[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:20

Monique, ik heb vandaag dan eindelijk je boek uit ! Zoals ik voorspeld had, ben ik er een mooie poos mee zoet geweest :D Enkel in het weekend las ik een half uurtje ofzo, maar kijk, het is me dan toch gelukt !

Je hebt jullie verhaal heel mooi neergeschreven. Ik had bij alles 'beeld', dus teken dat je het goed omschreven hebt. Grappig was het ook, zeker ook bv. die stukken waarin Callas 'sprak' :j

Ik kan je zeggen dat ik hier dus ook een 'schrikpaard' heb, zoals Erwin het noemt. Niet gemakkelijk en best gevaarlijk, zo'n dier dat onverwacht en ook heel heftig kan schrikken (en dan als een bliksemschicht 180° kan keren).
Hier gaat het niet om een tinker, maar om een quarter. Een echte '4x4' dan nog : supersnel en beresterk.
Van mensen is ze dan weer absolúút niet bang, integendeel.
En daar is ons IJsje dan weer het schrikpaard in : die is van heel weinig in de omgeving bang, maar wél van mensen die op een of andere manier druk op haar zetten of iets van haar willen. Wat ook soms wel gevaarlijk kan zijn, omdat zij dan ook een sterke vluchtreactie vertoont.

Het slechte weer in het zuiden blijft blijkbaar maar aanhouden !
Die wind bij jullie in de omgeving ... oh jee ...

Spijtig dat jullie Portugal moeten afzeggen omwille van de 'gammele' camper ! Maar inderdaad, Frankrijk zal nog wel tál van prachtige plekken hebben die een bezoek waard zijn :j

Heel goed omschreven ook waarom je nooit een huis op een heuvel/berg moet kopen :D
Ik was het alvast nooit van zin, maar na het lezen van jouw relaas is mijn mening meer dan bevestigd !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 21:32

Marilu schreef:
Monique, ik heb vandaag dan eindelijk je boek uit ! Zoals ik voorspeld had, ben ik er een mooie poos mee zoet geweest :D Enkel in het weekend las ik een half uurtje ofzo, maar kijk, het is me dan toch gelukt !

Je hebt jullie verhaal heel mooi neergeschreven. Ik had bij alles 'beeld', dus teken dat je het goed omschreven hebt. Grappig was het ook, zeker ook bv. die stukken waarin Callas 'sprak' :j

Ik kan je zeggen dat ik hier dus ook een 'schrikpaard' heb, zoals Erwin het noemt. Niet gemakkelijk en best gevaarlijk, zo'n dier dat onverwacht en ook heel heftig kan schrikken (en dan als een bliksemschicht 180° kan keren).
Hier gaat het niet om een tinker, maar om een quarter. Een echte '4x4' dan nog : supersnel en beresterk.
Van mensen is ze dan weer absolúút niet bang, integendeel.
En daar is ons IJsje dan weer het schrikpaard in : die is van heel weinig in de omgeving bang, maar wél van mensen die op een of andere manier druk op haar zetten of iets van haar willen. Wat ook soms wel gevaarlijk kan zijn, omdat zij dan ook een sterke vluchtreactie vertoont.

Het slechte weer in het zuiden blijft blijkbaar maar aanhouden !
Die wind bij jullie in de omgeving ... oh jee ...

Spijtig dat jullie Portugal moeten afzeggen omwille van de 'gammele' camper ! Maar inderdaad, Frankrijk zal nog wel tál van prachtige plekken hebben die een bezoek waard zijn :j

Heel goed omschreven ook waarom je nooit een huis op een heuvel/berg moet kopen :D
Ik was het alvast nooit van zin, maar na het lezen van jouw relaas is mijn mening meer dan bevestigd !

Fijn dat je het Tij keren kan dat? uitgelezen hebt. Ja, Callas is en blijft een grappig paard, ze is erg expressief en als ze kon praten zou ze deze discussies echt wel zo gezegd hebben. En met hoe je jouw paarden beschrijft, snap ik dat je veel uit het boek herkent.

Ik had bij IJsjes en Quarters juist eigenlijk het gevoel dat ze supercool waren. Maar ja, die indruk hebben de meeste mensen ook van tinkers en dat is ook vaak niet zo. En Comtois zijn ook zo cool, maar ik heb er eentje die stresspoept. Van die dingen.

Zuid-Frankrijk is zooo groot en we hebben nog zoveel niet gezien, we gaan ons niet vervelen.

