilt stromen naar bijvoorbeeld Svenska Som Andraspråk (wat je weer nodig hebt om eventuele opleidingen te willen starten) Als je thuis in Ned. al het nodige geleerd hebt stroom je razendsnel door SFI A/D heen en heb je tenminste je papiertjes om door te kunnen. Hier in Zweden gaat het wel allemaal volgens de regeltjes ;-) en zijn er weinig 'uitzonderingen'.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:55

Ryainair weet niet zo goed wat ze willen met hun Zweden verbindingen geloof ik. Maargoed, ik kom van dichtbij de grens met belgie, dus als ik vlieg is het eigenlijk altijd van zaventem of charleroi =)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:03

He Fangio, ik kom jou ook overal tegen :')

Maar goed, hoi! Ik ben eigenlijk nog maar twee keer in Zweden geweest (een keer in de zomer en een keer in de winter) maar ben best wel een beetje verliefd op het land. Zou eind mei eigenlijk met m'n vriend naar Rome en Venetie gaan, maar zie net dat vluchten voor die week naar Stockholm (vanaf Londen Stansted) rond de £61 kosten... Dat is misschien toch wel een stuk aantrekkelijker :=
De laatste keer dat ik in Stockholm was, was midden in de zomer. Is het aan te raden in mei?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:32

Stalker :D

Ik vind Stockholm altijd wel tof, maar houdt er wel rekening mee dat het in mei nog redelijk fris kan zijn, als je voor het goede weer gaat is wat zuidelijker denk ik wel een beter idee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:10

Elk moment van het jaar zal zo z'n charmes en nadelen hebben denk ik. Maar who cares, dan ben je wel lekker in Zweden :D

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:27

ryanair vliegt niet naar amsterdam vanuit zweden? of kijk ik verkeerd, hij geeft niks aan..

ik wil dat het kouder is! het is hier 2 graden, wel sneeuwt het maar ik wil gewoon -15 met zon haha

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:27

Hm... zie net 15 graden staan en vind dat inderdaad toch wel echt fris maar goed, ik zal het eens met m'n vriend overleggen!
We zijn van plan om 9/10 nachten te gaan en dat vind ik toch wel erg veel voor een stad. We zouden eventueel een auto kunnen huren en nog een paar dagen buiten Stockholm doorbrengen, is dat aan te raden? :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:31

anoukwendy schreef:
ryanair vliegt niet naar amsterdam vanuit zweden? of kijk ik verkeerd, hij geeft niks aan..

ik wil dat het kouder is! het is hier 2 graden, wel sneeuwt het maar ik wil gewoon -15 met zon haha

Vliegt ryanair sowieso wel op amsterdam? Hier in belgie vlogen ze alleen maar op charleroi, en pas sinds kort voor sommige bestemmingen vanaf zaventem. Mijn vriendinnen vlogen ook meestal vanaf eindhoven ofzo.

@ Eulogy, 9-10 nachten zou ik ook wel heeeeel lang vinden voor 1 stad. Eventueel koppelen met Göteborg? Ook een leuke stad en met de bus/trein ben je er in een paar uur ook wel. (auto is 5-6 uur rijden dacht ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:34

Mijn cursus Zweeds is besteld, beetje met een vertraging.. maar goed, knoop doorgehakt en inderdaad gekozen voor studieplan :+

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:00

Dacht inderdaad dat Ryanair alleen vanaf Eindhoven vloog? Is imo ook een veel fijner vliegveld haha, maar dat terzijde.

Ja precies, haha. Dat klinkt wel als een goed plan ja, daar ga ik eens naar kijken.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:10

Ryanair vliegt alleen vanaf Eindhoven en Maastricht wat betreft Nederland. Heb net even snel gekeken en de enige vlucht die naar Zweden gaat is van Eindhoven naar Stockholm. Alleen zijn er momenteel geen vluchten beschikbaar :+

Vanaf Dusseldorf gaan er wel vluchten naar Stockholm :) (Zie net dat het op donderdagen 18 euro is :oo )