En gelukkig dat jij in Spanje ook niet voor een berg gekozen hebt! Want die zijn er ook genoeg in Spanje.

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 16:59

Voor wie het leuk vinden weer een filmpje over ons gedoetje hier. Ik kom ook nog 1 seconden op dat manegepaard voorbij. Verder als je je paard wilt filmen met dronen, neem dat een drone met ronde roters, dat scheelt enorm in geluid. Nog wat stormschade, en als je wilt weten hoeveel ik weeg, kijk je tot het eind, hahaha
https://youtu.be/RpJF-hd1Lqc

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:35

Stevige manègepaarden, zag ik.
Zijn ze van een bepaald Frans ras of zijn het mengelmoesjes ?

Jullie zijn wel erg goed geëquipeerd met allerlei landbouwtuigen !
Maar dat heb je ongetwijfeld nodig als je eigenlijk ín een bos woont.

Monique, als je nog maar slechts 40 kg weegt, dan zou ik het lijnen toch maar stopzetten, als ik jou was :D ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 13:50

Marilu schreef:
Stevige manègepaarden, zag ik.
Zijn ze van een bepaald Frans ras of zijn het mengelmoesjes ?

Jullie zijn wel erg goed geëquipeerd met allerlei landbouwtuigen !
Maar dat heb je ongetwijfeld nodig als je eigenlijk ín een bos woont.

Monique, als je nog maar slechts 40 kg weegt, dan zou ik het lijnen toch maar stopzetten, als ik jou was :D ;)

Hi Marilu, De voorste merrie op de foto is een comtois, zo'n eettafel die ik ook heb, met een mengeltje van iets bonts erin. De andere was een connemara en de witte waar ik op reed een Iers paard. Geen tinky. Ze schreven op hun site dat ze vooral connemara's hadden, maar dat valt wel mee. Ze hebben denk ik gewoon gekocht ooit wat lief was en potentie had voor buitenritten, want ze doen maar erg weinig in de bak, ze hebben geen lessen in de bak of zo, maar wel veel demonstraties en workshops.

En ja, die investering in de graafmachine was een rib uit ons lijf, maar het is zijn geld zo dubbel en dwars waard. Ik zou niet weten wat we nu nog zonder hem moesten.

Hahhaa, ja die 40 kilo klopt niets van. Met kleren erbij mag je er op dit moment 17 kilo bijtellen. En Erwin is geen 80 maar 72. Het is een graanvrachtauto-weegschaal, dus ik denk dat ze misschien per 20 kilo nauwkeurig zijn of zo?

Net een akkefietje, ik sta in de bijkeuken, hoor ineens een bonk en kabaal in de keuken, ren er heen, en op dat moment gaat het rookalarm af. Wat was het geval. Erwin heeft de houtkachel vanmorgen aangemaakt en de deur op een kier laten staan om te trekken. Een zwaar brandend blok hout was tegen de deur gevallen en omdat die niet dicht zat naar buiten de kachel gevallen. Heftig! Het stond echt vol met rook en erger er waren stukken brandend hout vanaf gevallen en eentje was de hondenmand een gat in aan het smelten en voor de kachel liggen allemaal zooitjes van hout en dat was ook lekker in de fik aan het gaan

Dus eerst een stoel om bij dat rookalarm te komen, werd ik gek van, toen stampen op de brandende stukjes en toen dat stuk brandende hout weer in de kachel krijgen met een tang. Pfff, wist zweet van voorhoofd, not funny. En toen ik dat dan gered had, moest ik die rook uit de keuken zien te krijgen, alles tegen elkaar open gezet, maar ik ruik het nog. Geen verkeerd geurtje, maar niet handig.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:51

Zo dan, dat was even schrikken! Nog een geluk dat je er gelijk bij was en niet even de honden uitlaten of zo. Gaat het alarm ook op je telefoon af? Hier staat het op een app.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:23

Jakkes. Dat klinkt als een ai daar moeten we voortaan echt even goed op letten. Gelukkig soort van op tijd gemerkt :oo

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 17:10

balance schreef:
Zo dan, dat was even schrikken! Nog een geluk dat je er gelijk bij was en niet even de honden uitlaten of zo. Gaat het alarm ook op je telefoon af? Hier staat het op een app.

Goeie tip, ik denk niet dat dit een rookalarm is dat naar een phone kan, maar ik zal er bij afdeling techniek op aandringen dat we die moeten kopen ipv wat we nu hebben.

karuna schreef:
Jakkes. Dat klinkt als een ai daar moeten we voortaan echt even goed op letten. Gelukkig soort van op tijd gemerkt :oo

Erwin had ergens vroeg in de ochtend gezegd dat de kachel niet wilde trekken en dat hij de deur open had gezet. Hij had daarmee aangenomen dat ik een paar uur later dan begrepen had dat toen hij de deur uitging, ik de kachel in de gaten zou houden. Dus gevalletje miscommunicatie. Tja, van die dingen.

De badkamer ruikt mega weird nu. Met de shampoogeuren van de ochtend gemengd met de lekker brandhoutgeuren denk ik dat ik Chanel maar eens een patent op Chanel no.6 moet aanbieden voor een paar miljoen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:16

Da’s nou humor *D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 18:35

balance schreef:
Da’s nou humor *D

Dank je, ik bekijk het maar positief. De zwarte brandvlekken op de antieke tomette tegeltjes zullen ooit wel weer verdwijnen 8-)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:07

Weer een 'lesje geleerd', moet je maar denken ! Dat gaat jullie geen tweede keer overkomen !

Gelukkig was je er tijdig bij om het brandje te blussen :j

En, haha, 'afdeling techniek' zal ongetwijfeld al op een idee aan het broeden zijn hoe dat in een app gegoten te krijgen :D

En netjes, hoor, 57 kilo mét kleren aan, da's niks te veel !!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:02

57KG met kleren, is dat incl kuisheidsgordel? Want dan klopt die 40 toch aardig ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 09:17

Marilu schreef:
Weer een 'lesje geleerd', moet je maar denken ! Dat gaat jullie geen tweede keer overkomen !

Gelukkig was je er tijdig bij om het brandje te blussen :j

En, haha, 'afdeling techniek' zal ongetwijfeld al op een idee aan het broeden zijn hoe dat in een app gegoten te krijgen :D

En netjes, hoor, 57 kilo mét kleren aan, da's niks te veel !!

Afdeling techniek dacht dat zulke brandmelders met een simkaart moesten werken en hij wil niet weer een abonnement erbij.

SjonnieZ schreef:
57KG met kleren, is dat incl kuisheidsgordel? Want dan klopt die 40 toch aardig ;)

ahahahah met kuisheidsgordel, heavy duty. Nee, schoon aan de haak ben ik nu sinds een half jaar lijnen, 54,5. En daar wil ik niet meer boven komen. Scheelt erg veel in pijn in mijn heup, dus dat is mooi meegenomen.

Nou ondertussen zijn ze hier begonnen met isoleren. Nou, typisch Frans weer allemaal. Als ik nou een DAK moet isoleren op een zolder, dan breng ik steigers of tenminste ladders mee? Eh, nee. Die zijn ze gaan kopen. Verder hadden we een vrachtwagen vast in de modder, materiaal te weinig geleverd en heel veel stressie dingen en top on all of that, ging Zozo met de hondentraining in iets goors liggen rollen.

Ik heb er nu een 2e suggestie bij Chanel voor ingediend, Chanel.7, vossenpoep met toiletverfrisser gemend, ook heel bijzonder. Er zijn vast mensen die het lekker vinden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:29

Wat een dombo's, ze zijn toch van te voren wezen kijken, dan weten ze toch dat ze ladders oid nodig hebben.
Heb je Zozo niet meteen onder de douche gezet?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 09:49

Tinka schreef:
Wat een dombo's, ze zijn toch van te voren wezen kijken, dan weten ze toch dat ze ladders oid nodig hebben.
Heb je Zozo niet meteen onder de douche gezet?

Het is echt erg veel stress. Ik heb voor zaterdag in het vlogje genoeg te laten zien! En ja, er is van tevoren iemand geweest, maar die heeft heel veel dingen helemaal niet gecommuniceerd met deze mensen. Ze zouden bijvoorbeeld ook vloeren en de nieuwe trap beschermen, nee, hebben ze ook niet doorgekregen dat dat moest. Er is zoveel fout gegaan gisteren dat wil je niet weten. Afijn, we zullen er maar om lachen.

En ik heb Zozo nog nooit gedoucht. Ik heb er wel over gedacht, maar ik zat erg slecht in mijn vel en het leek me geen goed plan om hem dan te gaan douchen. Dat moet ik eerst maar eens gaan oefenen.

Afijn ik zie de werkmensen aankomen, 3 kwartier te laat. Ach tja, who cares. Ik ben even van de lijn af.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 11:21

En net een gigadiscussie met ze gehad. De werkvoorbereider had ons beloofd dat de oude balken in het zicht zouden blijven. Maar de werklui willen, lekker makkelijk natuurlijk, óver de balken heen isoleren. Ik hoorde ze toevallig met Erwin praten die al bezweken was onder hun argumenten. Eh, nee, dus niet, zijn jullie met zijn allen nou een haartje betoeterd.

Ze riepen van allerlei problemen op, maar ik wil dat niet. De balken zijn honderden jaren oud, ze zijn het hart van het huis. Zonder die balken geen huis. Dus ik wil dat ze in het zicht blijven. Dat was ook afgesproken.

Maar wat zij kunnen, kan ik ook. Ja het is echt heel erg veel meer werk, ook later met afwerken, en ja het is niet strak, maar ik ben de klant en klant is koning, en Mo's wil is wet. Dus nu blijven mijn balken toch in het zicht.

Adem in, adem uit.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:25

Goed gedaan Monique, zijn ze nou helemaal betoeterd. Mooi dat jij je poot stijf hebt gehouden. Klant is zeker koning. Ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:26

Volhouden. Maar het klinkt als eh wat zal ik zeggen een niet zo proffesioneel bedrijf. :n ik heb inmiddels toch best wat bedrijven over de vloer gehad maar allen netjes correct en bij twijfel zat ik er ook bovenop. Ook kwa bescherming van mijn spullen. :j

Bij de houtworm bestrijding is er bij terughangen een schilderij glas gesneuveld. Jammer maar het is netjes afgehandeld financieel.

Maar ik herken het wel. Ik ben echt gesloopt als er anderen bezig zijn, omdat ik er boven op zit en ongeveer elke handeling van ze check of het wel klopt. }> En ook niet schroom dat te melden.

Logisch dat je balken zichtbaar wilt houden. En ja het is sneller als je simpelweg op de balken schroeft dan tussen de balken moeten prutsen.

Maar geen materiaal bij zich hebben. Dat is echt onprofessioneel 8)7 maar aan de andere kant als ze het willen kopen heb je wel goed nieuw materieel wat ze gebruiken. En het zijn toch hun eigen uitgaves. :P zij breken hun nek als ze vallen toch

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:44

Wat een gedoe.

Let ook op wat ze met het restmateriaal doen, want er 'verdwijnt' nog wel eens wat of na afloop van de klus gaat het mee voor LVT (leuk voor thuis).

Sterkte en goed dat je je poot stijf gehouden hebt...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:49

Dat blijft hier altijd netjes achter. En delen zijn ook al daarna gebruikt. Op zich zolang je er niet voor betaald mogen ze het natuurlijk meenemen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:55

Hangt er net vanaf wat afgesproken is lijkt me, maar wel een goede om te checken zo te horen want ze passen duidelijk graag de afspraken aan waar je bijstaat (of net niet bij staat := )

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 12:27

Fleuribelle schreef:
Goed gedaan Monique, zijn ze nou helemaal betoeterd. Mooi dat jij je poot stijf hebt gehouden. Klant is zeker koning. Ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

Nou zeker ben ik ook benieuwd naar het eindresultaat. Het wordt vast mooi. In ieder geval mooier dan het nu is. Slechter kan het niet worden ;-)

karuna schreef:
Volhouden. Maar het klinkt als eh wat zal ik zeggen een niet zo proffesioneel bedrijf. :n ik heb inmiddels toch best wat bedrijven over de vloer gehad maar allen netjes correct en bij twijfel zat ik er ook bovenop. Ook kwa bescherming van mijn spullen. :j

Bij de houtworm bestrijding is er bij terughangen een schilderij glas gesneuveld. Jammer maar het is netjes afgehandeld financieel.

Maar ik herken het wel. Ik ben echt gesloopt als er anderen bezig zijn, omdat ik er boven op zit en ongeveer elke handeling van ze check of het wel klopt. }> En ook niet schroom dat te melden.

Logisch dat je balken zichtbaar wilt houden. En ja het is sneller als je simpelweg op de balken schroeft dan tussen de balken moeten prutsen.

Maar geen materiaal bij zich hebben. Dat is echt onprofessioneel 8)7 maar aan de andere kant als ze het willen kopen heb je wel goed nieuw materieel wat ze gebruiken. En het zijn toch hun eigen uitgaves. :P zij breken hun nek als ze vallen toch

Netjes dat ze bij jou de schade vergoed hebben, Karuna, zo hoort het.

Het gekke is, het is het grootste bedrijf in Frankrijk qua isoleren. En ik denk dat in die grootte ook het probleem zit. Ik denk dat we al met 7 lagen van dat bedrijf contact hebben gehad, als het er niet meer zijn. Iedereen heeft zijn eigen taak en dus moeten zij allemaal met elkaar communiceren. En daar gaat het denk ik fout. Maar de werklui zitten er helemaal niet mee hoor. Ze kopen gewoon voor de klus wat ze nodig hebben en declareren dat. Who cares. Brrr. Gelukkig is het aangenomen werk.

En ze vertelden dat 3 stappen boven hen, dus boven Andrey en daarboven boven Olivier, zit Manu de werkvoorbereider altijd van alles belooft om de klus maar binnen te halen. Jaja, zo zit dat dus. Maar we gaan wel het eea bespreken met de meneer daar weer boven, Vincent. En daarboven hebben we nog weer 2 mensen eerder al aan de lijn gehad, het is een vrij complexe structuur.

Ik ga er niet bovenop zitten. Ik zou dat ook graag willen, want ik doe het het liefst allemaal zelf, maar dan ga ik helemaal dood van de stress. Ik moet het loslaten en erop vertrouwen dat nu alles besproken is, en dat ze nu gaan doen wat we gevraagd hebben. Ik heb ook andere dingen te doen, dus adem in adem uit, maar ik zit nu al 2 dagen met een knoop in mijn maag.

Prairy schreef:
Wat een gedoe.

Let ook op wat ze met het restmateriaal doen, want er 'verdwijnt' nog wel eens wat of na afloop van de klus gaat het mee voor LVT (leuk voor thuis).

Sterkte en goed dat je je poot stijf gehouden hebt...

karuna schreef:
Dat blijft hier altijd netjes achter. En delen zijn ook al daarna gebruikt. Op zich zolang je er niet voor betaald mogen ze het natuurlijk meenemen.

Restmaterialen. Goeie tip. Ik zal het in de gaten houden wat er over gaat blijven. In principe hebben we natuurlijk voor alles betaald al. Althans we hebben de offerte waarop de aantallen staan en daarvoor hebben we betaald en dat is ook geleverd, dus dat is van ons. En we hebben 1/3 aanbetaald en de rest betalen we pas als de klus klaar is. Dus als het niet naar ons zin is, of niet volgens afspraak gedaan is zoals met die werkvoorbereider Manu, was afgesproken, dan houden we geld in.

Sintara schreef:
Hangt er net vanaf wat afgesproken is lijkt me, maar wel een goede om te checken zo te horen want ze passen duidelijk graag de afspraken aan waar je bijstaat (of net niet bij staat := )

Ja, heel bijzonder. De mengeling van Franse joie de vivre en Franse slag met het Russische "avos'" (авось, wat je kunt vertalen als "op goed geluk" of "het komt wel goed".) is erg tegenstrijdig met de Nederlandse efficiëncy.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:37

Ik heb juist steeds akelig op de details bedrijven getroffen.. niks franse slag maar oh de vloer is daar 2 mm te laag daar moeten we nog wat ophogen. En deze mm gipsplaat zint ons niet plaat eruit nieuwe plaat erin.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 12:49

karuna schreef:
Ik heb juist steeds akelig op de details bedrijven getroffen.. niks franse slag maar oh de vloer is daar 2 mm te laag daar moeten we nog wat ophogen. En deze mm gipsplaat zint ons niet plaat eruit nieuwe plaat erin.

Dat is mooi. Wij hebben maar heel erg weinig ervaring van werkmensen of Franse bedrijven omdat we letterlijk altijd alles zelf doen. Het enige wat ik zo snel even herinner is dat we de septic tank bij het eerste huis hebben laten aanleggen. Maar verder hebben we zelfs daken zelf helemaal gedaan, met alle latten ook. En in ons allereerste huis in NL nog, hebben we zelf ook de spanten zelf helemaal gedaan. Dus we hebben maar erg weinig ervaring met bedrijven. We hebben wel ramen etc op maat laten maken, daar hebben we goede ervaringen mee, maar wel zelf geplaatst.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:21

karuna schreef:

Hier wil ik toch even op reageren. Ik weet niet hoe dat in Frankrijk geregeld is, ongeval van derde op jouw terrein?